Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Förstaförsökaren26 skrev 2015-12-04 07:35:31 följande:

Vi bokar in tider för varje gång jag är där! Ska dit 15/12 igen å då bokar vi säkert in en tid efter nyår samt en tid efter BF (16/1). Gick över 16 dagar med dottern så räknar med att gå över även denna gång.

Jo men så gjorde jag också tidigare, men nu sa de idag att i och med att det blir jul och nyår då det är stängt vissa dagar och kortare öppettider andra dagar tyckte de att jag skulle boka alla kvarvarande besök. Det skulle egentligen vara ett i veckan från och med nu men i julveckan hade de inga tider alls så det blev bara fyra besök istället för fem. Men man kanske inte kollas så ofta på slutet i Sverige som i USA? Låter ju som att du räknar med att gå varannan vecka även nu på slutet, är det vanligt?
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-04 08:16:30 följande:

Det blev inget jobb för mig idag. Fick en sån ångest i natt när jag tänkte på att gå och jobba så jag har inte sovit en blund i natt. Rök ihop med maken på morgonen och sonen stod och skrek för att vi var arga.

Känner bara att det är nog nu. Jag är helt slut! Kommer vara hemma nu om jag så ska beböva plocka föräldrardagar på bebis.

Känner mig helt usel nu efter denna skit morgon och vill bara gråta.

Oj va jobbigt, usch. Men fanns det chans att du skulle få sjukskrivning? Annars plocka föräldradagar om du vill, men om du inte har varit sjukskriven eller jobbat deltid (kommer inte ihåg vem som jobbar hur i tråden) så har du rätt att sluta jobba helt med skyddad SGI från sex månader för BF. Så om du inte behöver pengarna behöver du inte plocka föräldradagar utan du kan bara säga att nu går jag hem på föräldraledighet.
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-04 08:41:47 följande:

Det var bra att höra. Då kanske det är så jag löser det med att bara ta föräldrarledigt. Pengarna hade varit sköna att få men vi klarar oss.

Tur att jag har ett år på mig att reflektera över livet. Vet att många omskolar sig eller kommer på nya möjligheter när de får en chans att bromsa farten i livet.

Vad är det du läset? Vidareutbildrar du dig som lärare eller omskolar du dig?

Du bör nog dubbelkolla med försäkringskassan men jag är rätt säker på att det är så. Grundregeln är att man kan sluta jobba sex månader innan om man har jobbat mer än åtta månader och har en tillsvidaretjänst men det kan ju vara fler undantag än deltid och sjukskrivning så kolla upp det först.

Jag läser ytterligare ett undervisningsämne (är redan behörig i tre men ville få tjänstledigt nu när vi skulle utomlands). Jag får ju en två år lång paus nu och jag har tänkt gå tillbaka till mitt jobb, men jag kommer ju inte använda någon föräldrapenning när vi är utomlands så jag kommer använda den till att jobba deltid ett antal år sedan. Då hoppas jag att jag kommer orka för jag tycker egentligen om mitt jobb och skrattar varje dag - det är bara för mycket att göra.

Jag har bara jobbat som lärare i tre år och vill gärna vara kvar i yrket åtminstone tills barnet/barnen är stora nog att klara sig själva på lov och eftermiddagar, så jag hoppas orka åtminstone tio år till. Har heller inte en enda CSN-vecka kvar så jag ser det som osannolikt att jag skulle kunna omskola mig till något attraktivt utan någon inkomst. Men visst är det många som lämnar yrket eller byter arbetsplats efter föräldraledighet/tjänstledighet - var nog därför min chef var så skeptisk till min ledighet.
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-12-04 10:08:10 följande:

Har en kompis som bor och fött barn i USA och de har en annan typ av EDA än den som används i Sverige. Här blandas lokalbedövningsmedlet ut med morfin och kallas då "upp och stå epidural", medans det i USA är vanligast att man blir sängliggande. Jag kände ingenting i benen och kunde gå omkring som vanligt 

Det finns såklart narkosläkare dygnet runt i Sverige också, men som alla läkare prioriterar de"värst först", så kommer det in någon som måste sövas för operation efter en bilolycka går den personen först. Eller tex ett urakut kejsarsnitt. 

Aha, då hade jag förstått min kursledare rätt, tack! För jag blev helt förvirrad när andra här i tråden skrev helt annorlunda så jag började tro att jag var helt trög, men då är det alltså bara så att det är olika preparat, så i USA är det så som jag skrev. Bra att veta men det var ju inte så positiv info - jag hade ju också velat kunna upp och gå så jag kommer nog börja med bara lustgas och se.

Jo men på mitt sjukhus finns det en narkosläkare _på förlossningen_ dygnet runt alltså blir ju tillgängligheten bättre (det är ett stort sjukhus). Det var någon härinne som skrev nämligen att hon var rädd att narkosläkaren inte skulle vara tillgänglig när hon behövde det och så har jag inte förstått det som att det är så stor risk här, men klart om någon ska ha kejsarsnitt går det ju före, men inte bilolyckor etc för det är en annan narkosläkare.
  • Seven Costanza
    Cta skrev 2015-12-04 11:05:23 följande:

Åh vad mysigt att ni fick se er bebis, jag tycker att det är lite synd att vi inte får fler ultraljud ( sista var i vecka 20) och nu är så nyfiken på lillen som ligger i magen! Och nyfiken på kön, bm kunde inte vara säker men hon gav oss en procentsats på 80% flicka, men ska man lita på procentsatsen eller vara öppen för att de kan absolut vara en pojke också....

Ja, jag såg dock inte så mycket för hon hade armen i vägen, men det gör inget. Jag tyckte mest det var skönt att hon inte hittade något konstigt som att navelsträngen låg kring halsen eller liknande. Vi gjorde ju ett ul här i v 26 också och då fick vi till och med bild på den lilla snoppen så vi är säkra . Men jag förstår att det kan kännas konstigt att vara sådär halvsäker. Har ni köpt några typiska flicksaker/flickkläder ändå eller har ni undvikit det?
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-04 18:21:40 följande:

Jag älskar oxå mitt jobb egentligen. Det gäller bara stt hitta balansen. Att få ett nytt barn ger ju nya föräldrardagar och möjlighet stt jobba mindre. Jag har i princip blivit lovad en plocktjänst första halvåret jag kommer tillbaka. Jag ska fylla upp luckor för de som jobbar deltid. Bara undervisning, inget ansvar. Passar mig perfekt.

Åh det låter ju jättebra! Vi har inte ens diskuterat det chefen och jag. Tror hen inte är så sugen på att diskutera det i detalj för den som skulle vara vikarie för mig var tvungen att också få en tillsvidaretjänst för annars var det ingen som tog tjänsten. Så det känns ju sådär. Jag hoppas att det ska funka med försäkringskassan och sådär så att jag får behålla min SGI när vi är utomlands så jag inte får lägstanivån när jag ska börja jobba igen. Jag kommer alltså inte ta ut några dagar nu utomlands men om jag inte får behålla min SGI måste jag ju jobba heltid när vi kommer hem för att få en heltids-SGI igen och sedan gå ned på deltid. Hoppas inte det för det lär ju bli en chock med heltid på högstadiet när jag inte jobbat en dag på två år... Annars har jag tänkt jobba 60 eller 80%, det skulle kännas lagom.
  • Seven Costanza
    Cta skrev 2015-12-04 22:40:03 följande:

Åh men mys! Älskar ultraljudsbilderna!

Vi har faktisk köpt lite flickkläder men vi kör mest unisex tills vi vet, så vi hoppas verkligen på att det blir en flicka. Sedan är jag och min man bara överens om flicknamn så om det är en pojke så vet vi inte allas vad vi ska välja för namn. Jag gillar namnet Thor, min man hatar den :( 

Ja det är kul med bilderna men ansiktet ser ju superkonstigt ut... Helt gropigt och näsan ser enorm ut haha, hoppas han har liiite mer förfinade drag i verkligheten .

Så roligt med flickkläder! Jag är glad över vår son men just kläderna är ju inte så himla gulliga för pojkar. Hittade lite som var bebisgulligt i andra pastellfärger än rosa men annars har det mest blivit kläder som är färgglada och "roliga" dvs tecknade djurtryck och sådant. När han blir större (alltså typ 1,5 och äldre) tänkte jag att det är gulligt att växla och ibland ha "gubbkläder" så han matchar sin pappa, så skjorta, fluga och sådant, och ibland lite tuffare kläder, en liten skinnjacka kanske. Tills han är gammal nog att ha egna önskemål .
  • Seven Costanza

Jag tycker om pastellfärger för jag klär mig själv inte så mycket i starka färger och för mig känns det som att precis nyfödda "ska" ha gulliga pastellfärger oavsett kön. Kanske ändrar mig om jag får en skrik- och bajsmaskin som kanske inte alls framstår som så himla gullig Får väl se hur länge han låter oss bestämma kläderna - tänkte att han kanske kommer tycka det var lite roligt att klä sig liknande som pappa, åtminstone ett tag. Tror min man hade tyckt att det vore jätteroligt, han tycker själv om att klä upp sig.

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-05 08:39:54 följande:

EC står för elimination communication och på svenska finns det ingen bra översättning utan det kallas för babypottning. Det handlar om att läsa av bebisens signaler och ta den på pottan (toan/handfatet/whatever) när man ser att den är på väg att kissa eller bajsa, man kan även "rutinpotta" efter sömn och mat. Jag visste inte att man kunde göra sånt när sonen var liten men han var supertydlig när han skulle bajsa, och kissade alltid när vi tog av blöjan, så jag tänkte att det vore kul att prova den här gången. Om jag orkar när jag har två ungar att passa på, haha!

Ja min man är så ointresserad av kläder så det kan ju faktiskt vara därför Axel inte är så intresserad själv av skjortor och sånt. Fast maken går mycket i såna kläder och morfarn också så kanske är han bara enveten, ungen. Men jag har några fruktansvärt söta skjortbodies som jag fick dra på honom när han var bebis, dem har vi fortfarande kvar. Det är så himla roligt att klä dem så länge man nu får!!

Aha ja det har jag hört talas om men vet inte om jag kommer orka sätta mig in i det och prova det. Vad ska man tänka på?

Vi får väl se hur det blir med kläder. Min man var inte direkt intresserad innan vi blev tillsammans men nu tycker han det är kul, även om han fortfarande ofta vill kolla med mig att det blir fint. Jag tycker bara det är roligt för jag är själv väldigt stilintresserad.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)