• friduss

PCO och Pergotime

Jag är inne på min andra kur Pergotime. Dubbel dos denna gång. Jag beräknas ha ägglossning tisdag 28/4. Just nu dras jag med ryggvärk och mensvärk. Idag när jag kände på livmodertappen satt den jättehögt upp, kände den knappt, men jag tror inte att den var något mjukare. Är det normalt? Är det ett tecken på ägglossning? Förra kuren hände inget mer än att min slemhinna blivit tjockare. Finns det någon här som inte reagerat på enkelkur men fått ägglossning av dubbel kur Pergotime?

Här bakom tangentbordet sitter en nervös, ängslig och längtande tjej så lite solskenshistorier uppskattas! Även lite tips och råd från er erfarna PCO:are och Pergotime-knaprare

• Svar på tråden PCO och Pergotime
  • Agnesmamma2012
    friduss skrev 2015-05-05 13:44:09 följande:

Lycka till med graviditet och kommande graviditet till er!

I min kommun får man inte göra IVF förrän man fyllt 25, jag är 21 och läkaren sa till mig att vi kör med Puregon så länge jag orkar. Det är ju ganska påfrestande för psyket. Nu har jag ätit Provera i en vecka och väntar mens nästa tisdag tror jag. Sen är det bara att köra igång. 

Som svar på frågan om statistiken på Pergotime så har jag hört att 80% blir gravida inom 3 kurer om man får ägglossning av dom. Så det är snart din tur!

.

Tack detsamma ????hur går det för dig ? Vad är puregon ? Är de sprutorna ? Motsvarande pergotime fast sprutor ? Hur funkar det ? Hade du med pco ? Kram
  • Cookie06

Hej, hoppar in i tråden.

Jag och sambon har försökt bli gravida i över ett år, påbörjat utredning och fick veta genom ett VUL förra veckan att jag har PCO/PCOS (är inte säker på vilken).

Så fort jag får nästa mens ska vi köra igång med Pergotime 1 tablett i 5 dagar till att börja med.

Jag har en menscykel på 30-71 dagar.

• Anonym (Lina)

Jag har också fått konstaterat att jag har PCO efter att försökt bli gravid i 9 månader. Ska påbörja min förta kur (enkelkur) Pergotime på måndag.

Är så nervös och hoppas verkligen att de ger mig ägglossning.

• friduss

Puregon är sprutorna, har inte börjat med dom än, äter fortfarande Provera (sista tabletten på lördag). Japp, jag har PCO och "fruktansvärt" många äggblåsor som läkaren uttryckte det. Han sa att det kommer bli "krångligt" med sprutor också på mig för att jag har så många äggblåsor så det kommer bli en hel insjö av mogna ägg. Det räcker med ett eller två. Dock sa han att jag kommer bli gravid innan jag är 25 och behöver alltså inte göra IVF. Tydligen kan alla med PCO få barn. Problemet med mig är endast mina äggstockar så jag behöver tex inte gå ner i vikt eller så som många med PCO behöver. Det är en jobbig resa ändå..

Puregon ger nästan helt säkert ägglossning, problemet kan som sagt bli att det blir alldeles för många mogna ägg och vi vill ju inte ha femlingar.. Därför får man ha tååålamod medan man letar fram den dos som ger mig ägglossning med ETT ägg. Detta kan ju ta några månader. Vi kunde köra på så länge jag orkar. Tack och lov är jag bara 21 och vi är ju unga när vi är 30 också :)

Hur går det för er kämpar?? Kyss

• mickaa

Kört alla blodprovet än så länge. Väntat på svar från läkaren p sen blir de till att börja med allt. Har slutat med p piller för andra gg sen typ 7 år o jag hatar de verkligen. Ja har pcos så Hej knottriga ben. Går bara inte att raka när hormonerna försvinner i kroppen. Bara blöder o svider. Kul till sommaren ???????? hyn blir katastrof och ja känner mig så okvinnlig.. men den som väntat på något gott så?

• mickaa

Blir bara frågetecken överallt. Skulle vara tumme upp o ner o smile

• Agnesmamma2012

Hallå ! Är på dag 21 idag , väntar med spänning om de hänt något denna kuren ????hur har ni det ? Kramar

• Cookie06
    Agnesmamma2012 skrev 2015-05-07 23:02:24 följande:

Hallå ! Är på dag 21 idag , väntar med spänning om de hänt något denna kuren ????hur har ni det ? Kramar

Håller tummarna för er!

Här börjar jag min första kur Pergotime på tisdag, och är lite smått nervös för biverkningarna. Speciellt yrseln, kör lite bil i jobbet och är mest orolig för det men annars känns det bra att komma igång och förhoppningsvis kan vi med hjälp av hormoner bli gravida. Kram
  • sommarbarn88

Hej på er allihopa. Ni som har pco... är ni överviktiga? För pco får ju många kvinnor som är överviktiga. Jag hade nämligen pco förut å den försvann bara jag tappade några kilo. Nu har jag tappat nästan 20 kg å har menscykel på 32 dagar till skillnad från tidigare då de kunde gå månader emellan. Har ochså ägglossning. Jag känner med er tjejer. Har ochså ätit pergotime å gjort fyra ivf. Kram till er.

• Cookie06
    sommarbarn88 skrev 2015-05-10 11:43:32 följande:

Hej på er allihopa. Ni som har pco... är ni överviktiga? För pco får ju många kvinnor som är överviktiga. Jag hade nämligen pco förut å den försvann bara jag tappade några kilo. Nu har jag tappat nästan 20 kg å har menscykel på 32 dagar till skillnad från tidigare då de kunde gå månader emellan. Har ochså ägglossning. Jag känner med er tjejer. Har ochså ätit pergotime å gjort fyra ivf. Kram till er.

Enligt BMI är jag överviktig, har ett BMI på 26. Är 1,65 cm lång och väger 71kg. Inget märkvärdigt tjock enligt mig själv men det är klart att jag skulle må bra av att kanske gå ner några kilon. Jag har ett fysiskt arbete så går runt 9000-10000 steg per dag men skulle fått ta och motionera mer i alla fall på helgerna. Sedan kan jag alltid försöka lägga om kosten.
Svar på tråden PCO och Pergotime