Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

Min sambo var med på föräldrautbildningen och häromdagen hos bm. De andra besöken har han inte varit med på- men det är för att jag inte tycker han behöver, för mig är det liksom bara kolla hälsan, tack, hej. Onödigt han också måste vara ledig för det liksom, räcker med att jag måste ta av min flex till det.

Annars är han ganska engagerad. Han försöker förstå vad jag känner, och han googlar barnvagnar, väljer kläder och försöker peppa mig. Han är iaf inte mindre engagerad än mig. Han vet ju lite mer än mig om vad som är nödvändigt, onödigt, osv.

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-24 13:12:07 följande:
    Tänker nog inte packa för att stanna på neo den här ggn, isåfall får sambon åka hem och hämta saker. Här brukar dem säga att man får åka hem efter 2-3 dygn om allt är bra, säkert tidigare om man är omföderska så tänker att jag packar för det, men det känns ju som det blir jättemkt saker ändå.
    Shit har inte ens tänkt på att packa grejer ännu, eller ens vad man ska ha med, jag har liksom andra saker att bearbeta just nu.
    Men förstår att du som fött för tidigt innan vill vara bättre förberedd än så!
    Ja säkert kan du åka hem tidigare än så om allt är väl, vet att mina bonusars mamma födde på morgonen och sen var hon hemma på eftermiddagen när barnen slutade skolan typ. Då var det ändå 8 år sedan hon födde sist så det var ju nästan som att börja om igen.
  • amalie79

[quote=76041503][quote-nick]MeEmmA skrev 2015-11-24 15:55:43 följande:[/quote-nick]Med min minsta pojk, föddes han kl 02.20 och jag åkte hem direkt samma morgon när läkaren hade tittat på honom. Så om allt ser bra ut får man åka hem efter läkarkontrollen har jag fattat som på de flesta sjukhusen.

Men det tänker jag inte göra denna gången, tänker passa på att stanna så länge jag får för att vila ut och ta det lugnt med bebis. Blev inget vilande alls förra gången, kommer fortfarande ihåg hur illa jag mådde för att jag var så trött och inte kunde sova.[/

Ja jag är lite kluven här får man oftast stanna 2 dygn som förstföderska men så har jag också hört hur lite hjälp man får, och tänker att för mig beror det lite på om sambon får stanna eller ej. Annars har man det kanske bättre hemma med honom där man kan få hjälp.

En vän sa till mig att stanna tre dygn för att tredje dygnet är värst, men så verkar det inte vara här för på föräldrakursen sa de att här får man en tid för pku- provet, så det verkar inte som om man stannar tills det är gjort.

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 17:15:15 följande:

Jag tycker egentligen inte att han behöver vara med hos bm, mer än på inskrivning, kub och RUL, Men däremot hade jag som sagt önskat att han var lite engagerad i nåt som har med bebis att göra. 

Jag förstår vad du menar- jag tycker det är en trygghet att min sambo varit med om både en specialförlossning och en vanlig, på samma sjukhus vi ska föda på, det är en av få saker jag inte oroar mig för, han kommer vara ett superstöd.

Han är lagom engagerad, som jag känt ibland inför detta så hade jag nog blivit tokig på en karl som varit för på också. Han lyckas ganska bra med att läsa av på mig HUR engagerad det är läge att vara just för dagen- vissa dagar är jag jättetuff, det är det dagarna jag klättrar upp på en stege och klär ett träd, och andra dagar kryper jah ner under täcket och bölar att jag ångrar mig och han lovar väl att ta hand om barnet om jag dör :)
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-24 17:58:46 följande:

Såg att det diskuteras hur länge man tänkt stanna efter förlossningen och jag måste fråga varför pappor inte får stanna över natten i Sverige? Vi var på information på sjukhuset igår och här är det helt självklart att partnern sover över i samma rum med mamman och barnet. Alla som föder vaginalt får stanna två nätter, efter kejsarsnitt fyra nätter.

En sak vi inte alls har tänkt på är att vi tydligen måste bestämma nu snarast vilken barnläkare vi ska ha till barnet för hen ska komma och kolla barnet på sjukhuset innan man åker hem. Man ska förregistrera sig på sjukhuset här senast fyra veckor innan BF så senast 11/12 måste vi ha hittat barnläkare och fyllt i de papprena. Gör man så i Sverige också? När är första besöket på BVC med barnet efter hemkomst? Jag tycker det låter som att man går på kontroller här i USA hela tiden och jag känner bara att det låter jobbigt att behöva ta sig hemifrån för det när man precis kommit hem med bebisen.

Här är tydligen vanligt att BVC kommer på hembesök? mig frågade de redan på inskrivningen om jag ville gå på BVC där med! Jag sa först vill jag se om det ens är något där inne!
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 21:27:14 följande:
    Det är så märkligt att det är så olika på olika platser i Sverige. På de BB som jag har som förstahandsalternativ så är det en självklarhet att partnern får stanna, det finns familjerum så att man även kan ta dit syskonen om man så önskar. Snacka om att jag skulle känna mig ENSAM om jag skulle behöva ligga kvar med bebis själv på BB. Känner mig väldigt lyckligt lottad att inte behöva oroa mig för att min partner inte får plats.
    Precis...det är det jag oroar mig för med. Det är ju han som vet hur man hanterar en sådan där liten sak. Jag fattar att man kan få hjälp med det man är osäker på, men jag kommer vara rädda att ha sönder den där lilla eller jag kommer tappa den på golvet eller någonting, jag som är så klantig.
  • amalie79
    CarolinaH skrev 2015-11-24 23:17:48 följande:
    Jodå det gick bra. De misstänkte först havandeskapsförgiftning.
    Blev kopplad till CTG i 30 min. Somnade nästan av de harmoniska hjärtljuden. Här läkaren jag träffade läste igenom min journal och fick höra hur bebis låg på tillväxt UL förra veckan fick hon nästan en chock över att jag inte åkt in akut. Vid rul i v18 låg bebis nästan på tvären. Det visade sig att den legat kvar så sedan dess och typ "fastnat" allt eftersom den växt. Och nu pressat och kämpat för att vända sig. Därav den extrema smärtan och andnöd. Men nu har den vänt sig i kronbjudning så fint så. Det bekräftades även med ett UL i dag. Så nu kan jag åter igen andas och förhoppningsvis få sova ordentligt.
    De hälsade mig en trevlig jul och välkommen åter efter nyår.
    Men fy det låter verkligen jätteläskigt. Tur att den ligger så fint och att du kan andas igen, snacka om ångest att inte få luft och så ha sådär ont samtidigt och inte veta vad det är!
  • amalie79

Jag vet att det är sent ute för många men detta med babyskydd, bilbarnstol osv... vi har varit inne på att hyra, även om det blir dyrare så måste man ju inte ut med hela summan på en gång då... är ju lite samma som att jag har en tandvårdsförsäkring, för att jag ska slippa betala när jag lagar typ.

Men IF,som verkar vara det bolag som har (är det någon som vet om något annat, jag vet att NTF hyr ut babyskydd men vi tänker en paketlösning) har inte brio babyskydd- vilket sambon gärna vill ha. Så nu pratar vi om att köpa Brio Primo. Jag tycker inte det är så himla viktigt att kunna klicka fast babyskyddet på vagnen. Dels för att de jag haft som vet det blir lata och lämnar liggdelen hemma, använder det mesta tiden och det ska väl inte vara så bra för bebis rygg? Sedan kommer ju inte bilen vara hemma på dagarna utom de dagar jag säger att jag vill ha den. Sen när sambon är hemma så är den hemma hela tiden för jag cyklar till jobbet.

Samt att jag är vis av min systers erfarenhet, får man en baby som hennes flicka så är babyskyddet ändå urväxt till våren kommer och det fanns inte en chans att orka bära henne i det någon längre stund ens i april. Hon var en megababy på över tio kilo vid typ 4-5 månader. över 4 när hon föddes. Med tanke på föräldraledigheten så vill man INTE ha en utgift på 3-4000 redan efter ett par månader...
    Å andra sidan, min väninna använde sitt i 11 månader, hon hade en minibaby. Då hinner man ju spara pengarna lite lättare. Men detta VET man ju inte innan!
    Ni som har barn, vad är era erfarenheter, hur länge använde ni babyskyddet? Hur har/hade/ska ni göra?

Sambon kan inte tänka sig begagnat, vilket det ju iof kan vara om man hyr också men det kanske han inte riktigt fattat. De kan ju aldrig kolla vid återlämnandet om stolen varit i en krock eller ej. Jag skulle kunna tänka mig, tänker att man ser väl lite vad det är för folk om man åker och tittar på stolen.

• amalie79
    Hame skrev 2015-11-25 08:29:17 följande:

Vi använde babyskyddet i 5 månader, bytte samtidigt som vi bytte ifrån liggdel till sittdel på vagnen.Hade adapter till vagnen och tyckte det var super. Det är inte bra för bebisen att sitta för länge i babyskyddet, men vi har bara tio minuter till ica så då var det perfekt. In i bilen, upp på vagnen, handla, in i bilen igen och så var man hemma utan att behöva störa bebisen om den somnat. Toppen till typ bvc besök också tyckte jag. Då lyfter man ju upp bebisen när man kommit in men man slipper bära in babyskyddet som snabbt blir ganska otympligt och tungt. 

Ja men då förstår jag att ni tycker det är bra ni verkar ju använda bilen på ett helt annat sätt än jag kommer göra. Jag har årskort via jobbet på kollektivtrafiken och kommer åka buss mesta tiden, eller gå. Så för mig kommer det inte underlätta. Vi bor nära det mesta. Om jag inte bestämmer med sambon och han cyklar eller åker kollektivet just den dagen.

Sen när sambon går hem så är ju babyskydder antagligen urvuxet.
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-25 08:43:20 följande:

Vi har hyrt babyskydd tidigare och denna gången köpt begagnat (av en vi litar på). Jag har aldrig orkat bära omkring på babyskyddet så adapter och bas är inteviktigt. Vi har använt babyskyddet som en vanlig bilstol som varit i bilen hela tiden. Vi har haft be-safe som bilstol sedan och den kan man börja med så fort barnet fått stadga i kroppen, den är från 0 kg. Jagtror att våra barn var ca 5 månader och då hade de ändå vuxit ut babyskyddet. Min personliga åsikt är att den riktiga bilstolen som ska vara flera år är värd att investera i men babyskyddet kan man gott hyra.

Tack, sambon orkar väl iof bära runt på det och jag är väl också hyfsat stark, men som sagt så kommer inte bilen vara hemma särskilt mycket när jag är hemma, utan det är är på kvällar och helger det kommer bli använt mest. Iof så är vi ju ute en hel del och det är smidigt att kunna stoppa i och ur bebis snabbt... Hmm:)

Ang bilbarnstol så håller jag med dig. Och så många fina det finns nu! Allt är ju inte aptråkigt och svart längre! :)

Där kanske du också har bra tips? Tanken är ju alla barnen bak, eller, det är det enda alternativet, jag blir åksjuk bak och det blir inte bra för sambon är för stor för att sitta bak. Sen kommer det Minska slagsmålen mellan killarna med.

Vilken stol rekommenderar ni om man behöver en smidig men ändå bra stol som inte tar för mycket plats?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)