• Aqq1

Så rädd för missfall

Efter två tidiga missfall har jag nu plussat igen och jag är såå orolig, förstår inte hur jag ska orka med denna oron ända till vecka 12 när risken iallafall minskat lite. Någon som vart i samma sits och har några tips hur man ska tänka eller någon solskenshistoria? Har en liten kille sen innan där allt gick bra.

• Svar på tråden Så rädd för missfall
  • Bubblor
    strawberri skrev 2015-06-24 15:33:54 följande:

Jag har lika dant mina är grönbruna i färgen men jag hade blödning i lördags så beror nog på det. Är då orolig att det ska gå åt skogen med graviditeten pga blödningarna :( hörde iaf hjärtat på bebisen nyss för första gången med min dopplet så det lugnar en del! Trodde det va för tidigt att höra något. Är i v 14.

Vad roligt att du kan höra hjärtljuden! :D Jag har ingen aning om någonting, har inte något ultraljud förrän den 8/7, har inte fått höra något eller så. Blir ju skitnervös, men är väl bara att stå ut antar jag, finns inget jag kan göra ändå :)
  • Seven Costanza
    gr0 skrev 2015-06-23 22:15:09 följande:

Jag fick ett missfall i v 10 för några månader sen, graviditeten hade avstannat ungefär v 7. Idag har jag passerat 7 veckor igen och var på besök hos BM som erbjöd mig ett VUL på måndag.

Förra gången var jag övertygad om att graviditeten stannat upp eftersom jag hade haft väldigt få symptom som sedan försvann. Den här gången har jag något mer symptom men tycker att de har lindrats igen.

Jag är t ex inte så trött som man "ska" vara (har istället svårt att sova sen några dar tillbaka), jag mår ej heller illa eller har större problem med lukter och inga som helst hormonsvängningar. Däremot har jag lite ont i brösten, men det har gått från att göra ont i främst bröstvårtorna till att ha ont i hela brösten. Förra gången slutade brösten göra ont väldigt tidigt. Jag har också den här gången extremt långsamma tarmar med olika sorts ont i magen som följd. Kissar något oftare än vanligt med.

"Måste" man vara supertrött för att vara gravid? Jag känner mej mer utmattad än sömnig liksom, speciellt under arbetsdagen. Över helgen när jag bara varit hemma och tagit det lugnt har jag känt mig helt som vanligt.

Jag är så nervös inför måndag, hade verkligen önskat att det gick vägen den här gången eftersom jag har tiden litegrann emot mig, är 34 år och det är första barnet. Tredje graviditeten.

Beklagar dina missfall! Jag har också väldigt lite symptom, inget illamående eller problem med lukter eller smaker, bara lite trött. Hade ont i brösten runt v 5-10 men det har avtagit nu. Ont i magen och gasig här med. Jag bokade ett VUL pga brist på symptom men allt var som det skulle i v 10+0. Gick in i v 13 idag och har KUB på måndag så jag hoppas att allt visar sig vara bra. Jag tror absolut att din bebis kan må bra trots att du inte märker så mycket - alla får ju inte alla symptom men man tror ju lätt det när man läser om det. Hoppas allt går bra för dig den här gången!
  • Seven Costanza
    zaza21 skrev 2015-06-24 15:56:25 följande:

Hej alla!

Ska uppdatera lite.

Mina symtomer har alltid varit upp och ner och ibland kände jag inget i 5 dagar i sträck.

Var på kub testet igår,är vecka 12+4 och var jätte nervös eftersom sista gången jag skulle dit såg vi att fostret var död.

Men allt var jätte bra och fostret var 6.3 cm och fick även höra hjärtat slår.

Men det tog lång tid för henne att göra ultraljudet för hon kunde inte mäta nacken så bra pga bebisens position. Hon höll på 50 min med ultaljudet och ibland tryckte hon väldigt hårt men jag sa inget,tänkte att hon kan sitt jobb. Men ändå blir man lite orolig.

Är det okej att göra ett ultaljud så här lång tid och är det inte farligt om man trycker ? Är det någon som vet?

Grattis till levande foster! Jag kan inte svara på dina frågor om ultraljudet tyvärr, ska själv på KUB på måndag, men jag förutsätter att barnmorskan vet vad hon gör så försök inte tänka mer på det. Får jag fråga vad ni fick för resultat/sannolikhet? Hur gammal är du? Jag är 31 och såvitt jag läst är sannolikheten för Downs syndrom ca 1:500 i min ålder, men hoppas på ännu bättre siffror.
  • zaza21
    Seven Costanza skrev 2015-06-24 15:19:08 följande:
    Grattis till levande foster! Jag kan inte svara på dina frågor om ultraljudet tyvärr, ska själv på KUB på måndag, men jag förutsätter att barnmorskan vet vad hon gör så försök inte tänka mer på det. Får jag fråga vad ni fick för resultat/sannolikhet? Hur gammal är du? Jag är 31 och såvitt jag läst är sannolikheten för Downs syndrom ca 1:500 i min ålder, men hoppas på ännu bättre siffror.
    Jag är 23 år.
    Är på semester utomlands nu så jag gjorde kub testet i kanada och här sa barnmorskan att dem skulle ge oss resultatet om 2-3 dagar (har även lämnat blodprover) så jag fick ingen svar direkt MEN hon sa oxå att på ultraljudet såg allt bra ut så hon tror att fostret är frisk.men fick tyvärr inga siffror,vet ej om jag ska få heller. Får vänta 2 dagar och se.
    I sverige vet jag inte om dem gör testet på samma sätt eller om man får svar direkt.
  • Seven Costanza
    zaza21 skrev 2015-06-24 21:55:59 följande:

Jag är 23 år.

Är på semester utomlands nu så jag gjorde kub testet i kanada och här sa barnmorskan att dem skulle ge oss resultatet om 2-3 dagar (har även lämnat blodprover) så jag fick ingen svar direkt MEN hon sa oxå att på ultraljudet såg allt bra ut så hon tror att fostret är frisk.men fick tyvärr inga siffror,vet ej om jag ska få heller. Får vänta 2 dagar och se.

I sverige vet jag inte om dem gör testet på samma sätt eller om man får svar direkt.

Aha ja men du får jättegärna skriva här vad du fick för resultat sedan. Jag lämnade blodprov i torsdags - de sa att om man lämnar minst en vecka i förväg så analyserar de blodprovet innan och så får man sina siffror direkt efter ultraljudet. Om man inte har gjort blodprovet i förväg får man vänta på sitt resultat. Du lär få siffror om någon dag, det är ju därför man gör KUB för att få sannolikhetssiffror för olika trisomier. Hoppas allt går bra med den här graviditeten för dig!
  • zaza21
    Seven Costanza skrev 2015-06-24 16:05:54 följande:
    Aha ja men du får jättegärna skriva här vad du fick för resultat sedan. Jag lämnade blodprov i torsdags - de sa att om man lämnar minst en vecka i förväg så analyserar de blodprovet innan och så får man sina siffror direkt efter ultraljudet. Om man inte har gjort blodprovet i förväg får man vänta på sitt resultat. Du lär få siffror om någon dag, det är ju därför man gör KUB för att få sannolikhetssiffror för olika trisomier. Hoppas allt går bra med den här graviditeten för dig!
    Ja, ska uppdatera när jag får resultatet!
    Hoppas det går bra för dig med:)
  • Mesakura

Hej människor! Hoppas era magar och innehåll frodas. Själv är jag möjligtvis på gång igen!

Jag fick ju ett missfall nu den 7 juni. Blödningen varade t o m den 12 juni. Äl var igång redan innan midsommar?! Fick det nämligen bekräftat på efterkollen på sjukhuset. Kan det verkligen ske så fort:P

Iaf vilket fall som helst är jag isf i vecka 3 (2+4) Haha

Jag vet att jag brukar få tidiga symtom men detta är lite skrämmande. Jag svär på att jag inte går och tänker på det men jag har haft lite ömma bröst sedan 2 dagar. Och nu idag så kom jag på först på kvällen att jag ätit i stort sätt hela dagen :O Sitter just nu i sängen och är döhungrig. Men jag känner liksom att det inte är hunger på riktigt, om ni förstår vad jag menar.

Är det så att ju fler graviditeter, även om de blir tidiga missfall, att symtomen börjar tidigare?

Men jaja det blir intressant att se nästa vecka när jag tar ett test.

• gr0
    Marie14 skrev 2015-06-24 12:48:43 följande:
    Har du haft två missfall? Jag har haft det, tredje gången gillt nu hoppas jag på. Mina symtom går upp och ner .Har jättemycket ibland och ibland nästan ingenting.
    Jag fick ett extremt tidigt missfall också, innan det första. Hade jag inte gjort ett gravtest hade jag inte vetat att det var ett missfall förutom att mensen var nån dag sen och jag hade väldigt ont i flera dagar innan vilket jag inte brukar ha. Jag vet inte om sådana jättetidiga missfall ens räknas. Utöver det gjorde jag en abort i v 10 för över tio år sen och den graviditeten jämför jag hela tiden med eftersom jag verkligen var trött mycket då.

Nu har jag lite dålig koll i tråden, men har du gjort VUL och kollat om det är okej?
  • Moorii

Usch, nu är det inte roligt :( för kanske två dagar sedan kom en liten dripp med blod när jag gick på toaletten, inget mer. Igår kväll kom det ut en ljusbrun slemmig flytning med lite mörkt, koagulerat blod! Nu på morgonen har det kommit en ljusbrun /ljusrosa flytning. Jag satt och grät igår för jag var helt säker på att det är kört nu :(

Har ringt bm, som ska ringa upp om tjugo minuter, hoppas på att få komma in för ultraljud snabbt! Vad tror ni, är det bara att ge upp? :(

• Mesakura

Alltså är det normalt att efter ett missfall få spontana blödningar mer än 2 veckor efter att missfallsblödningen upphört?
    Hade lite brun flytning igår och nu är det blodblandat? Nidblödning brukar väl vara lite mindre eller kan den bli större pga  att jag inte haft mens emellan?

Svar på tråden Så rädd för missfall