Jag tror att ett av problemen till den ökade psykiska ohälsan är tillgängligheten som blivit större på senare år.
I princip alla har en mobiltelefon, de flesta en smartphone, där man kan bli nådd dygnet runt av släkt, vänner och arbetsgivare. Många har sin mail kopplad till den, både privat och arbetsrelaterad och även om man säger att man lämnar jobbet på arbetsplatsen, så kan man ändå inte låta bli att kolla mailen när det plingar till i telefonen. Vilket resulterar i "Jag skall bara svara på det här..."
Facebook, Instagram... Alla dessa statusar där folk jagar "likes". Nuförtiden kan vi inte ens äta en måltid utan att plocka fram sin smartphone, fota och dela på olika sociala medier. Träningspass, semesterresor, glass i solen, fötter på en strand och you name it, ALLT skall ut på nätet. Ingenting är privat längre.
Många lägger upp bilder på sina barn i tid och otid i olika situationer, frågar de ens om det är okej innan? Hur kommer det att påverka barnen när de blir äldre?
Jag gillar min smartphone, jag kan lyssna på Spotify medan jag är ute och springer och ringa och sms:a och lite annat.
Mitt tips är att ta bort Facebook- och Instagram-apparna, stäng av push-mailen och lev lite mer i nuet.