Februari16 skrev 2015-09-23 20:14:31 följande:
Tack ondar och Småland!
Ang. det här med könsroller och föräldraskap så verkar det vara nåt som är väldigt djupt rotat hos många. Känns som att många nästan dumförklarar pappor och gör mammor oumbärliga. Min sambo är precis lika kapabel att vara förälder som jag är, vi är båda nybörjare
Usch javisst är det så! Jag har ju ett barn sen innan och är väldigt genus. Gör ingen skillnad på barn/vuxna utefter kön utan lär känna barnet ifråga istället för att utgå ifrån barnets könsorgan för att tro mig veta vad den tycker om. Gäller både leksaker och färger o annat. Och har faktiskt fått säga ifrån nu att jag inte vill få kommentarer som: åh va kul med två pojkar, eller gud va fantastiskt med en av varje eller liknande.. Jag vill inte att sånt ska rota sig i min son som är 5 o snappar upp mkt, ett barn, helst friskt, är vad vi ville ha när vi bestämde oss för att skaffa en till.
Och min son ska aldrig bli en sån som dömmer utifrån kön. Min uppfostran har vart tydlig i det från start. Alla är lika mkt värda i vår familj och lika kapabla till såväl föräldraskap eller vad någon än vill prova :). Dock är det jag som kommer vara föräldraledig men det är för att jag är arbetslös och sambon tjänar bra. Han kommer dock vara föräldraledig samtidigt som mig en del, det är hans första biologiska barn så han är såklart väldigt spänd.
Men det är svårt att bli av med alla starka fördomar om könsroller i samhället, tyvärr. Tråkigt för de manliga som inte får känna sig lika viktiga o tråkigt för mödrar som vill ut o jobba tidigt osv. Det är dåligt med stöd i dagens samhälle.
Den här avvikelsen barnmorskan tyckte sig se var inget att bekymra sig över alls då? Hon såg fel eller vad hände? Om du orkar prata om det förstås!