• Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

• Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
  • Anonym ((...))
    Anonym (:)) skrev 2015-04-24 08:11:40 följande:

Som någon skrev empatin har minskat... Det ställs så höga krav allt ska vara så

bra... Man ska ha den perfekta familjen, jobbet, vänner osv osv... Man ska aldrig

vara nöjd... Man går bakom ryggen på varandra för att jaga det man tror är lyckan..

Vi är ett kallt land med många ensamma människor, där familjen inte är det viktigaste...

Där jagandet efter uppmärksamhet, egentid och egot är det viktigaste... Där

människor bytts ut när man inte duger... Ensamt!!! Söker man hjälp får man några

piller... Och mer piller... Tror om människor sänker sin ribba och är nöja med det dom

har skulle fler må bättre.... Leva idag istället för kraven imorgon, hålla i hop med sina

familjer och acceptera sig själv och andra som dom är.. Skulle många var friskare och

lyckligare :)

Helt OT men jag måste fråga dig. 
    Vad betyder alla punkterna i texten? 

Vilken funktion har de?
  • Anonym (Hk berglund)

Samtalspauser ser man.

• Anonym (hmm)

Jag tycker det är väldigt tydligt i den här tråden att mycket ohälsa är självförvållad. Folk (kvinnor) ska vara så förbaskat duktiga, klara av allt, inte be om hjälp och inte säga nej. Sen när de gått in i väggen går det tydligen bra att säga nej och världen överlever ändå men innan är det stört omöjligt. Det är inte att ta ansvar för sig själv och sin egen hälsa.

• Anonym (j)
    Daniel12 skrev 2015-04-24 07:31:33 följande:
    Men det är ju det jag säger! Tack vare att alliansen kom till makten 2006 påverkade de gemene man att känna förakt mot arbetslösa och sjuka, med mantrat "Det ska löna sig bättre att arbeta än att gå på bidrag". Folk påverkas tyvärr i hög grad av politiska trender och folk som arbetar och gör rätt för sig blir naturligtvis glada när det finns ett parti som går deras ärenden. Under sossarnas regeringsmakt var föraktet mot sjukskrivna och arbetslösa inte på långa vägar så stort som det blev efter alliansens maktövertagande. Folk är lättpåverkade och i lika hög grad som människor i nazityskland lät sig manipuleras av maktelitens förakt mot judar, så låter sig svenskar manipuleras av elitens förakt mot de "odugliga" i samhället. Vi har inte lärt oss något av historien trots att vi gärna tror eller inbillar oss det. Folk är lika ruttna och lättmanipulerade nu som de var då. En tragisk sanning.
    Nja jag svarade på det här.

"Den som mår bra föraktar man och ser ner på"
    Så skrev du.

Och jag skrev att jag tror det är precis tvärtom. 
    I övrigt håller jag med om mycket av det du skriver.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (latmask) skrev 2015-04-23 21:44:29 följande:

Inte så lätt. Jag strök tillgängligheten men de ringde ändå. Och då visste jag att om jag inte ställer upp så kommer de behöva jobba underbemannade och de är brukarna som far illa. 

Som tack för att jag ställde upp så mycket att jag brände ut mig så blev jag uppsagd, de kunde inte ha timvikarier som var sjuka. Vad jag ska göra när jag blir "frisk" vet jag inte. Jag kommer inte klara stressen som timvikarie och att få en fast tjänst som uska är ganska kört. Vad jobbar man med om man är en stresskänslig undersköterska?

Varför ska du vara uska? Det måsre ju vara världens sämsta jobb ur hälsoperspektiv, folk sliter ut sig fysiskt och psykiskt, dåliga arbetstider och dåligt betalt. Skola om dig!
  • Anonym (hmm)

Och jag fattar inte, alla ni med absurda arbetstider och arbetsbelastning, var har ni dialogen med fack och arbetsgivare? Arbetsgivaren är väl också vanliga människor och borde kunna förstå om man förklarar omöjligheten i schemat tex. Konstruktiva samtal helt enkelt.

• Svartsmurfan

Vilken hemsk Människosyn , man blir rädd .

vi ser oftast inte dessa som vandrar omkring på nättera hemma i sina hem .

De som får jobba hårt för att ta sig ut .

Inte berättar de öppet för alla hur ont eller vilken ångerst de har .

Fuskare finns alltid men att lyckas vara sjukskriven kräver sin man i dag FK godkänner inte vad som , det finns ett tak och det är inte bara att hitta på och få ett läkarintyg som det var på 70 och 80 talet

• Anonym (Still standing)
    Svartsmurfan skrev 2015-04-24 08:33:10 följande:

Vilken hemsk Människosyn , man blir rädd .

vi ser oftast inte dessa som vandrar omkring på nättera hemma i sina hem .

De som får jobba hårt för att ta sig ut .

Inte berättar de öppet för alla hur ont eller vilken ångerst de har .

Fuskare finns alltid men att lyckas vara sjukskriven kräver sin man i dag FK godkänner inte vad som , det finns ett tak och det är inte bara att hitta på och få ett läkarintyg som det var på 70 och 80 talet

Vadå för hemsk människosyn?

Jag tror absolut att många idag vill bli sjukskrivna från själva livet (för att använda Nisse Simonsons ord). Pojkvännen gör slut, man är mitt i en flytt. . . Plötsligt går det inte länge att gå till jobbet. Jag menar inte att så många fuskar medvetet (det tror jag inte). När jag skrev om lathet menar jag snarare att många inte ser livets nedgångar som en del av livet som måste hanteras, utan som en cancersvulst som bara inte går att arbeta om man har.

Rätten till sjukskrivning överanvänds i Sverige, och får jag gissa att det främst är bland de yngre (fast det vet jag inte). Det blir en ond spiral för samhället när man ser den ena efter den andra som är hemma och det blir lätt att man känner att man själv borde ha samma rätt! "Jag är inte heller riktigt lycklig". . .
  • Anonym (:))
    Anonym ((...)) skrev 2015-04-24 08:18:34 följande:

Helt OT men jag måste fråga dig. 

Vad betyder alla punkterna i texten? 

Vilken funktion har de?

Hahaha :) det är bara mitt sett att skriva ;) lite att man ska tänka vidare....

• Anonym (Jenny)
    Daniel12 skrev 2015-04-24 07:31:33 följande:
    Men det är ju det jag säger! Tack vare att alliansen kom till makten 2006 påverkade de gemene man att känna förakt mot arbetslösa och sjuka, med mantrat "Det ska löna sig bättre att arbeta än att gå på bidrag". Folk påverkas tyvärr i hög grad av politiska trender och folk som arbetar och gör rätt för sig blir naturligtvis glada när det finns ett parti som går deras ärenden. Under sossarnas regeringsmakt var föraktet mot sjukskrivna och arbetslösa inte på långa vägar så stort som det blev efter alliansens maktövertagande. Folk är lättpåverkade och i lika hög grad som människor i nazityskland lät sig manipuleras av maktelitens förakt mot judar, så låter sig svenskar manipuleras av elitens förakt mot de "odugliga" i samhället. Vi har inte lärt oss något av historien trots att vi gärna tror eller inbillar oss det. Folk är lika ruttna och lättmanipulerade nu som de var då. En tragisk sanning.
    Jag som själv varit utsatt för mobbning, depressioner osv pga mitt jobb(23 år gammal kan tilläggas), håller ändå med alliansen att det ska löna sig att jobba.
    Varför ska någon som går hemma få samma peng som någon som arbetar? Det går inte ihop. Tillslut lär alla sluta arbeta och börja gå på bidrag och vad har vi då för samhälle? 

Jag tror knappast att det har något med politiken att göra, isåfall snarare oss vanliga knegare. Det är vi själva som bygger upp bilder på hur vi ska vara perfekta. Perfekta betyg,  perfekta arbetet, perfekta kompisar, perfekta kroppar, perfekta kläder, senaste tekniken, snyggaste inredningen, perfekta föräldern som ska hinna med ALLT!
    Sen ser vi ner och klagar på dem som inte lyckas. DET tror jag är anledningen till att många inte pallar trycket. Inte att alliansen tycker det ska löna sig att arbeta.
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!