• minneli

BF februari 2016

Mamma till två gullegrisar skrev 2015-12-29 20:08:12 följande:

Förresten, moderkakan har flyttat sig.. ca 6 cm ifrån utgången så blir inget ks iallafall. . Skönt det :)

Härligt! Och kul att ni fick reda på könet :) Min moderkaka hade ju oxå flyttat sig plus att vi fick se snoppen väldigt tydligt så nu är det ingen tvekan! :P

Ikväll har jag storstädat tvättstugan så att jag kan börja tvätta allt som ska tvättas i sensitive :)
  • minneli
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-12-29 22:37:51 följande:
    Ja, här syntes pungen väl :)

Ja, måste börja komma igång med sånt nu. Har ni egwn tvättstuga eller gemensam? Vi har inte köpt säng och sådant ännu. Så blir en tripp till Ikea innan jullovet är över. Samt måste köpa mer kläder och tvätta upp. Nu börjar de kännas att det är nära och man vill ha saker klara.
    Vi har egen tvättstuga och jag får för mig att jag måste rengöra allt, torktumlarfilter mm Innan jag tvättar. Men då blir ju det gjort ngn gång också :P
  • minneli
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-12-30 23:31:40 följande:

Vad har ni för namnfunderingar? Har ni kanske redan bestämt er för namn?

Jag var ju helt säker på att det var en tjej då jag fått tjejer innan så jag hade ett tjejnamn helt klart som egentligen förra dottern skulle heta.
    Killnamn är så svårt! Jag har en lista men jag väl fastnat för ett mer men det är ju det där med att man ska komma överens oxå... Tänk om man kunde få bestämma namnet helt själv utifrån att man burit och fött barnet?! :D
  • minneli
    sladda skrev 2015-12-31 11:09:12 följande:
    Känns som alla missuppfattar mig så "drar tillbaka" frågan. Jag bryr mig så klart inte om vad man klär barnet i. Har två tjejer redan varav en är mer pojkflicka men det ordet kanske man inte heller "får" använda. Men sen är det ju självklart att vissa kläder är mer gjorda för tjejer o andra för killar. Men skit samma nu ;) . Köper blandat men bara i mindre storlekar. Barnet kanske klär bättre i vissa färger än andra. :p
    Jag har två tjejer (2 och 6) sedan innan också så jag förstår dig!
  • minneli

Oj spännande! Hur går det februari16?

Jag har tvättat ganska mkt nu och tagit fram skötväskan, som får bli bb-väskan.
    Eftersom jag löper större risk att få havandeskapsförgiftning så vill jag fixa mkt nu innan, ifall jag bli liggandes sen. Är i mitten av v.33. Men det är fortf massa kvar att göra.

• minneli
    idm skrev 2016-01-02 12:25:24 följande:
    Om jag får fråga, vad är det som gör att du har större risk att få havandeskapsförgiftning?

Vi tänkte med använda skötväskan som en av Bb-väskorna :) Känns spännande att packa den :) Är i mitten av v.35 just nu :)
    Jag fick det med första barnet runt v34 och med andra först i v38-39 så bm sa att jag mest troligt kommer få det den här gången oxå. Så jag går på lite tätare kontroller.
    Vet inte varför jag fått det, är väl otur bara antar jag för överviktig är jag inte :)
    Men andra gången jag fick det hann jag knappt märka det. Första gången var det jobbigare då jag blev inlagd på sjukhuset flera ggr och fick springa till bm varannan dag samt äta dubbla blodtrycksmediciner.
  • minneli
    idm skrev 2016-01-08 14:30:57 följande:

Var hos min barnmorska idag, är i vecka 36 (35+3). Blodsocker och järnvägen såg väldigt bra ut. Sf-mått: 36 och bebis hjärtljud var bra. Bebis rör sig mycket och ofta. Mitt blodtryck låg däremot högt, 138/98. Jag brukar få högt blodtryck när jag är på sjukhuset då jag blir nervös när just blodtrycket ska tas. Men ett undertryck på 98 har jag då aldrig tidigare fått.

Hur som helst så fick jag ta ett urinprov som inte visade några som helst spår av äggvita. Jag kommer gå på kontroll varje vecka nu för att bm vill ha koll på mig. Min bm är väldigt bra och lugnande och sa att jag absolut inte skulle oroa mig, men om jag får väldigt ont i huvudet eller om synen börjar kännas konstig så ska jag ringa in direkt.

Någon annan som varit med om något liknande? Jag och min man gör vårt bästa för att hålla oss lugna, men det är lättare sagt än gjort. Blir lite nervös av hela situationen...

Mitt blodtryck var oxå lite förhöjt igår när jag var hos bm. Men jag hade med mig båda barnen oxå.... Kan ju vara lite blodtryckshöjande :)
    Men eftersom jag haft havandeskapsförgiftning innan så ska jag kolla trycket på onsdag igen.

Då jag haft havandeskapsförgiftning har jag haft molande ont i huvudet och så är det som ljusprickar överallt när man tittar.
    Ett annat symtom man kan vara uppmärksam på är om det gör ont i mitten av revbenen, längst ner och lite mot höger.

Men bara de har koll på trycket ditt och om du har äggvita i urinen så går det säkert bra.
  • minneli

Jag har fött innan och inte fått problem med underlivet. Jag har inte spruckit något, det är ju väldigt individuellt hur det går och så men att tex lyssna på barnmorskan när hon säger att man ska pausa i krystningarna tror jag hjälper.
    Efter första förlossningen fick jag iof äta järntabletter för jag förlorade så mkt blod och då fick jag hemorojder. Inte kul!

Angående kläder så har jag ingen tjockare overall när de är så små. I babyskyddet ska de ändå inte ha så mkt på för då fungerar bältet sämre. Där har jag som mest en sådan overall från pop.. Undra om det heter vindfleece, men sådana flärpar som man kan vika över armar och ben. Sen tar jag en eller två filtar över beroende på väder. Olika tjocka mössor, vantar och tossor. I vagnen har jag en voksipåse och klär bäbisen beroende på vädret.

Är i vecka 35 på tisdag. Ni som är runt den veckan, har ni monterat spjälsängen?

• minneli
    zezzan81 skrev 2016-01-10 22:17:22 följande:
    Är i v 36 på onsdag och vi köpte en baby Bedside Crib via blocket för några veckor sedan som var färdigmonterad. Vill ha henne bredvid mig men har 2 till att ta hänsyn till så då känns det bra att enkelt kunna lägga henne i sin säng men ändå nära. De 2 större sover oftast i sina sängar men kommer till oss i bland:)
    Våra två kommer också till oss på natten så jag vet inte hur vi ska få plats. Yngsta kommer jämt och äldsta ibland.
    Funderar på babynest?
Svar på tråden BF februari 2016