• Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

• Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
  • Anonym (@)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 08:31:49 följande:

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

Samhället är sjukt och ramarna är orimliga för väldigt många. Pressen är för hög. Med det följer sjukdomar. Det är väl inte helt svårt att förstå?
  • Anonym (Still standing)
    Virriga Vera skrev 2015-04-23 17:26:49 följande:
    Jag undrar mest vad den där egna ansträngningen är? Vad är det man skall göra för att bli frisk?
    Sluta känna efter så förbannat, sluta tro at grannen har det så mycket bättre. Lära sig sätta gränser, ta han om sig själv. . . saker som människor alltid har lyckats med tills nu.
  • Anonym (Letty)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 20:09:43 följande:

Kom igen. . . måste man ha brist på empati för att se att det är på väg åt helvete. Det är på tok för enkelt att bli sjukskriven idag och det kan inte fortsätta om vi vill ha någon ekonomi var i landet. . .

Jag har empati för dem som är sjuka på riktigt, men inte alla med "djup depression" (av någon anledning är de alltid, alltid, alltid DJUUUUUUUUUUUPA). . . .

Men snälla! Tar mig själv som exempel igen. Jag var nedstämd och hade sån jävla panikångest 2009 fick hjälp av en mycket duktig terapeut gick där i nästan två år. Sen våren 2012 rasade allt, jag hade låtit det ligga för länge.. trodde jag va stark. Ringde min terapeut igen och fick tid snabbt. Bara jag klev in i rummet såg hon hur annorlunda jag var mot gången innan jag gick hos henne. Hon konstaterade HON, att jag va så långt under isen att jag behövde både henne MINST en gång i veckan och medicin, något hon inte nämnde första gången. Jag va djupt deprimerad.. ett ord som menar precis vad det är. Inget jävla påhitt, se historierna jag och andra skriver. Verkliga människor med verkliga historier.
  • Batmamba
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 20:19:47 följande:

Sluta känna efter så förbannat, sluta tro at grannen har det så mycket bättre. Lära sig sätta gränser, ta han om sig själv. . . saker som människor alltid har lyckats med tills nu.

Säger du så till reumatiker också? Till den som brutit benet?
  • asta66
    Anonym (Hör du ens dig själv?) skrev 2015-04-23 18:57:15 följande:

Duktigt där, att jämföra psykisk ohälsa med lathet. Allvarligt talat.

Jag är 21 år gammal och har haft djupa depressioner och ihållande ångest,panikattacker och torgskräck sen 7-8 års ålder. Även nu de senaste 1,5 åren blivit inlagd på psyk tre gånger. Tredje gången var inte frivillig ens. Efter att jag blev utskriven fick jag episod av ätstörning. Hann gå ned 12-13 kg på ca 1 månad pga självsvält. Allt började med ångest som gjorde att jag inte kunde svälja maten för lite drygt 1,5 år sen. Vill då påpeka att jag sen innan var underviktig för min längd och låg redan på ett bmi där värdena ligger kring anorexi och bulimi. 

Det är inte så att jag tycker det är kul att vara sjukskriven. Det är inte så att jag aktivt gör ett val att gå på mediciner.

Hade varit överlycklig om jag kunde känna mig stark nog och komma ut och få ta igen min utbildning. Skaffa ett jobb och tjäna egna pengar.

Alla kan inte hantera sin vardag. Och vi som mår dåligt tar tag i det genom att prata med både läkare och psykolog (oftast, alla får faktiskt inte ens hjälp).

Och jo, du verkar nedlåtande. Men det är inte förvånande när det kommer från någon som antagligen aldrig har gått igenom något liknande. Man vet inte hur det är förän man själv hamnar där.

Prova att må så dåligt att du inte kommer utanför dörren, isolerar dig och när du väl går ut är du inget annat än rädd. Orkeslös och skrattar inte. Inte ens förmögen att bli arg. You name it. Så kom inte och snacka skit. Det är inte konstigt att folk blir deprimerade i ett samhälle som ser ut som det gör idag.

Kram! Och bra rutet. Synd att så många tror sig veta utan att ha en aning.  Korkade människor finns det gott om.
  • Anonym (blivande kärringjävel)

TS, jag tänkte lite som du tills jag fick en vän som verkligen var och är depressionssjuk.

Liksom vissa har ärftliga anlag för migrän eller diabetes så finns det vissa som lättare blir deprimerade, och i kombination med många svåra händelser på kort tid så utlöses det arvet. Har man sedan väl fallit till botten så är det lättare att hamna där igen. Det finns en sårbarhet på samma sätt som att rödvin kan utlösa migränanfall.

Medicin och regelbundna vanor kan hjälpa en del, att minska på allmän livsstress kan också hjälpa, men tro mig det är ingen som tycker det är roligt att inte orka ge sina barn mat, inte kunna sköta ett jobb som man älskar och har kämpat för att få, eller behöva läggas in och få elchocker för att slå hjärnan ur det negativa mönstret.

--
    En annan variant är de som går i väggen. Detta har senaste åren hänt en psykiatriker (som behandlade patienter med utmattningssyndrom!) , en universitetslärare och en läkare/fyrbarnsmamma i min större omkrets. Dessa personer är både intelligenta och välutbildade och borde ha alla förutsättningar att märka varningstecknen från sin egen kropp och alltså inte trilla dit, men det hände dem ändå. Just för att de var glada, högpresterande och älskade sina jobb.

Det är ingen garanti för att man ska må bra av dagens tempo i arbetslivet och jobbfällan gapar stort över många duktiga flickor.

• Anonym (latmask)

Vi som är sjuka just för att vi skärpt till oss och inte lyssnat när kroppen sa ifrån. 

• asta66
    Anonym (latmask) skrev 2015-04-23 20:53:30 följande:

Vi som är sjuka just för att vi skärpt till oss och inte lyssnat när kroppen sa ifrån. 

Och antagligen tagit lite för stor hänsyn till andra istället för att tänkt på sig själva.
  • Hadraniel
    Anonym (Döm inte om du inte vet vad det innebär!) skrev 2015-04-23 19:19:55 följande:
    Alltså tänk dig själv om du satt och pratade med totalt värdelösa utredare som inte ville prata om vad du VERKLIGEN hade probelm med, fast du tog upp det klart och tydligt själv! Bara för att det ingick inga frågor om könsidentiteter i deras utredningsmateriel. Om du istället fick höra att du nog var det och det och att du nog säkert tänkte och kände på det och det sättet... Av "välmenande" tanter medan du själv visste att allt det där var skrattretande fel om dig! Som såhär:

tant: Du tycker säker att det är obehagligt när folk kommer nära inpå dig fysiskt, som om jag går såhär nära till exempel.. Det är något medfött, som du inte kan rå för, vet du.

Du: Ler. (Och tänker att nej, jag har aldrig haft några problem med det. I så fall hade jag inte kunnat träna kampsport eller åka smockfull T-bana med främmande folk bokstavligt talat upptryckta mot min kropp utan obehag!)

tant: Du är nog mycket bra på att passa tider?

Du: Ler och säger: Eh.. nej, det måste jag nog erkänna att jag aldrig har varit!

tant (blir sur): Jaja, men du kan ju ha Autistiska DRAG även om du inte har Autism!

Du (tänker) Jaja, kalla det du ser vad fan du vill! Det är ju en påhittad diagnos i vilket fall!

Sorry, can´t be bothered to answer anymore...
    Det låter ju som en riktigt okunnig person. Det finns ju många inom autismspektrat som har extremt dålig tidsuppfattning och vissa som älskar kroppslig beröring.

Dock finns det ju många som är känsliga för förändringar i deras planering (vilket kan inkludera att någon bokad tid ändras) eller har en extra stor känslighet för en viss typ av sinnesintryck (vilket i en del fall kan resultera i obehag då intrycken blir för starka)  men det är ju långt ifrån samma sak som att man måste ha de specifika problemen eller egenskaperna som den där utredaren verkade tro.
  • Virriga Vera
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 20:19:47 följande:
    Åhå, så det är att jag känner efter så förbannat, är avundsjuk på grannen och inte tar hand om mig själv som är orsaken till att jag har kronisk d-vitaminbrist som i sin tur ger mig svåra depressioner var sen vinter/ tidig vår. Vad bra att jag fick veta det. Jag skall med en gång informera min läkare att jag kan sluta medicinera och bara tänka mig frisk. Jag skall också komma ihåg detta när ångesten är som svårast och jag har fysiskt ont i hela kroppen och paniken sköljer över mig.
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!