• liinaH

BF slutet av december :)

Hej tjejer!

Jag plussade för någon dag sen och är i v4+1 idag. Det är mitt och min sambos första barn, och vi har BF på självaste julafton. Hoppas att hitta någon som man kan prata med och dela tankar under graviditeten :)

• Svar på tråden BF slutet av december :)
  • sockerkringla
    BowserSchnauzer skrev 2015-08-27 08:53:13 följande:

Hur lång tid tar det innan mm får tillbaka beslutet från försäkringskassan? Funderar eftersom jag byter tjänst och får löneförhöjning några veckor innan BF vilket innebär en högre län och skulle kunna ge mer ersättning vad jag förstår... Någon som vet?

Tror tyvärr att det räknas bakåt, alltså vad du tjänat typ senare året inte vad du kommer tjäna.
  • dinin
    sockerkringla skrev 2015-08-27 09:25:55 följande:
    Tror tyvärr att det räknas bakåt, alltså vad du tjänat typ senare året inte vad du kommer tjäna.
    Fel! Är det en stadigvarande höjning är det den nya inkomsten de beräknar ersättning på. Detta vet jag dels för att jag jobbar med löner själv och för att jag också kommer få en löneförhöjning precis innan BF. Så första preliminära uträkningen blir ju på den lönen man har när man skickar in sina intyg, sen måste man meddela Försäkringskassan om ändrad inkomst, så räknar de om. 
  • liinaH

Jag börjar faktiskt bli ganska irriterad nu på folk som säger att vi har 'planerat dåligt' i och med att barnet kommer komma i december. 'Hoppas inte att han kommer på julafton ' ' nej men va dåligt planerar' är kommentarer jag tycker man får höra titt som tätt. Innan brydde jag mig inte men nu börjar jag svara snäsigt tillbaka att så länge min som är frisk så får han komma när han vill. Idioter. Är det bara till mig eller har ni fått höra liknade ?

• natalia89
    liinaH skrev 2015-08-27 13:28:29 följande:

Jag börjar faktiskt bli ganska irriterad nu på folk som säger att vi har 'planerat dåligt' i och med att barnet kommer komma i december. 'Hoppas inte att han kommer på julafton ' ' nej men va dåligt planerar' är kommentarer jag tycker man får höra titt som tätt. Innan brydde jag mig inte men nu börjar jag svara snäsigt tillbaka att så länge min som är frisk så får han komma när han vill. Idioter. Är det bara till mig eller har ni fått höra liknade ?

Får höra samma här. Men kanske inte riktigt så pass "illa." Det värsta nån sa var från sambons släkt och det var "då får du knipa där in en bit på januari"... Men nä, varför skulle jag?
  • Preggo151220

Här är de mer tvärtom. Folk skrattar bara o säger va kul tänk om de blir på julafton osv :)

• BowserSchnauzer
    dinin skrev 2015-08-27 10:21:36 följande:
    Fel! Är det en stadigvarande höjning är det den nya inkomsten de beräknar ersättning på. Detta vet jag dels för att jag jobbar med löner själv och för att jag också kommer få en löneförhöjning precis innan BF. Så första preliminära uträkningen blir ju på den lönen man har när man skickar in sina intyg, sen måste man meddela Försäkringskassan om ändrad inkomst, så räknar de om. 
    Jag har också förstått det så efter att en kollega fick löneförhöjning precis innan beräkningen och det var detta FK räknat på. Vilket skulle vara jättebra för mig om jag orkar jobba så länge :)
  • Mallanmillis

Är det någon mer här som kommer få planerat snitt och ska söka HP? Ska man utgå från bf i sin ansökan eller datumet för kejsarsnittet? Vet ju inte nu när det blir i så fall.

• Skånetjej01
    liinaH skrev 2015-08-27 13:28:29 följande:

Jag har fått höra både att det är dåligt planerat, stackars barn som ska behöva fylla år i december och att jag ska knipa till januari. Men jag bara ignorerar det. Vi planerade inte ett dec barn utan kom på att vi ville ha ett syskon och det råkade bli så här.
  • Fiiaaa

Hej tjejer! Är det nån mer som känner av sparkar i revbenstrakten? Jag känner av fosterrörelser lite hela tiden, men nyss kände jag hur det hoppade till vid de nedersta revbenen på högersida, det var nåt nytt. Ingen karatespark direkt, mer lite pick på revbenen inifrån. Himla skum känsla. Gick in i v 25 idag, trodde det skulle dröja längre till man kände nåt i revbenen.

• strawberri

Får man göra frågan va det planerat? När man säger att BF är 25 dec... man ska inte behöva stå o försvara sig för ett datum! Huvudsaken är ju att barnet kommer ut friskt och mår bra sen om det blir på julafton eller nyårsafton so what?! Gaah graviditetshormoner!! :)

Svar på tråden BF slutet av december :)