• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • xxx4

Bebismagar är känsliga o tarmarna behöver vänja sig. Det tar tid ofta upp till 2-3 mån innan det stabiliserar sig. Speciellt gäller detta prematura barn o barn med låg födelsevikt. Det som skall undvikas är sådant som ger gaser o är svårsmält precis som för oss vuxna. Bebisen får ju via amningen allt vi får i oss. Tex Vitlök o chili finns ju i mycket mat utan att vi tänker på det. Är ditt barn glupskt sväljer de säkert mycket luft som ger gaser rapar som är svåra att få upp = magont. Då mina bebisar ålat sig o sparkat vid bröstet har det ofta varit rapar i vägen, bajs på gång, även att de blivit övertrötta o inte orkar suga ( blir frustrerade) eller så rinner det inte på med bröstmjölk tillräckligt snabbt vilket kan avhjälpas av att se till att ha lite överproduktion i brösten. Om man ger tillägg/ersättning behöver man vara supernoga med att inte den inte är för koncentrerad, hellre lösare än vad som står på förpackningen det är så lätt att det blir förstoppning. Bröstmjölken är ju dessutom lätt laxerande vilket är skillnad. Och visst är det jobbigt med pumpning o allt vad det innebär, gjorde de ju med barn nr ett så vet. Det måste man själv avgöra om man vill o orkar med dock är det en kort period innan bebis kan orka helamma själv o går upp i vikt. De man också bör veta är att Bvc:s viktkurvor baserar sig på flakmatade barn vilket är både missvisade o inte allt bra att hänga upp sig på. Det viktiga är att bebis mår bra följer sin egen kurva. På Bvc stirrar man sig ofta blin på dessa kurvor o oroar upp mödrar i onödan ( speciellt förstagångsföräldrar).ja ja massor skrivet om detta. Lite av mina erfarenheter. Lycka till! i

pink lily skrev 2016-09-16 16:29:13 följande:

Jag orkar en månad till med alla tre matningssättetn, sen ger jag upp pumpningen. Att både amma en bebis med magproblem som ålar sig och sparkar pga magont som verkar komma typ två minuter efter amningsstart, samt pumpa och även fylla ut med ersättning i flaskor som ska kokas tillsammans med alla pumpdelar. Det tar stor del av min vakna tid. Känns som lillan blir understimulerad med all tid jag lägger på maten.

Jag blöder fortf, 9.e veckan, men har bra hb. Är dock ganska yr vid tillfällen så det tar nog på kroppen som ordningen är nu...

Finns det inte risk för magont med öl? Nu utesluter jag mejeivaror och ger semper magdroppar för att se om lillans magont ger med sig. Hoppas. Hon har börjat bajsa mindre ofta, förr var det varje dag. Skulle vilja helamma eftersom de säger att man inte behöver oroa sig för förstoppning då... Nu tittar jag i blöjan titt som tätt för att leta bajs ;)

Vad mer än lök,bönor, stark mat och mjölk kan ge bebis magont? Jag testar allt ...

• Frazze
    pink lily skrev 2016-09-16 16:29:13 följande:

Jag orkar en månad till med alla tre matningssättetn, sen ger jag upp pumpningen. Att både amma en bebis med magproblem som ålar sig och sparkar pga magont som verkar komma typ två minuter efter amningsstart, samt pumpa och även fylla ut med ersättning i flaskor som ska kokas tillsammans med alla pumpdelar. Det tar stor del av min vakna tid. Känns som lillan blir understimulerad med all tid jag lägger på maten.

Jag blöder fortf, 9.e veckan, men har bra hb. Är dock ganska yr vid tillfällen så det tar nog på kroppen som ordningen är nu...

Finns det inte risk för magont med öl? Nu utesluter jag mejeivaror och ger semper magdroppar för att se om lillans magont ger med sig. Hoppas. Hon har börjat bajsa mindre ofta, förr var det varje dag. Skulle vilja helamma eftersom de säger att man inte behöver oroa sig för förstoppning då... Nu tittar jag i blöjan titt som tätt för att leta bajs ;)

Vad mer än lök,bönor, stark mat och mjölk kan ge bebis magont? Jag testar allt ...

Ja man får nog inte dricka mycket öl, men lite går nog förhoppningsvis bra. Har druckit en halv liten burk idag med, men hoppat vitkålen. Nu får vi se om magen blir lika ond som inatt/morses i så fall är det ölen! Vår lille han bajsar 5-6 gånger om dagen! Jag tror att antibiotikan har gjort sitt där dock. Men så länge han bajsar vet man oxå att han får i sig ordentligt med mat. Imorgon så flyttar vi hem till oss igen för nu är läckan i köket fixat. Då ska jag springa in och väga lille gubben DIREKT! Har han gått ner i vikt så dör jag! Tycker inte vi gör annat än att trycka i stackarn mat. Skönt när man kan matväga så man har koll igen.
  • pink lily

Xxx4, tack för feedback :) mycket upplysande. Ska jag ha i tankarna när nästa gång på bvc

Frazze, rapportera gärna hur går med ölen. Ska testa amningste ...

Vår lilla bajsade också flera ggr om dagen. Nu gör hon uppehåll några dgr och bajsar sedan massor. Förra ggn var det diarre, det har aldrig varit hård avföring. Förstår inte hur hon kan hålla på avföringen så länge ... Är rädd varje gång att det är förstoppning på gång när det dröjer. Men det har ju inte varit hårt, än, inte ens en hård "propp". En teori är att hon kniper när hon eg ska släppa efter för att kunna bajsa, skulle ha med outvecklad koordination av nervsystemet att göra sa en läkare. Ska växa bort. Har någon erfarenhet av sådant?

Tänker att om jag helammar skulle oron för detta minska, förutom alla andra positiva effekterna med amning. Det är ju bara det att hon ska gå upp ordentligt också när hon ammar ... Hmm

• Frazze
    pink lily skrev 2016-09-16 21:43:37 följande:

Xxx4, tack för feedback :) mycket upplysande. Ska jag ha i tankarna när nästa gång på bvc

Frazze, rapportera gärna hur går med ölen. Ska testa amningste ...

Vår lilla bajsade också flera ggr om dagen. Nu gör hon uppehåll några dgr och bajsar sedan massor. Förra ggn var det diarre, det har aldrig varit hård avföring. Förstår inte hur hon kan hålla på avföringen så länge ... Är rädd varje gång att det är förstoppning på gång när det dröjer. Men det har ju inte varit hårt, än, inte ens en hård "propp". En teori är att hon kniper när hon eg ska släppa efter för att kunna bajsa, skulle ha med outvecklad koordination av nervsystemet att göra sa en läkare. Ska växa bort. Har någon erfarenhet av sådant?

Tänker att om jag helammar skulle oron för detta minska, förutom alla andra positiva effekterna med amning. Det är ju bara det att hon ska gå upp ordentligt också när hon ammar ... Hmm

På BB sa de att det inte är ovanligt att de inte bajsar alls på 10 dagar, vilket jag kan tycka låter väldigt konstigt. Vår lille gnutt bajsar mycket och det har vart rätt löst och slemmigt efter min antibiotika. Nu får vi se vad som händer. Nu så får vi se vad ölet gör med magen.
  • pink lily

Idag började jag dricka amningste från weleda. Få se vad det ger ...

Förstår inte varför jag är så yr, sätter det i samband med ökat pumpande. Blodvärdet, hb, var jättebra och då lillan skippat ett av sina extramål på natten får vi mer sömn.

• xxx4

Yr! då jag ammar dricker jag jätte mycket minst ett stort glas vatten varje amningstillfälle. The annat också men mycket vatten. Både för produktionen o hälsan, huvudvärk yrsel mm. Amningen dränera än annars går åt så mycket vätska. Glöm inte att äta ordentligt också eftersom detta också påverkar mycket. Skönt med mer sömn!

pink lily skrev 2016-09-19 20:35:40 följande:

Förstår inte varför jag är så yr, sätter det i samband med ökat pumpande. Blodvärdet, hb, var jättebra och då lillan skippat ett av sina extramål på natten får vi mer sömn.

• Redan47
    pink lily skrev 2016-09-19 20:35:40 följande:

Drick mer vätska och ät proteinrikt. Ta ordentligt med vitaminer! Ät omega 3 och D, så får barnet det oxå.

Amningsteet kan ge gaser på barnet så vet du om det blir så.

Bra för amning är som ovan, mat o dryck och VILA. Promenader. Lättöl/(alkohol fri)gammalt husmorstrick oxå. Bär o låt barnet vara nära mycket det gynnar oxå produktion. Låt barnet snutta när den vill då beställs det hela tiden de mängder som behövs. Om du pumpar Max 3e timme 10min, låt bebis amma först....
    Lite tips från mig som ammat MYCKET och gör det ännu. Kram
  • JZ79

Jag är bara jag... Hur går det för dig???? Inte sett dig hör på länge...eftersom du har det jobbig med grav blir jag orolig. Stor kram <3

• Frazze

Jag behöver oxå få ordning på amningen så att jag producerar mer! Ibland är eet så lillenan drunknar nästan när jag lägger till han och ibland så snuttar han 5 min och det känns som om det är tomt. Värsta är att toppen på mina bröstvårtor är så ömma och de svider,kliar och bränns etc så jag funderar på svamp! BVC kommer hit imorgon så vi ska kolla det då. Idag får gå lite i städandets tecken eftersom att vi inte orkat med allt el hunnit då vi bott hos mamma i en vecka när de bilade upp köket i jakt på vattenläckan. Kanske är dags att ta tag i att bädda lillemans säng oxå. Någon är rätt så nöjd att sova i nästet mellan oss. Min man har intagit soffan för att han inte vågar sova annars.

Var på VC igår och kollade snabbsänka och HB infektionen var bere under 5 som det ska vara och HB var uppe på 117! Så från 72 till 117 på 2,5 veckor är bra! Normalt är mellan 115-153 sa sköterskan. Men jag kör på med mina järntabletter så ska jag nog fixa 130 om en v el så

Ja Jag är bara jag! Hur går det för dig? Jag är oxå orolig Jag hoppas att du har orkat kämpa vidare! Tänk på att ditt lilla knyte i magen är så pass stor att den säkert skulle klara sig nu. Tänker på dig hela tiden och får ont i magen av tanken att du skulle ta bort det lilla livet. Jag som nu håller på att oroa ihjäl mig bara min lille kille gnyr lite eller får en plita.

När ditt knyte kommer till er så kommer du att uppleva en kärlek så stark att du inte trodde det var möjligt! Jag vill inte ens lämna han för en sekund! Kämpa på min vän! Det är värt

• xxx4

Ömma lite vitaktiga bröstvårtor som svider är tecken på svamp som naturligt finns i bebis mun o kan smitta. Detta kan bli ett besvär o ond cirkel så gör något direkt. Tips ta wichyvatten på bröstvårtorna innan o efter amning. Lindrar svid o smärta o motverkar svamp. Lufta också bröstvårtorna så ofta du kan spec efter amning. Sätt även lite wichyvatten på bebis tunga innan amning! Om du tittar i bebis mun ser du säkert att den är vit o det tyder på svamp. Gör detta ofta. Om detta inte hjälper fråga BVC efter ett salva som hjälper de är vana vid detta o skriver ut om det behövs. Detta behövde inte jag ta då det försvann enligt behandling ovan. Synd om svamp skall störa amningen. Lycka till!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus