Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-12-07 08:37:23 följande:

Majken är på min lista också, men inte på sambons :)

Lustigt att du säger Viola för det heter min mamma i andranamn- det hette nämligen min mormor som gick bort i höstas. Grejen är att mormor var en mycket speciell människa som inte alltid behandlade sina barn väl, hon var väldigt egoistisk och tja, en komplex person som aldrig riktigt fick frid i själen medan hon levde.

Fint namn, komplicerad kvinna

Vad gillar sambon för namn då?

Nej om man ska namnge efter en släkting vill man nog att det ska kännas hundra procent rätt så då hade jag nog inte valt Viola efter vad du beskriver. Låter lite som min bortgångna farmor så jag förstår vad du menar.
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-12-07 13:26:04 följande:

Den lille killen i magen verkar inte ha förstått att det ska bli trångt, han rör sig värre än någonsin. Jag har inte fått sova något på hela natten, helgalen är han. Slänger sig från sida till sida, och sedan rakt ut. Känner kroppsdelarna jättetydligt genom magen. 34+6 idag. Jag som inte varit direkt mer kissnödig än i vanliga fall, har nu fått börja springa på toa för att han studsar på blåsan. 

Namn är supersvårt... Träffar ju så många barn på BB, och de namn som är väldigt vanliga går bort. Hade förslag på flicknamn, men nu är det ju en pojke, så det blir svårare. Hans syster, som blir tre i januari (och heter Hedvig, en dam med mycket egen vilja), hävdar bestämt att bebisen heter Gunvald. Hon blir så arg när vi försöker säga att han nog inte ska heta det... Jag har funderat på Vidar, Alve, Arvid, Edward...men de är alla oerhört vanliga så det känns inte jättekul och inte helt rätt. Men det är ju ett tag kvar att fundera som tur är Har funderat på släktnamn, de andra har något av sina namn hämtade från släkten, men i stort sett alla förnamn är upptagna redan. Samma förnamn som min pappa, eller som min kusins barn blir för nära. 

Hjalmar kanske? Eller Tage, det tycker jag är fräckt.
  • Seven Costanza

himw: bf 3 jan, första barnet, Kalmar

Minahjärtan0609: bf 6 jan, tredje barnet, flicka

Seven Costanza: bf 8 jan, första barnet, pojke

CarolinaH: bf 9 jan, fjärde barnet, Stockholm

Blgebo: bf 11 jan, femte barnet, pojke

MeEmma: bf 15 jan, fjärde barnet, pojke

WiMe06: Bf 17 jan, tredje barnet, flicka, Kalmar

qatteriin: bf 17 jan, andra barnet, flicka, Örebro

Eleonor01: bf 22 jan, andra barnet, flicka

Mirakelspektakel: bf 29 jan, första barnet, flicka

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-07 16:11:28 följande:

Jag känner också märkligt nog att jag inte är otålig... Trots värken och hur jäkla tungt det är. Barnmorskan log när jag sa att det är sista gången jag är gravid, hon konstaterade att man inte ska ta såna beslut i det här skedet av graviditeten och det har hon nog rätt i. Men jag kan inte se mig själv med fler än två barn och jag tror verkligen inte jag skulle känna att det vore värt det, med all skräck första halvan och smärta andra halvan. Aldrig lugnt liksom.

Men jag har så svårt att förstå att det bara är en dryg månad kvar till bf. Jag är som fortfarande inställd på "Axel-tid" och han är ju född i mars, så jag är två månader efter i huvudet... haha! Men det gör inte så mycket för då kommer jag kanske inte bli lika frustrerad om jag går över tiden.

Imorgon är det exakt en månad till BF för mig, men jag känner mig heller inte alls otålig utan känner att han gott kunde ligga kvar därinne ett bra tag till . Jag mår ju visserligen bra så jag kanske hade känt annorlunda annars, men jag har så mycket kvar att fixa innan dess. Massa plugg samt bilköp, usch.

Om jag fortsätter må bra vill jag gärna gå över tiden. Man får bara gå över en vecka här så senast 15/1 blir det, men det skulle vara bra för mig tror jag. Då skulle jag bara ha en hemtenta jag inte hinner göra före förlossningen. Känns så drygt att ha plugg efter sig efter att man fått bebis men det känns kanske inte så troligt att man kan skriva en hemtenta veckan efter man fått barn, eller?
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-07 19:30:18 följande:

Jobbigt med såna stora grejer att fixa innan! Jag förstår att du inte har bråttom att få ut honom. Nä det är nog inte värt att ställa in sig på att orka skriva hemtenta då, men man vet ju aldrig, kanske får världens fart! Nä den där första veckan kan vara rätt tuff. Jag är glad att jag kände till babyblues/tredagaragråten när den slog till så jag slapp tro att jag var på väg att bli galen. Jag är van vid starka känslostormar men just det var nåt extremt starkt för mig. Men jag vet att det inte är så för alla.

Ja det är jobbigt faktiskt, jag hade inte räknat med att det skulle vara SÅ många moment kvar i december-januari. Jag har följande deadlines kvar fördelade på två delkurser, dk 3 och dk 4, *tyck gärna lite synd om mig*: tenta dk 3 9/12, inlämning dk 3 16/12, inlämning dk 4 23/12, inlämning dk 4 13/1, inlämning dk 3 14/1, inlämning dk 3 21/1, inlämning dk 4 24/1.

SJU examinationer kvar alltså, är det bara jag eller är det sjukt jäkla mycket? Alla är ordinarie examinationer så det är inte så att jag har omtentor efter mig, ändå är det så mycket! Det är bara inlämningarna med deadline 14/1 och 21/1 som inte kommer ut förrän en vecka i förväg så det är de som "ligger i vägen" kring BF. Till de andra inlämningarna kommer instruktionerna ut nu under december så dem tänkte jag försöka göra före nyår. Men jag är beredd på att det troligen inte kommer gå att bli färdig med hela kursen inom avsedd tid utan att jag får göra vissa grejer vid omtentamentiden i februari/mars. Känns dock surt.

Jag har hört talas om baby blues så jag är väl beredd på det men man får ju hoppas att man slipper. Just nu känns det bara som att det där har jag inte tid med, men jag fattar ju att det inte funkar så.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-07 20:10:57 följande:

Åh fy farao vad mycket! Det låter helt vansinnigt! Jag har bara haft en kurs i taget under programmet, vet att jag hade parallella delkurser när jag läste nån fristående kurs men det är ju skitjobbigt. Och så flera examinationer på samma delkurs också! Sadistisk lärare. :-P Jag är så glad att jag fick skickat in min hemtenta i söndags och att jag hoppade av kursdagarna jag skulle ha varit på nu måndag-tisdag. Hade varit skönt att kunna gå klart men kroppen går inte med på det, som tur är får jag hoppa in nästa gång de kör kursen.

Nä det funkar ju inte så tyvärr, hade varit skönt annars! Men bara att hoppas att det blir milt!

Tack, skönt att höra att någon mer tycker att det är helt överdrivet! Det är en helt vanlig A-kurs 1-30 HP men på arbetsmängden kan man ju tro att det är en doktorandkurs... Varje inlämning har hittills inte varit så stor så jag hoppas att det inte ändras, men jag tycker det är sjukt att ha så många inlämningsdatum att förhålla sig till. Det är det som stressar känner jag. Men jag ska som sagt försöka göra allt i förväg så att det i januari bara är två inlämningar kvar. De instruktionerna kommer ut exakt en vecka innan inlämningarnas deadline så dem kan man inte göra i förväg.

Duktigt att du skickade in hemtentan! Klappa dig själv på axeln! Man ska lyssna på kroppen, klokt val med kursdagarna ändå tycker jag. Själv känner jag ju dock tvärtom att eftersom jag mår så bra så borde jag ju kunna göra klart - jag blir ju dock lite matt när jag vet att det är hundratusen grejer kvar.
  • Seven Costanza

Tack till alla som orkat läsa mitt gnäll och peppa! Jag har tidigare läst 12 universitetsterminer men är verkligen helt förstummad över hur mycket det är att göra på den här kursen. Jag läser nu på en mindre högskola och jag undrar om de kanske har lite mindervärdeskomplex eller så vill de inte ha några studenter på B-kursen... De flesta brukar ju ändå starta lite halvmjukt på A-kursen för att inte skrämma bort studenter. Eller så har jag glömt hur mycket det var att göra för det är ju några år sedan jag tog examen.

Anledningen till att jag vill bli klar är att jag har sökt till B-kursen på en annan högskola som förhoppningsvis är rimligare, och den är upplagd på halvfart med en delkurs i taget (två per termin). Jag KAN påbörja den till hösten istället men jag tänkte att OM jag får en bebis som bara sover så vore det ju bra att kunna börja på B-kursen redan nu i januari, för då kanske jag skulle hinna läsa C-kursen nästa vår så att jag blir behörig i det ämnet tills jag kommer tillbaka till Sverige. Annars måste jag ändå läsa resten under tiden jag jobbar. Känns väl lite som pest eller kolera kanske.

• Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-07 22:03:37 följande:

Nej det låter onekligen mycket. Tycker du tänker rätt ang vårtermin, hade hellre testat än inte, som du säger så vet man inte vilken bebis man får.

Det är orimligt mycket men jag vill åtminstone försöka göra klart och ha bra förutsättningar att inom rimlig tid göra klart även kommande två terminer, för annars känns ju allt förgäves. Dock funderar jag på hur det skulle funka med B-kursen rent praktiskt för egentligen vet jag ju inte förrän jag har fått bebisen och är klar med A-kursen ifall jag kommer orka påbörja B-kursen... Men samtidigt skulle jag ju behöva beställa kurslitteraturen till B-kursen i god tid om den ska skickas hit. Jaja, som min svärmor brukar säga: "det ordnar sig med skridskor, bara det blir is" . Jag är inte så duktig på att se tiden an, jag vill alltid ha en plaaan.
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-12-08 08:23:45 följande:

Roligt att du föreslår det! Vi har bestämt Tage som andra namn sedan länge efter min mans farfar och sedan funderar vi på Hjalmar som tilltalsnamn efter min farfar 

Se där! Jag måste vara synsk
  • Seven Costanza
    Förstaförsökaren26 skrev 2015-12-08 14:28:53 följande:

Åh på BF! Det var coolt! Ja, man räknar ju med att andra barnet kommer som första! Jag hade BF 15/12-13 å 31/12-15 tittade hon ut :) räknar med att gå över lika länge denna gång, även om jag hoppas på att denna vill komma tidigare :)

Alltså är det jag som är trög eller? Jag läser dina datum som att hon var beräknad 15/12 2013 men kom ut 31/12 2015, det var en lång graviditet det Hur menade du?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)