tuuli skrev 2015-05-13 12:55:52 följande:
Var på första mötet med barnmorskan igår. Ganska segt. Tyckte det var lite störigt med så många livsstilsfrågor - hur man äter, hur man motionerar, hur mycket man drack innan man blev gravid osv. Fattar att de vill kunna fånga upp missbrukare och kvinnor som har det svårt på ett eller annat sätt, men det kändes ändå skumt, som att man är misstänkliggjord tills motsatsen bevisas. Hade varit kul att känna sig mer glad och pirrig men jag tyckte mest det var tråkigt. Var som att sitta hos skolsyster igen och få IOGT-NTO-föreläsningen.
Min man var med och dom frågade även honom en massa saker. Det är lätt att känna att man inte är en tillräckligt bra människa för att skaffa barn. Vi fick liksom fylla i blanketter där vi skulle gradera alkoholintag senaste året. Kändes lite skumt, även om jag förstår poängen. Vår barnmorska poängterade hela tiden att alla frågor ju beror på att ALLA människor faktiskt har rätt att bli gravida... Jag har tex aldrig vare sig rökt eller snusat men skulle ändå lyssna på hur viktigt det var att hålla sig ifrån det och vilka skador det kunde bli på fostret... Jag hade liksom inte tänkt börja röka nu ;)