Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2016-01-01 21:02:08 följande:
    Ja jag tänkte packa för 2 dygn så får vi se- men hur mycket behövs för bebisen då?

På mig finns inte på kartan att vara där utan sambon, det är ju liksom han som vet vad man gör där och lönns som tiden skulle gå långsamt och tråkigt utan honom. Men förstår tänket ang dagar två veckor är ju ändå ingenting och känner mig redan osäker på att vara ensam med bebisen så tidigt.
    Det räcket m två uppsättningar av vad ni nu vill att bebisen ska ha på sig. Glöm inte strumpor å mössa bara. Jag har köpt velourkläder. Hade det till sonen också. De är lite varmare än bomullskläder vilket en nyfödd behöver. Extra filtar har jag också sp hon slipper ligga helvitas något i den äckliga plastbaljan när jag måste ha mina händer fria för dusch eller liknande
  • Eleonor01
    mirakelspektakel skrev 2016-01-01 23:33:58 följande:

Har vart och köpt en Troll crib idag, vilket var det sista stora på vår inköpslista. Men det leder mig till djungeln av täcken och kuddar... jag blir liksom inte riktigt klok på om man ska ha täcke eller inte? Filt? Vi har kallt hemma....

Inget täcke å knappt något som påminner om kudde. En jätte låg sak isf. Filt å velour pyjamas funkar alldeles utmärkt. Får inte bli för varmt vilket det lätt blir under täcken. Ligger den lille dessutom mellan er så blir det riktigt varmt där
  • Eleonor01

Då va julen utkastad å uppäten för denna gången! Det doftar sååååå mycket vår m nytvättade å strukna gardiner ;) tänker ICKE komma hem m lillan å ha kvar julen :)

• Eleonor01
    Hame skrev 2016-01-02 11:04:40 följande:
    Jag tror inte att någon kommer att kolla, isf tänker jag ju inte söka sjukersättning utan helt enkelt vara fl. Dagis lär ju inte ha koll på min sjukskrivning och fs kommer ju inte ringa dagis för att kolla så att inte barnet är där. Det blir klurigare nu på måndag och tisdag, vårt dagis har stängt och jag tycker att vår son är för liten för att bli lämnad på journalist där han inte känner personal eller barn. Får försöka sy ihop något med mormor och morfar...
    Försäkringskassan gör stickprov hela tiden. De ringer till förskolor för att kontrollera så rätt ersättning betalas ut. De har nämligen gjort stick prov på oss så jag vet att de gör det
  • Eleonor01
    Hame skrev 2016-01-02 20:07:37 följande:
    Men jag får ju själv sätta schemat, den enda regeln är att det är max 15 h per vecka. Nästa vecka kommer han ju att vara hemma mån-ons och sedan gå torsdag och fredag, sammanlagt 10 timmer vilket måste vara ok. Fk kan ju omöjligt veta vilket schema vi tänkt ha senare? Varför skulle de ens komma på tanken att göra ett stickprov? Fk vet väll aldrig vad man har för schema?
    Hos oss kontrollera de vilken sorts plats msn har. Om man har gratis 15h eller betalar gör sin plats. Om man betalar för sin plats å barnet är på förskolan eller ledig när man e fl så går inte matematiken ihop.

Min man vabbande på fel dag en gång. Alltså skickade in i efterhand å skrev tisdag fast det var tydligen en onsdag som sonen var sjuk. Den dagen lyckades vi fastna i stickkonyroll. Handläggaren förstod dock problemet m mim mans minne :)) de förklarade då detta jag skrev. Att det är väldigt vanligt att folk utnyttjat systemet så det kontrolleras ofta
  • Eleonor01
    MeEmmA skrev 2016-01-02 20:31:57 följande:
    Precis som andra skriver så görs det väldigt mycket stickprover utan anledning just bara för att det är alldeles för många som har fuskat med fp. Jag hade inte vågat göra det.
    Mitt samvete hade inte klarat det hellre! Jag kan inte ljuga eller undvara något från någon :)) sen arbetar jag iofs m lagar å författningar så det är väl så Jah är konstruerad ;)
  • Eleonor01
    Hame skrev 2016-01-02 21:40:39 följande:
    Eleonor01 skrev 2016-01-02 20:39:02 följande:

Mitt samvete hade inte klarat det hellre! Jag kan inte ljuga eller undvara något från någon :)) sen arbetar jag iofs m lagar å författningar så det är väl så Jah är konstruerad ;)

Men jag kommer ju vara fl för nya bebisen och har då rätt att ha stora syskonet på dagis 15 h/veckan. Han kommer inte vara där mer än 15 h, så vilken matematik är det som inte går ihop? Om man ska vara fyrkantig kan jag lämna in ett schema för nästa vecka att han går ons-fredag, och veckan därpå går han mån-ons. Då är det inte förrens nästa torsdag han borde vara hemma och då är jag bf+15 och bebis borde ha kommit.
    Det är inte vad du har för schema utan vad för sorts plats du har. Du gör givetvis som du vill men ville bara berätta för dig så du slipper obehag. Om man inte är arbetande sjukskriven eller studerande så har man en sorts plats. Om man är fl eller arbetslös har man en annan. Spelar liksom ingen roll hur schemat ser ut
  • Eleonor01
    Monsan skrev 2016-01-03 10:40:35 följande:

Hej hej!

Vi ett tag sen man var inne och läste och shit vad man missat saker.. redan två bebisar som kommit till världen.. tänkte höra om det finns något intresse att lägga upp en förlossnings lista så man kan se vilka som fått.. tex datum för bf och datum för f, kön, vikt och längd... hade varit att kul att följa då det kommer att komma ett par bebisar framöver... ????..

Drt finns en bf lista runt Sidan 760 skulle jag tippa på. Plocka gärna fram dem. Använder alltid mobilen så kan tyvärr inte göra det
  • Eleonor01
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-03 18:06:59 följande:

Jag tänkte höra lite med er om hur länge ni har tänkt ha den andra föräldern hemma? Min tanke var först å ha de 10dgr plus en vecka sem men funderar nu på om han ska vara hemma heltid en vecka sen två veckor jobba halvdag å så en vecka semester. Är så kluven! Med dottern så började han med halvdagar när hon var 4dgr å då var jag snittad å hon bodde i princip på mig. Denna gång så har jag ju två hemma. Hur tänker ni?!

Sprider ut de tio dagarna tror jag. Typ jobbar två dagar å e ledig tre i veckan de tre första. Sen ska min msn antagligen vara pappa ledig när tösen e tre månader å jag jobbs heltid igen
  • Eleonor01
    kindofnothing skrev 2016-01-03 18:32:31 följande:

Är det någon som har bra koll på de tio pappadagarna? Min sambo jobbar i affär 3 dagar/vecka o har utöver det eget företag. För oss räcker det om han tar föräldraledigt från affären så kan han ta lön ur det egna företaget eller från sparkontot den första tiden... kanske jobba lite med det egna när jag o bebis är redo.

Detta skulle innebära drygt tre veckor hemma ihop (3 dar föräldraledigt/vecka)... får man göra så?

Ja det får msn. Tio dagarna kan spridas ut men måste plockas ut inom 60 dagar tror jag det är
Svar på tråden BF Januari 2016 :)