Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Kixpix skrev 2015-08-10 23:06:10 följande:

Jag har heller inte haft sämre aptit, så det har det inte varit något fel på.

Har fått väga mig 2 gånger hos bm, på hälsosamtalet och vid inskrivningen. Jag känner mig inte "fetare" om vi ska kalla det så? Jag känner mig bara svullen och mina fötter gör ont. Brösten har blivit större,

Men inte något märkvärdigt. Min syster sa att jag hade fått större vader, så det kan tyda på att jag samlar på mig vätska.

Konstigt att BM gör så olika t ex angående vägning. Tycker dock det är bra om det kan kollas upp så det var ju toppen att du kan komma in imorgon! Hoppas det inte är något konstigt.
  • Seven Costanza
    Lisasmor skrev 2015-08-10 17:47:01 följande:

Tvärt om så kom dottern 10 dagar tidigt, så jag har inga förhoppningar om ett januari-barn. Men dottern satt i säte och BM sa att de barnen ofta kommer lite tidigt. Är väl kroppen som känner på sig att det är

att barnet inte hinner bli för stort, eller nåt. Så vi får se hur det blir den här gången, jag hoppas i alla fall på en vaginal förlossning denna gång eftersom jag fick snitt pga sätesläget. Är det någon annan som har fött ett barn med snitt och nu hoppas på vaginal förlossning?

Tycker för övrigt det verkar konstigt att vissa BM inte berättar könet. Jag menar, så erfarna som de flesta är med att göra UL så tror jag säkert att de ser könet, även utan ansträngning. Att man ska behöva betala då är ju löjligt.

Oj tio dagar tidigt det var ju ändå en del. Kände du dig förberedd på det eller blev du lite tagen på sängen att det redan var dags? När fick du veta om sätesläget? Jag hoppas verkligen på ett januaribarn, helst gå över några dagar men det blir ju som det blir.
  • Seven Costanza
    anaconda skrev 2015-08-10 23:35:00 följande:

Jag har gått upp 14,5(!!) kg redan! Från plus 24/4-15 till idag v19 (enligt rul)

Känner du att något är galet då, eller har du liksom jag troligen bara smaskat i dig lite för mycket av det goda? Senast jag vägde mig hade jag gått upp 8 kg men det är två veckor sedan så det kan ju vara mer nu. Jag är inte ett dugg orolig, jag mår bra och vill jag gå ner efter graviditeten så har jag en jäkla disciplin när jag väl bestämt mig.
  • Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2015-08-10 23:41:03 följande:

Känner du att något är galet då, eller har du liksom jag troligen bara smaskat i dig lite för mycket av det goda? Senast jag vägde mig hade jag gått upp 8 kg men det är två veckor sedan så det kan ju vara mer nu. Jag är inte ett dugg orolig, jag mår bra och vill jag gå ner efter graviditeten så har jag en jäkla disciplin när jag väl bestämt mig.

Alltså jag räknar således med att av de 8-10 kg jag gått upp kan ca 4 kg kanske bero på graviditeten och resterande 4-6 kg är nog semesterkilon (har varit ledig i 7-8 veckor). Om jag inte tvärtom bestämmer mig för att träna extra mycket på semestern och avstå olika godsaker kan jag lätt lägga på mig ett antal kilon ganska snabbt även i vanliga fall, men brukar som sagt kunna gå ner dem snabbt också om jag vill.
  • Seven Costanza
    aurorasmamma skrev 2015-08-10 23:56:49 följande:

Rutinultraljudet gick jätte bra även för oss! Tråkigt att vi inte fick så jätte bra bild på bebis bara men de må ju va. Roligt att höra att de gått bra för er andra idag med!! Vi väntar en flicka med största sannolikhet Lite kul dock är att moderkakan ligger som ett tak över bebisen (lite som hatten på en svamp) Bf blev flyttat lite för oss så vi har nu den 10/1. Är alltså i 18+0 idag, kändes helt okej att bli flyttad lite in i året

Angående viktökning så har jag gått upp ca 3-4 kilo sedan ja plussade. Känns inte direkt som något ja oroar mig för. Tur de är kallt å jävligt när man är höggravid så man inte behöver tänka på att man känner sig stor eller är för varm!

Grattis till lyckat RUL! känner själv mig väldigt lättad att allt såg bra ut, nu kan man andas ut lite . Lyllos att få BF 10/1, jag blev ju flyttad från 4/1 till 8/1 och är jätteglad för det, men 10/1 är ju ytterligare några dagars marginal.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-08-11 06:10:23 följande:

Har bf 17/1 som det ser ut idag, men är ganska inställd på att det blir en decemberbebis då båda andra barnen varit tidiga. Men jag hoppas att mina marginaler till den 17 gör att bebis kanske ändå kolar ut på rätt sida om året

Hur var det nu, fick du havandeskapsförgiftning eller vad berodde det på att barnen kom ut så tidigt? I vilken vecka märkte du tecken på att barnen var på väg ut? Hur gamla är de nu och har de kommit ikapp att de var små vid födseln? Jag hoppas fortfarande föda i januari trots liten marginal. Förstod inte när vi började försöka att BF skulle bli så tidigt.
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-08-11 08:21:41 följande:

Ja vi har en kille på 2,5 år som heter Vilgot, så det skall passa med det. Vi har ett långt efternamn så jag vill inte ha långa förnamn. Så tvärt om er 

Haha ja jag tycker att det blir bäst med kortare förnamn + långt efternamn eller längre förnamn + kort efternamn. Vilgot och Hjalmar tycker jag låter fint ihop!
  • Seven Costanza

Jag var på BM-besök igår några timmar efter RUL (som gjordes med annan BM). Hade lite högre blodtryck men fortfarande normalt och allt såg bra ut förutom att mitt järnvärde försämrats från 120 till 107 tror jag det var, så jag har också köpt järntabletter. Tyckte bara det var störigt att de inte får tas i samband med mat utan ca två timmar före eller efter mat så då måste man ju komma ihåg att ta morgondosen mellan frukost och lunch och sedan den andra på kvällen.

• Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-08-11 19:46:50 följande:

Himw och Znö - det är ju sö jobbigt att inte ha ngn energi. Jag börjar jobba på tisdag och mina distansstudier startar på måndag, och barnen börjar fritids på måndag. Usch jag undrar hur man ska orka med både jobb och studier, men måste man så. Kommer passa på att vila på fm dem dagar jag jobbar kväll. Men imorgon blir det att inhandla järntillskott. Äter ju gravid-vitaminer och dem innehåller ju ändå en del järn. C-vitamin är kanske inte så dumt heller.

Skönt vi kan peppa varandra lite här inne hoppas vi blir piggare snart allihopa.

Jag ska också plugga på distans i höst! Ska du plugga heltid, eller hur kommer du kombinera jobb och studier? Vad ska du läsa?
  • Seven Costanza
    Znö skrev 2015-08-11 20:31:37 följande:

Jag tycker också det är lite jobbigt att man inte får ta dem i samband med mat. Mitt problem är att jag äter typ hela tiden haha (+10 kg so far, har gått upp mkt tidigare grav också men alltid gått ner allt 3 månader efter så jag är lugn ). Att hitta ett 4-timmars hål där jag ska ta tabletterna är omöjligt. Mjölkprodukter och kaffe ska särskilt hämma upptaget av järn och c-vitamin främja upptaget, så jag försöker göra mitt bästa med att låta bli att äta sånt man inte ska i samband med tabletterna och dricka kaffe haha.

Jag ska göra så gott jag kan men annars tar jag dem när jag kommer på det. Det är ju inte farligt att ta dem med mat utan bara onödigt eftersom de hjälper sämre då. Blir lättare sedan när jag bara ska ta en tablett om dagen för då tänkte jag ta den strax innan läggdags på kvällen, då brukar det ha gått några timmar sedan jag åt.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)