Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2015-12-02 16:10:42 följande:

Aaaah den här magen alltså!! Jag har börjat få så ont i sidorna av magen framemot eftermiddagen om jag inte vilat ordentligt under dagen. Tror det helt enkelt börjar bli jobbigt för muskler och ligament att hålla den på plats. Det är särskilt jobbigt på höger sida och det är ju där hon putar ut, önskar att hon kunde ligga mer lodrätt! Barnmorskan i morgon, ska bli spännande att se om hon kan känna hur bebis ligger!

Nu ligger jag på sonens säng och blir matad med "honungsglass" av lego, hihi. Sötkorven. Håll tummarna för att vi vuxna slipper magsjuka, om det var en sån. Ungen kräktes en gång igår (rejält) och aptiten har varit som vanligt under större delen av dagen igår och hela dagen idag, utan att det hänt nåt mer. Pigg som en mört är han. Skönt att maken kan vabba för det är inte lätt att underhålla en tokvild nästan-fyraåring de "symtomfria dagarna" innan han kan gå tillbaka till förskolan! Särskilt när ungen helst vill åka till Kalifornien och hälsa på Blixten McQueen (huvudpersonen i Bilar-filmerna). Så vi kanske kommer en sväng och hälsar på, Seven Costanza! Haha!

Vad gulligt med legobitarna/honungsglassen, låter smaskigt men ändå förvånansvärt kalorisnålt . Jag har ännu inte sett "Bilar-filmerna" men vi ser fram emot det faktum att när man har barn får man ju en ursäkt att läsa om alla klassiska barnböcker som t ex Astrid Lindgren men även titta på nya barnfilmer man inte sett. Ni är välkomna om ni har vägarna förbi .
  • Seven Costanza

Alltså jag måste fråga om epidural respektive spinal: vi fick intrycket att båda innebar att man blir kvar i sängen för resten av förlossningen och ett tag efter tills effekten släppt, dvs att det är helt normalt att inte kunna använda benen? På er låter det ju som att det är något läskigt och som gått fel när det blir så, medan vi som sagt fick intrycket att det är så det är och något man ska vara beredd på om man väljer de typerna av bedövning istället för t ex lustgas. Har vi missförstått? Här tar ca 80% av alla vaginalt födande epidural.

• Seven Costanza

Tack för svar! Nja som sagt om typ 80% tar epidural så föder de väl mer eller mindre liggande sidan eller på rygg, men hon som höll i kursen rekommenderade INTE att ligga på rygg pga detta med blodflödet till fostret (eller vad det var, samma som varför man inte ska sova på rygg ni vet). Vi fick prova alla möjliga ställningar och fick papper med oss med dessa (dvs bilder på hur man kan röra sig under förlossningen för att ta fokus från smärtan och hjälpa värkarbetet).

Det verkade inte som att kursledaren tyckte det var så positivt att ta epidural det första man gör utan att man kan vänta och se om man behöver. Jag fick svaret att man kan få epidural när som helst under förlossningen om man har satt ingången så den är redo. På mitt sjukhus finns här narkosläkare dygnet runt så det är inget jag behöver ta hänsyn till. Men, å andra sidan är liksom lustgas något NYTT här i USA (jag höll på att skratta på mig för i Sverige har det väl funnits lääänge?) Men ja de sa nog något om att man i vissa fall kan vara uppe och röra sig efter epidural eller spinal (vet inte om det gällde båda eller bara den ena) men det handlar nog om att de hellre överdriver åt ena hållet än att folk klagar efteråt. Jag tror jag börjar med lustgas och sätter in ingång till epidural, så får jag se om jag vill ha det sedan.

• Seven Costanza

P

Eleonor01 skrev 2015-12-03 07:28:32 följande:

Lustgasens effekt försvinner efter typ 2-3 andetag utan gasen så den tvivlar jag på att man kräker av. Fast visst kan msn bli illamående av den

amalie79 skrev 2015-12-03 07:40:19 följande:

Lustgas... Min syster fick sitt andra barn för 2 1/2 år sedan, hon hade använt lustgas enbart vid första ( det var ju den som gick från noll känningar till bebis på 5 timmar) och gjorde samma med andra. På slutet så tappade hon greppet om verkligheten, fick känslor av overklighet, att hon inte var med, ena stunden stod hennes man bredvid, sen var han bara borta, trodde hon. Började må skumt. Antagligen för att värkarna kom så tätt så hon hann aldrig " komma ner" från lustgasen emellan liksom:) så hon la ifrån sig den för man vill ju gärna vara med mentalt när ens barn kommer liksom.

Okej ja jag vet inte om vissa verkligen spyr av lustgas. Har hört att vissa spytt någon gång under förlossningen, men det behöver ju inte bero på någon specifik bedövning. Hon på förlossningskursen sa nog "nauseous" förresten, och det behöver ju inte betyda att man faktiskt spyr utan det kan också vara att man bara känner sig illamående.

Gud, är det bara jag som känner att jag hela tiden tror att nu har jag koll på detta och sedan blir jag tydligen varse att jag förstått fel? Jag är inte direkt orolig men det är väl ändå själve fan att jag som är normalbegåvad och allmänbildad ska ha så svårt att greppa hur detta med förlossningsskedet faktiskt kommer gå till... Inte för att jag lagt evigheter på att sätta mig in i det men jag har ju ändå läst en del och gått två kurser på totalt tio timmar. Jag fattar ju att det ändå kan gå precis hur som helst men i alla fall, känner mig så trög på något sätt. Är det detta som kallas gravidhjärna eller?
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-12-03 08:00:50 följande:

Eftersom jag har sån blodfobi som jsg har så läste jsg nästintill ingenting förra gången. Jsg frågade min bm om det hindrade de på förlossningen om jag inte kände till något. Hon blev paff å sa nej. Va bra sa Jag då följer jag min kropp å lyssnar på bm där. Sagt å gjort så blev det är det funkade kalas. Man kan aldrig veta hur det ska kännas eller vara. Bäst att lyssna på sin kropp. Jag visste att när jag tror jag ska dö då är det nästan klart ha ha ha det räckte för mig iaf :))

Fast jag e ju lite tokig också ;)

Haha, så roligt skrivet! Jag är inte rädd för något specifikt i sjukhusmiljön, har varit på sjukhus massa gånger (bilolycka, ridolyckor) utan det är mer ett allmänt personlighetsdrag med kontrollbehov. Det har blivit bättre de senaste fem åren sedan jag mognat och blivit vuxen på riktigt och insett att jag inte kan kontrollera allt men att det nästan hela tiden går jättebra ändå. Vi kommer skriva i förlossningsbrevet att vi önskar att alla förklarar långsamt och tydligt vad de ska göra och varför innan de gör någonting såvida det inte är urakut - alltså för att jag ska känna att jag är med i vad som händer, men man kan ju alltid skylla på att man inte är modersmålstalande
  • Seven Costanza
    Cta skrev 2015-12-03 22:32:18 följande:

Min bebis flyttar sig rätt så mycket, något som många tycker är ovanligt så sent i graviditeten (v.36 imorgon), så 70% av tiden ligger den på tvären och sparkar på höger sidan och den andra tiden ligger den mer upprätt och sparkar in mot tarmarna. Väldigt sällan att den träffar mina revben, har hänt 1 gång i vecka 30.

Är så tacksam att jag inte drabbats av några graviditetssymptom som foglossning eller dylik, där hade inget räddat mig. Nu när du berättar om din mamma blir jag extra spänd inför förlossning, undrar om mitt bäcken är trångt eller ej. (spänd på det positiva sättet)

Jag går också in i v 36 imorgon. Var på klinikbesök idag och min bebis har lagt sig med huvudet nedåt, vi tittade på honom snabbt med ultraljud. Men jag tror kanske inte att han är fixerad för han rumlar ändå runt rätt mycket, eller så ligger han stilla med huvudet nu men spretar ut med armar och ben så att det är det jag känner. Vet inte, men jag är nöjd att jag känner honom tydligt i alla fall så jag inte behöver fundera på det.
  • Seven Costanza

Hur nära inpå förlossningen har ni ert sista besök? För jag blev ombedd idag att boka samtliga kvarvarande besök och blev lite velig hur nära inpå jag skulle boka. På mitt ultraljud jag gjorde här i v 26 tyckte den läkaren att bebisen såg ut att vara fyra dagar mindre än beräknat, så jag hoppas kanske på att gå över några dagar (säger jag nu). Jag frågade hur länge de låter folk gå över här och det är bara en vecka, sedan blir man igångsatt, så inte två veckor som jag förstått är standard i Sverige.

I alla fall, mitt BF är 8/1 och jag bokade fyra tider: 11/12, 18/12, 28/12, 7/1. Fanns inga tider kvar under julveckan så det blir tio dagar mellan två av besöken. De sa att normalt sett har de inga besök i v 40 för att de räknar med att man föder den veckan, men jag hoppas ju på att gå över så jagär ville ha ett besök även i v 40. Jag kunde dock fått 4/1 istället för 7/1, hade det varit bättre tror ni? 4/1 är ju en vecka efter 28/12. För då kanske jag kan ändra.

• Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-03 23:18:02 följande:

Jag har tider bokade efter bf, och hon sa att normalt blir det ännu fler... Tyckte det var lite opsykologiskt att säga i v 20, så just nu låtsas jag inte om den tiden! :)

Jag har 15/12, 28/12, 12/1 och( 19/1 ) ( bf 15/1)

Aha, så verkar det inte funka här. Går man över lär de väl boka in tider men det var inget som gjordes i förväg. Standard här var ju länge att bli igångsatt efter 37 fulla veckor (fråga mig inte varför de tyckte det var bra) så de verkar inte vana vid att man gärna vill gå tiden ut. Jag blev tillfrågad idag om jag ville ingå i en studie där man blir igångsatt i v 39 och jag bara nejnej absolut inte, för jag fokuserar ju på att föda efter nyår. Vem med BF 8/1 skulle vilja bli igångsatt i v 39? Det blir ju som senast på nyårsdagen. Nej tack.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-04 06:32:52 följande:

Jag har sista inbokade besöket 28/12, bf 17/1. "Så får vi se om vi behöver boka fler sen" sa bm igår. När jag väntade sonen bokade vi bara ett besök i taget så jag tror det är olika mellan olika bm hur de föredrar att göra. Jag tror inte det gör så stor skillnad mellan 4/1 och 7/1, förutom hur det känns för dig. Jag minns inte att vi gjorde nåt utöver det vanliga på de där besöken ändå. Skönt att man inte behöver gå över så länge! I västra götaland var det tre veckor över man fick gå iaf 2012... vansinne tycker jag.

Ok det är ju långt innan BF, nästan tre veckor ju! Men du har ju BF efter mig - på min klinik höll allt på att bli uppbokat så de tyckte jag skulle boka upp resten idag. Jag mår ju bra så jag vill som sagt absolut inte bli igångsatt i förtid men om jag mått dåligt hade jag absolut övervägt det.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)