• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Hame
    Seven Costanza skrev 2016-01-04 03:30:23 följande:

Vilka mer är beräknade den här veckan? Jag är beräknad på fredag 8/1. Inga tecken på förlossning än.

Jag var ju beräknad förra vecka, väntar och väntar ;)

Vi har vännerna USA och de var bara hemma 1 måndag med sina barn. Sedan har de pussla, mannen har jobbat mån-fred dagtid och hon som jobbar i affär har haft kvällar och helger. De deras äldsta är tre år och är fortfarande hemma på heltid för det är så dyrt med dagis. Förstår inte hur de orkar, de är ju aldrig lediga tillsammans.
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2016-01-04 07:23:28 följande:

Jag var ju beräknad förra vecka, väntar och väntar ;)

Vi har vännerna USA och de var bara hemma 1 måndag med sina barn. Sedan har de pussla, mannen har jobbat mån-fred dagtid och hon som jobbar i affär har haft kvällar och helger. De deras äldsta är tre år och är fortfarande hemma på heltid för det är så dyrt med dagis. Förstår inte hur de orkar, de är ju aldrig lediga tillsammans.

Ah just det! Hur mår du? Har du några tecken på att det är på gång? Jag själv tror det dröjer för mig och hoppas det också - har fortfarande FYRA jäkla inlämningar kvar och skulle vilja hinna göra minst en av dem innan bebisen kommer. Annars får jag göra allt i februari-mars men det vore ju skönt att slippa.

Kände bebisen mycket ikväll så allt är nog bra därinne i alla fall - har nästa besök på torsdag, dagen före BF. Hur funkar det med besök för dig nu efter BF?
  • minahjärtan0609
    Seven Costanza skrev 2016-01-04 03:30:23 följande:

Vilka mer är beräknade den här veckan? Jag är beräknad på fredag 8/1. Inga tecken på förlossning än.

Jag är beräknad om två dagar, bf 6 jan. Har massor av känningar särskilt på natten. I natt kom värkarna med ca 20 min mellanrum för att sedan försvinna. Nu har jag en konstant molvärk i ryggen. Mannen var lite snopen när han fick åka och jobba i morse vi trodde verkligen att det skulle ske i natt. Hoppas att det sätter igång snart på riktigt.
  • minahjärtan0609
    Hame skrev 2016-01-04 06:50:47 följande:
    Jag fick utmattningsdepression med min första och vi tänker precis som ni, att jag måste vara uppmärksam denna gången och ändra situationen så fort jag börjar känna att det blir för mycket. Hur gjorde du får att få dispens? Jag hoppas att jag ska klara mig på 15h/v men det vore bra att veta hur man gör annars. Förra gången blev jag sjukskrivning och maken var fl i två månader men sedan kämpade vi på. Tror i efterhand att jag inte blev helt bra förrens sonen var 1,5 år och jag började jobba heltid igen.
    Om du har lyckats hitta en förskola med förstående personal och en bra rektor så är det inga problem att få dispens. Du pratar med rektorn och förklarar situationen och så kan han/hon bevilja dispens för familjeskäl. Under en period oftast. Man kommer då överens om det som blir bäst för familjen, ex att pappa lämnar på morgonen så mamma slipper gå ut eller hur det skulle passa bäst.
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2016-01-04 05:06:13 följande:

Herregud, vet inte hur denna lilla tös tänkt sig dygnet egentligen. Hon har varit vaken och ätit om vartannat hela natten känns det som. Jag tror jag sovit typ 1 timme sammanlagt hittills. Har precis fått henne att somna nu men det blir ju bara 2 timmar för sedan ska hon upp och ha mat igen. På så sätt blir det skönt när skolan börjar igen, jag kan sova lättare på dagen när hon sover, det blir ju svårare nu när grabbarna är hemma hela tiden.

Angående dem 10 dagarna så kommer sambon vara hemma nu tom den 11 då han börjar jobba igen. Så han tar sina dagar nu i början. Jag behöver inte ta från min fp ännu då vi fortfarande är inskrivna på neo och får tillfällig fp tills vi blir utskrivna. Kommer vara hemma minst 1 år med dottern men troligtvis blir det tom augusti 2017 då vi känner är lagom att skola in på förskolan.
    När dottern blivit lite större kommer jag nog försöka läsa en del på distans under ledigheten.

Det låter jobbigt, men samtidigt mysigt :) Känns som om jag förträngt detta med avsaknaden av nattsömn, det var ju några år sedan. Jag förstår att du ser fram emot skolstarten, blir ju lättare att sova ikapp.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-04 03:18:37 följande:

Jag ska vara hemma 1,5 år med det här barnet och vi kommer eventuellt försöka få ett barn till under den tiden om det känns bra, även om det blir tätt. Vi vill bara ha två barn och i så fall kommer jag gå tillbaka och jobba i augusti 2017 som planerat oavsett om vi har ett eller två barn då. Har vi ett barn skolar vi in honom på förskola och så får jag se om jag jobbar heltid eller deltid. Har vi två barn har vi antingen båda hemma och så jobbar jag deltid och så är mannen och/eller svärmor med barnen de dagar jag jobbar, eller så skolar vi in det här barnet och har bara det minsta hemma (om t ex svärmor tycker det är för jobbigt att sköta båda).

Tror inte jag vill vara hemma på heltid mer efter de här två åren (har ju redan varit hemma den här terminen och pluggat på distans så det blir två år hemma totalt varav 19 månader med första barnet). Det är väldigt skönt på ett sätt att bo långt hemifrån när man får barn märker jag när jag läser de kommentarer ni får... Här är ju ingen som känner mig tillräckligt bra för att lägga sig i och av dem jag lärt känna på föräldrautbildningen ska alla börja jobba efter 3-4 månader för då är deras föräldraledighet slut och de vill inte säga upp sig och bli hemmamammor så då är det självklart att börja jobba. Sedan får de pussla om de vill vänta med nanny/förskola. Hos ett av paren tar mamman tre månader, sedan tar pappan en månad, sedan farmor en månad, sedan faster en månad när hon har sommarlov, sedan har föräldrarna semester omlott och barnet skolas in i september. Så kan det också vara att ha spädbarn

Ja varje gång jag blir less på att vi inte kan snåla hur mycket som helst med föräldradagarna (pga makens osäkra jobbsituation) så vi kanske inte kan vara hemma mer än 15-16 månader med bebis, så tänker jag lite på hur det är i andra länder, t.ex. USA, och blir så tacksam. Vi har sån väldig tur här i Sverige med vår fantastiska föräldraförsäkring och bra diskrimineringslagstiftning (även om det inte alltid räcker, men bättre än ingenting i alla fall!).
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-04 05:06:13 följande:

Herregud, vet inte hur denna lilla tös tänkt sig dygnet egentligen. Hon har varit vaken och ätit om vartannat hela natten känns det som. Jag tror jag sovit typ 1 timme sammanlagt hittills. Har precis fått henne att somna nu men det blir ju bara 2 timmar för sedan ska hon upp och ha mat igen. På så sätt blir det skönt när skolan börjar igen, jag kan sova lättare på dagen när hon sover, det blir ju svårare nu när grabbarna är hemma hela tiden.

Angående dem 10 dagarna så kommer sambon vara hemma nu tom den 11 då han börjar jobba igen. Så han tar sina dagar nu i början. Jag behöver inte ta från min fp ännu då vi fortfarande är inskrivna på neo och får tillfällig fp tills vi blir utskrivna. Kommer vara hemma minst 1 år med dottern men troligtvis blir det tom augusti 2017 då vi känner är lagom att skola in på förskolan.

När dottern blivit lite större kommer jag nog försöka läsa en del på distans under ledigheten.

Vilken liten rackare att hålla dig vaken så! Hon lägger väl in beställning, "meeeer maaaaaaaat mammaaaaa!!", hehe. Hur tänkte naturen där undrar jag? Att mjölkproduktionen ökar mest av nattamning? Det kanske är tänkt att vi ska amma i sömnen (det har aldrig riktigt funkat för mig ens när vi samsovit).
  • qatteriin
    Februari16 skrev 2016-01-04 06:27:56 följande:

Hej allihopa, får jag också hoppa in här? Jag väntar första barnet med bf 6/2 men ligger inne för för tidig vattenavgång sedan 3 dagar. Verkar som att vår februarikille blir en januarikille Har läst här inne sedan ett tag tillbaka och ni verkar vara ett kul gäng

Det var en otålig liten rackare! Hur funkar det, kan man vänta hur länge som helst innan bebis ska ut så länge hen mår bra eller finns det nån gräns?
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-04 06:47:52 följande:

Nu har sambon traskat iväg till jobbet för första gången efter helgerna o det är min första vardag som föräldraledig. Känns skumt som fan att ligga kvar i sängen. Hemmet ser helkonstigt ut för vi köpte byrå och hämtade säng o nu står hela min handarbetshylla i killarnas rum för vidare färd in till vardagsrummet. Det ska jag plocka i ordning idag.

Katten sitter i spjälsängen (är jag förvånad??) den andra sitter på bebisens byrå som nu är full med bebisens kläder.

Och bebisen knör i magen just nu och putter på tarmarna så magen låter. Har sista dagarna varit med om något lustigt " knäppande" inne i magen som jag hittade massor som varit med om på Google men ingen riktigt hade någon förklaring på vad det är...

Imorgon ska jag ge mig iväg till stan och träffa en kompis och shoppa lite för mina julklappspengar ( saker till mig, bebisen hsr fått tillräckligt) har suktat efter ett jättedyrt garn som min mamma just stickat en sjal av. Den är ett enkelt mönster att hålla i skallen o lätt att lägga ifrån sig vilket ju är vad jag kommer behöva om jag ska hålla stickandet igång i vinter :)

Är fortfarande väldigt nervös över kommande förlossning. Så länge jag mår såhär bra kan den gärna stanna där ett tag till,låt oss säga ett par veckor eller så.

Då har du att göra med andra ord! Låter som ett härligt garn, återigen blir jag så sugen på att sticka. Måste nog försöka så småningom och se om handleden pallar det!

Det där knäppandet har jag också en hel del av, hade med sonen med, det är så märkligt! Det sägs att det är bebisens leder som knäpper och jag tycker det låter precis så, sen vet jag folk som frågat sina bm som sagt att näää det kan det inte vara, men jag tror ändå på lederna.
  • Defeateris
    Hame skrev 2016-01-04 06:50:47 följande:

Jag fick utmattningsdepression med min första och vi tänker precis som ni, att jag måste vara uppmärksam denna gången och ändra situationen så fort jag börjar känna att det blir för mycket. Hur gjorde du får att få dispens? Jag hoppas att jag ska klara mig på 15h/v men det vore bra att veta hur man gör annars. Förra gången blev jag sjukskrivning och maken var fl i två månader men sedan kämpade vi på. Tror i efterhand att jag inte blev helt bra förrens sonen var 1,5 år och jag började jobba heltid igen.

Jag fick prata med förskolechefen och hade ett intyg från min psykolog gällande behovet och då var det inga probl alls..
Svar på tråden BF Januari 2016 :)