• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Redan47

Så värt alla tårar och insats att det lyckades till slut! Snart ett år passerat sedan KS.

Håll drömmen levande och uppfyll era drömmar!

• xxx4

Ja Redan 47 du var verkligen min inspiration de där svåra åren då vi bara misslyckades. Funkade det för dig skulle det kanske göra det för oss också. Dina ständiga peppande ord om att leva sin dröm o inte ge upp! Nu kan jag bara skriva under! Efter alla dessa smärtsamma jobbiga frustrerande åren så är det så värt det att äntligen ha vår ljuvliga bebis ammandes i famnen. Kan vi så kan alla! Det är bara en tidsfråga o fråga o om att ändra upplägg o söka sig vidare till bästa klinikerna med stor erfarenhet kunskap o många donatorer att välja mellan Bara man inte ger upp!!! Vår underbara Seumbebis är nu 2 månader o vi är Så tacksamma! Kram o styrka till alla som kämpar för sin dröm!

Redan47 skrev 2016-09-11 21:09:30 följande:

Så värt alla tårar och insats att det lyckades till slut! Snart ett år passerat sedan KS.

Håll drömmen levande och uppfyll era drömmar!

• Frazze

Åh jag blir galen när jag inte har full kontroll! Vår lille har vart duktig med att äta den senaste veckan. Vi har vart liiiiiite maniska med att matväga honom eftersom att vi är livrädda att han ska gå ner i vikt igen. Jag vet att han inte får i sig tillräckligt när han ligger vid bröstet.

Vi fick köra en egen variant när han hade gått ner så mycket. Först så ammade ju och höll på i 1.5 timma! Klart att lillen blev trött! Nu matväger vi och kör vi 15 min på vart bröst och sen så lägger vi till det jag pumpat ut el ersättning i flaska. Han ska ju ha runt 90gr 6 ggr om dagen el 65-70gr 8 ggr om dagen. Det har funkat toppen.

Men så har vi fått en läcka i köket och det skulle vara fixat snabbt sa de! Jo men visst! De har väl bilat upp halva köket och köket hos grannen som bor under med för att hitta läckan Vi hoppas de blir färdiga imorgon. Men det blev ju till att flytta hem till mamma över natt och då förlorar man genast kontrollen för att man inte kan ta med sig allt. Nu ville han bara ha en tutte och sen ville han inte snutta mer 15 min med fullt bröst brukar resultera i ca 55-60 ml om man har tur.

Är bara orolig att han ska gå ner i vikt igen lille gnutten

Hur har ni lyckats få era att äta bra? Kör ni flaska el amning och hur ammar ni i så fall? Behöver lite stöd i all utmattning

• xxx4

Jag hade krångel med amningen med barn nr 1 (vår bebis nu är nr 4) hon var ca 2 1/2 mån. Samma vilja att amma o samma oro för vikten. Det viktiga till att börja med tycker jag är att försöka göra det som lugnar er o det brukar vara att se till att er son går upp i vikt. Han är ju så liten ännu o allt kommer att bli stabilare o lättare med amning på heltid då han blir större o starkare. Fortsätt att lägga till honom till bröstet före o efter flaskan o lite då o då. Utan krav på att det skall vara mat i nuläget.maten får han nu i flaskan antingen bröstmjölk utpumpat eller ersättning. Jag fortsatte att pumpa för produktionen. Jobbigt men gick. Då hon blev större började vi glesa ut flaskorna sucsessivt o till slut helammande jag men det tog nog ca 3 mån. Ja lite av mina erfarenheter. Många bebisar har svårt att amma i början men lär sig med tiden. Lycka till!

Frazze skrev 2016-09-13 18:00:03 följande:

Åh jag blir galen när jag inte har full kontroll! Vår lille har vart duktig med att äta den senaste veckan. Vi har vart liiiiiite maniska med att matväga honom eftersom att vi är livrädda att han ska gå ner i vikt igen. Jag vet att han inte får i sig tillräckligt när han ligger vid bröstet.

Vi fick köra en egen variant när han hade gått ner så mycket. Först så ammade ju och höll på i 1.5 timma! Klart att lillen blev trött! Nu matväger vi och kör vi 15 min på vart bröst och sen så lägger vi till det jag pumpat ut el ersättning i flaska. Han ska ju ha runt 90gr 6 ggr om dagen el 65-70gr 8 ggr om dagen. Det har funkat toppen.

Men så har vi fått en läcka i köket och det skulle vara fixat snabbt sa de! Jo men visst! De har väl bilat upp halva köket och köket hos grannen som bor under med för att hitta läckan Vi hoppas de blir färdiga imorgon. Men det blev ju till att flytta hem till mamma över natt och då förlorar man genast kontrollen för att man inte kan ta med sig allt. Nu ville han bara ha en tutte och sen ville han inte snutta mer 15 min med fullt bröst brukar resultera i ca 55-60 ml om man har tur.

Är bara orolig att han ska gå ner i vikt igen lille gnutten

Hur har ni lyckats få era att äta bra? Kör ni flaska el amning och hur ammar ni i så fall? Behöver lite stöd i all utmattning

• pink lily

Frazze, pröblem med amning o viktuppgång även här. Nu när jag äntligen fått upp mjölkprod med hjälp av pumpning, så blir hjärtat rejält förkyld och ville inte amma. Ville eller kunde inte bajsa regelbundet då heller. Blev även diareer av det hela. Jag hoppas vi är på väga ut ur denna onda cirkel nu och kan gå mot helamning snart. Att det skulle vara så svårt att få till en amning som ger viktuppgång var inget jag räknat med ... Men nu satt press på bvc att hjälpa oss, så nu får vi gå dit oftare än normalt och ska få mer hjälp i forts säger de. Hjälp med tillväxt är bvc:s uppgift, så vänd dig till dem för hjälp om det strular med amning, avföring etc Vi har nu börjat med Semper magdroppar för att se vad det ger, ska förbättra bakteriefloran i tarmarna.Lycka till!

• azurea

Fråga: jag har problem med den manuella pumpen från MAM jag köpte förra graviditeten (då jag aldrig ammade av diverse orsaker). Jag tycker heller inte att det går så bra att handmjölka; det enda som funkade hyfsat bra var den elektriska dubbelpumpen från Medela jag hyrde från neo förra graviditeten. Men det finns i dagsläget inga att hyra och att köpa den verkar hutlöst dyrt för kanske 6-8 mån ytterligare. Hur pumpar ni som gör det bäst? Jag tycker inte jag får ut mer än max 40 ml. Och då VET jag att jag har bra med mjölk för bäbis växer på sig så det knakar och ligger över sin kurva. Eller som BVC uttryckte det "du har grädde i tuttarna". Men jag vill kunna pumpa ur så jag kan få iväg en stund, han är ändå närmare 3 mån snart. Hur gör ni andra?

• pink lily

Vårt jättestora sjukhus hyr el lånar inte ut! Däremot berättade de att en leksaks och barnvagnsaffär som heter Lekia hyr ut Medela elektriska dubbelpump. Vi hyrde där, och sedan visade det sig att bvc betalar hyran om man behöver pumpa. Fick rekvisition från bvc. Så fråga bvc om detta och se om Lekia finns i ditt område, el annan barnaffär som kan tänkas hyra ut.

• JZ79

Azurea, testa att pumpa ena bröstet när bebis ammar på andra. Försök slappna av (lättare sagt än gjort). Köp en elektrisk variant? Det finns ju flera märken som säljer och det är ju inte riktigt sä avancerade och dyra som de man får låna på neo. En del släpper tyvärr inte till pump trots mkt mjölk. Gå med i amningshjälpens fb grupp för tips och råd. Lycka till!

• JZ79

Frazze, när min lille gick upp dåligt i vikt ammade jag på båda brösten och avslutade med ersättning. Alternativt amma amma amma amma för att få upp produktionen. Försök slappna av (lättare sagt än gjort). Bär du i trikåsjal? Funkar även att amma i efter lite träning. Kolla in babybaby.se där finns även amningstips och bärtips. Lisen som har hemsidan är grym på att förklara och visa. Rekommenderar alla som ammar och/eller när att kolla in den sidan

babybaby.se

• Frazze
    azurea skrev 2016-09-14 17:36:26 följande:

Fråga: jag har problem med den manuella pumpen från MAM jag köpte förra graviditeten (då jag aldrig ammade av diverse orsaker). Jag tycker heller inte att det går så bra att handmjölka; det enda som funkade hyfsat bra var den elektriska dubbelpumpen från Medela jag hyrde från neo förra graviditeten. Men det finns i dagsläget inga att hyra och att köpa den verkar hutlöst dyrt för kanske 6-8 mån ytterligare. Hur pumpar ni som gör det bäst? Jag tycker inte jag får ut mer än max 40 ml. Och då VET jag att jag har bra med mjölk för bäbis växer på sig så det knakar och ligger över sin kurva. Eller som BVC uttryckte det "du har grädde i tuttarna". Men jag vill kunna pumpa ur så jag kan få iväg en stund, han är ändå närmare 3 mån snart. Hur gör ni andra?

De säljer Medela bröstpump enkel (elektrisk) på apotea för 1189kr. Vill du pumpa dubbelt kostar den nåt på 2000kr. Vi har hyrt en från BB och det är inte billigt direkt! Inatt så pumpade jag ut och min man matade med flaska så att jag har fått sova. Behövde verkligen det då jsg inte är helt kry än! Ska försöka amma på mer och mer. Ska köra var 3dje timma istället för var fjärde. Upp i vikt ska vår lilla gödegris i alla fall idag hoppas jag att vi kan få flytta hem igen
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus