Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-12-08 23:59:00 följande:

Jag aldrig hört ngn som inte känt sina värkar så tror inte det är särskilt vanligt.

Däremot slemproppen, jag har själv aldrig märkt när den släppt, så troligtvis har den släppt lite lite under en längre period och att jag därför inte märkt det och det tror jag är ganska vanligt att man inte alltid märker när den går.

Gällande att vattnet går är det inte säkert att det går innan värkarna sätter igång, för många går det efter värkarna satt igång, en del behöver tom ta hål på hinnorna för att vattnet ska rinna ut.

Okej va synd att alla inte märker slemproppen. Jag skulle tycka att det vore lugnande om man såg några tecken i taget på att det är på gång, typ att en vecka före går slemproppen, sedan går vattnet och sedan kommer värkarna, men jag tycker det är bra att få höra att man inte kan räkna med det. Jag tycker inte om överraskningar
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-12-09 00:04:15 följande:

Hann sova i 1 tim ungefär innan jag började drömma nåt konstigt och jag vakande och var tvungen att gå på toa, om det bara kunde gå lika fort att somna om igen som det gör att vakna ibland.

Störigt! Hoppas du kan somna om. Märker själv att blåsan stör sömnen mer nu
  • Seven Costanza
    Förstaförsökaren26 skrev 2015-12-09 00:18:06 följande:

Ja, för den var liksom som snor. Sen försökte jag googla mig fram oxå. :) ja, denna gång kommer jag tänka till om det börjar "droppa" å jag behöver springa på toaletten hela tiden! Trodde som sagt att det var flytningar men icke.

Haha som snor, låter lite halväckligt Tack för infon!
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-09 06:22:00 följande:

Det är bara för ca 20 % som förlossningen startar med vattenavgång. Slemproppen märker man inte alltid när den går och den kan återbildas hela tiden, jag skulle tro att min gick efter att vattnet gick men vet inte. Jag fick onda värkar så fort vattnet gått men de var tyvärr inte effektiva förrän efter nästan ett dygn, jag öppnade mig ingenting alls, så det är helt individuellt. Men om vattnet går ska man iaf in på kontroll så de har koll på om de måste sätta igång en senare för infektionsrisken. Det är nog väldigt ovanligt att få förlossningsvärkar som inte gör ont.

Aha jag hade fått uppfattningen att det vanligaste var att vattnet gick först men okej, bra att veta. Vad jobbigt att ha onda värkar så länge! Jag hoppas slippa det, men om det börjar på nyårsafton kan jag tänka mig att ha onda värkar i ett dygn för att komma över årsskiftet .
  • Seven Costanza

Ikväll har vi förresten tvättat de minsta bebiskläderna, så små och gulliga . Imorgon kväll efter min tenta tänkte jag försöka packa sjukhusväskan - på mitt papper stod det att de rekommenderar att göra det en månad före förlossningen så det skulle ju ha gjorts idag då... Det känns dock inte alls som att det är något på gång så det kan nog lätt vänta till imorgon kväll. För övrigt är jag snart på väg att efterlysa spjälsängen vi beställde den 27/11. Madrassen kom efter bara 2-3 dagar men spjälsängen har vi inte sett röken av. Man vill ju bara ha allt på plats .

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-09 11:41:41 följande:

Mitt mått har följt veckan jag varit i, så 33 cm v 33+3 t.ex. Minns att det var samma när jag väntade sonen.

Jag fick uppfattningen av min sjuksköterska att det var det ideala eller det vanligaste att SF är samma som veckan, eller? Fast jag har ju förstått att SF är vanskligt att utgå ifrån.
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-12-09 23:42:24 följande:

Satt precis och funderade lite, var ju hos bm idag och mitt nästa besök är 30/12, det är om tre veckor. Har inte varit med om att man har så lång tid mellan besöken såhär på slutet förut. Har ni andra också tre veckor eller hur ofta?

Det är nog pga julhelgen. Det är kanske annorlunda här i USA men från och med förra veckan (v 35) ska jag gå varje vecka. I julveckan hade de dock inga tider, så jag har först en gång per vecka (4/12,11/12,18/12) och sedan tio dagar emellan två besök på de två efterkommande (28/12 och 7/1).

Tre veckor tycker jag dock låter lite mycket. Vilken vecka är du i, när är BF? Har du haft varannan vecka nu eller? Provade du att ifrågasätta datumet? Annars kan du ju ringa och se om de har någon tidigare tid.
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-12-10 09:06:34 följande:

Jag har bf den 15:e, reflekterade inte så mycket över datumet när hon sa "då ses vi om två veckor". Hon måste ju ha räknat fel.

Men du då låter det ju som att hon räknat fel med datumen, för annars hade hon ju inte sagt ses om TVÅ veckor? Ring dit och hör om de har några tidigare tider, du är inte besvärlig för det!
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-10 16:40:02 följande:

Det är emot reglerna även på fritids. Jag tror dock mina barns fritids är flexibla när det handlar om en vecka.

Det är detta som blir problemet när man inte får den sjukskrivning man borde ha rätt till. Hade jag varit frisk och valt att ta föräldradagar så hade jag även orkat hämta och lämna flera gånger om dagen. Nu orkar jag inte det för jag är sjuk, även om inte läkarna håller med.

Visst är det typiskt att vissa ska prata jobb när man kommer som privatperson. Jag råkar ut för det hela tiden.

Alltså det är ju fantastiskt både med svensk förskola och fritids känner ju jag nu när jag bor i alla föräldrars värsta u-land, men det är ju trist om det ska vara så stelbent om det ändå bara gäller 1-2 veckor... Konstigt också ni som skrev om att det inte alltid går att få sjukskrivning sent i graviditeten bara för att man "kämpat på" tills dess - jo men det är ju de sista veckorna det är som tyngst och tröttast!
  • Seven Costanza
    himw skrev 2015-12-10 19:59:14 följande:

Jag tänkte likadant, måste vara jättejobbigt att sitta så länge.

Men ser inte Victoria väldigt stor ut för att vara i 6 månaden? :)

Kan ju också vara att de sagt mars för att få vara ifred kring födseln om folk inte tror att det är dags på länge. Eller så är hon som jag och passar på att dels äta gott och dels inte behöva tänka på att spänna in sin mage och vakta hållningen. Min mage har alltid blivit enorm vid utandning om jag inte vaktat den trots att jag är rätt smal som ogravid (ca 55-58 kg till 168 cm) så jag tyckte det var underbart efter RUL att bara få gå med magen ute hur som helst. Även nu i nionde månaden är det jättestor skillnad om jag spänner magen och står med bästa hållningen eller om magen är "avslappnad".
Svar på tråden BF Januari 2016 :)