• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-19 00:58:47 följande:

Rally-Sally kom ut 23:09, 23:00 klev vi ur pappas bil utanför förlossningen. Jag hann knappt upp i förlossningssängen, sen kom två krystvärkar och så var hon ute! Herregud! Värken innan gick vattnet, rakt i brallorna. Två små stygn fick jag, needless to say så hann vi inte få upp förlossningsbrev eller nåt men jösses alltså vilken upplevelse! Och vilken enorm skillnad från förra gången! Nu har lillan tuttat i en halv evighet och vi har fikat, jag är hög på adrenalin och på upplevelsen. Wohoo!

Suddig bild på hjärtat :

Åh jäklar det gick snabbt du! Stort grattis till lillasystern!! Vi tajmade in samma dag iallafall även om det inte blev i helgen :)
  • Förstaförsökaren26
    Seven Costanza skrev 2016-01-19 02:25:46 följande:
    Ja jag har ju ingen uppfattning om hur det ska kännas men har ju hela tiden känt att min smärta inte kan vara normal för om alla hade så ont förstod jag inte varför man frivilligt skulle vilja snittas.

Kan du beskriva hur du känner dig? Har du problem att ta dig upp ur sängen/sitta/skratta/gråta/hosta? Vad får du för smärtlindring? Har du kateter och isåfall hur länge får du behålla den? Klarade du att kissa utan problem när du blev av med katetern förra gången? Får jag fråga vad anledningen är att du gör snitt? Var båda snitten planerade?
    Det svider liksom i såret å det är allmänt ömt. Har kunnat sätta mig upp i sängen men har fortf katetern i så jag har inte ställt mig upp än. Katetern tar de imorgon å jag längtar så tills den är borta!! Vid förra snittet togs den bort efter 8tim å jag var på benen snabbt. Hoppas på samma denna gång!

Jag snittades förra gången pga värksvaghet å efter lite drygt 32tim förlossningsarbete så avbröt vi för jag öppnade inte upp mig mer än 6cm å dottern huvud trängde aldrig ner.

Denna gång blev det snitt efter ca 14h förlossningsarbete där allt gick framåt som bara den i början 7cm öppnade jag upp mig å huvudet trängde ner bra men trots starka å intensiva värkar så stannade värkarbetet av så på 5h hände inget. Jag har skrivit en plan med en läkare inför denna förlossning där det stod att sker ingen progressiv ska det avslutas med snitt. Så det fick bli så nu. Är väldigt ledsen över att det fick avslutas så även om allt gick bra då jag peppat så inför en vaginal förlossning å nu lär jag aldrig få uppleva en sådan heller. Men jag har gjort mitt bästa iallafall!!

Vad får du för nägon smärtlindring nu?! Är det i själva såret du har ont lr i magen?
  • verrron

Rally-Sally kom ut 23:09, 23:00 klev vi ur pappas bil utanför förlossningen. Jag hann knappt upp i förlossningssängen, sen kom två krystvärkar och så var hon ute! Herregud! Värken innan gick vattnet, rakt i brallorna. Två små stygn fick jag, needless to say så hann vi inte få upp förlossningsbrev eller nåt men jösses alltså vilken upplevelse! Och vilken enorm skillnad från förra gången! Nu har lillan tuttat i en halv evighet och vi har fikat, jag är hög på adrenalin och på upplevelsen. Wohoo!

Suddig bild på hjärtat :

Hej å hå, det gick undan! Stort grattis <3 <3

Vilken sötnos!!
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-19 02:55:29 följande:

Nä jag fattade ingenting, haha, och maken ännu mindre! Chattade med ett par kompisar på fb där vid 21:30, som skällde lite på mig och sa att det var hög tid att ringa barnvakten, så då gjorde jag det. Och vilken tur att jag gjorde det!! Det hade jag verkligen aldrig trott, att det skulle gå så fort och så enkelt. Sista halvtimmen hemma var värkarna rätt jobbiga men ändå hanterbara, inte alls så tuffa som jag upplevde dem förra gången. Ofattbart, kommer nog ta ett tag att smälta faktiskt. Att det gick så jäkla bra också, ingen vidare bristning ens... Ja skillnaden mot första förlossningen blev oerhört mycket större än jag nånsin hade kunnat tänka mig. Vilken grej.

Härligt, låter som du fick en bra upplevelse.
    Tog du nån lustgas eller sådär, det känns som du knappt borde hunnit det? Måste kännas skönt att klara sig så länge hemma om det ändå var hanterbart? Eller var det jobbigt?
    Jäklar, vad avis på din upplevelse
    Hoppas du kan få nån sömn trots att du är alldeles speedad. Åhh, så himla härligt att bebis är hos er nu
  • WiMe06

Efter ersättningen igår sov mitt lilla hjärta i 4 timmar, det var välbehövliga timmar för att sedan äta och tutta på mig nonstop mellan 02-05 ungefär med paus för ett blöjbyte

• Seven Costanza
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-19 03:45:47 följande:

Det svider liksom i såret å det är allmänt ömt. Har kunnat sätta mig upp i sängen men har fortf katetern i så jag har inte ställt mig upp än. Katetern tar de imorgon å jag längtar så tills den är borta!! Vid förra snittet togs den bort efter 8tim å jag var på benen snabbt. Hoppas på samma denna gång!

Jag snittades förra gången pga värksvaghet å efter lite drygt 32tim förlossningsarbete så avbröt vi för jag öppnade inte upp mig mer än 6cm å dottern huvud trängde aldrig ner.

Denna gång blev det snitt efter ca 14h förlossningsarbete där allt gick framåt som bara den i början 7cm öppnade jag upp mig å huvudet trängde ner bra men trots starka å intensiva värkar så stannade värkarbetet av så på 5h hände inget. Jag har skrivit en plan med en läkare inför denna förlossning där det stod att sker ingen progressiv ska det avslutas med snitt. Så det fick bli så nu. Är väldigt ledsen över att det fick avslutas så även om allt gick bra då jag peppat så inför en vaginal förlossning å nu lär jag aldrig få uppleva en sådan heller. Men jag har gjort mitt bästa iallafall!!

Vad får du för nägon smärtlindring nu?! Är det i själva såret du har ont lr i magen?

Är också ledsen för att det blev snitt men mest för att allt gick fel och jag har ont, en vaginal förlossning känns inte viktig för mig i sak men jag förstår att det är så för dig och många andra. Tråkigt att det inte blev som du tänkt dig den här gången!

Det känns helt främmande för mig att vilja bli av med katetern för det var då jag märkte hur jäkla ont jag hade. Jag kom ju inte upp för att hinna gå till toaletten så på sjukhuset hade jag ju hakat upp mig på att om jag bara hade fått ha kvar katetern längre tills det inte gjorde lika ont hade det kanske känts bättre. Men nu vet jag ju att det inte hade hjälpt för det gjorde ju lika ont hemma.

Nu har det gått tio dagar och nu kommer jag upp utan hjälp sedan två dagar under förutsättning att effekten av mina smärtstillande inte har försvunnit. Jag äter oxycodone och ibuprofen mot smärtan samt antibiotika mot infektionerna. Har lite ont i snittet men de säger att det ser fint ut, men sedan är det inne i magen och på huden. Har fortfarande lika ont vid lätt beröring av huden ovanför snittet som jag hade när jag åkte till akuten, men får inte längre pulseringar av smärta så det är väl på bättringsvägen hoppas jag. Ska på kontroll på onsdag.

Tror du att de flesta mår ungefär som du efter snitt eller är du extra smärttålig? Jag tycker fortfarande det är så konstigt att ingen reagerade så mycket som jag grät och klagade på allt, ont i magen, ont i ryggen, klump i bröstet, kom inte upp ut sängen. Kan inte förstå att det bara svarade att det är normalt.
  • Seven Costanza

Mitt starka smärtstillande preparat är alltså ett morfinderivat - i Sverige heter tabletterna oxynorm och oxycontin.

• kindofnothing

Suddig bild på hjärtat :

Grattis, vad underbart fin!! :)
  • Förstaförsökaren26
    Seven Costanza skrev 2016-01-19 06:03:42 följande:
    Är också ledsen för att det blev snitt men mest för att allt gick fel och jag har ont, en vaginal förlossning känns inte viktig för mig i sak men jag förstår att det är så för dig och många andra. Tråkigt att det inte blev som du tänkt dig den här gången!

Det känns helt främmande för mig att vilja bli av med katetern för det var då jag märkte hur jäkla ont jag hade. Jag kom ju inte upp för att hinna gå till toaletten så på sjukhuset hade jag ju hakat upp mig på att om jag bara hade fått ha kvar katetern längre tills det inte gjorde lika ont hade det kanske känts bättre. Men nu vet jag ju att det inte hade hjälpt för det gjorde ju lika ont hemma.

Nu har det gått tio dagar och nu kommer jag upp utan hjälp sedan två dagar under förutsättning att effekten av mina smärtstillande inte har försvunnit. Jag äter oxycodone och ibuprofen mot smärtan samt antibiotika mot infektionerna. Har lite ont i snittet men de säger att det ser fint ut, men sedan är det inne i magen och på huden. Har fortfarande lika ont vid lätt beröring av huden ovanför snittet som jag hade när jag åkte till akuten, men får inte längre pulseringar av smärta så det är väl på bättringsvägen hoppas jag. Ska på kontroll på onsdag.

Tror du att de flesta mår ungefär som du efter snitt eller är du extra smärttålig? Jag tycker fortfarande det är så konstigt att ingen reagerade så mycket som jag grät och klagade på allt, ont i magen, ont i ryggen, klump i bröstet, kom inte upp ut sängen. Kan inte förstå att det bara svarade att det är normalt.
    Jag tror att det är väldigt individuellt gällande smärtan. Men bara för de så borde dom inte ha ignorerat dig. Har man ont så ska man få hjälp. Spec när man just fått ett litet barn oxå. Ok, ja det är ju stark medicin det. Jag får alvedon å den där diflefinak å de har räckt för mig. Med dottern så åt jag alvedon i 3 dagar sen var det bra. Var lite öm då men inget som störde. Är lite nervösare denna gång då det är snitt nr 2. Tänker ifall det gör ondare längre då.
  • qatteriin

Tack allihopa!

Förstaförsökaren26; ja rätt coolt att det blev samma dag! Det hade jag INTE trott igår såhär dags...

WiMe06; nä ingenting hanns med, haha, jag som tillochmed fick ett rum med badkar den här gången! Det blev bara - in genom dörren till avdelningen, bli ledd till ett rum av maken och bm (eftersom jag hade en värk), bm sa "nu ska ju födas barn!". Försökte få av mig kläderna, hann inte få av mig byxorna innan vattnet gick i nästa värk, upp i sängen. Bm undersöker - "fullt öppen, det är bara att krysta!" och jag ba what?! Och sen två krystvärkar som jag knappt hann märka och sen var hon ute! Vila en stund och fascinerad av alltihop och sen var det att trycka ut moderkakan med några krystningar och lite yttre tryck. SEN fick vi köra den där grejen med att säga mitt personnummer och bli inskriven och sånt. Uskan och den andra bm som ska vara med hann in tills moderkakan skulle ut. Jag är verkligen helt chockad! Men på ett bra sätt tack och lov. Värkarna hemma var helt uthärdliga, kanske inte sista kvarten hemma eller i bilfärden hem eller jo det var de ju uppenbarligen, haha. Men innan dess var det liksom bara att andas igenom. Jag fattar inte hur jag kan ha haft sån tur. Jag är nästan avis på mig själv för jag fattar det inte!