• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-03 18:17:25 följande:
    Vilken fin tjej! Å vad man längtar när man ser bilden.
    Tack
  • WiMe06
    fruthomas skrev 2016-01-03 14:02:05 följande:
    Så söt! Även med en stor tejp i ansiktet så får det en att längta massor!
    Tack
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2016-01-03 18:37:42 följande:
    Så söt hon är! Nu längtar jag ihjäl mig
    Tack
  • MeEmmA
    Kixpix skrev 2016-01-03 22:56:42 följande:
    Tack!
    Jaså, något speciellt?
    Jag hade beviljat snitt den 5/1 (framgick ju inte i det jag skrev tyvärr) så jag visste vad som skulle ske, men jag är SÅ nöjd med Helsingborg. :)
    Ok, men då var du lite förberedd iaf även om det inte blev när det skulle. Tror att det blir mer traumatiskt när man går igenom hela värkarbetet och har förväntningar om att tillslut få sin belöning till bröstet, men när det istället blir kaos och man blir nedsövd osv och man förlorar kontrollen helt. Speciellt när det beror på att bebis mår dåligt och måste ut snabbt.
    Skönt att du kunde ställa in dig från början på att det skulle bli snitt och att det gick bra för er!
  • verrron
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-03 18:06:59 följande:

Jag tänkte höra lite med er om hur länge ni har tänkt ha den andra föräldern hemma? Min tanke var först å ha de 10dgr plus en vecka sem men funderar nu på om han ska vara hemma heltid en vecka sen två veckor jobba halvdag å så en vecka semester. Är så kluven! Med dottern så började han med halvdagar när hon var 4dgr å då var jag snittad å hon bodde i princip på mig. Denna gång så har jag ju två hemma. Hur tänker ni?!

Sambon kommer vara hemma de 10 pappa dagarna sen tar vi kanske 1 vecka dubbeldagar och sen tänker jag försöka jobba å han blir fl-ledig.

Jag har inget fast jobb utan är vikarie så vill försöka komma in å bli tillsvidare :) å så får väl han komma m bebis vid ev amning (första funkade amningen inte alls på å andra sådär var tvungen att amma pumpa å ge ersättning så gav upp efter tre månader.. blir det samma nu kommer det nog nästan bara bli ersättning)

Sen kan ju allt hända å jag vet ju heller inte riktigt hur lång återhämtningstid jag behöver efter förlossningen så vi tar det lite dag för dag :)
  • Defeateris

När det gäller äldre syskon på förskola tänker jag att det är viktigt att tänka på att vi inte alltid ver omständigheterna..

Jag fick till exempel en grav förlossningsdepression med min första och har honom på förskola eftersom jag faktiskt BEHÖVER egentid från honom för att läka och vara en så bra mamma det går under den tid jag har honom hemma. Det har blivit riktigt tydligt nu under helgerna - jag har helt kraschat igen vilket känns otroligt frustrerande. Och då har jag ändå haft en del hjälp från släkt och vänner för avlastning.

Så ja, jag kommer fortsätta ha honom på förskola och har också fått dispens att ha honom mer än de 15 timmarna så han är där måndag-fredag 09.00-14.00.

Angående sambon så kommer han vara pappaledig från födseln och jag kommer att ha semester. Så kommer det vara minst fem veckor - det är också en strategi för att inte hamna framför tåget igen. Han kommer börja jobba först när min semester är helt slut eller jag känner mig helt stabil.

• verrron
    WiMe06 skrev 2016-01-03 11:43:30 följande:

Det går verkligen i ett, glad att det är jullov så man slipper skoltiderna att passa iallafall såhär i början. Det är helt å hållet tösens matschema som styr dagen.

Här är vår lilla tös med stora tejpen i ansiktet

Vilken liten gobit <3
  • verrron

Nu blir det lite gnälligt inlägg men ååå så less jag är nu...

Nu känns det som att allt drabbar mig å jag känner mig så gnällig :/

Alla mina 3 graviditeter så har jag mått toppen. Aldrig haft foglossning inget illamående eller kräkningar gått upp bara ca 6 kg, alltid sovit bra o helt enkelt mått toppen.

Några småsaker har jag ju haft såsom halsbränna ibland å onda Sammandragningar osv.. Men det hör ju lite till :)

Men nu den senaste månaden..

Det började med att jag fick 4 (!!) Stora herpesblåsor. Hela munnen svullnade upp så tom sjukvården reagerade på hur stora de var (fick samtidigt brevid varandra) några dagar senare blev jag dunderförkyld m feber o hela köret å förkylningen sitter i än (dock ej febern!) Så hes fortfarande att jag fortfarande knappt kan prata. Vaknar å snyter mig femtioelva gånger på en natt. Min sambo säger att han kan inte fatta hur mkt snor som "ryms i mig". Fått blåsor i munnen av förkylningen antar jag. Fått en stor böld i rumpan (ursäkta :)) som jag enligt Google gissar är hemorrojd? Som skaver när jag ligger, sitter böjer mig osv.. på nyårsdagen skulle jag å dottern gå o köpa pizza så vem ramlar om inte jag.. föll på rygg hann inte ens märka att jag halkade så nu är hela högersidan från axeln ner till foten stel så jag tar mig typ inte ens upp ur sängen själv..

Som sagt! Jag vet att jag har bra graviditeter att jag har tur som får må så bra.. Men nu börjar jag lessna på att inte ha ork eller kunna sova nåt alls pga skit förkylningen.. Har inte gjort nåt skojigt alls m barnen under jullovet.. Vi har bara suttit hemma (undantaget jul o nyårs).. så trist..

Så nu när jag fick gnälla av mig lite så känns det lite bättre :)

• elinville
    Blgebo skrev 2016-01-03 20:42:11 följande:
    Jag har sommarjobbat 75-80% när de varit ca 4 månader gamla. Fick aldrig höra någonting negativt trots att jag då var borta så mycket. Vi tjänade rätt mkt på att jag jobbade lite, jag har mycket bättre lön än min man. Jobbade tre månader och gick sen hem igen. Chefen ska ringa mig i vår och höra om jag vill göra så igen...
    Jag kommer jobba 50% från början och vara FL 50% juni ut. Jobbar då hemifrån och kan sitta i pyjamas en hel dag med bebis vid bröstet o jobba om jag vill ???? Mannen kommer ta sina 10 dagar under 3 veckor och sen kommer han vara hemma minst en dag i veckan på FL. I sommar kommer båda vara hemma i 6 eller 8 veckor med semester o dubbeldagar
  • Seven Costanza

Jag ska vara hemma 1,5 år med det här barnet och vi kommer eventuellt försöka få ett barn till under den tiden om det känns bra, även om det blir tätt. Vi vill bara ha två barn och i så fall kommer jag gå tillbaka och jobba i augusti 2017 som planerat oavsett om vi har ett eller två barn då. Har vi ett barn skolar vi in honom på förskola och så får jag se om jag jobbar heltid eller deltid. Har vi två barn har vi antingen båda hemma och så jobbar jag deltid och så är mannen och/eller svärmor med barnen de dagar jag jobbar, eller så skolar vi in det här barnet och har bara det minsta hemma (om t ex svärmor tycker det är för jobbigt att sköta båda).

Tror inte jag vill vara hemma på heltid mer efter de här två åren (har ju redan varit hemma den här terminen och pluggat på distans så det blir två år hemma totalt varav 19 månader med första barnet). Det är väldigt skönt på ett sätt att bo långt hemifrån när man får barn märker jag när jag läser de kommentarer ni får... Här är ju ingen som känner mig tillräckligt bra för att lägga sig i och av dem jag lärt känna på föräldrautbildningen ska alla börja jobba efter 3-4 månader för då är deras föräldraledighet slut och de vill inte säga upp sig och bli hemmamammor så då är det självklart att börja jobba. Sedan får de pussla om de vill vänta med nanny/förskola. Hos ett av paren tar mamman tre månader, sedan tar pappan en månad, sedan farmor en månad, sedan faster en månad när hon har sommarlov, sedan har föräldrarna semester omlott och barnet skolas in i september. Så kan det också vara att ha spädbarn

Svar på tråden BF Januari 2016 :)