• Anonym (Still standing)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?

Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?

http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/

Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .

• Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
  • yodi
    Anonym (j) skrev 2015-04-24 10:08:28 följande:
    Klart det ska löna sig att arbeta, det är nog inte många som inte skulle hålla med om det.
    Men det alliansen gjorde var att öka klyftorna orimligt mycket, och samtidigt montera ner välfärden, vilket lämnade människor utan skydd, och då blir människor rädda och rädda människor skyddar det lilla dom har, dom blir mer misstänksamma och mindre empatiska, för man har nog med sitt eget.
    Och man längtar tillbaka till den tid då man kände sig trygg.
    Det är ingen slump att mörka högerkrafter och främlingsfientlighet och rasism sprider sig som en löpeld nu.
    Det är inte bara alliansens fel förstås, men dom har definitivt en del i det. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Jenny) skrev 2015-04-24 09:27:03 följande:
    Jag som själv varit utsatt för mobbning, depressioner osv pga mitt jobb(23 år gammal kan tilläggas), håller ändå med alliansen att det ska löna sig att jobba.
    Varför ska någon som går hemma få samma peng som någon som arbetar? Det går inte ihop. Tillslut lär alla sluta arbeta och börja gå på bidrag och vad har vi då för samhälle? 
    Jag anser att du har fel- för det beror ju på varför du är arbetslös- en dålig ekonomi ovanpå arbetslösheten kan göra att du tvingas flytta till ett nytt ställe där det är svårare att få jobb, eller att du inte kan flytta om du erbjuds jobb på annan ort.
    Man är inte ledig när man går på a-kassa om du trodde det- man ska sitta och rapportera allt man gör. Det är inte bara negativt - men det tar tid från det man borde göra- söka jobb.Och när man inte jobbar har man inte heller semester- man "jobbar" ju egentligen jämnt...

En annan sak är att arbetsmarknadsåtgärderna är så förbannat ineffektiva- man får ju inte förkovra sig, utan ska söka jobb på samma meriter år ut och år in...

Det är inte alla som gillar att gå hemma och dra- för många har ju jobbet en social betydelse. Tanken att straffa ut arbetslösa är gammal och förlegad. Och dessutom straffas de arbetslösas barn ut. 
  • modsey
    Psykologistuderande skrev 2015-04-24 09:53:20 följande:
    Har du överhuvudtaget några belägg för dina påståenden?

TS: Jag tror att det finns många förklaringar till varför det är så här, det finns med andra ord inte en sanning. Det som modsey hävdar känns som en ganska förlegad syn men jag kan inte heller sticka under stolen med att det troligtvis är en del människor som lever upp till stereotypen. Jag vågar dock hävda att det är långt från en majoritet.

Det hårdnade samhällsklimatet kan vara en faktor, om man ser till arbetsmarknaden så har vi dels de ökande kraven på de som är i arbete, parallellt med det destruktiva i att vara långtidsarbetslös. Vid sidan av detta har vi dessutom bemanningsproblematiken. Med en grabb i familjen som ligger runt hörnet till tonåren kan jag enkelt konstatera att det är ett hårdare klimat för de unga; dels allt man ska ha och inte vara, allt man ska vara och inte ha. Men så även pressen i skolan, åtminstone i de skolor där man har konstaterat fallande resultat.

Utifrån vad jag har läst så har jag förstått att det är många inom just arbetslivet som far illa - en diskussion som är så oerhört viktig att ta! Å ena sidan så talar man gärna om invandrare som kommer hit och tar jobb, svartarbete och lathet. Å andra sidan är det få som ifrågasätter på det sätt som arbetsgivare agerar genom t.ex. att säga upp folk för att ta in bemanningsföretag på exakt samma arbetsuppgifter, man avvecklar och flyttar utomlands för att i bästa fall utnyttja billigare arbetskraft i fattiga länder. Eller så skär man ner inom företagen för att sedan låta de som arbetar kvar arbeta under slavlika förhållanden.

En annan viktig faktor är att man vågar tala om det på ett annat sätt idag. Att lida av psykisk ohälsa är inte tabu, inte något man är ensam om. Dock är jag medveten om att det finns en stor grupp som skäms p.g.a. den inställning som somliga visar i denna tråd, att man lider i tysthet för att slippa möta skepticismen.
    Om man sätter detta i relation till hur det var förr så är väl egentligen en skillnad ganska central; numera lever vi än mer utpräglat i ett "sköt dig själv och skit i andra" - samhälle, det skapar ensamma och trasiga människor.

/Linda
    .
    jodå www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/doktorn-ordinerarta-risker_201467.svd
    han har ju skrivit en hel del i och om detta fenomen.
  • modsey
    "Som psykiater har han sett en tydlig trend. Yngre personer verkar bräckligare än tidigare generationer. För tjugo år sedan tog man sig inte till psykakuten för att pojk- eller flickvännen hade gjort slut eller för att hunden hade dött. 

- Har man inte varit utsatt för svårigheter blir saker svårare att ta när de väl kommer. Även mindre saker blir väldigt svåra. 
    Fast vi har det bättre än någonsin är vi ängsligare. I takt med att den materiella tryggheten ökar, ökar också den existentiella otryggheten. Unga mår sämre psykiskt. Andelen svenskar med ångestproblem har ökat från 12 procent (år 1988) till 22 procent (år 2001). Förr var världen mer otrygg, men vi var inte lika oroliga. 
    Varför är vi oroligare idag? 
    - Därför att vi är så fokuserade på att allt ska vara säkert och tryggt. Ju fler saker vi definierar som hot desto räddare blir 
    vi. Om vi inte är medvetna om att det är farligt att cykla utan hjälm blir vi inte rädda. Bilden, inte minst i media, är att det är farligare. 
    David Eberhard tar upp ett exempel från förra året, förslaget från Folkhälsoinstitutet om hur man ska minska självmordsförsöken. Genom att sätta upp staket vid alla broar ska man göra det svårare för folk att ta livet av sig. Han nämner också att sedan en person hoppade från Stadshustornet får inga besökare gå upp i dit längre. 

- Det är naivt att tro att ingen ska dö. Det ska vi alla göra. Det övervadderade tänkesättet måste vi diskutera, säger David Eberhard och gestikulerar i luften. "

Missade ju lite av texten som skulle med ovan 
  • Tow2Mater
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-24 08:45:15 följande:
    Vadå för hemsk människosyn?

Jag tror absolut att många idag vill bli sjukskrivna från själva livet (för att använda Nisse Simonsons ord). Pojkvännen gör slut, man är mitt i en flytt. . . Plötsligt går det inte länge att gå till jobbet. Jag menar inte att så många fuskar medvetet (det tror jag inte). När jag skrev om lathet menar jag snarare att många inte ser livets nedgångar som en del av livet som måste hanteras, utan som en cancersvulst som bara inte går att arbeta om man har.

Rätten till sjukskrivning överanvänds i Sverige, och får jag gissa att det främst är bland de yngre (fast det vet jag inte). Det blir en ond spiral för samhället när man ser den ena efter den andra som är hemma och det blir lätt att man känner att man själv borde ha samma rätt! "Jag är inte heller riktigt lycklig". . .
    Absolut en hel del ligger i detta.
  • Tow2Mater
    Anonym (!) skrev 2015-04-24 13:27:58 följande:
    Jag tror att ökad arbetsbörda spelar in mycket i folks mående. Bästa exemplet jag har är ett företag som på 80-talet hade ca 1000 anställda. Idag producerar de dubbelt så mycket, uppfyller högre krav på kvalitet och dokumenation kring det, högre miljökrav, högre säkerhetskrav men är mindre än 300 anställda. Vet att det senaste decenniets neddragningar lett till att väldigt många mår dåligt, arbetsbördan på var och en är enorm och ju högre ambitioner man har desto sämre mår man..

40-timmarsveckor infördes är övrigt 1973. 5 veckors semester infördes 1978, sedan 1963 var det fyra veckor. (Såvida mina googlekällor inte har fel).

Värt att komma ihåg är att människor är sociala varelser, och att vi vill vara uppskattade, känna att vi gör ett bra jobb och behärskar det vi gör, eller får förståelse för att något problem är svårlöst. Det tycker jag ofta saknas.

Arbetslösa mår ju dåligt av andra skäl...

Jobbade i början av 90-talet på ett ställe där de "äldre" som varit där många år blev sura för att de inte längre kunde ta sina lunchvilor mm på arbetstid.Själv hade jag aldrig hört på maken - smita iväg o sova på jobbet och det skulle vara ok? Och den produktivitet de hade när de väl jobbade var väl kanske 20% av vad jag som nyanställd gjorde...

Mycket av den enorma ineffektivitet som existerade "förr" har med rätta sollats bort idag.

• Anonym (Z)
    Tow2Mater skrev 2015-04-24 21:31:51 följande:

Jobbade i början av 90-talet på ett ställe där de "äldre" som varit där många år blev sura för att de inte längre kunde ta sina lunchvilor mm på arbetstid.Själv hade jag aldrig hört på maken - smita iväg o sova på jobbet och det skulle vara ok? Och den produktivitet de hade när de väl jobbade var väl kanske 20% av vad jag som nyanställd gjorde...

Mycket av den enorma ineffektivitet som existerade "förr" har med rätta sollats bort idag.

Ja, de stämmer med mina erfarenheter av vissa antällda på både 80-och 90-talet. Men det var inte bara de äldre, utan unga människor som satt i rökrummet hela arbetspasset och lät mig och andra "timmisar" ta slitgörat. 

Sedan vet jag inte om man är så förbaskat effektiv nu förtiden-tycker det verkar vara mycket idiotarbete som egentligen inte bidrar till produktivitet.
    modsey skrev 2015-04-24 20:45:05 följande:
    "Som psykiater har han sett en tydlig trend. Yngre personer verkar bräckligare än tidigare generationer. För tjugo år sedan tog man sig inte till psykakuten för att pojk- eller flickvännen hade gjort slut eller för att hunden hade dött. 

- Har man inte varit utsatt för svårigheter blir saker svårare att ta när de väl kommer. Även mindre saker blir väldigt svåra. 
    Fast vi har det bättre än någonsin är vi ängsligare. I takt med att den materiella tryggheten ökar, ökar också den existentiella otryggheten. Unga mår sämre psykiskt. Andelen svenskar med ångestproblem har ökat från 12 procent (år 1988) till 22 procent (år 2001). Förr var världen mer otrygg, men vi var inte lika oroliga. 
    Varför är vi oroligare idag? 
    - Därför att vi är så fokuserade på att allt ska vara säkert och tryggt. Ju fler saker vi definierar som hot desto räddare blir 
    vi. Om vi inte är medvetna om att det är farligt att cykla utan hjälm blir vi inte rädda. Bilden, inte minst i media, är att det är farligare. 
    David Eberhard tar upp ett exempel från förra året, förslaget från Folkhälsoinstitutet om hur man ska minska självmordsförsöken. Genom att sätta upp staket vid alla broar ska man göra det svårare för folk att ta livet av sig. Han nämner också att sedan en person hoppade från Stadshustornet får inga besökare gå upp i dit längre. 

- Det är naivt att tro att ingen ska dö. Det ska vi alla göra. Det övervadderade tänkesättet måste vi diskutera, säger David Eberhard och gestikulerar i luften. "

Missade ju lite av texten som skulle med ovan 
    Jag har också jobbat med unga människor inom psykiatrisk vård, och en tydlig skillnad jag märkte var ju att ungdomarna från välbärgade områden var mycket mindre förberedda på små motgångar. Det var de som inte klarade av att pojkvännen eller flickvännen gjorde slut. Medan unga från arbetarklassen kunde vara med om bra mycket tuffare saker och klara sig bättre. 

• Bebelle

Men varför får alla cancer helt plötsligt?! Skärp er nu och ryck upp er och sluta få cancer. För 30-40 år sedan var det inte alls lika många som fick cancer. Skärp er era lata j-vlar! Obs ironi.

• Anonym (Still standing)
    Bebelle skrev 2015-04-25 06:22:07 följande:

Men varför får alla cancer helt plötsligt?! Skärp er nu och ryck upp er och sluta få cancer. För 30-40 år sedan var det inte alls lika många som fick cancer. Skärp er era lata j-vlar! Obs ironi.

Fast det beror ju främst på att vi lever längre och sedan att fler fall upptäcks tidigt. Det har ingenting med statistiken för psykisk ohälsa att göra, så ditt inlägg faller. . . 
  • asta66
    Anonym (Kemi) skrev 2015-04-23 22:40:02 följande:

Det verkar finnas en grupp människor som tävlar i att bry sig minst om andra. Jag ser några av er här. Några av er kommer bli bitna i arslet av erfarenheter som ni tänker bara drabbar lata/dåliga/(invandrare?) och några av er kommer gå cyniska genom livet tills ni dör. Alla ni som vet att livet, och människor, är fulla av variationer och nyanser, låt er inte nedslås! :)

Dessa människor är handikappade då de saknar empati. Och i de flesta fall har de så dålig självkänsla att de måste klanka ner på andra för att känna sig lite bättre.
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!