• liinaH

BF slutet av december :)

Hej tjejer!

Jag plussade för någon dag sen och är i v4+1 idag. Det är mitt och min sambos första barn, och vi har BF på självaste julafton. Hoppas att hitta någon som man kan prata med och dela tankar under graviditeten :)

• Svar på tråden BF slutet av december :)
  • sockerkringla

Hur gick era UL till? Ska göra kub imorgon.. Hos oss görs det inte hos bm utan på ett större sjukhus på förlossningen. Undrar hur ett besök går till, går man bara in och drar upp tröjan eller är det som hos bm att man väger mäter och tar blodtryck?

Beklagar verkligen det som hänt ettpar av er nu. Det finns inte ord som kan göra något bättre men jag tänker på er! <3

• attid89

Jag bokade privat ul på carlanderska i Gbg. Vi gick in och gick igenom lite snabbt beräknat BF och sådär allmänt om allt var bra. Sen var det bara att dra upp tröjan och dra ner byxorna för att lägga sig på britsen :) Bor man i Gbg rekommenderar jag verkligen carlanderska. Sjukt trevliga och härliga! Tar sig verkligen tid!

• Pyret 85
    tuuli skrev 2015-06-10 10:49:41 följande:

Jag gjorde mitt KUB igår och fick 1:2. Fullständigt lamslagen. Idag ska vi göra moderkaksprov för att se vad som orsakade den högsta risksiffran man kan få. Det är vecka 12+1 enligt UL och jag hoppas på abort redan nästa vecka om det visar sig vara något allvarligt fel. Stortjuter och googlar om vartannat.

Usch ingen rolig situation. Hur gick moderkaksprovet? Håller tummarna för dig!
  • tuuli
    Pyret 85 skrev 2015-06-10 19:23:22 följande:
    Usch ingen rolig situation. Hur gick moderkaksprovet? Håller tummarna för dig!
    Fiiaaa skrev 2015-06-10 11:33:41 följande:
    Önskar er all styrka inför ett eventuellt svårt beslut <3 Jag gick igenom en tvåstegsabort i v 21 i januari, så om du undrar något relaterat till det så är du välkommen att fråga! Men jag hoppas att det inte alls kommer att behövas <3

Tack ska ni ha! Kunde tyvärr inte göra provet för moderkakan låg inte bra till, så nu måste vi vänta till fostervattensprovet om två veckor istället. Jag bad om mina papper från ultraljudet, och nackspalten var "bara" 2,8 mm. Jag var helt säker på att med de usla risksiffrorna som jag fick på alla 3 trisomier så måste nackspalten vara minst 4 mm bred! Så här står det på ultraljud.se/nupp: "det är dock väldigt viktigt att framhäva att 9 av 10 foster som har en nackuppklarning på 2,5 - 3,5 mm föds helt normala och fullt friska" Då borde ju risken för mig mer ligga på 1:10 rimligen? Jag fattar inte riktigt hur de räknar. Jag vet att blodprovet och min vikt och ålder också spelar in, och har fostret en kromosomförändring så har den det oavsett vad jag försöker googla mig till just nu. Två veckor är en oändligt lång tid att vänta, så jag kan nog inte avhålla mig från att googla. 
  • Pyret 85
    tuuli skrev 2015-06-10 20:06:33 följande:
    Fiiaaa skrev 2015-06-10 11:33:41 följande:Önskar er all styrka inför ett eventuellt svårt beslut <3 Jag gick igenom en tvåstegsabort i v 21 i januari, så om du undrar något relaterat till det så är du välkommen att fråga! Men jag hoppas att det inte alls kommer att behövas <3

Tack ska ni ha! Kunde tyvärr inte göra provet för moderkakan låg inte bra till, så nu måste vi vänta till fostervattensprovet om två veckor istället. Jag bad om mina papper från ultraljudet, och nackspalten var "bara" 2,8 mm. Jag var helt säker på att med de usla risksiffrorna som jag fick på alla 3 trisomier så måste nackspalten vara minst 4 mm bred! Så här står det på ultraljud.se/nupp: "det är dock väldigt viktigt att framhäva att 9 av 10 foster som har en nackuppklarning på 2,5 - 3,5 mm föds helt normala och fullt friska" Då borde ju risken för mig mer ligga på 1:10 rimligen? Jag fattar inte riktigt hur de räknar. Jag vet att blodprovet och min vikt och ålder också spelar in, och har fostret en kromosomförändring så har den det oavsett vad jag försöker googla mig till just nu. Två veckor är en oändligt lång tid att vänta, så jag kan nog inte avhålla mig från att googla. 
    Åh vad tråkigt att behöva vänta två veckor när man fått ett sånt besked. Håller fortfarande tummarna!!
  • liinaH
    sockerkringla skrev 2015-06-10 17:29:22 följande:

Hur gick era UL till? Ska göra kub imorgon.. Hos oss görs det inte hos bm utan på ett större sjukhus på förlossningen. Undrar hur ett besök går till, går man bara in och drar upp tröjan eller är det som hos bm att man väger mäter och tar blodtryck?

Beklagar verkligen det som hänt ettpar av er nu. Det finns inte ord som kan göra något bättre men jag tänker på er! <3

Jag bokade ju privat ultraljud i malmö. Där får man träffa bm som gör ultraljudet på magen. Det gjorde vi både i v8 och nu i v12.

Jag tror att om det är tidigt i graviditeten eller om man är kraftigt överviktig så gör dom vaginalt.
  • Fiiaaa
    tuuli skrev 2015-06-10 20:06:33 följande:

Åh vad jobbigt att behöva vänta så länge <3 Håller alla tummar jag kan!!
  • Fiiaaa

Lite glada nyheter från mej då! Gjorde kub idag med strålande resultat. Jag var så orolig att det skulle vara samma missbildning som förra gången så att se det där fina välformade huvudet dyka upp på skärmen direkt var som att känna en sten falla från mitt hjärta. Jag hade liksom ställt in mig på det värsta. Fick dessutom väldigt låg risk för alla tre trisomierna. Är så lättad och glad även om det såklart är ett tag kvar till RUL som ju var när det gick snett förra gången (men då hade vi inte gjort kub).

• tuuli
    Fiiaaa skrev 2015-06-11 22:44:48 följande:

Lite glada nyheter från mej då! Gjorde kub idag med strålande resultat. Jag var så orolig att det skulle vara samma missbildning som förra gången så att se det där fina välformade huvudet dyka upp på skärmen direkt var som att känna en sten falla från mitt hjärta. Jag hade liksom ställt in mig på det värsta. Fick dessutom väldigt låg risk för alla tre trisomierna. Är så lättad och glad även om det såklart är ett tag kvar till RUL som ju var när det gick snett förra gången (men då hade vi inte gjort kub).

Gud vad glad jag blir för din skull, GRATTIS! Det måste kännas helt ljuvligt. 
  • Fiiaaa
    tuuli skrev 2015-06-12 09:56:21 följande:

Gud vad glad jag blir för din skull, GRATTIS! Det måste kännas helt ljuvligt. 

Ja, känns verkligen helt underbart! Hoppas hoppas det får gå lika bra hela vägen nu. Tack <3
Svar på tråden BF slutet av december :)