• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-23 20:42:14 följande:
    Jag känner detsamma, om könet, men jag har inget tul att hoppas på. Gaaaaah! Haha! Eftersom vi gjorde 3d-ul med sonen i v 28 så kunde vi ju vara helt säkra, jag känner mig inte alls lika trygg med det nu men jag tror verkligen det är en tjej eftersom hon sa det på rul... men man vet ju aldrig...
    Jag trodde verkligen på det efter rul att det är en liten tjej, men nu är det så länge sedan man var på rul och sista veckorna har jag liksom fått en oro i kroppen där jag hela tiden tänker att Gud, tänk om det faktiskt inte är en liten flicka. Jag var helt inställd på en pojke till innan rul men nu känner jag bara en konstig oro. Könet spelar ju såklart ingen roll men nu är man ju lite inställd på att det är en flicka så jag är nog mest orolig över hur min egen reaktion skulle bli om det är en pojk. Nu har jag ju köpt rosa :-O
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-23 20:34:55 följande:
    Det är klart, en liten del av bebin tar upp hela skärmen hoppas lite på att dem kan säga
    kön till mig också. Bm på rul sa ju att det var en flicka så har ju ställt in mig på det så det hade varit roligt att kunna få det bekräftat. Jösses tänk om dem skulle säga att det inte är en flicka, skulle ju bli en jättechock.

Mysigt att få använda sonens kläder igen, det är ju så roligt när för man har ju ändå lite minnen till vissa plagg å sådär
    Om de jag sagt att det är en flicka så är det säkert det, till mig sa dom ju inget på Rul. Märkte att det inte var jättepopulärt att jag frågade nu, blev en lite ansträngd stund kändes det som. Förstår ju också att det inte var därför jag var där, men samtidigt sa jag "om du ser vad det är, kan du säga det då?". Frågade såklart i samma veva som jag visste att hon var nära könet :)
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-23 20:49:43 följande:

Usch, kan nog inte ens sätta mig in i er situation med flytt och så, och det är klart att hemma blir där man känner att man har sitt. Verkligen jobbig situation för er.

Allting hamnar i ett annat läge och man ser verkligen saker ur en annan synvinkel när man sätts under alla prövningar som en längre tids arb.löshet innebär.

Skönt att ni haft stort stöd av dina föräldrar så man inte står helt ensam. Hoppas verkligen att du kan finna nån ro och kan skapa en bra tillvaro där ni bor nu och att din man kan hitta ngt också.

Tack! Ja hade vi inte haft min familj här så hade vi nog kämpat på några år till innan vi flyttade, men nu blev det som det blev... får hoppas nån av ungarna väljer Göteborg som ställe att flytta till sen när de blir stora så man får anledning att åka dit mer.
    WiMe06 skrev 2015-11-23 20:57:11 följande:

Jag trodde verkligen på det efter rul att det är en liten tjej, men nu är det så länge sedan man var på rul och sista veckorna har jag liksom fått en oro i kroppen där jag hela tiden tänker att Gud, tänk om det faktiskt inte är en liten flicka. Jag var helt inställd på en pojke till innan rul men nu känner jag bara en konstig oro. Könet spelar ju såklart ingen roll men nu är man ju lite inställd på att det är en flicka så jag är nog mest orolig över hur min egen reaktion skulle bli om det är en pojk. Nu har jag ju köpt rosa :-O

Ja samma här! Och jag som ser mig som så genusmedveten blir så arg på mig själv att det alls ska spela nån roll, haha! Men jag vill så gärna ha namnet färdigt så jag har nåt konkret att fokuseta på, jag har köpt massor med rosa men det är delvis för att väga upp de väldigt pojkiga kläder vi har kvar från sonen. Så det blir mer blandat. Men namnet... Med sonen var det livsviktigt för mig för att våga hoppas på att det skulle komma en riktig liten person, nu känns det så ofattbart att vi skulle ha sån tur igen ändå så namnet är sekundärt. Men ändå... Hade vi haft möjlighet att gå på ett privat ul så tror jag faktiskt vi hade gjort det men det finns inte här i stan.
  • CarolinaH

Var på vanlig kontroll hos BM i dag. Tog upp att jag haft väldigt ont i högra revbenen ett bra tag nu och att jag upplever att jag får svårt att andas. Och att jag sedan i torsdags svimmat tre gånger av att jag inte får luft.

Det blev en väldans fart på henne. Extra prover togs, hon diskuterade fram och tillbaka med läkaren. Det slutade med att jag ska åka till förlossningen i morgon. Och minsta lilla känning ska jag åka in akut.

Fick inte veta alls vad som kommer att ske i morgon. Kan inte riktigt låta bli att bli väldigt nervös och lite orolig. Är bara i 33+1 just nu. Bf 9/1. Hoppas på att bebisen får stanna så länge som möjligt i alla fall.

• WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-23 21:12:03 följande:
    Tack! Ja hade vi inte haft min familj här så hade vi nog kämpat på några år till innan vi flyttade, men nu blev det som det blev... får hoppas nån av ungarna väljer Göteborg som ställe att flytta till sen när de blir stora så man får anledning att åka dit mer.
    WiMe06 skrev 2015-11-23 20:57:11 följande:

Ja samma här! Och jag som ser mig som så genusmedveten blir så arg på mig själv att det alls ska spela nån roll, haha! Men jag vill så gärna ha namnet färdigt så jag har nåt konkret att fokuseta på, jag har köpt massor med rosa men det är delvis för att väga upp de väldigt pojkiga kläder vi har kvar från sonen. Så det blir mer blandat. Men namnet... Med sonen var det livsviktigt för mig för att våga hoppas på att det skulle komma en riktig liten person, nu känns det så ofattbart att vi skulle ha sån tur igen ändå så namnet är sekundärt. Men ändå... Hade vi haft möjlighet att gå på ett privat ul så tror jag faktiskt vi hade gjort det men det finns inte här i stan.
    Ja, men precis, eller så ligger möjligheten där framför er en dag igen. Kommer ni dela mkt på f-ledigheten nu med andra barnet?

Jag ser mig inte heller som den personen som skulle bry mig så, men det är konstigt vad man kan fundera och få en massa tankar. Men det kanske beror på att en graviditet och förlossning är väl sådana situationer i livet man inte kan kontrollera på ngt sätt egentligen, men kan man få reda på könet innan finns det ju en möjlighet att på ngt sätt kanske få lite kontroll, man kan t.ex. Fundera ut namn och sådär och få planera för sin lilla efterlängtade bebis.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-23 21:08:24 följande:
    Om de jag sagt att det är en flicka så är det säkert det, till mig sa dom ju inget på Rul. Märkte att det inte var jättepopulärt att jag frågade nu, blev en lite ansträngd stund kändes det som. Förstår ju också att det inte var därför jag var där, men samtidigt sa jag "om du ser vad det är, kan du säga det då?". Frågade såklart i samma veva som jag visste att hon var nära könet :)
    Många har sagt detsamma, att hade hon inte sett hade hon nog inte sagt ngt. Men så får man höra alla historier om att det kom ut en pojk ändå. Ja, och det är nog det jag är lite rädd för att dem blir lite bittra om man frågar men samtidigt är dem säkert vana att få frågan också.
  • WiMe06
    CarolinaH skrev 2015-11-23 22:49:14 följande:

Var på vanlig kontroll hos BM i dag. Tog upp att jag haft väldigt ont i högra revbenen ett bra tag nu och att jag upplever att jag får svårt att andas. Och att jag sedan i torsdags svimmat tre gånger av att jag inte får luft.

Det blev en väldans fart på henne. Extra prover togs, hon diskuterade fram och tillbaka med läkaren. Det slutade med att jag ska åka till förlossningen i morgon. Och minsta lilla känning ska jag åka in akut.

Fick inte veta alls vad som kommer att ske i morgon. Kan inte riktigt låta bli att bli väldigt nervös och lite orolig. Är bara i 33+1 just nu. Bf 9/1. Hoppas på att bebisen får stanna så länge som möjligt i alla fall.

Oj, men usch vad otäckt med svimningarna. Vet inte alls vad det kan bero på, men vet att
    Smärta vid höger revbensbåge kan kopplas till havandeskapsförgiftning, men oftast då i samband med huvudvärk eller andra symtom. Men svimningar kanske också kan vara ett symtom på det.

Men väldigt skönt att dem tar allt sånt där på allvar och håller koll på dig. Håller tummarna för dig idag att allt är bra och att du får bra hjälp.
  • qatteriin
    CarolinaH skrev 2015-11-23 22:49:14 följande:

Oj vad läskigt! Har ingen aning om vad det kan vara, vad dumt att de inte förklarade närmre! Håller tummarna för att allt går bra!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-24 06:02:53 följande:

Ja, men precis, eller så ligger möjligheten där framför er en dag igen. Kommer ni dela mkt på f-ledigheten nu med andra barnet?

Jag ser mig inte heller som den personen som skulle bry mig så, men det är konstigt vad man kan fundera och få en massa tankar. Men det kanske beror på att en graviditet och förlossning är väl sådana situationer i livet man inte kan kontrollera på ngt sätt egentligen, men kan man få reda på könet innan finns det ju en möjlighet att på ngt sätt kanske få lite kontroll, man kan t.ex. Fundera ut namn och sådär och få planera för sin lilla efterlängtade bebis.

Jag vet inte hur vi ska göra med föräldraledigheten och det plågar mig lite... Jag vill ju gärna helamma och ha möjlighet att amma så länge det behövs när vi kör matintroduktion som vi gjorde med Axel, men samtidigt är det ju mer ekonomiskt om jag börjar jobba tidigt och maken är hemma. Men så länge han inte har fast jobb så känns det som att han måste jobba så mycket som han får chansen, för att skapa bättre möjligheter att få fast. Så vi får se hur vi gör, jag har sagt att jag blir hemma ett år till chefen men hon blir bara glad om jag kommer tillbaka tidigare. Deltid skulle ju kunna vara en möjlighet. Men det stör mig att inte bara kunna fokusera på bebisens och familjens behov och önskemål i det här fallet!

Ja det är nog så, just okontrollerbarheten som spelar in. Haha sen skulle jag vilja göra som med sonen, hans första body hade ju hans namn tryckt frampå och det går ju inte om vi inte vet namn!
  • amalie79

Detta med föräldraledighet trodde vi vi hade bestämt någorlunda men nu ska vi nog tänka om lite. Mannen fick ju reda på att han inte kommer kunna jobba något extra alls under hösten om han går hem på föräldraledighet, även om hans chef vill så tillåter nog inte personalavdelningen det.

Han säger att han vill vara hemma på heltid men egentligen tror jag inte att han skulle må bra av att gå hemma i åtta månader- och jag förstår honom för jah tycker också det är svårt.

Så nu går diskussionen som så att minska heltidsledigheterna och sedan jobba halva veckan var eller något sådant. Jag gillar tanken som det känns just nu, men min sambo är så rädd för vad "alla andra" ska tycka. Jag säger skit i det, bara det funkar för vår familj. Jag pratade med en kvinna häromdagen, som jag sitter i en samarbetsgrupp med, hon var också lite äldre när hon fick sina barn och med första barnet hade hon börjat jobba 50% när första var 4 månader. Mannen hade varit hemma på heltid från början och de hade använt sig av den tydligen vad jag förstod lagstadgade rätten att ta amningspaus på jobbet. Hon tjänade mycket mer än sin man, så detta hade varit jättebra för dem på alla sätt. DET kanske jag inte är sugen på, att jobba så tidigt, men man får fundera lite.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)