• Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

• Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
  • Anonym (Z)

Jag tror också att väldigt många utsätts för en typ av våld som inte ses i statistiken, därför att det inte går att lagföra för dessa brott. Som t.ex. ekonomiskt våld som nästan bara kvinnojourerna tycks känna till. Det innebär att en människa blir av med antingen sin lön eller inte kan arbeta på grund av en speciell typ av våld i hemmet. Det kan handla om hot mot barnen t.ex. Och då finns det väl inte heller annat att göra än att sjukskriva sig och stanna hemma. 

• Anonym (anonym)
    Madmoiselle skrev 2015-04-26 00:32:24 följande:
    Och massor av människor var psykiskt sjuka förr i tiden, men då kallades det för trasiga nerver eller att de var besatta av Djävulen.
    Fanns gott om nervklena människor främst kvinnor som under tvång hamnade på anstalter genom vårdintyg de sk hysterikorna fick livmodern borttagen eftersom denna ansågs förorsaka hysteri, efter borttagandet blev kvinnorna fogliga och samlade. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Z) skrev 2015-04-24 18:09:33 följande:

Jag anser att du har fel- för det beror ju på varför du är arbetslös- en dålig ekonomi ovanpå arbetslösheten kan göra att du tvingas flytta till ett nytt ställe där det är svårare att få jobb, eller att du inte kan flytta om du erbjuds jobb på annan ort.

Man är inte ledig när man går på a-kassa om du trodde det- man ska sitta och rapportera allt man gör. Det är inte bara negativt - men det tar tid från det man borde göra- söka jobb.Och när man inte jobbar har man inte heller semester- man "jobbar" ju egentligen jämnt...

En annan sak är att arbetsmarknadsåtgärderna är så förbannat ineffektiva- man får ju inte förkovra sig, utan ska söka jobb på samma meriter år ut och år in...

Det är inte alla som gillar att gå hemma och dra- för många har ju jobbet en social betydelse. Tanken att straffa ut arbetslösa är gammal och förlegad. Och dessutom straffas de arbetslösas barn ut. 

Haha, jag känner en som levt på a-kassa pga arbetslöshet i ett år nu, det är verkligen inget jobbigt liv. Behöver knappt göra nånting alls, skicka in nån rapport nån gång i månaden, söka lite jobb, en fis i rymden anser jag.

Denna person har gått som "ledig" med massor med fritid till annat, så nej, jag håller inte med dig alls! :)
  • Anonym (latmasken)
    Anonym (Jenny) skrev 2015-04-26 18:41:06 följande:

Haha, jag känner en som levt på a-kassa pga arbetslöshet i ett år nu, det är verkligen inget jobbigt liv. Behöver knappt göra nånting alls, skicka in nån rapport nån gång i månaden, söka lite jobb, en fis i rymden anser jag.

Denna person har gått som "ledig" med massor med fritid till annat, så nej, jag håller inte med dig alls! :)

Och du vet hur han mår av det ?
  • Anonym (Z)

Ja, men jag för min del kan ju jämföra med att arbeta - och inte bara vanlig heltid utan 60 timmars veckor med både dag-, kvälls- och nattpass och nu gå och stämpla, och för min del är det här mycket mer stressigt. När man gick hem efter sina arbetspass var man ledig, men så känner jag aldrig nu. Det är stressigt att inte känna att man gör någon nytta- fast det är ju egentligen också ganska hysteriskt...

Det känns kränkande att hela tiden behöva "rapportera" vad jag gör, Har funderat på att börja skriva in att jag rånat banken och trycker sedlar på nätterna, för att se om det blir någon reaktion... 

När man stämplar har man inga arbetskompisar heller. Och att sitta med en inkomst som är 1/3 av vad man haft tidigare är inte heller något vidare.

Om man tycker det verkar så slappt och roligt, varför arbetar man då? Hoppa av jobbet och lämna det till  någon som uppskattar det istället, vet jag...
  • Anonym (latmask)

Men om det är en sån glidartillvaro varför säger du inte upp dig och är ledig du med?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (latmask) skrev 2015-04-26 21:25:55 följande:
    Men om det är en sån glidartillvaro varför säger du inte upp dig och är ledig du med?
    I höst har jag haft akassa ett år, då kan jag be chefen sparka mig :)
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (latmasken) skrev 2015-04-26 18:46:19 följande:
    Och du vet hur han mår av det ?
    Hen verkar inte lida så speciellt mycket :)
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Z) skrev 2015-04-26 20:24:21 följande:
    Ja, men jag för min del kan ju jämföra med att arbeta - och inte bara vanlig heltid utan 60 timmars veckor med både dag-, kvälls- och nattpass och nu gå och stämpla, och för min del är det här mycket mer stressigt. När man gick hem efter sina arbetspass var man ledig, men så känner jag aldrig nu. Det är stressigt att inte känna att man gör någon nytta- fast det är ju egentligen också ganska hysteriskt...

Det känns kränkande att hela tiden behöva "rapportera" vad jag gör, Har funderat på att börja skriva in att jag rånat banken och trycker sedlar på nätterna, för att se om det blir någon reaktion... 

När man stämplar har man inga arbetskompisar heller. Och att sitta med en inkomst som är 1/3 av vad man haft tidigare är inte heller något vidare.

Om man tycker det verkar så slappt och roligt, varför arbetar man då? Hoppa av jobbet och lämna det till  någon som uppskattar det istället, vet jag?
    Det spelar ingen roll, jag kommer aldrig anse att det är jobbigt att gå arbetslös. Jag kan förstå att det är fruktansvärt tråkigt efter ett tag, absolut. Men så speciellt jobbigt? Njaaaa! 
    Blir det katastrof ekonomiskt så visst, då kan det bli lite jobbigt med psykisk stress. Men det finns oftast jobb någonstans. Sen att man inte vill servera hamburgare på donkan, det är ens egna problem. 

Mitt jobb är fruktansvärt slitigt, man måste vara i god fyisk form, annars överlever man inte ens en halv dag. :P Inte direkt så att folk står på kö, för inte många som klarar det. Jag har som sagt ett års akassa i september, kanske borde be chefen sparka mig då? Hmm?
    Har dock en annan som redan vill anställa mig. Jag har aldrig gått arbetslös, undrar varför? :)
  • Anonym (latmasken)
    Anonym (Jenny) skrev 2015-04-27 22:27:09 följande:

Hen verkar inte lida så speciellt mycket :)

Såklart du ser allt han gör . Tex när han inte kan sova för ekonomin inte funkar och känslan av att inte duga .

Man bör inte döma av vad man ser ibland bland folk sätter man gärna upp en fasad på grund av alla som vet kan och aldrig själva kommer råka illa ut
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!