Anonym (Döm inte om du inte vet vad det innebär!) skrev 2015-04-23 19:19:55 följande:
Alltså tänk dig själv om du satt och pratade med totalt värdelösa utredare som inte ville prata om vad du VERKLIGEN hade probelm med, fast du tog upp det klart och tydligt själv! Bara för att det ingick inga frågor om könsidentiteter i deras utredningsmateriel. Om du istället fick höra att du nog var det och det och att du nog säkert tänkte och kände på det och det sättet... Av "välmenande" tanter medan du själv visste att allt det där var skrattretande fel om dig! Som såhär:
tant: Du tycker säker att det är obehagligt när folk kommer nära inpå dig fysiskt, som om jag går såhär nära till exempel.. Det är något medfött, som du inte kan rå för, vet du.
Du: Ler. (Och tänker att nej, jag har aldrig haft några problem med det. I så fall hade jag inte kunnat träna kampsport eller åka smockfull T-bana med främmande folk bokstavligt talat upptryckta mot min kropp utan obehag!)
tant: Du är nog mycket bra på att passa tider?
Du: Ler och säger: Eh.. nej, det måste jag nog erkänna att jag aldrig har varit!
tant (blir sur): Jaja, men du kan ju ha Autistiska DRAG även om du inte har Autism!
Du (tänker) Jaja, kalla det du ser vad fan du vill! Det är ju en påhittad diagnos i vilket fall!
Sorry, can´t be bothered to answer anymore...
Det låter ju som en riktigt okunnig person. Det finns ju många inom autismspektrat som har extremt dålig tidsuppfattning och vissa som älskar kroppslig beröring.
Dock finns det ju många som är känsliga för förändringar i deras planering (vilket kan inkludera att någon bokad tid ändras) eller har en extra stor känslighet för en viss typ av sinnesintryck (vilket i en del fall kan resultera i obehag då intrycken blir för starka) men det är ju långt ifrån samma sak som att man måste ha de specifika problemen eller egenskaperna som den där utredaren verkade tro.