• Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

• Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
  • Anonym (latmask)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-01 18:06:55 följande:
    För ca fem år sedan förlorade jag allt jag ägde  en lägenhetsbrand

För ca sex år sedan blev jag våldtagen (men jag vet inte om det gills för jag blev slagen så hårt i huvudet att jag inte minns något i alla fall).

Sådana saker. . . 
    Och då ryckte du bara på axlarna och tänkte ja ja, det är ju sånt som händer. Nu ska vi inte vara ledsna?
  • Anonym (Z)
    asta66 skrev 2015-05-01 16:51:30 följande:
    Verkligen.
    Ja
    Anonym (latmask) skrev 2015-05-01 23:48:25 följande:
    Och då ryckte du bara på axlarna och tänkte ja ja, det är ju sånt som händer. Nu ska vi inte vara ledsna?
    Ryckte och ryckte, men jag gick inte sjukskriven för en massa depression, PTSD eller annat som folk drar på sig vid minsta lilla.
  • Anonym (latmasken)

Det är det som är att ta sig i kragen . Så gjorde jag med tills kragen inte höll längre och då ramlade jag ihop som en våt fläck . 
    Har alltid varigt en duktig Flicka men en dag höll det ej och då hjälpte inte att jag visste ju  man skulle göra, gick inte att styra .

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Z) skrev 2015-04-29 00:07:28 följande:
    Ja, känner igen mig. Och hur kan skattebetalarna tolerera detta? Är det så förbannat viktigt att se till att folk inte kommer någon vart att det är värt att betala för? Jag fattar inte- har vi så gott om pengar i Sverige?
    Anonym (???) skrev 2015-04-28 23:01:20 följande:
    Fast du lär ju inte få mindre 'skit' genom att önska att någon blir våldtagen och halvt ihjälslagen...

Tycker du på allvar att någon människa förtjänar det bara genom att ha olika åsikter i en diskussion? Jag är allvarligt nyfiken...
    Som jag skrev, det var absolut ett undantag- tror tyvärr att det är det enda som kan få denna person att fatta. Men det är förstås bättre om hen gör det innan något händer. För med den attityden kommer något att hända förr eller senare.
    Varför skulle något hända? Varför skulle någon våldta eller slå halvt ihjäl mig för mina åsikter? Jag trodde Sverige var ett land där man kunde stå för vad man tyckte utan barbariska hot.
    Anonym (latmasken) skrev 2015-05-02 10:52:17 följande:

Det är det som är att ta sig i kragen . Så gjorde jag med tills kragen inte höll längre och då ramlade jag ihop som en våt fläck . 
    Har alltid varigt en duktig Flicka men en dag höll det ej och då hjälpte inte att jag visste ju  man skulle göra, gick inte att styra .

Jag stävar inte efter att vara duktig, utan att vara tillfreds. Jag är inte alls duktig. Har stökigt hem, ligger efter med en del och blir sen med bibblaböcker, men jag stävar efter harmoni. Det är det som är grejen. Inte duktig - utan lycklig!
  • Anonym (Z)
    Anonym (Jenny) skrev 2015-05-02 11:05:26 följande:
    Varför skulle något hända? Varför skulle någon våldta eller slå halvt ihjäl mig för mina åsikter? Jag trodde Sverige var ett land där man kunde stå för vad man tyckte utan barbariska hot.
    Det är mycket värre än så. Du kan bli halvt - eller helt-ihjälslagen för att du vill lämna en man. Och efteråt - om du överlever- får du varken någon hjälp eller förståelse. Om du däremot slår någon sönder och samman eller på annat sätt förstör hela tillvaron för andra, kan du få försvaradvokat, psykolog- och kuratorshjälp, du kan få mat-och husrum på skattebetalarnas bekostnad. Och möjligheten att starta om på nytt och studera under interneringstiden. 

Det är bara att hålla käften och gilla läget. 
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-02 11:27:04 följande:
    Jag stävar inte efter att vara duktig, utan att vara tillfreds. Jag är inte alls duktig. Har stökigt hem, ligger efter med en del och blir sen med bibblaböcker, men jag stävar efter harmoni. Det är det som är grejen. Inte duktig - utan lycklig!

Första gången jag kan hålla med dig om  någonting överhuvudtagen. Harmoni och lycka ligger ett snäpp ovan att helt enkelt överleva. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Z) skrev 2015-05-02 14:26:13 följande:

Det är mycket värre än så. Du kan bli halvt - eller helt-ihjälslagen för att du vill lämna en man. Och efteråt - om du överlever- får du varken någon hjälp eller förståelse. Om du däremot slår någon sönder och samman eller på annat sätt förstör hela tillvaron för andra, kan du få försvaradvokat, psykolog- och kuratorshjälp, du kan få mat-och husrum på skattebetalarnas bekostnad. Och möjligheten att starta om på nytt och studera under interneringstiden. 

Det är bara att hålla käften och gilla läget. Första gången jag kan hålla med dig om  någonting överhuvudtagen. Harmoni och lycka ligger ett snäpp ovan att helt enkelt överleva. 

Jag har ju turen att kunna välja mina pojkvänner själv, så man kan ju tänka efter före ;) jag har en fantastisk kille som aldrig skulle röra mig, och skulle någon prova så lär dem få träffa min far. Ingen vill träffa honom i ett sådant sammanhang :)
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-02 09:30:48 följande:
    Ryckte och ryckte, men jag gick inte sjukskriven för en massa depression, PTSD eller annat som folk drar på sig vid minsta lilla.
    Vilken tur du har som inte har det så svårt. Och empati är en god egenskap.
    asta66 skrev 2015-05-02 17:55:01 följande:
    Vilken tur du har som inte har det så svårt. Och empati är en god egenskap.
    Det är inte hur man har det - utan hur man tar det. . .
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!