• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Agnesmamma2012
    minneli skrev 2015-09-23 20:33:46 följande:

Jag ska till bm imorgon och kolla blodtryck och äggvita i urinen för jag har fått lite havandeskapsförgiftningkänningar. Fick det med första vid vecka 34 och andra två dagar innan förlossningen så det här känns onödigt tidigt.

Vad har du för symtom ?
  • Linda8110
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-09-23 21:41:44 följande:

Kul med alla lyckade rul :) och många pojkar här :)

Vi har vårt på tisdag. Ska bli så spännande. .

I min mage ligger förmodligen en flicka, men lite oklart ;)
  • Linda8110
    Februari16 skrev 2015-09-23 13:37:49 följande:

Hej tjejer! Jag drog mig ur tråden för någon vecka sen, efter vårt rules. Bm hittade något avvikande så därför fick vi göra ett till ul och träffa en läkare som rådde oss att göra fvp. Har alltid tänkt att det är nåt som jag skulle säga nej till men tanken på att gå 20 veckor till och inte veta säkert kändes outhärdlig. Sen väntade många fruktansvärt tunga dagar med mycket tårar och nedstämdhet men så idag trillade ett helt fantastiskt brev ner i brevlådan där det stod att liten har ett normalt antal kromosomer!! Lyckan är total och jag kan äntligen andas igen.

Är i v 21 nu och på sista ul:et visade liten upp sig ordentligt utan att vi bad om att få veta så nu vet vi att vi väntar en liten pojke!

Grattis!!!! Vad underbart skönt!!!
  • Mamma till två gullegrisar
    Linda8110 skrev 2015-09-24 06:14:15 följande:

Igår fick vi lyssna på bebisen hjärta för första gången :) Häftigt!

Va kul:) här görs i det förrän i v23 längre.. skitjobbigt o vänta på rul eftersom jag inte har känt några rörelser ännu, tror jag .. innan fick man lyssna på hjärtat tidigare men dom har nu tagit bort det besöket.
    Linda8110 skrev 2015-09-24 06:14:15 följande:

Igår fick vi lyssna på bebisen hjärta för första gången :) Häftigt!

Va kul:) här görs i det förrän i v23 längre.. skitjobbigt o vänta på rul eftersom jag inte har känt några rörelser ännu, tror jag .. innan fick man lyssna på hjärtat tidigare men dom har nu tagit bort det besöket.
  • Linda8110
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-09-24 06:41:35 följande:
    RUL gjorde vi i v.19 och idag går vi in i v.21. Dvs vi fick inte lyssna på hjärtat under RUL utan detta var igår på rutinkoll hos barnmorskan. Vilken vecka är du i?
  • ondar
    Februari16 skrev 2015-09-23 20:14:31 följande:

Tack ondar och Småland!

Ang. det här med könsroller och föräldraskap så verkar det vara nåt som är väldigt djupt rotat hos många. Känns som att många nästan dumförklarar pappor och gör mammor oumbärliga. Min sambo är precis lika kapabel att vara förälder som jag är, vi är båda nybörjare

Usch javisst är det så! Jag har ju ett barn sen innan och är väldigt genus. Gör ingen skillnad på barn/vuxna utefter kön utan lär känna barnet ifråga istället för att utgå ifrån barnets könsorgan för att tro mig veta vad den tycker om. Gäller både leksaker och färger o annat. Och har faktiskt fått säga ifrån nu att jag inte vill få kommentarer som: åh va kul med två pojkar, eller gud va fantastiskt med en av varje eller liknande.. Jag vill inte att sånt ska rota sig i min son som är 5 o snappar upp mkt, ett barn, helst friskt, är vad vi ville ha när vi bestämde oss för att skaffa en till.

Och min son ska aldrig bli en sån som dömmer utifrån kön. Min uppfostran har vart tydlig i det från start. Alla är lika mkt värda i vår familj och lika kapabla till såväl föräldraskap eller vad någon än vill prova :). Dock är det jag som kommer vara föräldraledig men det är för att jag är arbetslös och sambon tjänar bra. Han kommer dock vara föräldraledig samtidigt som mig en del, det är hans första biologiska barn så han är såklart väldigt spänd.

Men det är svårt att bli av med alla starka fördomar om könsroller i samhället, tyvärr. Tråkigt för de manliga som inte får känna sig lika viktiga o tråkigt för mödrar som vill ut o jobba tidigt osv. Det är dåligt med stöd i dagens samhälle.

Den här avvikelsen barnmorskan tyckte sig se var inget att bekymra sig över alls då? Hon såg fel eller vad hände? Om du orkar prata om det förstås!
    Linda8110 skrev 2015-09-24 06:54:42 följande:

RUL gjorde vi i v.19 och idag går vi in i v.21. Dvs vi fick inte lyssna på hjärtat under RUL utan detta var igår på rutinkoll hos barnmorskan. Vilken vecka är du i?

Aha okej då är du lite längre gången..

Jag går in i v19 idag och på tisdag har jag rul och sen nästa besök hos bm är i v23.

Men blir galen av att inte känna något. Man kan ju inte låta bli att tro det värsta :( men allt är förhoppningsvis bra, han eller hon kanske ligger långt bak eller moderkakan ligger framför. .
Svar på tråden BF februari 2016