Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Bubblor skrev 2015-08-05 21:33:36 följande:

Alla verkar ha RUL nu i veckorna här.. jag har inte RUL förrän den 24/8 och då ska jag tydligen vara 18+6 då jag är beräknad till 18/1... Är det inte lite märkligt att det är så pass sent ändå? Nu vill inte vi göra abort, men abort kan man ju få göra fram till vecka 18, och om något stort skulle dyka upp på RUL så vore det väl bra med valmöjligheten tänker jag. Det kanske inte alls är märkligt, man kanske får RUL tidigare om man inte gör KUB som vi gjort för att se till att allt ser bra ut? RUL ska ju ske mellan vecka 16-20 så det är väl kanske inte så konstigt egentligen.. bara en tanke hur det blir..

Jag har RUL på måndag och då är jag också i v 18+6. Jag har faktiskt inte tänkt på det du skriver om abort utan har ändå tänkt att är det något som är såpass fel på barnet så bör man ju få göra abort (man ansöker alltså hos Socialstyrelsen så det är ju inte så att man inte alls får göra abort efter v 18). Själv flyttar jag till USA veckan efter RUL så om något är fel får jag göra abort där. I USA får man göra abort t.o.m v 24. Som jag förstått det är aborträtten i Sverige t.o.m v 18 tänkt just som att fram till dess får man göra abort av vilket skäl som helst t ex att man inte vill ha barn, och efter v 18 måste man ha goda skäl som t ex sjukdom hos foster eller mamma.
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-08-05 22:07:15 följande:

Vi har RUL 26/8, då är jag i v 20 (19+3). Varför det blir så sent är för att vi gjorde kub och ville boka in senare. Hon var faktiskt schysst och kollade lite på hjärta och hjärna vid kub. Inte alls som man gör vid RUL men ändå.

Men förstår hur ni tänker. Jag förstår egentligen inte varför Sverige är så snåla med ultraljud.

2002 väntade min bror barn för andra gången, de bodde då i Österrike. Hon gjorde NIO (!!!!!) ultraljud under sin graviditet + att ALLA var i 3D. Snacka om att Sverige är efter...

Den svenska mödravården är väl snål just eftersom den är offentligt finansierad och gratis för patienten vilket kostar samhället mycket om man ska erbjuda många ultraljud t ex. Hur är österrikisk sjukvård finansierad?
  • Seven Costanza
    Pyret 85 skrev 2015-08-06 07:01:33 följande:

Man kan väl söka om att göra abort fram till v.22 om jag inte minns fel? Gjorde Rul i tisdags och bebis ville inte va still alls och inte samarbeta så bm va osäker på om nacken va för tjock. Så ska in igen nästa torsdag. Trodde jag va i 18+4 men visade sig att jag va i 19+6. Alltså kommer jag va i v.22 när vi gör nästa UL.

Kan du inte ringa igen och se om du kan få en ny tid lite snabbare? Jag kollade upp det nu och det var t.o.m v 22 med tillstånd från socialstyrelsen. Men det blir ju bråttom även för t ex mig om det skulle vara något fel för jag gör RUL i v 18+6 alltså går jag ju in i v 20 dagen efter och sedan har man ju bara två-tre veckor på sig, så mab får ju hoppas att de är snabba på att behandla sådana ärenden. Det värsta är ju att man måste föda ut barnet om man gör en abort såhär sent; en kompis syster fick göra det och det var fruktansvärt att genomgå som en förlossning men sedan inte få något barn.

Vi får hoppas att alla våra barn är friska!
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-08-06 08:47:16 följande:

Jag har RUL på måndag och då kommer jag vara i v.20, så jag har senare än du. Det var likdant sist och beror nog på att de är underbemannade här under semestern. Vi har gjort KUB så det gör inte så mycket tycker jag, förutom att det är segt att vänta

Men tittade de även på hjärta, hjärna, lungor etc på ditt KUB? Min BM sa bara att allt hon kunde se såg normalt ut, men som jag förstått det kan de inte se så tidigt om alla organ verkligen utvecklas som de ska eftersom det inte kommit så långt i utvecklingen när man gör KUB. Jag känner mig inte helt lugn bara för att jag gjort KUB men jag kanske har missförstått.
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-08-06 10:13:59 följande:

Socialstyrelsen handlägger ansökningar om senaborter på fredagar kl.8. Man ska ha skickat in ansökan senast vid lunchtid på torsdagen, dvs. dagen innan. De kan även ta beslut andra veckodagar om det är riktigt akut. 

Tack för svar. När och hur får man veta vad de beslutar då?
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-08-06 12:42:44 följande:

De faxar svar tillbaka (till kuratorn har jag för mig, eller om det var läkaren...osäker) rätt omgående. 

Okej, bra att veta, även om jag hoppas slippa uppleva det. Har du alltså varit med om detta? Beklagar verkligen isåfall, måste vara hemskt.
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-08-06 15:35:58 följande:

Nej, men jag är barnmorska, så jag har läst infon. Har som tur är aldrig behövt göra vare sig en abort eller uppleva ett missfall *känner sig lyckligt lottad*

Aha! Nej inte jag heller så jag hoppas att allt går vägen och att jag fortsätter må såhär bra
  • Seven Costanza
    FrökenBlå skrev 2015-08-06 22:40:14 följande:

Längesen jag skrev något här, men har följt tråden ändå! :) Jag har tid för RUL den 18/8, då kommer jag vara i v. 20+5, tycker att det är sent men är väl inte så mkt man kan göra åt det nu, beror säkert på semestertider osv. Jag känner bäbisen då och då, så jag är inte orolig på så vis..

Letar just nu efter en bra syskonvagn till rimligt pris (den kommer antagligen inte vara populär någon längre period för mitt första barn som redan nu inte har något större intresse av att åka vagn) och en bärsjal till bäbisen. Har hört att trikåsjalar ska va bra till nyfödda men finns ju många märken att välja på, nån som har nått tips om det?

Ang namn så kommer det högst sannolikt bli något av de äldre, blivande storasyster heter Greta så det blir något i den stilen...

Greta är ju urhäftigt, finns många fina namn som passar till det! I den stilen gillar jag Sonja, Märta/Martha, Ruth, Majken, Harriet, Henrietta och Ingrid . Pojknamn har jag inte så bra koll på i den genren dock.
  • Seven Costanza

Vi väntar till RUL och hoppas att de ser könet då, för vi har lite svårt att bestämma oss för namn... Vi gillar samma typ av namn (min man har inte direkt så många egna förslag men tycker om mina förslag) men jag känner mig så kräsen! Först hade jag en jättelång lista men har strukit dem ett efter ett, t ex för att de inte passar med efternamnet. Har bara ett flicknamn jag gillar för tillfället och inte ens det känns helt hundra pga att en annan släkting heter smeknamnet till det namn vi vill ha. Har fyra pojknamn som känns bra men det förenklar nog om man får reda på könet.

Har det varit lätt för er att komma på de namnen det lutar åt nu?

• Seven Costanza
    Hame skrev 2015-08-07 07:45:05 följande:

Nja, hon tittade och sa att allt såg fint ut så långt. Precis som du säger är det ju för tidigt för att göra det lika noggrant som på RUL. "Helt lugn" kan man ju aldrig vara om man resonerar så, det kan finns saker som inte syns på något UL och det kan hända saker senare i graviditeten eller vid förlossningen.

Dock känner jag mig lugnare efter att ha gjort KUB jämfört med förra gången när vi inte gjorde det. Det är ju iaf en indikation, so far so good, som vi inte fick förra gången.  

Nej jag vet ju att det kan gå fel senare också så det finns ju tyvärr inga garantier - jag blir bara lite förvånad att alla verkar ta förgivet att det kommer gå bra och redan har beställt vagn osv. Själv känner jag mig orolig igen nu när RUL närmar sig (måndag) eftersom jag fortfarande inte känner bebisen i v 18+3... Ibland känner jag något men det är inte behagligt utan känns mer som ilningar eller magknip, så jag är ändå lite orolig att barnet har dött eller att något annat är fel. Känns som evigheter sedan vi fick se barnet på KUB. Om RUL går bra känns det i alla fall lite lugnare.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)