• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin

De där egna önskemålen kan komma tidigare än man tror, hehe! Nu har jag tur och sonen verkar gilla det mesta jag köper, fast han får oftast välja själv nu vad vi ska köpa, för säkerhets skull. Men skjortor och sånt har jag kunnat glömma från att han var 2, förutom om han själv bestämt att han ska ha det. Men så är ha rätt... bestämd av sig. Haha! Ska han ha klänning så ska han och ska han gå i sitt gula fleeceset hela dagen på förskolan så gör han det, men det är ju mest charmigt.

Vi har inte fått nån procentsats för sannolikheten att det faktiskt är en tjej, nu såg jag ju själv på ultraljudet och hade ju sonens att jämföra med, men det är lite knepigt det där med hur mycket man vågar tro på det. Jag frågade hon som gjorde det hur pass säkert det var och hon sa typ "ja vi MÅSTE ju säga att det inte är 100% säkert för att folk inte ska bli arga om det blir fel..." men hon var tydligt säker på sin sak så jag hoppas verkligen hon har rätt. Killnamn har vi inte ens diskuterat, kanske lite i början men jag har känt från typ v 10 på att det är en tjej.

Jag får spader på klädbutikerna för att jag tycker de har så vansinnigt tråkiga bebiskläder, hehe. Jag avskyr pastellfärger och vill ha fart och fläkt. Fast jag gillar inte en massa tryck som det ofta är på barnkläder när de passerat baby, så det blir lite begränsat. Har köpt det mesta på tradera, det är så roligt och enkelt när de är små för de hinner ju inte slita ut kläderna. Men den här ungen kommer definitivt få mer klänningar än Axel fick, jag tror han var 2,5 när han fick sin första, nu ska ungen få använda det lilla vi har sparat från när jag och syrran har små. Men det får den nog oavsett könsorgan, haha! Jag tänkte ju prova EC och då är klänning så smidigt, annars är det mest bökigt när de är små har jag förstått.

• qatteriin

Alltså jag fattar inte varför sonen måste vakna vid femtiden, jag vill inte gå upp så tidigt!! Men alla ungar sover fortfarande middag på förskolan och jag tror det är boven. Det får han sluta med sen när han ska gå 15 timmar...

• Seven Costanza

Jag tycker om pastellfärger för jag klär mig själv inte så mycket i starka färger och för mig känns det som att precis nyfödda "ska" ha gulliga pastellfärger oavsett kön. Kanske ändrar mig om jag får en skrik- och bajsmaskin som kanske inte alls framstår som så himla gullig Får väl se hur länge han låter oss bestämma kläderna - tänkte att han kanske kommer tycka det var lite roligt att klä sig liknande som pappa, åtminstone ett tag. Tror min man hade tyckt att det vore jätteroligt, han tycker själv om att klä upp sig.

• qatteriin

EC står för elimination communication och på svenska finns det ingen bra översättning utan det kallas för babypottning. Det handlar om att läsa av bebisens signaler och ta den på pottan (toan/handfatet/whatever) när man ser att den är på väg att kissa eller bajsa, man kan även "rutinpotta" efter sömn och mat. Jag visste inte att man kunde göra sånt när sonen var liten men han var supertydlig när han skulle bajsa, och kissade alltid när vi tog av blöjan, så jag tänkte att det vore kul att prova den här gången. Om jag orkar när jag har två ungar att passa på, haha!

Ja min man är så ointresserad av kläder så det kan ju faktiskt vara därför Axel inte är så intresserad själv av skjortor och sånt. Fast maken går mycket i såna kläder och morfarn också så kanske är han bara enveten, ungen. Men jag har några fruktansvärt söta skjortbodies som jag fick dra på honom när han var bebis, dem har vi fortfarande kvar. Det är så himla roligt att klä dem så länge man nu får!!

• minahjärtan0609
    mitthemligajag skrev 2015-12-04 20:54:45 följande:

Hur är de med de här med sammandragningar egentligen, har haft regelbundna SM heela dagen, inte smärtsamma! Nu sitter jag blixt stilla i soffan och ändå kommer dom med mellan 7-9 minuters mellanrum... Kan dom påverka tappen trotts att dom inte gör ont?

Sådär har jag med fast bara på kvällarna. Får även värkar i ryggen men de kommer ca med en timmes mellanrum. Jag tycker de känns som vanliga förvärkar. Min känsla har hela tiden varit att det blir ett dec barn så vi får väl se.
    Har du passerat v 35? Jag har hela tiden haft just 35 veckor som mål då en barnmorska sa att det var säkert att födas då.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-05 08:39:54 följande:

EC står för elimination communication och på svenska finns det ingen bra översättning utan det kallas för babypottning. Det handlar om att läsa av bebisens signaler och ta den på pottan (toan/handfatet/whatever) när man ser att den är på väg att kissa eller bajsa, man kan även "rutinpotta" efter sömn och mat. Jag visste inte att man kunde göra sånt när sonen var liten men han var supertydlig när han skulle bajsa, och kissade alltid när vi tog av blöjan, så jag tänkte att det vore kul att prova den här gången. Om jag orkar när jag har två ungar att passa på, haha!

Ja min man är så ointresserad av kläder så det kan ju faktiskt vara därför Axel inte är så intresserad själv av skjortor och sånt. Fast maken går mycket i såna kläder och morfarn också så kanske är han bara enveten, ungen. Men jag har några fruktansvärt söta skjortbodies som jag fick dra på honom när han var bebis, dem har vi fortfarande kvar. Det är så himla roligt att klä dem så länge man nu får!!

Aha ja det har jag hört talas om men vet inte om jag kommer orka sätta mig in i det och prova det. Vad ska man tänka på?

Vi får väl se hur det blir med kläder. Min man var inte direkt intresserad innan vi blev tillsammans men nu tycker han det är kul, även om han fortfarande ofta vill kolla med mig att det blir fint. Jag tycker bara det är roligt för jag är själv väldigt stilintresserad.
  • Eleonor01
    mitthemligajag skrev 2015-12-04 21:09:31 följande:
    Vecka 35, 34+0 imorgon! Hoppas innerligt lillebror stannar kvar till januari, känns inte så... Hade inte alls så här med med första barnet, känns obehagligt
    Hur har det gått för dig????
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-05 08:42:11 följande:

Sådär har jag med fast bara på kvällarna. Får även värkar i ryggen men de kommer ca med en timmes mellanrum. Jag tycker de känns som vanliga förvärkar. Min känsla har hela tiden varit att det blir ett dec barn så vi får väl se.

Har du passerat v 35? Jag har hela tiden haft just 35 veckor som mål då en barnmorska sa att det var säkert att födas då.

När har ni BF? Jag känner inget mer än rörelser (sprattel) när jag är i vila. Sammandragningar känner jag bara när jag är ute och går. Jag har gått 35 fulla veckor igår . BF 8/1. Är det konstigt att jag inte känner sådana sammandragningar/ förvärvar som ni?
  • mitthemligajag
    Eleonor01 skrev 2015-12-05 09:04:32 följande:
    Hur har det gått för dig????
    Har legat vaken hela natten... Men mest av oro, inga smärtor alls och sen är jag en sån där envis jäkel som inte vill störa och vara till besvär på förlossningen... Jag skulle höra av mig om de blev värre eller smärtsamt eftersom jag inte ville åka in vilket de inte blev tack och lov! Men blir hela dagen full i sammandragningar så ringer jag in igen i eftermiddag
Svar på tråden BF Januari 2016 :)