Daniel12 skrev 2015-04-24 07:31:33 följande:
Men det är ju det jag säger! Tack vare att alliansen kom till makten 2006 påverkade de gemene man att känna förakt mot arbetslösa och sjuka, med mantrat "Det ska löna sig bättre att arbeta än att gå på bidrag". Folk påverkas tyvärr i hög grad av politiska trender och folk som arbetar och gör rätt för sig blir naturligtvis glada när det finns ett parti som går deras ärenden. Under sossarnas regeringsmakt var föraktet mot sjukskrivna och arbetslösa inte på långa vägar så stort som det blev efter alliansens maktövertagande. Folk är lättpåverkade och i lika hög grad som människor i nazityskland lät sig manipuleras av maktelitens förakt mot judar, så låter sig svenskar manipuleras av elitens förakt mot de "odugliga" i samhället. Vi har inte lärt oss något av historien trots att vi gärna tror eller inbillar oss det. Folk är lika ruttna och lättmanipulerade nu som de var då. En tragisk sanning.
Jag som själv varit utsatt för mobbning, depressioner osv pga mitt jobb(23 år gammal kan tilläggas), håller ändå med alliansen att det ska löna sig att jobba.
Varför ska någon som går hemma få samma peng som någon som arbetar? Det går inte ihop. Tillslut lär alla sluta arbeta och börja gå på bidrag och vad har vi då för samhälle?
Jag tror knappast att det har något med politiken att göra, isåfall snarare oss vanliga knegare. Det är vi själva som bygger upp bilder på hur vi ska vara perfekta. Perfekta betyg, perfekta arbetet, perfekta kompisar, perfekta kroppar, perfekta kläder, senaste tekniken, snyggaste inredningen, perfekta föräldern som ska hinna med ALLT!
Sen ser vi ner och klagar på dem som inte lyckas. DET tror jag är anledningen till att många inte pallar trycket. Inte att alliansen tycker det ska löna sig att arbeta.