qatteriin skrev 2015-12-07 07:31:32 följande:
Carl är så fint, det har vi lite längre tillbaka i släktleden, min morfars farfar hette Carl Svensson, född 1840 eller därikring om jag minns rätt, haha! Jag är så fascinerad av svt:s Allt för Sverige och allt de kan få fram där, jag har mest fått fram torra uppgifter om namn och födslar och dödsdagar när jag forskat... Carls son hette Johan och det har följt i olika former - morfar hette Ivan och mamma heter Yvonne som också är en variant av Ivan/Johan. Så Johan har varit på vår andranamnslista men det är lite för vanligt för mig. Ivan är för hårt, men det är nog för att jag aldrig träffat honom, han dog när mamma var 10 år. Ja en liten Elisabeth Ingrid tycker jag ni ska få sen, så fina namn!
Min svärmor har släktforskat mycket och det är spännande tycker jag! När vi gifte oss fick vi varsitt häfte med släktforskning (makens häfte var ju förstås tjockare för de efterforskningarna har hon ju hållit på med i flera år, men jag fick också ett). På framsidan hade hon skrivit en formulering som sa ungefär att "utan att alla de här människorna funnits livs levande skulle ni inte stå här idag", och då blev jag faktiskt lite rörd.
Ivan tycker jag är jättefint, men det är kanske för att jag varit klassföreståndare till en helt underbar Ivan. Sylvester däremot, som en släkting långt bak i makens släktträd hette, där snackar vi hårding

. Vi får se om vi får någon flicka men ja då blir det nog en Elisabeth, även om jag helst inte vill ha en Bettan, utan något annat smeknamn.