• Aqq1

Så rädd för missfall

Efter två tidiga missfall har jag nu plussat igen och jag är såå orolig, förstår inte hur jag ska orka med denna oron ända till vecka 12 när risken iallafall minskat lite. Någon som vart i samma sits och har några tips hur man ska tänka eller någon solskenshistoria? Har en liten kille sen innan där allt gick bra.

• Svar på tråden Så rädd för missfall
  • Seven Costanza
    AnneliR skrev 2015-07-03 20:29:57 följande:

Hej tjejer!

Har åter igen fått en liten blödning igår, den här gången efter toabesök och när jag gjorde nr 2. Är ordentlig förstoppad och får därför ta i rätt mkt. Blödningen försvann direkt och idag har jag bara haft bruna flytningar som blir mindre och mindre. Är illamående och har ömma bröst, känner mig gravid. Vad tycker ni, skulle ni åkt in och kollat upp det här? Vill helst inte göra det men är orolig såklart.

Är livrädd att bebisen ska ha dött på rul men vill samtidigt inte åka in varannan vecka och kolla mig..

Hoppas inte att det är någon fara om det bara är en liten blödning. Ät katrinplommon eller köp t ex movicolpulver och drick för att få bukt med förstoppningen. Om du känner av illamåendet är det förhoppningsvis ingen fara.
  • hvep

Behöver skriva av mig lite här med! Jag fick veta i torsdags att jag är gravid igen. Jag blev gravid första gången i januari, som slutade i tidigt missfall, och det var så himla svårt att komma över. Inga logiska tankar funkade, det var som att förlusten var så?. djurisk på något sätt. Nu är jag alltså gravid igen, och jag kan verkligen inte glädjas. Eller varje gång jag gör det så blir jag arg på mig själv, eftersom jag inte vill ta det så hårt igen om det händer. Förstår inte heller hur jag ska orka vänta till vecka 12, är i vecka 5 nu! Är det någon som vet när risken minskar, är risken lika stor fram till vecka 12? Skulle vara skönt om man kunde lugna sig lite om några veckor. Förra gången fick jag missfall i vecka 6.

• AnneliR
    hvep skrev 2015-07-05 19:50:28 följande:

Behöver skriva av mig lite här med! Jag fick veta i torsdags att jag är gravid igen. Jag blev gravid första gången i januari, som slutade i tidigt missfall, och det var så himla svårt att komma över. Inga logiska tankar funkade, det var som att förlusten var så?. djurisk på något sätt. Nu är jag alltså gravid igen, och jag kan verkligen inte glädjas. Eller varje gång jag gör det så blir jag arg på mig själv, eftersom jag inte vill ta det så hårt igen om det händer. Förstår inte heller hur jag ska orka vänta till vecka 12, är i vecka 5 nu! Är det någon som vet när risken minskar, är risken lika stor fram till vecka 12? Skulle vara skönt om man kunde lugna sig lite om några veckor. Förra gången fick jag missfall i vecka 6.

Grattis till graviditeten :) förstår verkligen din oro, har nästan ångrat att jag blev gravid igen några gånger pga oro, har innan denna graviditet haft två missfall. Min gyn sa till mig att börjar hjärtat slå så är ett stort steg förbi, jag var på vul i v 7+5 och allt såg fint ut, nästa vul var i v 9+5 och allt såg även då fint ut med tillväxt och hjärtslag. Hon tyckte jag kunde känna mig lugn efter det men som hon sa, risken finns ju alltid kvar att något händer men den var inte mkt större i v 9+5 än i v 12.

Hoppas du får behålla den lilla den här gången och att du slipper bli allt för orolig!
  • hvep
    AnneliR skrev 2015-07-05 20:20:11 följande:
    Grattis till graviditeten :) förstår verkligen din oro, har nästan ångrat att jag blev gravid igen några gånger pga oro, har innan denna graviditet haft två missfall. Min gyn sa till mig att börjar hjärtat slå så är ett stort steg förbi, jag var på vul i v 7+5 och allt såg fint ut, nästa vul var i v 9+5 och allt såg även då fint ut med tillväxt och hjärtslag. Hon tyckte jag kunde känna mig lugn efter det men som hon sa, risken finns ju alltid kvar att något händer men den var inte mkt större i v 9+5 än i v 12.

Hoppas du får behålla den lilla den här gången och att du slipper bli allt för orolig!
    Tack snälla! Och grattis själv, vad härligt att du har fått höra hjärtslagen! Ja det är så synd att man inte kan förknippa graviditeten med något bra ännu, men hoppas man blir mindre orolig alltefter veckorna går, om det nu går vägen! Fick du göra ett vul i vecka 7 pga dina tidigare två missfall? Funderar på hur stor chansen är att man får göra det så tidigt, annars tror jag min barnmorskeklinik gör första i vecka 10. 
  • AnneliR

Hej hej!

Hur går det för alla? :) går in i vecka 13 på fredag och vet ni vad, har igår och idag känt som svagt fladder i nedre delen av magen. Har svårt att tro att det ens kan vara bebisen men känns inte som när tarmarna rör sig. Kan det verkligen vara möjligt? Nån annan som anat eller känt något? Livmoder känner jag numera som en liten boll ovanför troskanten, är jättehård på morgonen :)

• hsh
    AnneliR skrev 2015-07-08 19:27:53 följande:

Hej hej!

Hur går det för alla? :) går in i vecka 13 på fredag och vet ni vad, har igår och idag känt som svagt fladder i nedre delen av magen. Har svårt att tro att det ens kan vara bebisen men känns inte som när tarmarna rör sig. Kan det verkligen vara möjligt? Nån annan som anat eller känt något? Livmoder känner jag numera som en liten boll ovanför troskanten, är jättehård på morgonen :)

Jag är också i v.13 och tyckte jag kände fladder nu ikväll. Inte fullt övertygad att det är bebis (känns så tidigt) men har inte känt nåt sånt förut. Livmodern känner jag inte än, har försökt leta :/
  • strawberri

Jag går in i vecka 17 på lördag och känner bebisen dagligen, känns som fladder eller någon liten buff, har känt sen vecka 12-13 ungefär (är andra graviditeten så jag känner igen känslan). Har inte haft några blödningar på 6 dagar nu "peppar peppar" så hoppas det slutat nu! Magen har växt en del den med och jag kan känna livmodern nästan mellan naveln och blygdbenet och ser en liten upphöjning också :) håller mina tummar och hoppas att alt går vägen denna gång!

• zaza21

Hej !! Hur går det mer er allihopa?
    Jag är i vecka 17 idag och har känt bebisen i 3 dagar nu MEN jag undrar om jag måste då känna bebisen VARJE DAG eller är det fortfarande tidigt??
    annars är allt bra förutom kvällsillamående som inte försvinner.

• WiMe06
    zaza21 skrev 2015-07-18 18:09:20 följande:

Hej !! Hur går det mer er allihopa?

Jag är i vecka 17 idag och har känt bebisen i 3 dagar nu MEN jag undrar om jag måste då känna bebisen VARJE DAG eller är det fortfarande tidigt??

annars är allt bra förutom kvällsillamående som inte försvinner.

Tror inte du behöver känna den varje dag i den veckan, då många inte ens börjar känna bebisen förrän efter v 20, men prata med din bm och se vad hon säger tycker jag. Vad roligt att du känner den, grattis

Jag går in i v 15 på måndag och kan känna som fladder i magen ibland, som jag tror är bebisen
  • zaza21

Hej!
    Var hos doctorn igår och fick höra hjärtljud och allt såg bra ut. Jag sa till henne att jag har börjat känna fostret och då sa hon : nej det kanske är något annat du känner,det är tidigt att känna!
    Men jag är säker för jag har ett barn innan och vet hur det känns.
    Vad tycker ni? Är v 17
    Ska göra RUL om 9 dagar.spännande! Få se om det blir en flicka eller pojke denna gång.

Svar på tråden Så rädd för missfall