• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    Nettiis skrev 2016-01-04 23:01:23 följande:

Fick världens sockersug nu på kvällen, ställde mig och gjorde chokladbollssmet, rullade typ hälften av smeten då svärmor kommer över på fika imorgon. Och nu sitter jag med skålen i knät och äter rakt ut!

På tal om svärmor. Min sambo är adopterad och hans föräldrar är tio år äldre än mina och känner att de börjar bli trötta och äldre. Och eftersom vi nu snart ska ha vårt första barn har hon sedan mitten av graviditeten sagt att vi måste skynda oss med nummer två. Hon vill ju hinna uppleva deras uppväxt, som hon uttrycker det. Tycker inte alls om hur hon kan tala om för mig, som inte alls trivs med att vara gravid att jag måste skynda mig att bli gravid igen..

Vi hade svårt att bli gravida med detta barn så jag vill bara njuta och ta allt som det kommer!

Det är dom som ska ha hand om vår hund mesans vi är inne.. Vill dock inte ha dom här när hunden träffar bebis första gången för dom jagar gärna upp honom..

Försökte säga detta när vi var över på middag i helgen.. Svärmor blev så arg att hon lämnade bordet och gick till sitt rum..

Nu mår jag dåligt över detta och vet inte hur jag ska hantera allt..

Som att stressen inför förlossning inte är nog..

Åh va jobbigt, och det var ju klumpigt av henne att uttrycka sig som att ni ska skaffa fler barn så att HON hinner träffa dem - men tänk samtidigt så jobbigt det måste vara för henne att det faktiskt är så hon känner, att hon är på den sista sträckan i sitt liv. Jag tror säkert att hon menar det i all välmening att hon är ledsen för att hon var så pass gammal när hon själv fick barn att hon kanske inte kommer få ynnesten att vara med så länge i barnbarnens liv.

Jag blev t ex själv ledsen när jag skulle gifta mig och såg sådana där exempel på bordsplacering och det var markerat för farmor, farfar, mormor, morfar. Inga av mina lever längre - min farfar och morfar dog redan när jag var tolv och när det varit stora saker i mitt liv har jag känt att det var så ledsamt att de inte fick vara med och dela det. Min student hann mormor och farmor vara med på, men inget efter det. Det är nog så hon känner, tror du inte det? Jag tänker på det fina talet hon skrev till babyshowern - detta är ju jättestort för henne och hon vill kanske bara påminna om att inte vänta för länge med andra barnet om ni vill ha mer än ett och hade svårt att få till det första. Jag förstår dig också men tänker att det är bättre att försöka se hennes reaktion välvilligt. Ni gör ju ändå som ni vill i slutändan. Kram
  • Nettiis
    mirakelspektakel skrev 2016-01-04 23:08:27 följande:
    Jag tycker att du tänker helt rätt, det är ert liv, inte hennes. Tycker att det är väldigt taktlöst av henne att sätta den pressen på dig, jag bara gissar men hade även de kanske  svårt att få barn och därför är de äldre och adopterade? Hon om någon borde väl för fasen isf kunna vissa lite förståelse. Jag tycker hon minsann ska vara jäkligt tacksam över att få något barnbarn alls. 

JAg vet att det är svårt men försök att inte låta hennes utspel påverka dig. Klart att hon inte ska vara med om hon inte har lugnande påverkan på er hund.
    Ja, precis så är det.. De kunde inte få några egna barn och därför fick sambon komma hit, tack och lov för det..
    Han har iaf pratat med sin mamma idag och sagt att detta är något som han och jag vill, att hon ej är närvarande när hunden kommer hem.. Så han sa även att svärföräldrarna kan komma och hälsa på bebis men hunden vänta hemma hos dom, sen åker sambon och hämtar hunden, då tar han även med bebiskläder så hunden hinner känna doften..
    Jag tror att detta blir bäst för oss och ska försöka att inte ta åt mig av svärmor..
    Tack! :)
  • Seven Costanza
    Februari16 skrev 2016-01-04 23:24:02 följande:

Tusen tack för alla lyckönskningar men här är det status quo och jag känner mig allmänt misslyckad.. Värkstimulerande dropp i 8 timmar och riktigt jäkliga värkar och jag är inte öppen ens en cm Nu har dom stängt av droppet över natten så jag ska få sova men jag vill bara grina. Älskade lilla skruttbebis, jag vill ju träffa dig nu!

Usch - har de kollat så drippet rinner som det ska? Det var väl en av oss härinne vars droppnål hade veckat sig så det rann inte ordentligt så det hjälpte inte.
  • Februari16
    Seven Costanza skrev 2016-01-04 23:34:11 följande:

Usch - har de kollat så drippet rinner som det ska? Det var väl en av oss härinne vars droppnål hade veckat sig så det rann inte ordentligt så det hjälpte inte.

Ja dom bytte t.o.m. infart och satte en ny för att utesluta att det var det som var problemet. Sambon tycker att jag är duktig som kämpar på men för mig känns det tröstlöst i nuläget
  • Nettiis
    Seven Costanza skrev 2016-01-04 23:31:58 följande:
    Åh va jobbigt, och det var ju klumpigt av henne att uttrycka sig som att ni ska skaffa fler barn så att HON hinner träffa dem - men tänk samtidigt så jobbigt det måste vara för henne att det faktiskt är så hon känner, att hon är på den sista sträckan i sitt liv. Jag tror säkert att hon menar det i all välmening att hon är ledsen för att hon var så pass gammal när hon själv fick barn att hon kanske inte kommer få ynnesten att vara med så länge i barnbarnens liv.

Jag blev t ex själv ledsen när jag skulle gifta mig och såg sådana där exempel på bordsplacering och det var markerat för farmor, farfar, mormor, morfar. Inga av mina lever längre - min farfar och morfar dog redan när jag var tolv och när det varit stora saker i mitt liv har jag känt att det var så ledsamt att de inte fick vara med och dela det. Min student hann mormor och farmor vara med på, men inget efter det. Det är nog så hon känner, tror du inte det? Jag tänker på det fina talet hon skrev till babyshowern - detta är ju jättestort för henne och hon vill kanske bara påminna om att inte vänta för länge med andra barnet om ni vill ha mer än ett och hade svårt att få till det första. Jag förstår dig också men tänker att det är bättre att försöka se hennes reaktion välvilligt. Ni gör ju ändå som ni vill i slutändan. Kram
    Självklart gör vi som vi vill och förstår exakt hur hon resonerar. Hon ser mina föräldrar, som var unga när jag kom, mamma skulle fylla 22 och pappa var 21.. Sambon och jag är ju "bara" 25 så mamma och pappa är ju 47 resp 46..
    Sambons föräldrar är 57 år båda två.. Så jätte gamla är dom inte heller..

Min farmor, farfar och mormor finns inte kvar hos oss, min farmor dog i cancer när jag var 6 i en ålder av 52 år, farfar dog av sorg i en ålder av 50 när jag var 7 och mormor dog när jag var nästan 19.. Hon var då 67..
    Så jag vet hur skört livet är och det vet svärmor.. Men hon mår fysiskt och psykiskt bra, enligt senaste läkarbesöket hade hon en hälsa som en som är sju år yngre än henne.. Så tror mest det finns en stress inom henne, tycker inte hon borde lägga den på mig.. Sen förstår jag att hon vill va delaktig i sitt/sina barnbarn. Min sambo är också ända barnet så hon kan ju ej få barnbarn av någon annan..
  • mirakelspektakel
    Nettiis skrev 2016-01-04 23:32:23 följande:
    Ja, precis så är det.. De kunde inte få några egna barn och därför fick sambon komma hit, tack och lov för det..
    Han har iaf pratat med sin mamma idag och sagt att detta är något som han och jag vill, att hon ej är närvarande när hunden kommer hem.. Så han sa även att svärföräldrarna kan komma och hälsa på bebis men hunden vänta hemma hos dom, sen åker sambon och hämtar hunden, då tar han även med bebiskläder så hunden hinner känna doften..
    Jag tror att detta blir bäst för oss och ska försöka att inte ta åt mig av svärmor..
    Tack! :)
    Bra att du får stöd av din sambo. Sen tycker jag att seven skrev väldigt kloka saker i sitt inlägg till dig. Det är säkert så hon ser det från hennes håll och det kanske kan ge dig lite mer distans till hennes uttalanden. Men det är inte ok att pressa dig på det sätt hon gör eller att försöka leva sitt liv genom ditt.

Alla mina mor och far föräldrar var döda när jag tog studenten, aldrig nåt jag funderat särskilt mkt över eller sörjt, dock tycker jag min sambo är lyckligt lottad som har pigga och krya mor-föräldrar fortfarande vid livet. 
  • mirakelspektakel
    Februari16 skrev 2016-01-04 23:24:02 följande:

Tusen tack för alla lyckönskningar men här är det status quo och jag känner mig allmänt misslyckad.. Värkstimulerande dropp i 8 timmar och riktigt jäkliga värkar och jag är inte öppen ens en cm Nu har dom stängt av droppet över natten så jag ska få sova men jag vill bara grina. Älskade lilla skruttbebis, jag vill ju träffa dig nu!

Men NEJ, känn dig inte misslyckad... det är ju inget du kan styra över. Se till att sova ordentligt så kroppen är ordentligt utvilad inför imorgon istället och så tar ni nya tag imorgon! Du är en kämpe som kommer klara det här toppen!
  • Februari16
    mirakelspektakel skrev 2016-01-04 23:52:10 följande:

Men NEJ, känn dig inte misslyckad... det är ju inget du kan styra över. Se till att sova ordentligt så kroppen är ordentligt utvilad inför imorgon istället och så tar ni nya tag imorgon! Du är en kämpe som kommer klara det här toppen!

Å nu blev jag alldeles rörd.. Tack snälla för så fina ord!
  • amalie79

Det där med svärföräldrar kan vara knepigt. Jag hade nog ärligt talat förväntat mig mer engagemang från mina. De är ju så närvarande i killarnas liv. Min sambo säger att det delvis är mitt eget fel- jag sa i början att jag inte ville bli daltad med eller behandlad på något annat sätt än vanligt och nu har de tydligen tolkat det som att de inte ens vågar fråga hur jag mår. Det var ju inte riktigt så jag menade, hade ändå uppskattat om de frågat lite om hur bebisen mår tex häromdagen när jag varit på Mvc.

Känns som om framförallt min svärmor är mest fokuserad på vad detta kommer betyda för killarna, hon är lite typen som "tycker synd" om dem för att de blev skilsmässobarn. Hon förstår inte alltid när barnen handskas lite vårdslöst med sanningen för att hon ska tycka synd om dem.

Min svärfar tycker jag är det bästa som hänt sambon, det vet jag, för att jag bryr mig om honom, visar ömhet, sådant som är naturligt för mig.

Det är helt ok om de engagerar sig lite mer i killarna, det tjänar ju jag och vår genensamma på i form av mer tid med sambon. Barnen har en ganska oberäknelig mormor på sin mammas sida, medan vårt barn kommer ha världens bästa mormor. Min mamma är bara 58 år och ung i sinne och kropp. Min pappa, de är skilda, är snäll men ingen man lämnar småbarn med om man säger så, eller som vill engagera sig på det sättet. Han är äldre också, 70 år.

Däremot hoppas jag att de inte gör alltför stor skillnad på killarna och vår bebis, för det blir jobbigt att förklara sen.

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-04 23:02:13 följande:

SVÄRFÖRÄLDRAR kan verkligen vara fantastiska, min svärfar skällde ut oss, när vi berättade att vi väntade barn. "Men hur fan tänkte ni nu? Är ni helt dumma? Barnen börjar ju precis bli tillräckligt stor så att de går att stå ut med..." När min sambo försökte kontra med att jag faktiskt inte har några barn, fick jag kommentaren att jag MÅSTE se bonusarna som mina egna?! Eh nej det gör jag inte, precis som de inte ser mig som sin mamma.

Men kära nån, din svärfar låter som en komplett idiot ju. Det verkar ju som vi pratat om innan finnas en jobbig historia bakom din sambos tidigare relation och familjesituation. Borde han inte vara glad att hans son träffat en klok och vettig kvinna som ställer upp på hans befintliga barn och ger honom en chans till något nytt och bra? Att han är lycklig?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)