• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-10-30 19:09:48 följande:

Det förstår jag att du vill hinna med lite julfirande också, vad roligt att din bästa kompis kommer och hälsar på er

Hoppas du hinner med det du önskar med studierna så du kan vara förberedd sen när tentorna kommer.

Jag läser kurser i ekonomi och administration. Jag jobbar 85% och läser på halvtid. Dem räknar med att man lägger ca 4-5 timmar om dagen på halvtidsstudier. Mkt är ju att jag jobbar oregelbundet som gör att jag hinner. Barnen måste ju till skolan även om jag jobbar kväll eller är ledig vardagar, så då får man ju tid på egen hand hemma att lägga på studierna, med ett 7-16 jobb hade det nog varit svårare tror jag.

Aha då förstår jag. Jag hade inte förstått att dina barn var så "stora" att de går i skolan. Måste ha varit svårare att plugga på dagtid om de var mindre för då hade man kanske hellre velat vara med dem när man inte jobbade och inte ha dem på dagis för att plugga, men nu när det är skolplikt är det ju skillnad förstås. Jag jobbar ju dagtid normalt sett och känner att efter jobbet kommer jag vilja vara med familjen. Dock kommer jag ju få jobba en del när barnet/barnen somnat ändå eftersom jag är lärare så då har man ju tio timmar som man ska göra hemma. Om man inte vill stanna kvar och göra dem på jobbet, men det vill ju de flesta inte som har småbarn för man vill ju hämta på dagis så tidigt som möjligt.

Hur länge till ska du läsa? Jag skulle behöva läsa två terminer till på heltid men jag vet inte om det är realistiskt att hinna med några studier alls under föräldraledigheten, vad tror du? Jag ska i alla fall inte börja förrän andra halvan av vårterminen i så fall och troligen bara på halvfart, dvs göra EN delkurs (det är fyra på en termin på min kurs om man läser på heltid och det går två delkurser i taget parallellt). Blir nog för mycket att börja läsa två delkurser parallellt med en tremånaders bebis.
  • WiMe06
    Kixpix skrev 2015-10-30 14:32:39 följande:
    Ja, det blir ju en omställning som jag inte riktigt hade räknat med. Kul nu när det är jul och nyår liksom. Haha!

Får se om jag behöver medicin och sprutor eller det räcker med att lägga om kosten och motionera. :)
    Det är klart, det blir det ju. Ja, det kom ju lägligt precis nu
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-10-30 19:42:34 följande:
    Aha då förstår jag. Jag hade inte förstått att dina barn var så "stora" att de går i skolan. Måste ha varit svårare att plugga på dagtid om de var mindre för då hade man kanske hellre velat vara med dem när man inte jobbade och inte ha dem på dagis för att plugga, men nu när det är skolplikt är det ju skillnad förstås. Jag jobbar ju dagtid normalt sett och känner att efter jobbet kommer jag vilja vara med familjen. Dock kommer jag ju få jobba en del när barnet/barnen somnat ändå eftersom jag är lärare så då har man ju tio timmar som man ska göra hemma. Om man inte vill stanna kvar och göra dem på jobbet, men det vill ju de flesta inte som har småbarn för man vill ju hämta på dagis så tidigt som möjligt.

Hur länge till ska du läsa? Jag skulle behöva läsa två terminer till på heltid men jag vet inte om det är realistiskt att hinna med några studier alls under föräldraledigheten, vad tror du? Jag ska i alla fall inte börja förrän andra halvan av vårterminen i så fall och troligen bara på halvfart, dvs göra EN delkurs (det är fyra på en termin på min kurs om man läser på heltid och det går två delkurser i taget parallellt). Blir nog för mycket att börja läsa två delkurser parallellt med en tremånaders bebis.
    Nehe okej, jo dom är stora dem två vi har innan så det gör ju stor skillnad.

Jag har fyra kurser till att läsa så jag har väl ca 1 termin kvar. Hoppas ju att jag ska kunna läsa lite under ledigheten, om inte halvtid kanske man kan läsa 25% iallafall. Det är ju inte mkt men det gör kanske lite skillnad iallafall. Jag har ju som mål att kunna söka andra jobb efter f-ledigheten. Vill verkligen inte tillbaka till mitt nuvarande jobb.
  • qatteriin

Jag kan fortfarande inte greppa att det är "upploppet", med bara drygt två månader kvar. Känns oändligt långt. Men jag tror det är för att jag fick ettan i mars; nånstans har det i mitt huvud blivit "ungefär samma tid på året" den här gången, så jag är typ två månader efter i skallen. Tur att det inte är SÅ långt kvar! Kan inte fatta att passera nyår den här gången blir som att passera skottdagen sist; att det då innebär att bebis kan komma när som helst och ändå vara fullgången. Vet inte varför jag är så rädd att få för tidigt den här gången, årsskiftet spelar säkert in, men sonen kom ju på bf och jag har inga indikationer på att den här ska komma tidigt, men jag tror alla kompisar med prematurer har påverkat mig. För de flesta har det gått utmärkt men det har liksom rört om i mig vilken tur vi har att ha tillgång till den vård vi har.

• Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-10-31 18:21:53 följande:

Nehe okej, jo dom är stora dem två vi har innan så det gör ju stor skillnad.

Jag har fyra kurser till att läsa så jag har väl ca 1 termin kvar. Hoppas ju att jag ska kunna läsa lite under ledigheten, om inte halvtid kanske man kan läsa 25% iallafall. Det är ju inte mkt men det gör kanske lite skillnad iallafall. Jag har ju som mål att kunna söka andra jobb efter f-ledigheten. Vill verkligen inte tillbaka till mitt nuvarande jobb.

Aha ja men då är det ju inte så mycket. Hur länge har du tänkt vara föräldraledig? För om det du behöver läsa klart för att söka annat jobb motsvarar en termin på heltid så tar det ju fyra terminer om du "bara" läser på 25%. Jag skulle helst vilja läsa in de två terminernas heltidsstudier jag har kvar på de kommande tre terminerna som vi är kvar här i USA, men jag tror inte att det är realistiskt för då måste jag läsa mer än halvtid per termin och det blir mycket för jag kommer ju förstås ha hand om barnet själv hela dagarna tills mannen kommer hem.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-10-31 18:38:32 följande:

Jag kan fortfarande inte greppa att det är "upploppet", med bara drygt två månader kvar. Känns oändligt långt. Men jag tror det är för att jag fick ettan i mars; nånstans har det i mitt huvud blivit "ungefär samma tid på året" den här gången, så jag är typ två månader efter i skallen. Tur att det inte är SÅ långt kvar! Kan inte fatta att passera nyår den här gången blir som att passera skottdagen sist; att det då innebär att bebis kan komma när som helst och ändå vara fullgången. Vet inte varför jag är så rädd att få för tidigt den här gången, årsskiftet spelar säkert in, men sonen kom ju på bf och jag har inga indikationer på att den här ska komma tidigt, men jag tror alla kompisar med prematurer har påverkat mig. För de flesta har det gått utmärkt men det har liksom rört om i mig vilken tur vi har att ha tillgång till den vård vi har.

Ja jag har ju känt mig ganska ogravid fram tills nu men nu har jag ju som sagt börjat få lite ont med att det spänner till i nedre delen av magen om jag går för fort, och ibland mår jag illa när bebisen vänder sig för mycket i magen så nu börjar jag förstå mer att det inte är så långt kvar.

Jag hoppas verkligen kunna gå över årsskiftet för jag vill ju helst ha ett januaribarn men det är ju bara att vänta och se, BF är 8/1. Allra helst hade jag sett att han inte kom ut förrän minst en vecka sent och att jag hade mått strålande tills dess, för då hade jag som sagt hunnit göra min näst sista hemtenta för terminen innan han föds så jag slipper ha den (och nästa) hemtenta hängande över mig. Oerhört praktiskt resonerande för jag vet ju att man inte kan planera någonting men man kan ju få hoppas ändå.

När har du BF?
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-10-31 18:49:20 följande:

Ja jag har ju känt mig ganska ogravid fram tills nu men nu har jag ju som sagt börjat få lite ont med att det spänner till i nedre delen av magen om jag går för fort, och ibland mår jag illa när bebisen vänder sig för mycket i magen så nu börjar jag förstå mer att det inte är så långt kvar.

Jag hoppas verkligen kunna gå över årsskiftet för jag vill ju helst ha ett januaribarn men det är ju bara att vänta och se, BF är 8/1. Allra helst hade jag sett att han inte kom ut förrän minst en vecka sent och att jag hade mått strålande tills dess, för då hade jag som sagt hunnit göra min näst sista hemtenta för terminen innan han föds så jag slipper ha den (och nästa) hemtenta hängande över mig. Oerhört praktiskt resonerande för jag vet ju att man inte kan planera någonting men man kan ju få hoppas ändå.

När har du BF?

Klart man får hoppas, och det är helt ok att nåla fast hoppet vid statistiken som säger att förstföderskor ofta går över, tycker jag! Håller tummarna för att du hinner med så mycket som bara möjligt av plugget innan bebis vill ut! Vi har också alltid fått hemtentorna innan jul och sen haft inlämning i slutet av terminen när jag pluggat, osis med ett annat upplägg just den här gången!

Jag har bf 17/1 så det är ju ändå helt ok marginal, 14/1 enligt sista mens men den var rätt oregelbunden så jag litar nog på KUB och RUL med det senare datumet. Hade varit coolt med en till bf-unge men det lär ju inte hända... Jag blir glad om bebis inte kommer 5/1 för då fyller en av mina systersöner, han skulle ha kommit 23/1 men ville inte vänta så länge. 11/1 fyller svärfar 70 så det vore ju lite fräckt att pricka det datumet. Men den här gången känner jag att jag faktiskt inte skulle ha nåt emot att gå över tiden för att få lite mer marginal i förhållande till jul. Påminn mig om detta sen... haha! Jag kommer ju vara helt slut och less på graviditet by then. Träffade en vän idag med hennes tvåmånaders, hon har även ett barn som är jämnårig med min unge. Jag blev helt slut fast vi inte gjorde nästan nånting ansträngande och jag bara längtar tills januari när bebis är ute, även om jag vet att det kommer dröja innan kroppen mår bra igen. Men det var så mysigt med den lilla busan, jag hade glömt hur små och LÄTTA de är när de är bebisar, haha! Hon pickade på mig när jag hade henne i famnen så jag undrar om jag redan börjat lukta bröstmjölk, hehe. Har inte börjat läcka än iaf, som tur är. Gjorde inte det med sonen heller fast jag har läst att det händer.
  • Seven Costanza

Qatteriin: ja det är sjukt surt att det är sådant här kursupplägg men jaja det är inte mycket att göra åt, bebisen kommer när den kommer, men rent mentalt vore det ju så skönt att ha hels terminen avklarad. När jag anmälde mig till kursen trodde jag ju kanske inte att jag skulle bli gravid på första försöker heller... Jag klagar inte över att haft lätt att bli gravid förstås men blev lite paff att kanske inte hinna med allting som jag trott.

Ja jag hoppas gå över lite som förstföderska - har läst att snittet är åtta dagar över så då skulle ju min förlossning bli den 16/1, det hade gjort stor skillnad. Förstår precis hur du menar med andras födelsedagar, jag fyller nämligen själv år nära min BF. Hoppas att barnet kommer efter min födelsedag.

Gud va knäppt att man kanske luktar bröstmjölk redan, det har jag inte ens haft en tanke på. Mina bröst blev större snabbt men nu har de varit den här storleken sedan typ i v 18 eller så. Menar du att kompisens bebis var lätt som i att den vägde lite eller att den var enkel?

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-10-31 19:25:47 följande:

Qatteriin: ja det är sjukt surt att det är sådant här kursupplägg men jaja det är inte mycket att göra åt, bebisen kommer när den kommer, men rent mentalt vore det ju så skönt att ha hels terminen avklarad. När jag anmälde mig till kursen trodde jag ju kanske inte att jag skulle bli gravid på första försöker heller... Jag klagar inte över att haft lätt att bli gravid förstås men blev lite paff att kanske inte hinna med allting som jag trott.

Ja jag hoppas gå över lite som förstföderska - har läst att snittet är åtta dagar över så då skulle ju min förlossning bli den 16/1, det hade gjort stor skillnad. Förstår precis hur du menar med andras födelsedagar, jag fyller nämligen själv år nära min BF. Hoppas att barnet kommer efter min födelsedag.

Gud va knäppt att man kanske luktar bröstmjölk redan, det har jag inte ens haft en tanke på. Mina bröst blev större snabbt men nu har de varit den här storleken sedan typ i v 18 eller så. Menar du att kompisens bebis var lätt som i att den vägde lite eller att den var enkel?

Hon var nog ganska enkel också, hehe, men framförallt att hon vägde lite! Mitt troll vill ju fortfarande bli buren ibland och han väger nog 16-17 kg nu, så jag är så ovan vid en sån där som man bara slänger upp på axeln som om det vore en handduk eller nåt, hihi. Mina bröst har knappt växt alls den här gången faktiskt, de svullnade lite i början men inte farligt. Vet att en av graviditeterna innan sonen (den jag gick till v 11) hann jag gå upp från a till d-kupa på de få veckorna! Krympte lite igen efter missfallet men inte helt, sen när jag blev gravid med sonen exploderade de igen och sen när jag ammade hade jag g-kupa! Nu har jag e, men ganska sladdriga, haha. Hoppas de inte växer allt för mycket när mjölken rinner till, vill gärna kunna använda de amningsbehåar jag redan har för det är så svårt att hitta stora nog. Men nog är det märkligt att tänka sig att det skulle kunna finnas mjölk redan, har haft kompisar som läckt innan förlossning.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)