Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

himw skrev 2015-12-10 20:26:06 följande:

Så kan det säkert vara- superimponerande att de orkar med hela kvällen hursomhelst.

Jag har haft så himla mycket sammandragningar sista dagarna och då blir min mage klotrund och navlen känns som den ska ploppa ut- såg mig i spegeln igår och när den är riktigt sammandragen så är den jättehög även om den åkt ner rejält sista veckan (slutet av vecka 37 nu).

Jättefin! Jag går in i v 37 imorgon och ser ut ungefär så. Har också ganska mycket sammandragningar men inget smärtsamt.

Jag ska se om min man kan ta två foton ikväll, ett med spända magmuskler och bra hållning och ett med utandad mage så får ni se imorgon er tid om ni ser vad jag menar
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-10 20:41:31 följande:

Ryktet går att det är tvillingar.... Läste att någon frågar dem vid någon representation och hon hade skrattat och sagt att den frågan hade hon fått innan.

Om man ska spekulera, så sägs det ju att de måste få hjälp pga Prins Daniels njurtransplantation. Kanske är det ivf och att man satt tillbaks fler än ett ägg med tanke på kronprinsessans ålder?? :)

Jag har definitivt uppfattat det mellan raderna som att de gjort IVF till båda graviditeterna.
  • Seven Costanza

Jag använde bara stödstrumpor när vi flög hit, men annars har jag inte upplevt något behov. Här är alldeles för varmt också.

• Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-10 21:28:05 följande:

Det verkar vara precis runt vristen på höger ben.

Händerna ser normala ut, fötterna med iof eftersom jag har långa smala fötter och smala vrister- men jag ser att den högra är större än den andra.

Allting är typ höger på mig. Bebisen har legat pp höger sida hela tiden. Höger skinka hade jag ischiasvärk i. Gör det ont i ljumskarna då är det alltid pp höger:)

Mitt är också oftast på höger sida, i alla fall ischiasen. Mina händer är också normala fortfarande, har ringarna på precis som vanligt. Du kan ju köpa ett par stödstrumpor och se om du tycker att det hjälper.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-12-10 21:52:02 följande:

Det är så trist med bostadsmarknaden idag. Där vi bor är det fruktansvärt dåligt med hyresrätter. Förstår att ni fick ta vad ni hittade när det ser ut så, känns ju skevt att det är lättare att hitta bostad i Gbg än där ni bor nu. Ja, det är aldrig lätt det där med jobb och bostad.

Vi kommer nog försöka gå direkt från en hyrestvåa till att köpa hus när vi kommer hem, för det verkar så svårt att byta till sig något större. Problemet är bara att jag brukar kolla på Hemnet efter hus ibland men det händer typ en gång i halvåret att jag hittar ett hus som ser fint ut i ett område där vi kan tänka oss att bo samt som vi har råd med, så jag ser inte direkt fram emot att börja leta hus.

Vi räknar med att behöva bo kvar i tvåan åtminstone ett år efter hemkomst så då är ju kommande barn minst 2,5 när vi flyttar till hus. Ni som har äldre barn, mellan vilka åldrar tror ni att barn skulle ha störst glädje av hus och på vilket sätt? Vi är båda uppväxta i hus och vill framföralt ha mer plats, t ex till ett stort matbord för middagsbjudningar samt åtminstone en liten trädgård för att kunna grilla, men jag vill samtidigt inte köpa vilket hus som helst bara för det. Jag har egentligen en rätt klar bild av vilken typ av hus jag helst vill ha, dock om vi ska ha råd med ett sådant hus kan vi troligen inte även bo där vi vill bo...
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-12-10 22:35:06 följande:

Det är inte lätt alls det där med boende och bor man kring större städer är det säkert ännu svårare.

Just det där med ålder på barnen tror jag inte ni behöver känna att 2,5 är mkt. Våra killar är 6 och 8 och som förälder kan jag säga att våra uppskattar otroligt mkt att bo i hus nu, jag märker mer av att det är ngt som gynnar dem nu när dem är lite större och mer självständiga, dem kan vara ute själva på tomten, dem kan ut och cykla och allt det där. Innan var man ju alltid med dem när dem skulle ut ändå.

Nej grejen är ju att alla hus jag egentligen kan känna mig åtminstone hyfsat nöjd med kostar från fyra miljoner och uppåt om vi ska bo där vi vill bo, och om vi skulle köpa hus någon helt annanstans vill vi ju ändå att det ska vara något speciellt med huset för att det ska vara värt flytten, så då köper vi kanske ändå nästan lika dyrt men att man får mer för pengarna. Svårt.

Det var ju ändå bra att höra, jag tycker annars att många hetsar och ska köpa hus innan de får barn men det har inte funkat för oss och tur det för nu är vi ju ändå utomlands. Hur gamla var de när ni flyttade till hus?
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-10 22:47:50 följande:

Inte en magbild i den bemärkelsen men måste ändå visa min (eller egentligen mer husses) goa lilla bebis.

En dag låg hon tom uppe på höften på mig och spann som en galning, ni kan gissa att bebis sparkade tok i motsatt sida, undrade väl vad det var för varm liten motor som brummade igång!

Nej va söt! Ligger hon och lyssnar på magljuden på bilden? Det ser ut så. Jag älskar katter men min man är tyvärr allergisk mot alla pälsdjur, så trist för jag hade alltid katt hos mina föräldrar.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-11 06:09:16 följande:

För barnet vet jag inte om det är så viktigt så tidigt, men för oss hade det varit oerhört värdefullt redan för 1-2 år sen. Det är så förbenat besvärligt att släpa med sig allting ut när man ska ut och så måste man byta blöja direkt och så tillåter inte vädret att man gör det ute - eller än värre när man slutat med blöja och ungen plötsligt måste kissa!! Vi har en superbra gård så vi kan iaf leka precis utanför huset men det blir ändå så fruktansvärt osmidigt när man bor på tredje våningen att släpa med ungen upp och ner hela tiden. Och att inte kunna få med barnvagnen upp... Nej fy farao. Märer hur oerhört mycket enklare livet är när vi är hos mina föräldrar eller svärföräldrarna, även om de varken har gungställningar eller sandlådor så är det så värdefullt att bara kunna gå UT och sen gå in igen och allt är så mycket enklare på det viset! Men det kommer ju andra grejer som är besvärliga med hus förstås som man slipper med en liten lägenhet, som underhåll och sånt. Men jag är desperat efter hus nu och skulle kunna ta nästan vad som helst nu. Förutom att jag inte kan tänka mig att flytta ut på landet då för det skulle jag inte fixa.

Kan tänka mig att det är jättejobbigt med tredje våningen utan hiss. Vår lägenhet i Sverige är på första våningen, bara några trappsteg upp i trapphuset. Det var ett medvetet val att byta till första våningen för vi hade ändå planerat att bo där ett tag med barnet för hyran är låg så det är bra med tanke på föräldraledighet/deltid osv. Så vi är nog inte så nödbedda i den svenska lägenheten egentligen. Här i USA gick det inte att hitta en lägenhet på första våningen så det är en trappa utomhus (loftgång). Nu köpte vi ju en ny vagn ändå så jag får se om man orkar släpa upp vagnen varje dag för att vara rädd om den eller om vi ställer chassit i cykelförrådet och bara bär upp liggdelen.

Nej jag vill absolut inte flytta ut på landet, kanske lite utanför stan men inte landet-landet.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-12-11 06:12:39 följande:

Ja, det är inte lätt alls. Vi flyttade runt en del med minsta pojken, till slut hamnande vi på mina svärföräldrars gård i gamla "dränghuset" eller vad ska kalla det som hans föräldrar hyr ut. Vi trivdes aldrig där och letade boende hela tiden, men som sagt att få en hyresrätt där man ville ha en var stört omöjligt, och bostadsrätterna var lika dyra som att köpa hus och vi ville ju ändå ha hus en dag. Så vi letade runt och gick på många visningar men hittade aldrig riktigt nåt, men till slut hittade vi en tomt och då började vi kika på att bygga istället. Det slutade med att vi fick ett helt nytt hus för billigare peng än ett begagnat. Så äldsta pojken var 2 när vi flyttade in i huset och den yngste som inte ens var född när vi beställde huset hade hunnit bli 8 månader. Så visst våra var ju rätt små.

Känner igen det där med hetsen många verkar ha med hus innan barn o.s.v. Ett par som bodde mitt emot oss här var 24 typ när dem byggde sitt hus här i området, hade inga barn och var inte hemma så mkt. Dem fick sitt första barn nu förra året och har redan sålt sitt hus och byggt ett nytt på annat ställe några kilometer härifrån.

Åååh ett nybyggt hus! Det är nog helt otänkbart för oss för här finns aldrig några tomter på bra platser och om de finns kan man få betala flera miljoner bara för tomten. Blä. Hade det paret väldigt goda inkomster eller är det väldigt billigt där ni bor - alltså hur kan de bygga två hus redan i 25-årsåldern? Grymt avundsjuk.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-11 07:21:57 följande:

Ja då är det ju ingen stress det förstår jag, det är verkligen markkontakten jag saknar mest, haha! Hade vår lägenhet legat på bottenvåningen så hade jag inte alls stressat för den är bra planerad och stor. Vi har två balkonger nu och det är min räddning, men att kunna sätta fötterna i gräset är drömmen. Men barnvagnen är problematisk faktiskt, vi har en halvtrappa upp till porten tillochmed, där barnvagnsrummet är. Finns inget cykelförråd. Och i barnvagnsrummet luktar det mögel så där får enbart chassit stå, men då är problemet att vi har en rätt stor liggdel som jag knappt kan bära själv när bebis ligger i. Så jag tror det blir mer sjalpromenader än barnvagnspromenader för mig...

Nej gud, landet... Jag är uppväxt mitt i skogen och det var himmelriket ungefär till mitten av mellanstadiet, sen blev det helvetet. Kunde aldrig ta mig nånstans utan skjuts och hade inga kompisar i närheten. Nej det utsätter jag inte mina barn för, hur idylliskt det än ser ut!

Alltså markkontakt har vi inte i Sverige heller, vi har tyvärr inte uteplats eller så utan balkong fast lite upphöjd från marken. Men jag hoppas att det inte blir så jobbigt med vagnen varken här eller i Sverige. Vi ska hämta den i helgen så då får vi se i verkligheten hur den känns att bära. Vi har inte ens provat det ännu för vi hade ändå inga alternativa vagnar - utbudet av liggvagnar var ju synnerligen begränsat här i USA så vi får bara hoppas att den här blir bra. Den är lite av en modevagn här, så som jag förstått att Bugaboo var i Sverige för några år sedan, men det fick bli den oavsett.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)