Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

minahjärtan0609 skrev 2015-12-05 08:42:11 följande:

Sådär har jag med fast bara på kvällarna. Får även värkar i ryggen men de kommer ca med en timmes mellanrum. Jag tycker de känns som vanliga förvärkar. Min känsla har hela tiden varit att det blir ett dec barn så vi får väl se.

Har du passerat v 35? Jag har hela tiden haft just 35 veckor som mål då en barnmorska sa att det var säkert att födas då.

När har ni BF? Jag känner inget mer än rörelser (sprattel) när jag är i vila. Sammandragningar känner jag bara när jag är ute och går. Jag har gått 35 fulla veckor igår . BF 8/1. Är det konstigt att jag inte känner sådana sammandragningar/ förvärvar som ni?
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-05 15:12:17 följande:

Det tror jag inte är konstigt alls. Med första barnet fick jag värkar typ samma dag som hon föddes. Med andra barnet i v 30 ungefär.

Va bra. Jag räknar med att vila så mycket som möjligt den sista tiden, inte så långt till nyår nu
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-05 18:03:02 följande:

Ok, men då prövar vi väl lite onda sammandragningar då... :-P Inte smärtsamma, så långt skulle jag inte gå, men tillräckligt värkande för att jag ska minnas känslan från förlossningen. Ändå har jag tagit det lugnt idag efter turen till Ikea, har legat på soffan hos mina föräldrar medans sonen lekt med dem. Men nu är det hemmasoffan, alvedon och värmekudde som gäller. Hoppas verkligen det går över. Jag som hade såna planer för i morgon, känns mest som jag kommer behöva vila då. Eller kan kontrollfreaket klara att ligga i soffan och dirigera man och barn till att få upp julgranen...?

Vila idag så känns det förhoppningsvis bättre imorgon! Tar ju inte sååå lång tid att få upp julgranen så du kan ju vänta tills du känner dig pigg, och typ säga NU, nu kör vi för nu är jag redo! Du får öva på den där divakänslan .
  • Seven Costanza

Du är jättefin Carolina! Jag har BF en dag före dig och är ungefär samma storlek, lite mindre men det är ju första barnet för mig . Jag kan tänka mig allt från 2/1 till 15/1 (vi får bara gå över en vecka här). Helst skulle jag vilja ha från 12/1 och framåt men det kanske jag inte tycker sedan på slutet...

• Seven Costanza

Är det troligt att brösten växer mycket nu de sista fem veckorna? För i mina amerikanska papper rekommenderar de att man packar sjukhusväskan en månad före BF och det är på tisdag, men jag har ännu inte köpt amningsbehå eller amningslinnen för om brösten kommer växa mer borde jag kanske vänta. Mina bröst växte från C till E under första halvan av graviditeten men har varit konstanta sedan dess. Hur gör ni? Och hur många behöver man?

• Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-12-06 21:24:13 följande:

Men hörni! Namn! Har ni bestämt er för några/något och varför? :D

Vi tror att det blir en Carl för oss, men vi får se. Vi vill ha namn som passar lika bra i Sverige som i USA i och med att sonen blir amerikansk medborgare också. Vi vill inte ha något jätteamerikanskt som Justin, Cooper eller liknande om ni förstår men heller inte supersvenskt (annars gillar jag t ex Nils). Andra namn vi hade på den svenskamerikanska listan var Jacob, Edward, Jonathan och Henry.

Ni då?
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-07 06:33:26 följande:

Förutsatt att det nu är en tjej, så blir det en Sally, efter makens farmor. Astrid i andranamn efter min farmor. Vi var inne på Astrid som förstanamn (smidigt när det gäller ärvda kläder att ha två med samma initialer!) men min farmor är fortfarande i livet och det skulle kännas lite märkligt. Sonen är uppkallad efter min mormors far och makens morfar. Släktnamm är viktigt för mig, jag har släktforskat som yngre och tycker mycket om att få den kopplingen. Egentligen hade jag velat lägga till Elisabeth som jag heter och som även mormor och mormorsmamma hette, men sonen har ju bara två namn så det känns lite orättvist mot honom om lillasyster får tre.

Ingrid har vi varit inne på tidigare, jag älskar det namnet, men det blev så starkt förknippad med den graviditet som tog slut med missed abortion i v 11 så det känns som jag redan haft en Ingrid... Gustav har vi funderat på till en pojke, efter makens farfar, och jag är förtjust i Bror som andranamn även om min far aldrig gillat att ha det i sitt namn även om det inte är tilltalsnamn. Min farfar hette Bror och jag tyckte alltid det var så häftigt. Jag älskar namn och historia, hehe.

Tycker också det är viktigt med släktnamn. "Alla" i min mans släkt har hetat Carl/Karl i tilltals- eller andranamn så det är vårt förstahandsval. Andranamnet blir ett annat släktnamn från min sida. Om det blir en flicka nästa gång ska hon troligen heta Elisabeth Ingrid faktiskt, fina namn .
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-07 08:15:03 följande:

Nova är jättefint, synd att det har fått den stämpeln, in väl erkänna att just av den anledningen skulle jag inte välja det- men vårt barn kommer ju att bo i just en sådan förort, och av de svenska namn som finns här så är det många Tindra Nova Kevin Liam Michelle typ :)

och sedan passar det inte med killarnas namn alls, de har klassiska rejäla lite trista namn ( de heter Oscar och Jonathan, bägge fina namn dock) olika namn men passar ändå med varandra. Inte för att det måste vara samma, men det ska ju ändå låta någorlunda ok tillsammans för alla tre är ju faktiskt sambons barn.

Nej då hade jag inte valt något för modernt namn, t ex Liam passar ju inte med Oscar och Jonathan. Harry var lite mittemellan tycker jag, både gubbigt men också lite "fräckt" - eller vad man nu ska säga utan att låta som sin gamla mormor . Jag gillar ursprungsformen Henry också.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-07 07:31:32 följande:

Carl är så fint, det har vi lite längre tillbaka i släktleden, min morfars farfar hette Carl Svensson, född 1840 eller därikring om jag minns rätt, haha! Jag är så fascinerad av svt:s Allt för Sverige och allt de kan få fram där, jag har mest fått fram torra uppgifter om namn och födslar och dödsdagar när jag forskat... Carls son hette Johan och det har följt i olika former - morfar hette Ivan och mamma heter Yvonne som också är en variant av Ivan/Johan. Så Johan har varit på vår andranamnslista men det är lite för vanligt för mig. Ivan är för hårt, men det är nog för att jag aldrig träffat honom, han dog när mamma var 10 år. Ja en liten Elisabeth Ingrid tycker jag ni ska få sen, så fina namn!

Min svärmor har släktforskat mycket och det är spännande tycker jag! När vi gifte oss fick vi varsitt häfte med släktforskning (makens häfte var ju förstås tjockare för de efterforskningarna har hon ju hållit på med i flera år, men jag fick också ett). På framsidan hade hon skrivit en formulering som sa ungefär att "utan att alla de här människorna funnits livs levande skulle ni inte stå här idag", och då blev jag faktiskt lite rörd.

Ivan tycker jag är jättefint, men det är kanske för att jag varit klassföreståndare till en helt underbar Ivan. Sylvester däremot, som en släkting långt bak i makens släktträd hette, där snackar vi hårding . Vi får se om vi får någon flicka men ja då blir det nog en Elisabeth, även om jag helst inte vill ha en Bettan, utan något annat smeknamn.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-07 08:21:12 följande:

Jag gillar rejäla namn, särskilt flicknamn, som ändå inte låter alltför hårda och tunga. Min systers äldsta heter Hedvig- något som en del i släkten tyckte lät lite sådär, men hon ÄR verkligen en Hedvig nu vid fem års ålder- en lång tjej, med stora händer och fötter, rejält och snusförnuftig och lillgammal:)

Lillasyster heter Iris och är liten och ljus och busig så hon funkar också till sitt namn på något sätt- även om hon inte har det där ljuva man förknippar med blomnamn på något sätt.,

Apropå blomnamn så år jag lite förtjust i sådana eftersom jag jobbar med trädgård och har gjort hela mitt liv. Men sambon tycker Flora är ett namn på en kossa. :)

Är också förtjust i Mathilda. Men en av mina nära vänner har redan en Mathilda :(

Hedvig är ashäftigt! I den kategorin gillar jag även Harriet, Henrietta, Majken och Ruth! Av blomnamnen är Viola min favorit.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)