• liinaH

BF slutet av december :)

Hej tjejer!

Jag plussade för någon dag sen och är i v4+1 idag. Det är mitt och min sambos första barn, och vi har BF på självaste julafton. Hoppas att hitta någon som man kan prata med och dela tankar under graviditeten :)

• Svar på tråden BF slutet av december :)
  • liinaH
    attid89 skrev 2015-06-13 10:03:21 följande:

Jag mår bra! Du?

Jag vet inte heller om man borde bry sig om vikten. Jag buren mig inte så mycket utan försöker leva som vanligt :) Men tycker mest att det är konstigt att man ser så stor ut fastän vikten är samma. Kroppen liksom ändrar form ;)

Jag mår väldigt bra faktiskt :)

Haha ja, man är ju inte direkt van att se sig så här. Men bara att vänja sig, den ska ju bli större ;)

Har du varit på inskrivningen än? Jag har min den 22e, i v14 . Är inte det lite sent eller ?
  • attid89
    liinaH skrev 2015-06-13 12:40:13 följande:

Jag mår väldigt bra faktiskt :)

Haha ja, man är ju inte direkt van att se sig så här. Men bara att vänja sig, den ska ju bli större ;)

Har du varit på inskrivningen än? Jag har min den 22e, i v14 . Är inte det lite sent eller ?

Vet inte vad som är normalt. Jag var på inskrivning i vecka 8 och sen ett till möte typ i vecka 11. Väldigt tätt här. Gjort ett vul i vecka 8 där för att kolla antal (var bara en!) och sen ett ultraljud förra veckan.

Lite sent kanske det är. Var bor du?
  • Sickan15

Jag var på ett förbesök v. 8 typ inskrivning , sen ul och kub v.13 och sen riktigt inskrivning,lyssna på hjärtslag och ul i v.17.

Vilken lättnad det är när man kommit över v.12 och vet att allt ser bra ut! Vet ni hur stor i procent det är efter v.12 och få missfall?

• DrDonna
    Sickan15 skrev 2015-06-14 06:14:29 följande:

Jag var på ett förbesök v. 8 typ inskrivning , sen ul och kub v.13 och sen riktigt inskrivning,lyssna på hjärtslag och ul i v.17.

Vilken lättnad det är när man kommit över v.12 och vet att allt ser bra ut! Vet ni hur stor i procent det är efter v.12 och få missfall?

Enligt min obstetrikbok är det 3% men det är inklusive allt hela vägen till slutet, så om man inte har några riskfaktorer är det mycket lägre siffra.
  • liinaH
    attid89 skrev 2015-06-13 17:32:27 följande:

Vet inte vad som är normalt. Jag var på inskrivning i vecka 8 och sen ett till möte typ i vecka 11. Väldigt tätt här. Gjort ett vul i vecka 8 där för att kolla antal (var bara en!) och sen ett ultraljud förra veckan.

Lite sent kanske det är. Var bor du?

Okej :) Ja jag har också gjort ultraljud för att se att allt är bra ! Jag bor i Malmö, Dudå?

En fråga, påverkas barnet av mitt humör? Igår va jag riktigt fustrerad Och hade väldigt hög puls Och va arg. Hur påverkas fostret av det?
  • tuuli

Foster påver

liinaH skrev 2015-06-14 12:49:48 följande:
    En fråga, påverkas barnet av mitt humör? Igår va jag riktigt fustrerad Och hade väldigt hög puls Och va arg. Hur påverkas fostret av det?
    Ja, foster påverkas negativt av stress och ilska, men det handlar nog mest om långvarig stress, inte att nån gång då och då bli arg. När det påverkas så handlar det nog mest om att kortisolet (stresshormon) är skadligt, inte själva känslan eller en tillfälligt ökad puls. 

www.svd.se/stress-paverkar-foster
  • liinaH

Jag va arg/stressad/orolig i någon timme, sen kände Jag bara att 'nu måste jag lugna ner mig, för bebisen kan fan inte må bra av detta' .. nu är jag rädd att jag va så uppe i varv så att fostret 'inte orkade mer' men detta är nog ända gången som sen jag blev gravid som jag kände så här, annars är jag nog rätt lugn och harmonisk.. hoppas inte att det är någon fara.

• tuuli

Tror inte nån mamma genom historiens lopp kunnat undvika att bli arg åtminstone en gång under en niomånadersperiod, det är nog helt lugnt! Däremot om man alltid går och oroar sig och känner sig irriterad så bör man nog börja jobba med andningsövningar eller nån annan typ av stresshantering, gå en promenad i skogen regelbundet eller testa yoga (finns massor på youtube). Jag brukar cykla ut på landet varje dag nu medan jag väntar på fostervattensprovet, gör också andningsövningar dagligen, annars skulle jag vara konstant hispig. 

• attid89

Idag har jag en riktig "tyck-synd-om-mig-själv-dag". Jag är verkligen hormonell nu och ledsen för minsta lilla. Min man är bortrest på jobb tom 3/7. Det känns som en evighet nu! Jag brukar alltid tycka att det är jobbigt att han reser i sitt jobb men nu känns det för jävla hemskt. Det är helt sjukt vad man kan sakna en annan människa! Jag känner mig så galet övergiven och ensam. Det brukar alltid bli lite tårar men den här gången känns det som att det är det enda jag gör - grinar. Fyy!

Svar på tråden BF slutet av december :)