• liinaH

BF slutet av december :)

Hej tjejer!

Jag plussade för någon dag sen och är i v4+1 idag. Det är mitt och min sambos första barn, och vi har BF på självaste julafton. Hoppas att hitta någon som man kan prata med och dela tankar under graviditeten :)

• Svar på tråden BF slutet av december :)
  • BowserSchnauzer
    strawberri skrev 2015-09-10 12:32:00 följande:
    Så känner jag också! Hoppas tiden går fort så vi får december snart! :D
    Ja hoppas verkligen tiden flyger fram! Börjar redan sjunga julsånger... :)
  • strawberri
    BowserSchnauzer skrev 2015-09-10 21:00:13 följande:

Ja hoppas verkligen tiden flyger fram! Börjar redan sjunga julsånger... :)

Haha! O jag har köpt pepparkakor o öppnat sista glöggen vi köpte från förra året :D
  • liinaH
    Fiiaaa skrev 2015-09-09 17:53:12 följande:

Har varit hos bm idag och mätt mage, kollat blodvärden och lyssnat på hjärtat. Allt var toppen! Känns så himla skönt. Om ett par veckor börjar föräldrakursen. Samma för er?

Skönt! Jag va hos min barnmorska idag, trivs faktiskt inte så bra med henne om jag ska va ärlig. Hon är glömsk och flamsig, vet inte vilka papper jag har fått eller vilken vecka jag är i ..

i vecka 25, är i 27 nu (26+1) sa det bara pang och magen blev jätte stor och har hållit sig så, sf måttet är på 27, så lite över kurvan men men det är väl så det ska va..

bm sa förra gången att vi skulle få boka in oss på föräldrar kurs idag, men det har hon väl glömt ( och ja ockdå) och nu är det 2 veckor kvar tills vi ses. När brukar man gå på kursen ?
  • Skånetjej01

Jag va hos min bm igår. Allt såg väldigt bra ut. Mitt sf mått låg på 25. Jag växte mkt i början men nu har det lugnat sig lite. Jag kommer inte ihåg när det va man gick på det, men kan du inte ringa o fråga? Jag har börjat få jätte ont i rygg slutet. Trodde att jag skulle kunna jobba heltid till slutet av oktober men det verkar inte så :(

• Mallanmillis
    strawberri skrev 2015-09-15 21:07:59 följande:

Mitt Sf mått va 22 förra veckan i vecka 24+3 är inte det litet? :S

När jag var hos Bm i slutet på augusti i v25 hade jag sf mått på 22. Ligger strax ovanför underkurvan samma som när jag väntade första barnet som kom ut med sina 4 kg. Ska till Bm igen 2 okt när jag går in i v29. Spännande att mäta sf måttet igen då det känns som magen växt en hel del efter senaste besöket. Alla magar ser olika ut och även våra kroppsformen och hur moderkakorna ligger. Jag är rätt lång. Tror inte du ska oroa dig för detta :)
  • liinaH

Nej precis, när jag va hos barnmorskan 22+2 så va sf måttet på 22. Och sen 3.v senare på 27 . Men det behöver ju inte vara om bebisen storlek, kan lika väl va för mycket fostervatten eller moderkakan eller så. Men började faktiskt fundera på idag att göra ett tillväxt ultraljud i v 30.. kostar en tusenlapp, men det kan det kanske va värt ?

• Mallanmillis
    liinaH skrev 2015-09-16 23:08:31 följande:

Nej precis, när jag va hos barnmorskan 22+2 så va sf måttet på 22. Och sen 3.v senare på 27 . Men det behöver ju inte vara om bebisen storlek, kan lika väl va för mycket fostervatten eller moderkakan eller så. Men började faktiskt fundera på idag att göra ett tillväxt ultraljud i v 30.. kostar en tusenlapp, men det kan det kanske va värt ?

Kommer ihåg när vi var hos Bm dagen innan vårt första barn var beräknat. Då hade sf måttet stått stilla och vi fick åka dagen därpå (alltså bf datumet) och göra en viktuppskattning på barnet. När vi satt i väntrummet och det blev min tur frågade de hur många veckor vi hade kvar och jag bara "vi har bf idag" måttligt irriterad. De bara "ahaaa, okeeej" som om det blev superförvånade. Då vägde barnet 3800 g och allt såg bra ut sen hann det bli 4,2 kg totalt (gick över 10 dagar).

Men eftersom jag denna grav oroar mig extremt mycket för allt o inget så blev jag ju lite nojig över detta med sf måttet men försöker intala mig själv att det ändå är ok.
    Vi ska på tillväxt UL nästa fredag som vi haft inbokade sen innan så blir spännande att se bebis igen och kanske man kan få se vad det blir för kön också :)
  • Fiiaaa

Jag hade sf-mått på 26 förra veckan, då var jag i v 25+5. Över medelkurvan men inom det normala spannet. Lustigt att många kommenterar att min mage är så liten (varför nu folk ens ska kommentera...). Men jag antar att det har med att göra att jag nästan är 180 cm lång kanske...

• Anny123

Min bm sa att sf-måttet inte har med barnets stl att göra direkt. Mer stl på livmoder och moderkaka samt mängd fostervatten. Man kan ha stor mage, men litet sf mått och tvärtom...

Svar på tråden BF slutet av december :)