Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Hej alla, här har varit aktivitet ser jag, hinner inte läsa ikapp allt nu men ville bara uppdatera lite efter chocken igår.

Var på tul på morgonen igår som visade vääldigt dålig tillväxt sedan sist, läkaren trodde inte riktigt på siffrorna hon fick fram då hon fick använda en gammal maskin så fick komma tillbaka vid lunch och göra nytt tul, en bm var med och gjorde den mätningen på en ny maskin men det visade samma. Tösen har knappt växt sedan sist. Gjorde en vaginal undersökning som visade att jag var öppen drygt 3 cm. Läkaren rådgjorde med en annan läkare och dem kom fram till att det inte var ngt att hålla på så dem beslutade om igångsättning direkt. Så det var bara hem och ordna barnvakt och hämta väskan sen tillbaka igen. Fick första dosen medicin vid 13.30, det hände ingenting kändes det som, hade bara lite småvärkar som gick bra att prata sig igenom ungefär, fick totalt 5 doser medicin tror jag. Vid 22.30 ungefär hade jag öppnat mig 8 cm men bm kunde töja ut det helt för det var så mjukt. 22.52 tar bm hål på hinnorna och jag får direkt världens hemskaste värk, den kom som en ren chock och jag minns att jag skrek "fan, jag hade glömt hur det känns, påminn mig om att aldrig göra det här igen". Andades lustgas och kläckte ur mig några fler lustgaskommentarer. 23.03 får jag krystvärkar och vid 23.08 föds en liten tjej på 2148 gr och 43 cm lång.

Vi mår bra och ligger just nu på neo och kämpar med att få igång amningen, tösen tillmatas med sond för att inte tappa en massa vikt.

Vi klarade inte nyår men hon slapp iallafall julafton och nyårsafton

Spännande att se om ni alla lyckas klara nyår

• WiMe06

Tack för alla gratulationer. Det börjar
    sjunka in nu såhär ett dygn senare att man har en dotter
    Allt känns jättebra nu trots allt som hände igår, det jobbigaste nu är att inte veta när man kommer hem, man saknar ju dem andra oerhört mkt samtidigt som det såklart är skönt med det lugnet som är här på neo.

Det är jättebra personal här och vi låg ju med båda pojkarna här så man känner ju till det mesta.

Lycka till ni som verkar ha ngt på gång

• WiMe06
    fruthomas skrev 2015-12-29 22:35:43 följande:
    Härligt! Jag har bara tröttnat på att ge barnen mamma scans köttbullar. Luktar skit när man öppnar dem, steker dem och när barnen fiser dem dagen efter. Jag gillar dem inte heller så idag fick jag ett ryck.

Jag handlar helst mat själv. Inte för att jag inte litar på min man (med en bra inköpslista), men jag gillar att göra det själv eller vara med. Handlar helst bara en gång i veckan så jag vill gärna få allt jag vill ha handlat då. Jag vill gärna ha en full frys nu så jag slipper småhandla första tiden med bebisen.

Att laga mat brukar jag älska, men det har varit dåligt med inspiration och energi det sista.

Läste just sagan om "Kaninen som så gärna ville somna" för barnen. Vi har en 5åring som har mycket svårt att somna på kvällarna, han kan ligga i sängen 3 timmar innan han somnar. Sen vaknar han ändå tidigt. 100 frågor ställer han gärna också innan han somnar. Men efter boken låg han tyst och slappnade av. Visst var det sent och han hade redan legat länge i sängen men det kändes ändå bra. Imorgon testar vi den direkt!

Jag lånade den till en iPad via kommunens bibliotek. Ett enkelt tips om man vill testa den (eller någon annan bok).
    Våra killar fick den boken i julklapp. Vår äldsta har jätteproblem att komma till ro och somna och helt otroligt nog när vi läste den hemma efter jul somnade han på sidan 5 första kvällen och andra kvällen efter halva boken ungefär. Minsta sonen somnade inte första kvällen men andra kvällen somnade han på sidan 5. Ska bli spännande att se om den funkar när vi får komma hem igen.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-29 19:52:32 följande:
    Skönt att höra att ni är i trygga händer, men jag förstår att du längtar hem! Hoppas amningen kommer igång, vet du vad det hänger på när ni får komma hem? Eller vad det kommer sig att hon inte ökat som hon skulle? Grattis glömde jag nog säga mitt i alltihop, hehe, GRATTIS! Tänk att det faktiskt var en liten tjej där inne! Hur gick det med maken och febern förresten? Vad säger grabbarna?
    Att hon inte ökat i magen beror troligtvis på att min moderkaka slutat fungera som den ska. Tror att vi får komma hem när hon klarar sig på min mat och dem ser att hon går upp i vikt.

Makens feber försvann med födseln, haha. Han var inte så pigg när vi kom upp till förlossningen på dagen men han pallade trycket och nu är febern borta grabbarna har varit väldigt i taket sedan dem blev hämtade av farmor och farfar igår. Tjatiga och trotsiga, haha. Men dem har varit och hälsat på en sväng idag och dem bara väääntar och lääängtar till hon får komma hem.

Haha, ja, tänk att det var en liten tjeja därinne trots allt känns så overkligt att man är 3 barns mamma, och snart blir hon redan 1 dygn den lille tösen.
  • WiMe06

Vi har inte hunnit handla eller nånting hemma för det skulle jag gjort igår var tanken, men chi fick jag. Det får helt enkelt ordna sig ändå när vi kommer hem

• WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-29 23:05:41 följande:
    Åh, en av mina stora skräcker faktiskt, att moderkakan ska sluta fungera som den ska. Inte lika rädd för det nu som med Axel, men det är en rätt vanlig grej vid upprepade mf att man kan ha lättare att få så, det är därför jag ätit blodförtunnande fram tills för ett par veckor sen. På eget bevåg... inget jag rekommenderar egentligen men men.

Hoppas det går fort att få igång maten och att vikten går upp som den ska! Förlåt om det var för närgångna frågor men jag har tänkt så mycket på dig, bara säg till isf.

Ahaaaaa så förlossning är det som gäller för att bli frisk alltså? Låter bra, jag kanske inte behöver oroa mig så mycket då för att maken ska få min förkylning, haha! Kan tänka mig att killarna blev speedade av alltihopa också och att de längtar tills ni kommer hem! De vill nog ta hand om sina tjejer, både den stora och den lilla.
    Ja, det är ju inte roligt när det händer. Det verkar vara typiskt för mig för det var vid precis samma vecka detta hände med första sonen. Är det trombyl du ätit då? Jag åt trombyl fram till v 36 men det verkade inte hjälpa hos mig, slapp visserligen hf iallafall.

Har ingenting emot dina frågor det är härligt att vi bryr oss om varandra här inne
    Men usch för denna jävla pumpning, jag hatar den, den får mig att bara vilja skita i amningen nästan. Dem vill att man ska dubbelpumpa 6-7 ggr om dagen. Så efter amning och tillmatning inatt har jag fått sitta med pumpen fast man bara vill sova för man vet att det är dags om 2-2,5 timme igen. Men sen vet jag ju att det är för hennes skull men det är jobbigt när det inte riktigt händer ngt.

Haha, ja, hoppas din man slipper förkylningen din men nu måste du väl snart bli av med det där eländet, annars får du föda barn så kanske det går över

Hur känns det nu att vara sjukskriven?
  • WiMe06
    Hame skrev 2015-12-30 10:28:41 följande:
    Man kan såklart välja att flaskmata redan från start.

Jag pumpade också på bb men det kom aldrig något då, fast det kom när jag ammade. Tror jag blev så stressad och allt annat än avslappnad av pumpningen så mjölken släppte inte till då. 
    Precis så känns det för mig. Kommer pytte pytte när jag pumpar men det känns som det kommer desto mer när jag ammar.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-30 08:05:39 följande:
    Det är SÅ JÄVLA SKÖNT att vara sjukskriven, haha! Särskilt såklart nu när maken är ledig i mellandagarna så jag måste inte göra så många knop alls. Men plötsligt är jag inte lika mycket gnällkärring längre, och igår orkade jag tillochmed både vara med och storhandla OCH klippa ut jerseyn till babywrapen, äntligen, så kanske orkar jag sy den idag! Känns som jag hinner ikapp lite, thank god.

Japp, Trombyl, eller ja 1/3 barnalbyl... eftersom jag självmedicinerat. Används det som profylax för hf i Sverige också? Jag vet att det används så i Italien och där får alla det som gör ivf dessutom.

Fy farao vad slitsamt det låter med pumpandet!! Men snart borde mjölken rinna till på riktigt va, 1,5 dygn nu, nedräkning... Vet att syrran kämpade och kämpade med pumpen, hon sa att hon kände sig som en mjölkkossa där hon satt med bägge trattarna på brösten och kämpade mellan amningarna, jag är så glad att jag bara behövt pumpa "för skojs skull". Kan inte vara lätt att få till mjölken heller när du aldrig får vila ordentligt? Iofs vet man ju att man inte får vila med bebis men det är ju bra mycket lättare när man bara har amningen att passa tänker jag. :-/
    Haha, ja man känner sig verkligen som en jäkla mjölkkossa, och det värsta är att man är ju så jäkla blottad när man sitter där med dem där trattarna och flashar hela mjölkbutiken, och så kommer ngn in. Inte alls stressande eller psykiskt jobbigt.

Så skönt att ha lite ork, härligt att du känner så. Hoppas du hinner göra lite pyssel klart och framför allt att du får vila ut.

Ja, precis trombyl används som profylax här också mot hf. Men jag tror inte dem har gjort det så länge, det fanns inte för 6 år sedan iallafall.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-30 08:34:52 följande:
    Det låter väldigt jobbigt med amningen. Måste du amma? Är det kravet på förlossningen eller kan man själv välja att flaskmata redan vid start? Man är ju så skör och känslig direkt efter förlossningen så det låter fruktansvärt jobbigt att kämpa om man själv inte känner att det är superviktigt.

Mår hon bra annars? Funkade andningen bra direkt? Har hon fått något namn? Så himla roligt att det verkligen blev en liten tjej. Förstår att storebröderna är stissiga. Det är en stor sak att få en ny familjemedlem.
    Dem försöker väl alltid övertala en att amma men det är absolut inget krav. Jag ville gärna försöka men jag har även skrivit i mina papper att jag inte tänker traggla med det till jag eller bebis mår dåligt om det inte fungerar. Men det verkar som tösen håller på att få igång det själv, pumpandet blir nästan bara stressigt. Man ser liksom att inget kommer och då blir det en press i sig.

I övrigt mår hon bra, hon börjar bli lite piggare och har röstresurser som heter duga
    Hon hade lite dålig färg vid födseln som sänkte dem där apgarpoängen en del men det gick över rätt snabbt. Läkaren ska undersöka henne senare idag. Viktmässigt har hon inte gått ner mer än 48gr så det är ju bra.

Vi har nog bestämt oss för att det blir en Wendela.
    Haha, ja, bröderna är helt hispiga hemma, den stora grabben har ringt 3 ggr redan idag, haha. Han vill ta med vagnen upp å allting, haha. Det är roligt att dem är glada iallafall. Minsta grabben petade på henne som en tok igår, tror mest han var ute efter att få henne att låta :-P

Vad säger dina hemma, pratar dem mkt om att dem ska få ett syskon eller sådär?
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 06:06:36 följande:
    Jaha så man brukar svettas mycket efteråt? Jag brukar nästan aldrig svettas men det kan ju vara bra att veta. Jag får nog ringa förlossningen och fråga exakt vad man ska ha med sig för jag ska ju inte föda i Sverige så det kan ju vara helt annat.

Vi fick en packlista och där står att man ska ha med sig nattlinne, morgonrock och flera trosor som man ska vara beredd att slänga, men det står inget om motsvarande gynrock så det utgår jag ifrån att man får låna, men vet inte om man får flera uppsättningar alltså även efteråt eller om man bara får ha deras grejer på förlossningen. Men det verkar alltså inte som att man får några nättrosor eller liknande. Har köpt sex jättestora trosor men hittade inga billiga så jag hoppas att jag inte blöder ner dem så att jag slipper slänga dem.
    Vet ju inte hur det fungerar hos er men när jag kom till förlossningen så hade dem lagt fram en blöja size big (haha), en sjukhusrock och nätbyxor. Jag fick välja själv när jag ville byta om. Valde att ha mina vanliga kläder ända till dem skulle ta hål på hinnorna, då åkte hela paketet på med nätbyxor, blöja och skjorta. Skjortan är ju bra för man får upp bebis på magen direkt efter. Det är rätt skönt att ha en sån på sig när man är nyförlöst också jag fick upp tösen på bröstet direkt, avtorkad men hon hade rätt mkt fosterfett på sig som satt kvar men det drar huden åt sig om det inte är ett jättetjockt lager, då kan man få dra ut det eller torka bort. Hade dottern hos mig till läkaren på neo tog emot henne.
    Då fick jag gå och duscha och bm hade lagt fram handduk, en ren sjukhusrock, nya nätbyxor och en stor blöja och binda. Nu har jag mina egna kläder men jag sover faktiskt i en sjukhusrock, jätteskönt och smidigt att bara knäppa upp på natten när man ska amma. Det är bara att fråga här så får man en ren. På vissa rum ligger det rena i en garderob. Även handdukar och lakan å allt sånt.

Vilken utläggning du fick nu, sorry
Svar på tråden BF Januari 2016 :)