• Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

• Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
  • Anonym (cary)
    Anonym (j) skrev 2015-05-05 07:17:20 följande:
    Fast återigen då du vet ju inte vilka dom är.
    Du drar förhastade slutsatser om människor utan att ha kunskap om dom och så dömer du dom på dina egna slutsatser.
    Inte på vad som faktiskt är sant, för det kan inte du veta.
    Bra skrivet!!!!
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-05 07:24:06 följande:
    Där är du igen med att vrida till det jag skriver. . . Jag har aldrig sagt något om "alla", men du vill få det till att jag har det. . . 
    Du har inte heller begränsat du talar om människor som en homogen grupp och på ett sätt som inte selekterar.
    Du drar alla över en kam. 
    Därför hävdar jag att du skriver om alla, precis som du gör när du extrapolerar det du skriver till Asta.
    Jag speglar dig. 
    Anonym (j) skrev 2015-05-05 07:28:07 följande:
    Du har inte heller begränsat du talar om människor som en homogen grupp och på ett sätt som inte selekterar.
    Du drar alla över en kam. 
    Därför hävdar jag att du skriver om alla, precis som du gör när du extrapolerar det du skriver till Asta.
    Jag speglar dig. 
    Eller hur? Du måste lära dig skilja på fakta och åsikter. . . 

Jag har fakta på hur sjukskrivningarna för psykisk ohälsa ökar och jag har åsikter om det. Jag vet vad som är vad, gör du?
  • Anonym (Bo)

Det är för lätt att få sjukskrivning.

Min föredetta sambo blev sjukskriven för att hon insisterade på att hon inte "orkade" jobba mer än 50%. Men sedan så var hon i stallet eller på gymmet eller flängde runt bland sina sjukskriva kompisar.

Det var bara när det handlade om något hon inte tyckte var roligt som hon inte orkade.

Dumpade det lata aset.

• Anonym (frisk)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-05 07:22:53 följande:
    Jag har redan skrivit att de flesta läkare mycket väl vet att sjukskrivning inte hjälper, men att de inte har mycket annat att ta till. Resurserna är knappa och många skriker efter hjälp. Då blir det sjukskrivning och piller istället för insatser som hade varit mer effektiva, både för individen och samhället.
    Svarar du inte på din egen fråga i trådstarten här?
  • Anonym (j)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-05 07:41:26 följande:
    Eller hur? Du måste lära dig skilja på fakta och åsikter. . . 

Jag har fakta på hur sjukskrivningarna för psykisk ohälsa ökar och jag har åsikter om det. Jag vet vad som är vad, gör du?
    Goddag yxskaft. 
    Hur relaterar det där till det jag skrev?

Du får gärna presentera det du tror är fakta 
    Men sen gäller det också att dra rätt slutsatser av faktan, där har du stor förbättringspotential. 
    Anonym (j) skrev 2015-05-05 09:31:33 följande:
    Goddag yxskaft. 
    Hur relaterar det där till det jag skrev?

Du får gärna presentera det du tror är fakta 
    Men sen gäller det också att dra rätt slutsatser av faktan, där har du stor förbättringspotential. 

Det var ju ett givande inlägg i debatten. Är det det bästa du kan lägger jag ner diskussionen med dig här, det är inte givande med den typen av kommentarer och det ger mig inget att fortsätta samtalet. Öka på din förmåga att föra en vettig dialog och återkom sedan.
    Anonym (frisk) skrev 2015-05-05 08:50:03 följande:
    Svarar du inte på din egen fråga i trådstarten här?

Mjo, delvis. Men det förklarar inte varför alla överhuvudtaget springer till läkare och vill vara sjukskrivna hela tiden.
  • Anonym (cary)
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-05 09:39:33 följande:

Mjo, delvis. Men det förklarar inte varför alla överhuvudtaget springer till läkare och vill vara sjukskrivna hela tiden.
    "alla"??? Är man lite insatt inser man att det är fel på samhället.
    Press,stress och krav gör människor sjuka.
  • Tow2Mater
    Anonym (cary) skrev 2015-05-05 07:14:38 följande:
    Förlåt,men crina kan inte h läst mycket psyologi,eller tagit reda på vad som händer med kropp och hjärna vi vissa livskriser/stressreaktioner!
    Nej,behöver inte läsa artikeln  för att förstå det.
    Så du bara spekulerar istället?
    Hon sa ju inte att det är den enda orsaken, men att det är en av orsakerna.
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!