Tow2Mater skrev 2015-04-24 21:31:51 följande:
Jobbade i början av 90-talet på ett ställe där de "äldre" som varit där många år blev sura för att de inte längre kunde ta sina lunchvilor mm på arbetstid.Själv hade jag aldrig hört på maken - smita iväg o sova på jobbet och det skulle vara ok? Och den produktivitet de hade när de väl jobbade var väl kanske 20% av vad jag som nyanställd gjorde...
Mycket av den enorma ineffektivitet som existerade "förr" har med rätta sollats bort idag.
Ja, de stämmer med mina erfarenheter av vissa antällda på både 80-och 90-talet. Men det var inte bara de äldre, utan unga människor som satt i rökrummet hela arbetspasset och lät mig och andra "timmisar" ta slitgörat.
Sedan vet jag inte om man är så förbaskat effektiv nu förtiden-tycker det verkar vara mycket idiotarbete som egentligen inte bidrar till produktivitet.
modsey skrev 2015-04-24 20:45:05 följande:
"Som psykiater har han sett en tydlig trend. Yngre personer verkar bräckligare än tidigare generationer. För tjugo år sedan tog man sig inte till psykakuten för att pojk- eller flickvännen hade gjort slut eller för att hunden hade dött.
- Har man inte varit utsatt för svårigheter blir saker svårare att ta när de väl kommer. Även mindre saker blir väldigt svåra.
Fast vi har det bättre än någonsin är vi ängsligare. I takt med att den materiella tryggheten ökar, ökar också den existentiella otryggheten. Unga mår sämre psykiskt. Andelen svenskar med ångestproblem har ökat från 12 procent (år 1988) till 22 procent (år 2001). Förr var världen mer otrygg, men vi var inte lika oroliga.
Varför är vi oroligare idag?
- Därför att vi är så fokuserade på att allt ska vara säkert och tryggt. Ju fler saker vi definierar som hot desto räddare blir
vi. Om vi inte är medvetna om att det är farligt att cykla utan hjälm blir vi inte rädda. Bilden, inte minst i media, är att det är farligare.
David Eberhard tar upp ett exempel från förra året, förslaget från Folkhälsoinstitutet om hur man ska minska självmordsförsöken. Genom att sätta upp staket vid alla broar ska man göra det svårare för folk att ta livet av sig. Han nämner också att sedan en person hoppade från Stadshustornet får inga besökare gå upp i dit längre.
- Det är naivt att tro att ingen ska dö. Det ska vi alla göra. Det övervadderade tänkesättet måste vi diskutera, säger David Eberhard och gestikulerar i luften. "
Missade ju lite av texten som skulle med ovan
Jag har också jobbat med unga människor inom psykiatrisk vård, och en tydlig skillnad jag märkte var ju att ungdomarna från välbärgade områden var mycket mindre förberedda på små motgångar. Det var de som inte klarade av att pojkvännen eller flickvännen gjorde slut. Medan unga från arbetarklassen kunde vara med om bra mycket tuffare saker och klara sig bättre.