• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-23 19:36:52 följande:
    Haha den där syskonkärleken fasar jag för. Men vad mysigt att baka lussekatter ihop! Haha disken får man ju stå ut med, sonen vill gärna hjälpa till med den än så länge men eeeeh det blir ju inte rent direkt, haha! Så när han väl börjar fatta hur det ska göras ordentligt så blir det väl lagom att han tröttnar!

Ja fy f-n vad tufft det kan vara... och det kan inte vara lätt med ditt oregelbundna jobb ovanpå då. Vi har ju iaf haft helgerna tillsammans, förutom de gånger han haft helgjobb då men då får man ju bita ihop och vara glad att han fått nåt. Min karl har gått två YH-utbildningar sen den där jäkla krisen men ingen av dem har lett till jobb, måste vara så jäkla frustrerande. Lättare för mig med en universitetsutbildning som just i den här delen av landet iaf innebär lätt att få jobb (så var det inte i Gbg och det var därför vi flyttade, även om jag fortfarande efter 2,5 år saknar stan så det gör ont). Jag hoppas verkligen du kan hitta nya vägar under föräldraledigheten, känns som ett bra utrymme för nystarter på så många vis!
    Haha, näe, det är något visst med den. Även om dem såklart har sina Goa stunder också, är dem borta hos farmor eller farfar är dem väääldigt måna om varandra. Ja, disken har dem gett upp här hemma för länge sen, men dem hjälper mer än gärna till att laga mat.

Oj, det måste ju vara en fruktansvärd frustration för er om han läst två utbildningar och ändå inte fått ngt. Det är jobbigt när man måste flytta och man inte riktigt kan finna ro, vi har sluppit flytt men det har varit under diskussion många ggr. Hoppas att din man hittar ngt snart, det är en hemsk situation att vara arb.lös så länge för det påverkar ju ens personlighet väldigt mkt också. Jobbigt för dig att känna pressen med att du måste jobba heltid. Jag kunde ju aldrig få heltid utan jobbade 85% men med oregelbundna arb.tider så kan det kännas som man jobbar heltid ändå. Var ni tvungna att flytta långt?
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-23 19:46:23 följande:
    Tack :) hoppas att det går bra för dig också!
    Var en sådan häftig känsla att göra ul idag, först var det läkaren som gick igenom allt och sedan gjorde en annan läkare allt en gång till för att lära sig hur det går till. Så att det blev väldigt mycket detaljer och förklaringar osv och 100% tryggt när två personer utfört samma undersökning och kommit fram till samma sak :)
    Tack till er andra också!
    Nu känner jag mig redo för att börja pyssla!
    Vad härligt att du känner dig så väl bemött och fått bra information. När jag gjorde rul så hade den bm en student med sig som skulle lära sig och man fick ju verkligen extra mkt information själv då fick ni några bilder på bebis också?
  • Seven Costanza

Tack alla som skrivit till mig, så snälla ni är. Jag känner mig inte alls särskilt tuff eller modig just nu utan snarare att det kanske var en dålig idé alltihop med flytten, men det känns nog bättre när bebisen har kommit och det gått några veckor så man kan börja ge sig ut på mammagrupp etc. Jag har i alla fall gjort klart för min man att jag anser att jag har gjort en STOR uppoffring för att främja hans karriär och att jag förväntar mig att få ordentlig cred för det och att han ska ställa upp för mig i motsvarande omfattning i framtiden. Han förstår ju men har som sagt jättesvårt att hantera mina känslor för vi har alltid haft det så "lätt" både i relationen och var för sig, så han har inte behövt handskas så mycket med sådant som varit jobbigt.

Nu har jag skypat med min bästis, hon väntar på besked om ledighet men troligen kommer hon den 23/12 och stannar till nyårsdagen. Vågar inte riktigt jubla förrän jag vet säkert att hon kommer, men det känns bättre nu. Längtar så efter henne .

• MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-23 19:58:22 följande:
    Vad härligt att du känner dig så väl bemött och fått bra information. När jag gjorde rul så hade den bm en student med sig som skulle lära sig och man fick ju verkligen extra mkt information själv då fick ni några bilder på bebis också?
    Fick inga bilder denna gången, men det gör inget. Hade inte blivit några bra bilder ändå när bebisen är så stor nu, var ju bara en del man kunde se i taget :) men däremot fick jag ligga och titta på bebisen ca 45min.

Jag har varit så inställd på att få en liten Stella, har inte ett enda förslag på pojknamn :) och det blir jättekul att återanvända de fina kläderna min lilla pojk knappt hann att använda! Blir extra kul att lägga lite extra på min ett-åring nu när jag vet att saker kan bli använda en gång till. Jättepraktiskt och bra!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-23 19:55:01 följande:

Haha, näe, det är något visst med den. Även om dem såklart har sina Goa stunder också, är dem borta hos farmor eller farfar är dem väääldigt måna om varandra. Ja, disken har dem gett upp här hemma för länge sen, men dem hjälper mer än gärna till att laga mat.

Oj, det måste ju vara en fruktansvärd frustration för er om han läst två utbildningar och ändå inte fått ngt. Det är jobbigt när man måste flytta och man inte riktigt kan finna ro, vi har sluppit flytt men det har varit under diskussion många ggr. Hoppas att din man hittar ngt snart, det är en hemsk situation att vara arb.lös så länge för det påverkar ju ens personlighet väldigt mkt också. Jobbigt för dig att känna pressen med att du måste jobba heltid. Jag kunde ju aldrig få heltid utan jobbade 85% men med oregelbundna arb.tider så kan det kännas som man jobbar heltid ändå. Var ni tvungna att flytta långt?

Ja jag hoppas ungarna får glädje av varandra, jag och min syrra har samma åldersskillnad och vi är inte direkt nära och har aldrig varit, men det hänger nog lite på personlighet också i det fallet.

Vi flyttade 30 mil ungefär, hade aldrig tänkt flytta "hem" igen men sökte ett jobb här på vinst och förlust eftersom mamma hela tiden skickade annonser, hehe. Och fick jobbet direkt. Flera hundra sökande per tjänst i Gbg mot max 10 här, jag hade inte förstått att skillnaden var så stor. Så när jag fick det var det ju bara att packa och flytta kände vi, jag hade sökt i sammanlagt 1,5 år i Gbg innan och maken sökte också då. Men det var ändå ett tufft beslut att ta. Jag vet att det var rätt, och jag är så glad att sonen får ha mormor och morfar så nära när jag ser deras relation, och ack sånt stöd vi haft och har av dem! Men MITT hem är fortfarande Göteborg, där har jag mina vänner, där känner jag gatorna och torgen och har bott nästan hela mitt vuxna liv. Det är på den nivån, fortfarande, att jag har svårt att åka och hälsa på, för det gör så ont. Men så länge jag tänker på det viset så blir det svårt att skapa ett riktigt liv här så jag jobbar på att släppa det och gå vidare. Men det vore bra mycket lättare om maken också hade en fast punkt här i ett jobb, då skulle jag kunna se framtiden på ett annat sätt.

Ack så vemodigt det blev! Men min poäng är väl att tusan så jobbigt det kan vara med otryggheten som kommer med arbetslöshet, även om jag själv inte varit drabbad så långa perioder. Nånting som inte borde ha så stor betydelse, det där "materiella", har ju verkligen det när det finns en så stor osäkerhet.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-23 20:19:27 följande:
    Fick inga bilder denna gången, men det gör inget. Hade inte blivit några bra bilder ändå när bebisen är så stor nu, var ju bara en del man kunde se i taget :) men däremot fick jag ligga och titta på bebisen ca 45min.

Jag har varit så inställd på att få en liten Stella, har inte ett enda förslag på pojknamn :) och det blir jättekul att återanvända de fina kläderna min lilla pojk knappt hann att använda! Blir extra kul att lägga lite extra på min ett-åring nu när jag vet att saker kan bli använda en gång till. Jättepraktiskt och bra!
    Det är klart, en liten del av bebin tar upp hela skärmen hoppas lite på att dem kan säga
    kön till mig också. Bm på rul sa ju att det var en flicka så har ju ställt in mig på det så det hade varit roligt att kunna få det bekräftat. Jösses tänk om dem skulle säga att det inte är en flicka, skulle ju bli en jättechock.

Mysigt att få använda sonens kläder igen, det är ju så roligt när för man har ju ändå lite minnen till vissa plagg å sådär
  • mirakelspektakel

Kom precis hem från första förlossningutbildningen (1 av 2). den var faktiskt riktigt bra! Föreläsaren var väldigt rolig, men nu är jag helt förstörd 16-19.30 är väldigt lång tid för mig att hålla mig sittandes nu för tiden. Om ni inte får gå eller inte kunnat eller inte tyckte eran var så bra så har samma föreläsare gjort ett program som finns via gravidappen, hon sa själv att hon typ tr upp samma saker där som under dessa föreläsningar.

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-23 19:59:02 följande:

Tack alla som skrivit till mig, så snälla ni är. Jag känner mig inte alls särskilt tuff eller modig just nu utan snarare att det kanske var en dålig idé alltihop med flytten, men det känns nog bättre när bebisen har kommit och det gått några veckor så man kan börja ge sig ut på mammagrupp etc. Jag har i alla fall gjort klart för min man att jag anser att jag har gjort en STOR uppoffring för att främja hans karriär och att jag förväntar mig att få ordentlig cred för det och att han ska ställa upp för mig i motsvarande omfattning i framtiden. Han förstår ju men har som sagt jättesvårt att hantera mina känslor för vi har alltid haft det så "lätt" både i relationen och var för sig, så han har inte behövt handskas så mycket med sådant som varit jobbigt.

Nu har jag skypat med min bästis, hon väntar på besked om ledighet men troligen kommer hon den 23/12 och stannar till nyårsdagen. Vågar inte riktigt jubla förrän jag vet säkert att hon kommer, men det känns bättre nu. Längtar så efter henne .

Åh, jag håller alla tummar för att hon får ledigt!! Verkligen!

Och ja det är allt BÄST att han ger dig rejält med cred! Det är ingen lätt grej! Jag tror också det blir lättare när bebisen är ute, det är så många osäkra faktorer du har att hantera nu och det är så svårt att föreställa sig hur det ska bli sen, eller ja det var det för mig. Sen när bebis var ute så var allting på nåt vis så självklart, även om det såklart var läskigt också. Men då var han där, och så var det med det.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-23 20:34:55 följande:

Det är klart, en liten del av bebin tar upp hela skärmen hoppas lite på att dem kan säga

kön till mig också. Bm på rul sa ju att det var en flicka så har ju ställt in mig på det så det hade varit roligt att kunna få det bekräftat. Jösses tänk om dem skulle säga att det inte är en flicka, skulle ju bli en jättechock.

Mysigt att få använda sonens kläder igen, det är ju så roligt när för man har ju ändå lite minnen till vissa plagg å sådär

Jag känner detsamma, om könet, men jag har inget tul att hoppas på. Gaaaaah! Haha! Eftersom vi gjorde 3d-ul med sonen i v 28 så kunde vi ju vara helt säkra, jag känner mig inte alls lika trygg med det nu men jag tror verkligen det är en tjej eftersom hon sa det på rul... men man vet ju aldrig...
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-23 20:34:52 följande:
    Ja jag hoppas ungarna får glädje av varandra, jag och min syrra har samma åldersskillnad och vi är inte direkt nära och har aldrig varit, men det hänger nog lite på personlighet också i det fallet.

Vi flyttade 30 mil ungefär, hade aldrig tänkt flytta "hem" igen men sökte ett jobb här på vinst och förlust eftersom mamma hela tiden skickade annonser, hehe. Och fick jobbet direkt. Flera hundra sökande per tjänst i Gbg mot max 10 här, jag hade inte förstått att skillnaden var så stor. Så när jag fick det var det ju bara att packa och flytta kände vi, jag hade sökt i sammanlagt 1,5 år i Gbg innan och maken sökte också då. Men det var ändå ett tufft beslut att ta. Jag vet att det var rätt, och jag är så glad att sonen får ha mormor och morfar så nära när jag ser deras relation, och ack sånt stöd vi haft och har av dem! Men MITT hem är fortfarande Göteborg, där har jag mina vänner, där känner jag gatorna och torgen och har bott nästan hela mitt vuxna liv. Det är på den nivån, fortfarande, att jag har svårt att åka och hälsa på, för det gör så ont. Men så länge jag tänker på det viset så blir det svårt att skapa ett riktigt liv här så jag jobbar på att släppa det och gå vidare. Men det vore bra mycket lättare om maken också hade en fast punkt här i ett jobb, då skulle jag kunna se framtiden på ett annat sätt.

Ack så vemodigt det blev! Men min poäng är väl att tusan så jobbigt det kan vara med otryggheten som kommer med arbetslöshet, även om jag själv inte varit drabbad så långa perioder. Nånting som inte borde ha så stor betydelse, det där "materiella", har ju verkligen det när det finns en så stor osäkerhet.
    Usch, kan nog inte ens sätta mig in i er situation med flytt och så, och det är klart att hemma blir där man känner att man har sitt. Verkligen jobbig situation för er.
    Allting hamnar i ett annat läge och man ser verkligen saker ur en annan synvinkel när man sätts under alla prövningar som en längre tids arb.löshet innebär.
    Skönt att ni haft stort stöd av dina föräldrar så man inte står helt ensam. Hoppas verkligen att du kan finna nån ro och kan skapa en bra tillvaro där ni bor nu och att din man kan hitta ngt också.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)