WiMe06 skrev 2015-12-10 21:52:02 följande:
Det är så trist med bostadsmarknaden idag. Där vi bor är det fruktansvärt dåligt med hyresrätter. Förstår att ni fick ta vad ni hittade när det ser ut så, känns ju skevt att det är lättare att hitta bostad i Gbg än där ni bor nu. Ja, det är aldrig lätt det där med jobb och bostad.
Vi kommer nog försöka gå direkt från en hyrestvåa till att köpa hus när vi kommer hem, för det verkar så svårt att byta till sig något större. Problemet är bara att jag brukar kolla på Hemnet efter hus ibland men det händer typ en gång i halvåret att jag hittar ett hus som ser fint ut i ett område där vi kan tänka oss att bo samt som vi har råd med, så jag ser inte direkt fram emot att börja leta hus.
Vi räknar med att behöva bo kvar i tvåan åtminstone ett år efter hemkomst så då är ju kommande barn minst 2,5 när vi flyttar till hus. Ni som har äldre barn, mellan vilka åldrar tror ni att barn skulle ha störst glädje av hus och på vilket sätt? Vi är båda uppväxta i hus och vill framföralt ha mer plats, t ex till ett stort matbord för middagsbjudningar samt åtminstone en liten trädgård för att kunna grilla, men jag vill samtidigt inte köpa vilket hus som helst bara för det. Jag har egentligen en rätt klar bild av vilken typ av hus jag helst vill ha, dock om vi ska ha råd med ett sådant hus kan vi troligen inte även bo där vi vill bo...