• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    Mallis87 skrev 2016-01-04 14:28:04 följande:

Någon här som kör någon "huskur" för att sätta igång det hela? Jag har bf den 15/1, men börjar bli rätt trött på detta nu. Barn nr 1 kom nästan 4 veckor för tidigt, så liiiite inställd var man ju på att denna också kunde komma tidigare. Men icke! :) har haft en natt med lite förvärkar förra veckan, annars ingenting. Ont i högra sidan som strålat ner i högra benet inatt, men gissar på att någon nerv låg i kläm och att det inte var ett tecken på förlossning...

Då dottern som ändå föddes så pass tidigt, vägde 3300 g, gissar jag på att det är minst en 4kg bebis i magen nu, så hade inte gjort mig något om han hade velat komma ut nu, iställetför att ligga i magen och jäsa på sig.

Man har ju läst om en massa, tror ju det mesta är myter, men idag var jag en sväng på stan och köpte hallonbladste. Någon som testat? Dricker första koppen nu o får se om det händer något :)

Jag drack hallonbladste sporadiskt i slutet av förra graviditeten men då hade jag bara hört om att det skulle hjälpa mot blödningarna efteråt. Annars tipsar jag som vanligt om akupressur av lilltån, haha, finns länkar några sidor bak!
  • MeEmmA

Någon här som kör någon "huskur" för att sätta igång det hela? Jag har bf den 15/1, men börjar bli rätt trött på detta nu. Barn nr 1 kom nästan 4 veckor för tidigt, så liiiite inställd var man ju på att denna också kunde komma tidigare. Men icke! :) har haft en natt med lite förvärkar förra veckan, annars ingenting. Ont i högra sidan som strålat ner i högra benet inatt, men gissar på att någon nerv låg i kläm och att det inte var ett tecken på förlossning...

Då dottern som ändå föddes så pass tidigt, vägde 3300 g, gissar jag på att det är minst en 4kg bebis i magen nu, så hade inte gjort mig något om han hade velat komma ut nu, iställetför att ligga i magen och jäsa på sig.

Man har ju läst om en massa, tror ju det mesta är myter, men idag var jag en sväng på stan och köpte hallonbladste. Någon som testat? Dricker första koppen nu o får se om det händer något :)

Jag drack mycket hallonbladste när jag väntade min dotter, gick över nästan tre veckor med henne :) men vad jag har förstått så sätter inte teet fart på förlossningen utan det stärker livmodern och kan göra att man får mindre bristningar samt läker snabbare efteråt. Det är dock inte vetenskapligt bevisat att det är så. Men det smakar inte illa och det gör ingen skada att dricka det. Men personligen så märkte inte jag någon skillnad den gången jämfört med de andra gångerna.
  • MeEmmA
    Februari16 skrev 2016-01-04 12:37:31 följande:

Oj oj oj vad ni skriver här inne - härligt!

Nu rullas jag snart iväg till förlossningen för igångsättning, tappen är så gott som utplånad så håll gärna en tumme för att det här inte blir allt för segdraget
    Lycka till!!
  • mitthemligajag

Nu rullas jag snart iväg till förlossningen för igångsättning, tappen är så gott som utplånad så håll gärna en tumme för att det här inte blir allt för segdraget
    Stort lycka till :)
  • idm

Spännande! Lycka till! :)
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-04 13:31:30 följande:

Nu tänkte jag köra på med att packa den där väskan... Har lagt ner nyinköpta mysbyxor, mjuka amnings bh, tröjor, linnen, kofta, underkläder och sockor till mig själv, lite kläder till bebis. Och så klart necessär med hygienartiklar och en tidning om man blir kvar och mot förmodan får tråkigt. Typ det jag läst man ska ha med. Mobilladdare såklart men den anvönder man ju hemma så får komma ihåg det då.

Proviant, godis säger man ju också. Något att äta till sambon?

Sedan gjorde jag som alltid när jag ska sova borta, jag packade ner mitt favoritte. Man måste ju kunna be om en mugg varmt vatten bara istället för kaffe eller te om det är så?

Vi har inte haft med oss mat till sambon en enda gång, han har löst det på plats typ.
    Jag hade en påse godis med mig denna ggn och den gick åt, haha. Men det var nog för att jag gick där med mina småvärkar och inget hände, den tiden går man ju oftast hemma kanske. Jag hade en sportflaska med mig att ha vatten i, mkt smidigare än en flaska med skruvkork eller sådär. Lypsyl är ett tips om man använder lustgas. Man blir lätt torr om läpparna.
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2016-01-04 15:58:07 följande:
    Vi har inte haft med oss mat till sambon en enda gång, han har löst det på plats typ.
    Jag hade en påse godis med mig denna ggn och den gick åt, haha. Men det var nog för att jag gick där med mina småvärkar och inget hände, den tiden går man ju oftast hemma kanske. Jag hade en sportflaska med mig att ha vatten i, mkt smidigare än en flaska med skruvkork eller sådär. Lypsyl är ett tips om man använder lustgas. Man blir lätt torr om läpparna.
    Jag levde på kexchoklad på natten efter förlossningen. För jäklar så hungrig jsg var :)
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-04 08:25:07 följande:

Jag är beräknad om två dagar, bf 6 jan. Har massor av känningar särskilt på natten. I natt kom värkarna med ca 20 min mellanrum för att sedan försvinna. Nu har jag en konstant molvärk i ryggen. Mannen var lite snopen när han fick åka och jobba i morse vi trodde verkligen att det skulle ske i natt. Hoppas att det sätter igång snart på riktigt.

Va lurigt! 20 min emellan är ju ändå rätt tätt. Ska hålla tummarna för dig då, själv är jag som sagt inte redo
  • mitthemligajag

Skäms nästan för att skriva detta HAHA, men jag tror jag provat allt förutom ricin förra graviditeten !! Desperat preggo, jag drack hallonbladste varje dag från vecka 37 sist, jag drack mirakeldryck varje dag, färdknäppade var och varannan dag, fick någon massage i ryggslutet som skulle sätta igång, masserade bröstvårtor i timmar, sprang förbi alla i motionsspåret. Försökte mig till och med på någon slags hinnsvepning på hemmaplan, Ändå gick jag över tiden, värkarna startade på +4, 00.08 på bf +5 föddes hon och den dagen hade jag för första dagen inte gjort ett skit mer än legat på soffan tills kvällen och få åkte jag och mannen och bowlade, på natten startade det :) jag tror att de har med vila att göra, när kroppen är redo och i harmoni så sätter de igång om allt är som de ska :)
  • Killerhillary
    Kixpix skrev 2016-01-03 22:53:07 följande:
    Tack så mycket! Vi alla 3 mår bra, det blev dock inte som vi planerat men vad gör det. En frisk tjej :)

Vi hade planerat snitt 5/1 men fick göra det akut i Helsingborg istället då det var fullt i Kristianstad. Snittet hade jag pga att jag fick grav diabetes i v28. :/
    Grattis till tjejen!

Jag fick också grav-diabetes men några veckor senare än dig. Mitt snitt är planerat till på torsdag (längtar!) och det är också en tjej. Hon blir rätt stor, uppskattad vikt 4.3 kg när snittet görs tio dagar innan BF. Hur stor var din tjej? 

Hur har det gått för dig med graviditetsdiabetesen efter snittet? Det "ska" ju gå tillbaka för de flesta men jag har aldrig förstått hur snabbt det går. Har du medicinerat eller "bara" kostbehandlat? (finns inget bara med det - jag HATAR att i princip utesluta alla kolhydrater och knappt kunna äta ett äpple utan att vara orolig)?

Grattis igen och hoppas du mår bra efter snittet. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)