• Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

• Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
  • yodi
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 12:34:54 följande:
    Jag undrar om det där är så vanligt ändå, och framför allt om det är en orsak till de kraftigt ökande sjuktalen. Det är ju på 2 år det ökat kraftigt, inte har arbetsmarknaden försämrats så mycket så fort.  ..
    det är extremt vanligt framför allt inom vården. där personalbrist dessutom gör att många blir inbeordrade på sina semestrar och där oerhört många sliter hund långa perioder som timvikarier som överhuvudtaget inte får betald semester.
  • Anonym (blivande kärringjävel)
    itmorsan skrev 2015-04-23 10:13:21 följande:

Jag tror att ett av problemen till den ökade psykiska ohälsan är tillgängligheten som blivit större på senare år.
    I princip alla har en mobiltelefon, de flesta en smartphone, där man kan bli nådd dygnet runt av släkt, vänner och arbetsgivare. Många har sin mail kopplad till den, både privat och arbetsrelaterad och även om man säger att man lämnar jobbet på arbetsplatsen, så kan man ändå inte låta bli att kolla mailen när det plingar till i telefonen. Vilket resulterar i "Jag skall bara svara på det här..."

Min mobil och dator har i alla fall en tyst-knapp- har inte alla såna prylar det?

Man kan inbjuda till att få sin fritid förstörd eller man kan sätta gränser, som med så mycket annat.
  • Anonym (Döm inte om du inte vet vad det innebär!)

Jag kan upplysa dig om att jag ALDRIG har fått vare sig den förståelse eller den allvarliga och livsuppehållande hjälp jag har behövt (i många år) från det svenska samhället, samt att jag därför inte känner mig skyldig det svenska samhället någonting.

Som några exempel på vad jag har genomgått och gått till psykologer för kan jag nämna diverse psykiskt (och även fysisk) misshandel och diverse kränkningar. SPECIELLT från de som ska föreställa att vara mina närmast anhöriga/ min familj. Min så kallade pappa (och jag skriver så för att han i sanning inte har agerat som min pappa) har tex rivit av mig mina kläder och försökt intala mig att jag ser FUL ut i de kläder som jag själv valt, äldigt många upprepade gånger, medan han har stirrat på mig. (Han har också ritat bilder av mig där han framställer mig som om jag ser mycket fulare ut än vad jag faktiskt gör.) När jag har sagt att det här har varit att gå över gränsen för vad som är okey att göra och att jag känt mig mycket kränkt, då vi båda suttit hos psykologer, har han bara skrattat forcerat och hånfullt och himlat med ögonen och sagt att jag "överdriver!" och att man ju måste förstå sammanhanget i vilket han gjorde det där! Ingen av de psykologer vi pratat med har gett mig något som helst stöd, utan bara nickat och lyssnat som små rädda, duktiga skolflickor när han varit med! Det är bara när de pratat med mig enskilt som de visat sig våga säga att hans beteende gentemot mig faktiskt verkar vara mycket kränkande.

Vad gäller min övriga familj så har min mamma suttit och storgrinat hos den psykolog som skulle göra en utredning av mig medan hon beskyllt mig -rakt inför den psykologen- för att HON mår så dåligt för att jag och min syster inte har en bra relation. Den psykologen gav mig inget som helst hjälp i den situationen heller, tvärtom krävde hon att jag samtidigt som jag försvarade mig från min mammas anklagelser skulle svara på hårda och dömande frågor från henne. Medan hon själv som psykolog verkade sakna all erfarenhet av folk av min sort och sade att hon inte trodde på vad jag själv sa: Att jag hade STORA könsrollsproblem. Vad gäller min syster så har hon både rivit sönder mina kläder och spottat mig i ansiktet vid upprepade tillfällen samt under långa perioder vägrat kännas vid mig på allmänna platser. hon har också förbjudit mig att hälsa på henne i hennes studentkorridorsrum och senare förbjudit mig att sova över i hennes egen lägenhet.

Kort sagt så har jag haft ett helvete för att jag inte kunnat passa in i den kulturella könsrollen som framförallt mina närmste -men också de flesta andra jag träffat i det här samhället- förväntat sig att jag ska kunna och att jag naturligt, som kvinna, ska vilja. Det är stora sociala probelm och missförstånd (från andras sida) det här! Eftersom så många och så närstående i det här samhället inte har förstått att det är en form av androgynitet och jämlikhet det är frågan om vad gäller mig och inget socialt handikapp (och inte heller några religiösa tvångstankar). Självklart är du helldre ensam än ute i samhället om du bara har MÅNGA, MÅNGA erferenheter av att konstant ha blivit missförstådd och AVSKYDD för vad du är och för vad du inte är, som andra får för sig att du är!

På den senaste psyk-utredningen jag gått igenom var de så säkra på att jag hade Autism och drev igenom en fördjupad undersökning på det TROTS att det inte gav något utslag i grundtestet. De ville sedan så gärna hitta "tecken på Autism" i det fördjupade kortsförhöret och tyckte sig också hitta det. Sedan tvärvände de och blev skitsura när jag var ärlig och sa att jag faktiskt kände behov av att vara tllsammans med andra. Men inte ett behov av att vara tillsammans med andra som avskyr eller totalt misstolkar mig och inte kan se mig för den jag är. Jag känner behov av att vara med folk av min egen sort, vilket jag tror att de flesta andra också känner behov av. (Verklig tillhörighet och inte fejkad!) Nu är det så att jag inte känner att jag har en plats i det här samhället eller i någon kultur jag har kommit i kontakt med i den här världen. Fast nog för att jag har FÖRSÖKT att hitta min plats här och att "göra rätt för mig" i många års tid! VERKLIGEN försökt. Jag har varit utomordentligt bra på att spela sociala spel. Men har du inte en livsgrund att stå på i form av tillhörighet så blir det väldigt svårt att bygga ett liv och att inte bara dräneras på energi av det. För att vara i sammanhang där ingen annan förstår sig på dig och där många andra tror sig förstå sig på dig och dömer dig hårt om du är ärlig och kommer ut ur garderoben, det dränerar dig förstås bara på livsenergi! Lycka till att orka "göra rätt för dig" i en sån (livslös) existens! När du känner dig mer Levande när du är helt Ensam än när du är ute i samhället.

• yodi
    Anonym (blivande kärringjävel) skrev 2015-04-23 18:08:23 följande:
    Min mobil och dator har i alla fall en tyst-knapp- har inte alla såna prylar det?

Man kan inbjuda till att få sin fritid förstörd eller man kan sätta gränser, som med så mycket annat.
    eller som timvikarie, svarar du inte så får du inga arbetspass, eller för dom fasta, låter dom bli att svara 3 gånger i rad så räknas det som arbetsvägran.
  • Alessia

Flera års erfarenhet av plötsligt varmt vårväder med solsken och ljumma vindar ökar dramatiskt skolket i skolorna och sjukskrivningar på jobbet. De arma stackarna återfinns på balkonger och altaner iförda mycket lätt klädsel och solbrillor. Och det där med allergi kan vi glömma. En pollenallergiker vill inte vara ute för aldrig det....

• Anonym (anonym)

Unga människor som bara arbetat några år drabbas av utmattningsdepression för att de har så värdelösa arbetsvillkor där de inte ens hinner gå på toaletten under sina arbetsdagar.
    Plötsligt räknas de som är 25 år som ungdomar när det gäller arbetsgivaravgiften och förväntas jobba 3 timmar en dag 2 timmar en annan dag på alla dessa caféer som dykt upp medan andra som är 25 år är nästan färdiga läkare klart att det leder till psykisk ohälsa om de som är närmare 26 år inte kan flytta till eget boende för att de inte får en anställning de som ger en lön att leva på.

• Anonym (pp)

Det är alla bekämpningsmedel och kemikalier som finns i mat och hygienartiklar. Folk konsumerar så mycket skit.
    Eller så känner de på sig att världen är på väg käpprakt åt helvete.

• Anonym (blivande kärringjävel)
    Anonym (anonym) skrev 2015-04-23 12:56:11 följande:
    Arbetsmarknaden har ändrats mycket 450 000 arbeten har automatiserats mellan 2005-2011 så många har efter några år med diverse korta anställningar, varvat med arbetslöshet och timmar till slut blivit sjuka av situationen, inom vården har det dessutom dragits ned på personal och slimmats till max så förr eller senare slutar kroppen att fungera. Är ju främst kvinnor som drabbats av sjukskrivningar och dessa jobbar främst inom vård och omsorg där de är underbemannade, fabriker är aldrig underbemannade eftersom det krävs ett visst antal för att produktionskedjan ska fungera.
    Nu tror jag att du skojar? Det sparas överallt, vi är konkurrensutsatta globalt och man trimmar och trimmar bort tjänster så att ingen tid finns för mer än att springa från en sak till en annan. Vi är bara människor och då gör vi mer fel, vilket leder till både merarbete och merkostnader.

Städning, är det viktigt? Ja, om man håller på med livsmedel eller renrumsproduktion av läkemedel till sjuka människor borde det ju vara det, men även där sparas det. Så vad gör väl lite damm eller bakterier i din nästa tablettkarta eller färdigrätt? Fabriken kan köpa in städningen från en bemanningsfirma som tar in folk från gatan för det blir billigare än att ha fast anställda som vet hur man ska rengöra enligt kraven.

Leverantörerna är också pressade, och för att ta in på sina kostnader och minska stilleståndstiden för dyrbar utrustning slarvar de med underhållet. Vilket leder till att det en vacker dag hamnar maskinolja, bitar av packningar eller andra mumsigheter i fabrikantens produkter, vilket leder till utredningar, kassationer, återkallande av produkt och ännu mer stress för att ta igen bortfallet.

På labbet som ska kvalitetskontrollera går mycket på rutin, och därför är det väl inte så noga med att anställa dyrbara kemister? Vi kan väl nedgradera och ta in några undersköterskor eller andra som kan vända ett provrör enligt instruktion och se hur det går? Tyvärr tyvärr, när kalibreringskurvan avvek från det normala reagerade de inte eftersom de inte hade bakgrundskunskapen så det blev fel resultat för en veckas produktion, jaja det är väl sånt som händer..

"Fungera" är ett väldigt relativt uttryck.
  • Anonym (Döm inte om du inte vet vad det innebär!)

Jag kan ta ansvar för vad jag själv gör, men jag kan inte ta ansvar för hur andra i samhället misstolkar och missbedömer mig! Jag kan inte förbjuda andra från att avsky mig - eller från att avsky vad de tror att jag är - eller tvinga/kontrollera andra att acceptera mig för den jag egentligen är! (Eller, ok,  jag kanske kan tvinga andra att se mig och acceptera mig för den jag är, men jag vill inte det eftersom jag tror på och vill låta andra ha det valet!)

• Faktiskh
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 08:31:49 följande:

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

Ja samhället rasar ju. Vet flera som mår skit över det.oron är stor och det blir liksom inga positiva nyheter runt utvecklingen. Bränder, stenkastning, nogozooner, ökat våld, Is...
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!