• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06

Herregud, vet inte hur denna lilla tös tänkt sig dygnet egentligen. Hon har varit vaken och ätit om vartannat hela natten känns det som. Jag tror jag sovit typ 1 timme sammanlagt hittills. Har precis fått henne att somna nu men det blir ju bara 2 timmar för sedan ska hon upp och ha mat igen. På så sätt blir det skönt när skolan börjar igen, jag kan sova lättare på dagen när hon sover, det blir ju svårare nu när grabbarna är hemma hela tiden.

Angående dem 10 dagarna så kommer sambon vara hemma nu tom den 11 då han börjar jobba igen. Så han tar sina dagar nu i början. Jag behöver inte ta från min fp ännu då vi fortfarande är inskrivna på neo och får tillfällig fp tills vi blir utskrivna. Kommer vara hemma minst 1 år med dottern men troligtvis blir det tom augusti 2017 då vi känner är lagom att skola in på förskolan.
    När dottern blivit lite större kommer jag nog försöka läsa en del på distans under ledigheten.

• Februari16

Hej allihopa, får jag också hoppa in här? Jag väntar första barnet med bf 6/2 men ligger inne för för tidig vattenavgång sedan 3 dagar. Verkar som att vår februarikille blir en januarikille Har läst här inne sedan ett tag tillbaka och ni verkar vara ett kul gäng

• Hame
    WiMe06 skrev 2016-01-03 23:46:28 följande:

Jag kan tänka mig att det är ngt liknande

Jag tyckte jag landat rätt bra i tanken på förlossningen men när jag var på tulet och dem sa att dem skulle sätta igång det så fattade jag nog inte riktigt att jag faktiskt skulle gå igenom en förlossning samma dag.

Denna förlossningen blev lite skräckblandad för min del. Jag hade ju bara småvärkar egentligen hela tiden från kl. 19 och jag fattade nog egentligen inte ens då vad som skulle komma. I samma ögonblick som bm drog ut nålen hon tagit hål på hinnorna med och vattnet började sippra ut så kom världens värsta värk med en gång och jag var verkligen inte beredd. Dem hade knappt fått fram lustgasen åt mig och jag fick typ panik, jag bara skrek att jag vill inte. Sen andades jag lustgas till jag blev helt bortdomnad i hela ansiktet. Sen bara fortsatte värkarna att avlösa varandra. Sen kom till slut en liten paus typ och så var det bara på krystvärkarna direkt. När jag pratade med en bm dagen efter så var det den värsta förlossning jag vart med om. Blev erbjuden aurorasamtal för det om jag kände att jag behövde det.

Så häftigt för dig som ska vara med om det för första ggn

Låter lite som min första förlossningen förrutom att vattnet gick av sig självt! Avundas dig verkligen inte, hann inte heller med och hade ingen paus mellan värkarna. Många har sagt att"så skönt att det gick så fort" men jag hade mycket hellre haft några timmar till om jag fått pauser och kunnat hänga med bättre.
  • amalie79

Nu har sambon traskat iväg till jobbet för första gången efter helgerna o det är min första vardag som föräldraledig. Känns skumt som fan att ligga kvar i sängen. Hemmet ser helkonstigt ut för vi köpte byrå och hämtade säng o nu står hela min handarbetshylla i killarnas rum för vidare färd in till vardagsrummet. Det ska jag plocka i ordning idag.

Katten sitter i spjälsängen (är jag förvånad??) den andra sitter på bebisens byrå som nu är full med bebisens kläder.

Och bebisen knör i magen just nu och putter på tarmarna så magen låter. Har sista dagarna varit med om något lustigt " knäppande" inne i magen som jag hittade massor som varit med om på Google men ingen riktigt hade någon förklaring på vad det är...

Imorgon ska jag ge mig iväg till stan och träffa en kompis och shoppa lite för mina julklappspengar ( saker till mig, bebisen hsr fått tillräckligt) har suktat efter ett jättedyrt garn som min mamma just stickat en sjal av. Den är ett enkelt mönster att hålla i skallen o lätt att lägga ifrån sig vilket ju är vad jag kommer behöva om jag ska hålla stickandet igång i vinter :)

Är fortfarande väldigt nervös över kommande förlossning. Så länge jag mår såhär bra kan den gärna stanna där ett tag till,låt oss säga ett par veckor eller så.

• Hame
    Defeateris skrev 2016-01-04 00:01:38 följande:

När det gäller äldre syskon på förskola tänker jag att det är viktigt att tänka på att vi inte alltid ver omständigheterna..

Jag fick till exempel en grav förlossningsdepression med min första och har honom på förskola eftersom jag faktiskt BEHÖVER egentid från honom för att läka och vara en så bra mamma det går under den tid jag har honom hemma. Det har blivit riktigt tydligt nu under helgerna - jag har helt kraschat igen vilket känns otroligt frustrerande. Och då har jag ändå haft en del hjälp från släkt och vänner för avlastning.

Så ja, jag kommer fortsätta ha honom på förskola och har också fått dispens att ha honom mer än de 15 timmarna så han är där måndag-fredag 09.00-14.00.

Angående sambon så kommer han vara pappaledig från födseln och jag kommer att ha semester. Så kommer det vara minst fem veckor - det är också en strategi för att inte hamna framför tåget igen. Han kommer börja jobba först när min semester är helt slut eller jag känner mig helt stabil.

Jag fick utmattningsdepression med min första och vi tänker precis som ni, att jag måste vara uppmärksam denna gången och ändra situationen så fort jag börjar känna att det blir för mycket. Hur gjorde du får att få dispens? Jag hoppas att jag ska klara mig på 15h/v men det vore bra att veta hur man gör annars. Förra gången blev jag sjukskrivning och maken var fl i två månader men sedan kämpade vi på. Tror i efterhand att jag inte blev helt bra förrens sonen var 1,5 år och jag började jobba heltid igen.
  • Hame
    verrron skrev 2016-01-04 00:26:34 följande:

Nu blir det lite gnälligt inlägg men ååå så less jag är nu...

Nu känns det som att allt drabbar mig å jag känner mig så gnällig :/

Alla mina 3 graviditeter så har jag mått toppen. Aldrig haft foglossning inget illamående eller kräkningar gått upp bara ca 6 kg, alltid sovit bra o helt enkelt mått toppen.

Några småsaker har jag ju haft såsom halsbränna ibland å onda Sammandragningar osv.. Men det hör ju lite till :)

Men nu den senaste månaden..

Det började med att jag fick 4 (!!) Stora herpesblåsor. Hela munnen svullnade upp så tom sjukvården reagerade på hur stora de var (fick samtidigt brevid varandra) några dagar senare blev jag dunderförkyld m feber o hela köret å förkylningen sitter i än (dock ej febern!) Så hes fortfarande att jag fortfarande knappt kan prata. Vaknar å snyter mig femtioelva gånger på en natt. Min sambo säger att han kan inte fatta hur mkt snor som "ryms i mig". Fått blåsor i munnen av förkylningen antar jag. Fått en stor böld i rumpan (ursäkta :)) som jag enligt Google gissar är hemorrojd? Som skaver när jag ligger, sitter böjer mig osv.. på nyårsdagen skulle jag å dottern gå o köpa pizza så vem ramlar om inte jag.. föll på rygg hann inte ens märka att jag halkade så nu är hela högersidan från axeln ner till foten stel så jag tar mig typ inte ens upp ur sängen själv..

Som sagt! Jag vet att jag har bra graviditeter att jag har tur som får må så bra.. Men nu börjar jag lessna på att inte ha ork eller kunna sova nåt alls pga skit förkylningen.. Har inte gjort nåt skojigt alls m barnen under jullovet.. Vi har bara suttit hemma (undantaget jul o nyårs).. så trist..

Så nu när jag fick gnälla av mig lite så känns det lite bättre :)

Usch så kämpigt när allt kommer på en och samarbete gång. Hoppas dubbar bättre flyt framöver och mår bättre in barnet kommer! Styrkekramar!
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2016-01-04 05:06:13 följande:

Herregud, vet inte hur denna lilla tös tänkt sig dygnet egentligen. Hon har varit vaken och ätit om vartannat hela natten känns det som. Jag tror jag sovit typ 1 timme sammanlagt hittills. Har precis fått henne att somna nu men det blir ju bara 2 timmar för sedan ska hon upp och ha mat igen. På så sätt blir det skönt när skolan börjar igen, jag kan sova lättare på dagen när hon sover, det blir ju svårare nu när grabbarna är hemma hela tiden.

Angående dem 10 dagarna så kommer sambon vara hemma nu tom den 11 då han börjar jobba igen. Så han tar sina dagar nu i början. Jag behöver inte ta från min fp ännu då vi fortfarande är inskrivna på neo och får tillfällig fp tills vi blir utskrivna. Kommer vara hemma minst 1 år med dottern men troligtvis blir det tom augusti 2017 då vi känner är lagom att skola in på förskolan.
    När dottern blivit lite större kommer jag nog försöka läsa en del på distans under ledigheten.

Så va min son också. Jag förbereder mig på det denna gången också så blir jag inte överraskad.... Puh.... Sömn e ett måste men ammar man tycker jag det funkade att leva på hormonerna :)

Längtar delux!!! På fredag examineras jag så hon får gärna titta ut vilken dag som helst men inte fredag kl halv elva ;)) 18 dagar kvar dock....
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2016-01-04 06:47:52 följande:

Nu har sambon traskat iväg till jobbet för första gången efter helgerna o det är min första vardag som föräldraledig. Känns skumt som fan att ligga kvar i sängen. Hemmet ser helkonstigt ut för vi köpte byrå och hämtade säng o nu står hela min handarbetshylla i killarnas rum för vidare färd in till vardagsrummet. Det ska jag plocka i ordning idag.

Katten sitter i spjälsängen (är jag förvånad??) den andra sitter på bebisens byrå som nu är full med bebisens kläder.

Och bebisen knör i magen just nu och putter på tarmarna så magen låter. Har sista dagarna varit med om något lustigt " knäppande" inne i magen som jag hittade massor som varit med om på Google men ingen riktigt hade någon förklaring på vad det är...

Imorgon ska jag ge mig iväg till stan och träffa en kompis och shoppa lite för mina julklappspengar ( saker till mig, bebisen hsr fått tillräckligt) har suktat efter ett jättedyrt garn som min mamma just stickat en sjal av. Den är ett enkelt mönster att hålla i skallen o lätt att lägga ifrån sig vilket ju är vad jag kommer behöva om jag ska hålla stickandet igång i vinter :)

Är fortfarande väldigt nervös över kommande förlossning. Så länge jag mår såhär bra kan den gärna stanna där ett tag till,låt oss säga ett par veckor eller så.

Det är bebisens leder som knäpper. Hörde det m första också :))
  • Hame
    WiMe06 skrev 2016-01-04 05:06:13 följande:

Herregud, vet inte hur denna lilla tös tänkt sig dygnet egentligen. Hon har varit vaken och ätit om vartannat hela natten känns det som. Jag tror jag sovit typ 1 timme sammanlagt hittills. Har precis fått henne att somna nu men det blir ju bara 2 timmar för sedan ska hon upp och ha mat igen. På så sätt blir det skönt när skolan börjar igen, jag kan sova lättare på dagen när hon sover, det blir ju svårare nu

Hoppas du får vila lite idag och sover bättre nästa natt!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)