• Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

• Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
  • Hadraniel
    Anonym (latmask) skrev 2015-04-23 21:36:15 följande:
    Är det bara psykiska sjukdomar som man kan tänka sig frisk från eller gäller det även somatiska sjukdomar? 
    Gäller nog allt om tanken nu har sådana mirakulösa helande förmågor som påstås. Troligen även allvarligare skador efter olyckor som amputerade kroppsdelar, förlamning och allt sådant också. Tänk bara rätt så blir allt helt perfekt liksom! Skrattande
  • asta66
    Anonym (latmask) skrev 2015-04-23 21:44:29 följande:

Inte så lätt. Jag strök tillgängligheten men de ringde ändå. Och då visste jag att om jag inte ställer upp så kommer de behöva jobba underbemannade och de är brukarna som far illa. 

Som tack för att jag ställde upp så mycket att jag brände ut mig så blev jag uppsagd, de kunde inte ha timvikarier som var sjuka. Vad jag ska göra när jag blir "frisk" vet jag inte. Jag kommer inte klara stressen som timvikarie och att få en fast tjänst som uska är ganska kört. Vad jobbar man med om man är en stresskänslig undersköterska?

Vet inte. Men jag vet att man måste ta hand om sig själv först. Kramar!
  • Anonym (latmask)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 21:42:35 följande:
    Självklart gäller det även en viss smärtproblematik etc, det är allmänt känt.
    Måste ha missat den delen på min utbildning. Men om man nu kan tänka bort smärta varför skriver vi ut så mycket smärtmedicin?

Skulle ju vara mycket billigare att säga åt patienterna att tänka sig smärtfria.

Ja man är ofta mer smärtkänslig om man lider av psykisk ohälsa, men det betyder inte att man kan tänka bort smärtan.
  • Ragazza

Hade man kunnat sjukskriva sig förr för psykisk ohälsa hade man nog gjort det. Eller för vilken sjukdom som helst.

• Anonym (Still standing)
    Ragazza skrev 2015-04-23 21:52:46 följande:

Hade man kunnat sjukskriva sig förr för psykisk ohälsa hade man nog gjort det. Eller för vilken sjukdom som helst.

Kunde man inte det för två år sedan, eller vad menar du?!?!
  • Anonym (Ohälsa)

Jag tror att det beror på samhällsutvecklingen, det hårda klimatet främst vad det gäller arbete.

Kommer ihåg tempot och stämningarna på mina föräldrars arbetsplatser under 80-talet, går inte att jämföra med idag.

Det var betydligt lugnare.

• Batmamba
    Anonym (Ohälsa) skrev 2015-04-23 22:21:44 följande:

Jag tror att det beror på samhällsutvecklingen, det hårda klimatet främst vad det gäller arbete.

Kommer ihåg tempot och stämningarna på mina föräldrars arbetsplatser under 80-talet, går inte att jämföra med idag.

Det var betydligt lugnare.

Ja. Och det är så många numera som har osäkra anställningsformer. När man jobbar tillfälligt kan man ju aldrig ha en dålig dag på jobbet. Man måste topprestera jämt för att få fortsätta jobba/få fler jobb. Jag höll på att förstöra mig på det viset.
  • Spartacus

jag tror... kraven på arbetsplatserna har ökat och konkurrensen är större. ekonomin har på många håll stramats åt och man vill åstadkomma mer för en minre budget. men störst påverkan tror jag alla krav på sidan av jobbet har. du ska ju inte bara vara framgångsrik och smart, du ska ju även ha hög energi, träna, vara snygg, äta hälsosamt, supermodern och samtidigt genomhederlig gammaldags förälder som gör allt tillsammans och gärna förevigar det i alla sociala medier... om du inte syns så finns du inte. på det får du gärna ha talanger utöver det normala, kanske är du en skicklig musiker eller en hejare på matlagning?

fint fräscht, mycket och lagom, perfekt men inte kaxig, kaxig men inte störig, närvarande bortresande och skinande tänder, voila! så har vi räknat bort ca 93% av befolkningen och få känner sig någonsin tillräcklig.

en del saker blir helt enkelt inte bättre...

• Anonym (Kemi)

Det verkar finnas en grupp människor som tävlar i att bry sig minst om andra. Jag ser några av er här. Några av er kommer bli bitna i arslet av erfarenheter som ni tänker bara drabbar lata/dåliga/(invandrare?) och några av er kommer gå cyniska genom livet tills ni dör. Alla ni som vet att livet, och människor, är fulla av variationer och nyanser, låt er inte nedslås! :)

• Spartacus

sen är det nog som någon skrev att psykisk ohälsa inte fanns på samma sätt förr.. det var bakom stängda dörrar folk bröt ihop och att inte jobba och dra sitt strå till stacken fanns inte å kartan. sen var väl inte sjukersättningen så frikostig förr heller(?) inte för att man blir rik idag men man hade ju inte mycket till rättigheter om man en dag sa -nä jag pallar inte trycket!

Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!