• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Jasminefjellberg

Minneli ja jag har varit hos barnmorskan första gången på inskrivningssamtal och andra gången tog jag prover. Nästa gång är ultraljudet och sedan efter det i v25 :)

• Gosmos
    Nattöga skrev 2015-07-26 16:05:56 följande:

Facebook-grupp finns fortfarande och ja, där är det mycket mer aktivitet :)

Alla som vill med i den, skicka PM till mig här med antingen en mailadress eller namn+beskrivning av FB-profilbild så lägger jag till i gruppen :)

Är det en stängd grupp som ingen obehörig ser att man är med i?
  • minneli
    Jasminefjellberg skrev 2015-07-26 18:34:58 följande:

Minneli ja jag har varit hos barnmorskan första gången på inskrivningssamtal och andra gången tog jag prover. Nästa gång är ultraljudet och sedan efter det i v25 :)

Men ring henne och hör om du kan få lyssna på hjärtat och förklara hur du känner! Så har jag gjort om det är långt mellan besöken och man vill bli lite lugn :)
  • Jennsan84

Förstår hur du känner. Jag har bf 10 feb och har RUL 18/9 så ligger några dagar efter dig:) jag bokade en egen tid för tidigt UL. Detta för att jag inte alls har jättemycket symptom. Mår inte illa eller nått så va lite nojig att allt inte stod rätt till men det gjorde det :)

Jasminefjellberg skrev 2015-07-26 17:55:03 följande:

Hejsan! Jag hoppar in här, plussade i början av Juni, har bf 6 februari som vi har räknat.

Har dock en fråga, jag är nu i v13 (12+0) och har inte gjort något UL ännu utan jag väntar på RUL som är den 15/9. Det är nu 7 veckor kvar tills dess och jag börjar bli nojig nu då jag inte fått bekräftat att fostret lever och allt är bra. Är det många som väntar tills rutinultraljudet första gången ni kollar att allt står rätt till med bebis?

• AngelinaAr

Jag hade inte väntat palla vänta sålänge dom kan inte neka dig vård säg att du är orolig

• Erna90

Får erkänna att jag har lite svårt att skilja på UL, VUL och RUL! ? Rul är det som brukar vara kring vecka 18-20 eller och då kollar man organ och sånt lite mer eller (fått för mig att det är ngt sådant..)?

Ska på ultraljud vecka 32 och är då i vecka 12+5. Ska göra kub test då (tog blodprov nu i veckan). Frågan är då; är det bara UL eller VUL? Vad är skillnaden!? Många förkortningar att hålla reda på minsann!!

• Mamma till två gullegrisar
    Erna90 skrev 2015-07-26 21:38:13 följande:

Får erkänna att jag har lite svårt att skilja på UL, VUL och RUL! ? Rul är det som brukar vara kring vecka 18-20 eller och då kollar man organ och sånt lite mer eller (fått för mig att det är ngt sådant..)?

Ska på ultraljud vecka 32 och är då i vecka 12+5. Ska göra kub test då (tog blodprov nu i veckan). Frågan är då; är det bara UL eller VUL? Vad är skillnaden!? Många förkortningar att hålla reda på minsann!!

Kub testet görs med ultraljud. Vanligt ultraljud och inte vaginalt. Rul är precis det du tror. Vul är vaginalt ultraljud och görs när man inte är så långt gången.

Sen finns tul som är tillväxtultraljud. .

Massa olika förkortningar finns det ;)
  • Stiffin

Nej, det är en massa förkortningar att hålla reda på, så jag förstår dig! Jag var likadan med mitt första barn.

VUL: Vaginalt ultraljud
    RUL: Rutinultraljud. Sker precis som du säger i vecka 18-20 och det kollas organ, storlek och du får ett mer precist BF-datum (beräknad födelse).

UL: Ultraljud, rätt och slätt.

• minneli

Vul är vaginalt ultraljud. Det kan man få göra tex tidigt i graviditeten.
    Ul är ultraljud, jag har gjort ul i v9 men tex vul i vecka 7
    Rul är rutinultraljud som görs i vecka 18-20. Då är alla foster ungefär lila stora och det är lättast att mäta och bestämma datum. Sen kollar de ju alla organ, kanske mäter fostervattnet mm.
Svar på tråden BF februari 2016