Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2016-01-11 10:20:51 följande:

Hej igen alla! Har inte orkat läsa eller skriva här på några dagar men vi fick vår pojke i fredags 8/1, 3080 g och 51 cm! Samma längd som jag hade vid födseln och bara 100 g mer. Ganska liten räka . Jag blev kvar efter min rutinundersökning i torsdags för jag hade för högt blodtryck och sedan satte de igång mig men det hände inte så mycket, så sedan blev det tyvärr kejsarsnitt till slut efter ett drygt dygn på sjukhuset.

Själva operationen och bemötandet här på sjukhuset har varit bra men jag blev väldigt chockad över hur ont jag skulle ha efter snittet och har varit och är stundtals fortfarande väldigt svag och ledsen över att min graviditet slutade så. Hade kateter sedan de satte in epiduralen under värkarbetet (när jag forfarande trodde på vaginal förlossning) och första 18 timmarna efter snittet men sedan tog de ut den för att de tycker att man ska upp och gå på toa. Jovisst men jag har stundtals varit så svag och haft/har så sjukt ont av eftervärkar att jag bara kastar mig om halsen på den som ska hjälpa mig på toaletten och sedan kan jag knappt gå dit. Kissade på mig igår när jag precis var framme vid toaletten för vi hann inte ta ned trosorna, kändes SÅ förnedrande!! Började gråta och hulka och då gjorde det så ont i snittet att det kändes som att jag skulle dö. Gråter nu också när jag skriver detta men passar mig för att bli sådär hysteriskt ledsen för då gör det bara ondare.

Vet inte om det är jag som har väldigt låg smärttröskel men jag kan inte alls förstå hur någon frivilligt vill bli snittad - men man kan kanske ha lika ont av att spricka mycket av en vaginal förlossning så det är kanske pest eller kolera för dem som är förlossningsrädda och vill ha snitt därför. Men om inte så förstår jag inte varför någon frivilligt skulle välja snitt.

Har ju även varit väldigt förkyld och trodde at att jag var frisk men nu med smärtan i snittet så går det inte att hosta upp det lilla slem som är kvar i halsen och det känns därför konstant som att jag inte kan andas. Blir ju inte bättre av att jag ligger/halvsitter så mycket heller. Har sagt till ssk nu men syresättningen var bra och lungorna låter bra så får se om de kan göra något. Har varit uppe och gått med plastbaljan runt avdelningen två gånger och försökt ta stora andetag och sträcka på mig. Då känns det bättre men det funkar ju bara när bebisen är nöjd och det tar sådan tid att bara gå på toa, amma och äta. Hade tänkt hela dagen att jag skulle gå en promenad men lämnade inte rummet första gången förrän vid 21. Ni som har barn sedan tidigare, snälla säg att det blir bättre. Har knappt sovit någonting för han vill bara amma hela nätterna och blir hysterisk annars. Han är självklart jättefin men nu kommer tredagarsgråten som ett brev på posten .

Orkar inte läsa era inlägg just nu utan behöver bara ventilera hur jag det, men stort lycka till för er som har er upplevelse framför er, hoppas ni får det mycket bättre! Och hoppas allt gått bra för er andra som fött och att ni också fått friska bebisar!!

Kram kram kram å stort grattis! Det blir alltid hela tiden bättre :) kämpa på du duktiga mamma!!!
  • Eleonor01
    Blgebo skrev 2016-01-11 15:12:07 följande:
    Jag är hmm..dålig i magen...har tryckt i mig ananas sedan nyår för att få fart på det hela... åt två st hela igår... Inte så kul....nu blir det inga fler kan jag säga... Inte har det ngn effekt heller, så kan lika gärna byta metod
    Sägs det att Ananas startar förlossningar? Jag å sonen delade en till mellis nu i eftermiddags. Eller jag åt nog mest :))

Jag tror inte riktigt på sånt. Kroppen startar när allt e redo tror jag snarare. Hormoner etc. Fast det hade ju varit skoj om det stämde :))
  • Eleonor01
    mitthemligajag skrev 2016-01-11 22:18:25 följande:

Ligger på patienthotellet ensam! Skickade hem mannen med dottern då jag kände att de blev för mkt intryck för henne och dessutom att sova här! Men ahhhhh har fått värsta blåsorna på bröstvårtorna, ngn som har annat tips än bröstmjölk? Eller vet vad de äe för ngt? Små genomskinliga/gulaktiga blåsor

Purelan funkar å även vanlig bröstmjölk är otroligt läkande! Jag anvönder amningsnapp varannan gång å då blev det bättre. Har köpt det även till denna gången.

STORT GRATTIS till alla bebisar som har kommit till världen de sista dagarna. Fantastiskt va många :)) känns som om det är mil kvar för mig....
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2016-01-13 07:15:25 följande:
    Vet också att Åhléns har små kläder,
    Men tyvärr verkar dem inte ha ngn webshop. Jaja, det löser sig nog, haha, innan jag hittat kläder så har hon vuxit ut dem

Tösen här hemma har verkligen följt samma mönster hon hade i magen. Spännande ändå att se om er lille också kommer följa samma rytm som i magen en del gör det ju inte alls. Följde sonen sin rytm han hade i magen?
    m.zalando.se/barn-klader/__storlek-44/

Här finns också en den strl 44. Har för mig att lekmer å jollyroom också har :)
  • Eleonor01

Jag har kommit på EN fördel med att vara höggravid!!! INGEN tittar snett på dig när du köper grillad kyckling på Ica maxi kl nio på morgonen ha ha ha ha ha gott va det iaf ha ha ha ha

Sitta till tösen är nu inhandlat! D droppar, tummen upp!! Komsi komsi lilla bebisen

Amelie
    Hade mer än gärna haft en vagn m bebis å gått en sväng. Solen skiner helt underbart hos oss idag :)) sååå skönt det är!!

• Eleonor01
    Blgebo skrev 2016-01-13 12:31:57 följande:

Vattnet gick för 45 min sedan när jag låg och slappade på soffan. Fick en liten slemmig blödning i samband med det och sedan värkar. Tror gubben kom hem från jobbet på rekordtid Slipper iaf. igångsättning, det känns positivt.

Åh så spännande!!! Håller tummen för dig att det kommer igång på allvar nu. Kände du inget innan vattnet gick????
  • Eleonor01
    Blgebo skrev 2016-01-14 03:05:00 följande:
    Nu är han ute! Hade kraftiga, hemskt smärtsamma pangvärkar från kl 13, liknade inget jag haft förut. Efter flera timmar hade han inte trängt neråt i bäckenet en mm, och jag brukar föda snabbt. Så vi åkte in, trodde smärtan skulle göra mig tokig. Kom till förlossningen, det var som jag misstänkte, han stod i hög rakställning. Huvudet felinställt i bäckenet. Jag som föder utan smärtlindring, ville helst bli snittad direkt. Men fick först bricanyl sim slog ut värkarna, sedan lustgas på max och sen Eda. Gjorde fortfarande sjukt ont i bäckenet. Kl 23 kom han slutligen ner, och jag tog emot honom själv. Navelsträngen 4 varv hårt om halsen hade han. Jag gick inte sönder ngt. 3935g vägde han, 51 lång, 36 cm huvudomfång. Började suga direkt och mjölken rann. Vi skulle ha gått på snitt kl 23 så vi klarade oss precis. Och nu är vi hemma, sitter och myser
    Det va snabba puckar!! Vill också ha tidig HemgÅng. Stort grattis till er alla <3
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2016-01-14 06:02:39 följande:

Det känns som jag ammat nonstop mellan kl 01.00 och 04.30 inatt. När hon ville äta igen vid 03.00 gav jag henne tillslut lite ersättning i flaska, det dröjde 2 minuter efter flaskan var tom typ så ville hon äta igen, la henne till bröstet igen och hon åt i typ en halvtimme till, sen har hon sovit. Somnade jag med till makens kl. Ringde 05.20. Härligt
    Och snart är det bara upp igen då barnen börjar skolan idag.

Jag undrar om hon blir riktigt mätt nattetid?

Ofta har de ett oerhört närhetsbehov samtidigt som de snuttar. Tror snarare att det är så å att hon dessutom ökar på produktionen nattetid. Kanske jätte dumt men min son föddes liten han med. Han fick napp andra dagen vilket gjorde att de gångerna han va hungrig åt han ordentligt istället för att bara snutta nattetid. Jämnare produktion för mig å han sov lite bättre mellan. Ja den femton minuterna mellan iaf ;))
  • Eleonor01

Inte ett inlägg på snart fem timmar!!! Så kan vi ju inte ha det *fniss* ;))

7 dagar kvar å knappt ens några sammandragningar å definitivt inga förvärkar! Kommer nog förbli en smällkaramell.... Suck!!!

Hur många är vi kvar nu som inte fått litet ännu???

• Eleonor01
    WiMe06 skrev 2016-01-15 08:43:25 följande:

Tog en vikt idag, 5 kg kvar till innan jag blev gravid. Har nu samma vikt som jag hade v 21+

Härligt!!! Jag har börjat samla vätska :( har gått upp snart 15 kg, 3 kg på 4 dagar..... Morr!!! Gjorde likadant förra gången men det e fan jobbigt för både kropp å psyke då Jah är gbp opad dessutom :(
Svar på tråden BF Januari 2016 :)