• liinaH

BF slutet av december :)

Hej tjejer!

Jag plussade för någon dag sen och är i v4+1 idag. Det är mitt och min sambos första barn, och vi har BF på självaste julafton. Hoppas att hitta någon som man kan prata med och dela tankar under graviditeten :)

• Svar på tråden BF slutet av december :)
  • strawberri
    Lizzie09 skrev 2015-05-27 09:21:09 följande:

Var på ultraljudet idag och det gick åt helvete, så tyvärr lämnar jag gruppen..

Beklagar :( har sj varit med om samma sak då jag fick ett ma :(
  • tuuli

Beklagar, vad tråkigt! :(
    Fiiaaa skrev 2015-05-25 14:17:13 följande:

Jag är 10+3 idag, och tycker mig känna att illamåendet är på väg bort litegrann. Dock kommer det svackor vissa dar, igår var en hemsk dag, kräktes upp frukosten och mådde sen halvpyton hela dan. Tröttheten däremot hänger kvar. Kan inte komma ihåg att jag var närmelsevis så trött förra gången. Jag hoppas verkligen att det också ger med sig snart, jag får ju inget gjort på det här sättet.

Är det nån mer som ska göra kub? När ska ni göra det? Jag ska lämna blodprov imorgon, men har fortfarande inte fått nån kallelse till ultraljudet. Tycker att det borde va dags nu...det är väl fram tom v 14 har jag förstått och det är ju bara typ tre veckor kvar... Jag har så mycket resor och möten och konferenser inbokade framöver också så det vore bra att få tiden iaf..

Jag är 10+3 idag och jag känner igen allt, utom att jag aldrig har kräkts hittills. 

Jag ska göra KUB, tänkte ta blodprovet om en vecka och ultraljudet en vecka därpå, 9 juni. Du kanske skulle ringa upp dem själv och få en tid? 

Jag är inte så nervös för kromosomavvikelser (den dagen den sorgen, och folk med Downs eller Turners kan ju få ett bra liv ändå) men däremot för missed abortion. Så det är mest därför jag gör det, för att se så att hjärtat slår iaf. Det känns som väldigt länge att vänta till v 17-20 för att få veta att allt är ok annars. 
  • Så vit

Åh nej vad tråkigt !
  • Så vit
    tuuli skrev 2015-05-27 18:10:40 följande:
    Beklagar, vad tråkigt! :(
    Fiiaaa skrev 2015-05-25 14:17:13 följande:

Jag är 10+3 idag, och tycker mig känna att illamåendet är på väg bort litegrann. Dock kommer det svackor vissa dar, igår var en hemsk dag, kräktes upp frukosten och mådde sen halvpyton hela dan. Tröttheten däremot hänger kvar. Kan inte komma ihåg att jag var närmelsevis så trött förra gången. Jag hoppas verkligen att det också ger med sig snart, jag får ju inget gjort på det här sättet.

Är det nån mer som ska göra kub? När ska ni göra det? Jag ska lämna blodprov imorgon, men har fortfarande inte fått nån kallelse till ultraljudet. Tycker att det borde va dags nu...det är väl fram tom v 14 har jag förstått och det är ju bara typ tre veckor kvar... Jag har så mycket resor och möten och konferenser inbokade framöver också så det vore bra att få tiden iaf..

Jag är 10+3 idag och jag känner igen allt, utom att jag aldrig har kräkts hittills. 

Jag ska göra KUB, tänkte ta blodprovet om en vecka och ultraljudet en vecka därpå, 9 juni. Du kanske skulle ringa upp dem själv och få en tid? 

Jag är inte så nervös för kromosomavvikelser (den dagen den sorgen, och folk med Downs eller Turners kan ju få ett bra liv ändå) men däremot för missed abortion. Så det är mest därför jag gör det, för att se så att hjärtat slår iaf. Det känns som väldigt länge att vänta till v 17-20 för att få veta att allt är ok annars. 
    Ja hade vi fått möjlighet att göra KUB hade vi definitivt gjort det av samma anledning som dig, dvs inte så mycket för att vi är oroliga för avvikelser utan mer för att själv kunna känna ett lugn med att ha sett bebisen en gång till tidigare än RUL. Men nu får vi inte göra KUB via landstinget och vi har redan gjort ett tidigt VUL så vi får försöka stå ut i 9 veckor till. :-P
  • Fiiaaa
    tuuli skrev 2015-05-27 18:10:40 följande:

Beklagar, vad tråkigt! :(Jag är 10+3 idag och jag känner igen allt, utom att jag aldrig har kräkts hittills. 

Jag fick ju tyvärr mardrömsbesked på RUL förra gången, och var tvungen att avbryta i v 21. Så det är lite svårt att slappna av den här gången. Det var ju inte kromosomfel då, uran en neuralrörsdefekt, som dock ska gå att upptäcka vid tiden för kub-ul. (Dock missades detta vid vul i v 12 förra gången). Jag är nog beredd på lite vad som helst inför kub, tänker att det är bra att ha tänkt igenom olika scenarion innan man står där mitt i det. Sist hade jag ju inte hunnit förbereda mig alls.

Bara en tanke, kan ni inte boka vul privat om ni bara vill kolla att hjärtat slår och inte vill ha risksiffrorna? Jag gjorde så förra gången, just för att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med resultatet av kub. Nu känns det lite annorlunda för mej eftersom det gick snett vid RUL senast, och skulle det vara något så allvarligt som då så vill jag hellre veta det i v 13 än i v 20...

Har fått tid för ul iaf, den 11 juni. Bm såg det i sin dator när jag var där och lämnade blodprov, så det är bara kallelsen som segar.

Bara att hålla tummarna ;)
  • Så vit
    Fiiaaa skrev 2015-05-27 22:07:15 följande:
    Jag fick ju tyvärr mardrömsbesked på RUL förra gången, och var tvungen att avbryta i v 21. Så det är lite svårt att slappna av den här gången. Det var ju inte kromosomfel då, uran en neuralrörsdefekt, som dock ska gå att upptäcka vid tiden för kub-ul. (Dock missades detta vid vul i v 12 förra gången). Jag är nog beredd på lite vad som helst inför kub, tänker att det är bra att ha tänkt igenom olika scenarion innan man står där mitt i det. Sist hade jag ju inte hunnit förbereda mig alls.

Bara en tanke, kan ni inte boka vul privat om ni bara vill kolla att hjärtat slår och inte vill ha risksiffrorna? Jag gjorde så förra gången, just för att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med resultatet av kub. Nu känns det lite annorlunda för mej eftersom det gick snett vid RUL senast, och skulle det vara något så allvarligt som då så vill jag hellre veta det i v 13 än i v 20...

Har fått tid för ul iaf, den 11 juni. Bm såg det i sin dator när jag var där och lämnade blodprov, så det är bara kallelsen som segar.

Vet inte om du svarade mig egentligen, en för våran del hade vi så klart kunnat göra privat om vi vill, men det känns inte så nödvändigt eftersom vi redan har gjort ett vul. Om vi hade fått göra kub hade vi gjort det enbart för att se bebisen igen, men känner inte att det är så nödvändigt att se bebisen igen att vi inte kan vänta till rul.
  • tuuli
    Fiiaaa skrev 2015-05-27 22:07:15 följande:

Vad sorgligt att höra, då förstår jag att du är orolig. Jag har annars hört att neuralrörsdefekt är svårt att upptäcka vid KUB-ul i vilket fall och att det mest är kromosomavvikelser man screenar för då? Annars hade jag nog varit mer motiverad att göra KUB just för den sakens skull. 

Jag övervägde privat vul men tyckte det verkade lite läskigt. Gillar inte gynstolen, så jag bestämde mig för att bara härda ut och hoppas på det bästa istället. 
  • Fiiaaa
    tuuli skrev 2015-05-28 00:56:05 följande:

Vad sorgligt att höra, då förstår jag att du är orolig. Jag har annars hört att neuralrörsdefekt är svårt att upptäcka vid KUB-ul i vilket fall och att det mest är kromosomavvikelser man screenar för då? Annars hade jag nog varit mer motiverad att göra KUB just för den sakens skull. 

Jag övervägde privat vul men tyckte det verkade lite läskigt. Gillar inte gynstolen, så jag bestämde mig för att bara härda ut och hoppas på det bästa istället. 

För vår del var det att skallbenet inte utvecklats, pga att neuralröret inte slutits som det skulle. Detta sker redan i v 6 och ska kunna ses på ultraljud runt v 12. Läkaren på fostermedicin rekommenderade starkt kub nästa gång och sade att detta skulle ha upptäckts om vi gjort kub. Vet dessutom flera som fått den diagnosen vid den tiden i graviditeten. Men sen är det ju såklart en massa andra grejer som inte upptäcks vid kub. Jag vet flera som fått jättebra resultat på kub där det sen visat sig annat vid RUL.

Men men, det är mycket som kan hända, det är jag smärtsamt medveten om, men det går ju inte att gå runt att oroa sig för allt. Det är bara att försöka hålla hoppet uppe. Jag vill verkligen inte skrämma någon med min berättelse. Det är ändå som tur är mycket ovanligt att något sånt händer, men nån måste ju vara den där lilla procenten och sist var det tyvärr jag.
  • Så vit

Igår fick jag en blödning. Jag och mannen hade haft sex och sedan när jag gick på toaletten så kom det blod. Det kom sedan inget mer över natten och inget idag utan egentligen bara efteråt när jag gick på toaletten Vad tror ni om det? Vi blev så klart jätteoroliga! Det har inte kommit några blödningar tidigare, så jag vet inte om det var att vi var lite oförsiktiga eller nåt. Vi var ju på VUL förra veckan och fick se hjärtat och nu är vi i v 10. Tänker ju logiskt att det säkert inte är någon fara, men vad tror ni? Obestämd

• Hemlig78

Det är nog ingen fara. Det blir så efter sex-vissa blöder.

Så vit skrev 2015-05-30 11:49:39 följande:

Igår fick jag en blödning. Jag och mannen hade haft sex och sedan när jag gick på toaletten så kom det blod. Det kom sedan inget mer över natten och inget idag utan egentligen bara efteråt när jag gick på toaletten Vad tror ni om det? Vi blev så klart jätteoroliga! Det har inte kommit några blödningar tidigare, så jag vet inte om det var att vi var lite oförsiktiga eller nåt. Vi var ju på VUL förra veckan och fick se hjärtat och nu är vi i v 10. Tänker ju logiskt att det säkert inte är någon fara, men vad tror ni?

Svar på tråden BF slutet av december :)