• minneli

BF februari 2016

Jag har också katter. Innan bäbisen kommer så har jag en sån blomspray (?) med vatten på sängbordet. Så sprutar jag på katterna när jag ser att de är sugna på att hoppa i. Alltså precis då de tänker hoppa.

Ett annat tips är att lägga ballonger i spjälsängen så hoppar de en gång vill de inte göra det igen :P Det har jag aldrig prövat själv men blomsprutan har fungerat bra de tidigare gångerna iaf.

• minneli
    Anonym (Småland) skrev 2016-01-11 12:37:26 följande:
    Vi visar bara katten stället där han inte får vara och fräser till, då vet han att han inte får vara där. Sprayar inte på katten då det är så elakt, han hatar vatten, dessutom leder det bara till att han protesterar när vi inte är hemma då ska han markera att han minsann får vara där så länge vi inte ser. För vår del funkar det mycket bättre med att vänja honom vid prylarna utan vatten eller citronspray då dessa bara leder till att han börjar markera. Vi är lika envisa som katten men han är "herren på täppan" när vi inte är hemma, och därmed alltid vinner. Funkar bättre att kompromissa med honom. Nej, han är inte som andra katter! Han tror att han är en hund och är dessutom kär i en annan hund

Hade vi kört med vatten så hade han garanterat "satt sin doft" i sängen :-/

Ett tips vi fick av veterinär är att ge katten Zylkene, "ges till katter inför ovanliga situationer eller före tillfällen så som förändringar i miljön, att bli lämnad, nya människor eller djur... eller när djurets rutiner ändras". Funkat väldigt bra vid resor tidigare (tycker inte om att åka bil) och han får det nu inför barnets ankomst. Zylkene är baserat på komjölk och är ett kosttillskott, så katten blir inte drogad av oss :-P
    Mina katter markerar aldrig utan det är just det att jag inte vill att de hoppar ner i sängen och riskerar att hoppa på bäbisen, ligga på/nära bäbisen eller att de hårar ner.
    Lite vatten upplever jag inte är elakt, det är ju bara litegrann. Vi kan oxå göra ett ljud typ "fräsa" och då brukar de förstå, men just med spjälsängen vill jag vara säker att de inte hoppar ner i.
  • minneli

Var hos bm idag och nu känns det ju farligt nära att det ska bli en havandeskapsförgiftning. Hade lite högt blodtryck och ska dit igen på fredag och sen på måndag. Hade dock ingen äggvita i urinen. Har svullnat en del och gått upp 18 kg. Järnvärdet var lite lågt oxå så jag ska äta järnrik kost och mäta igen på måndag. Sen hade inte SF måttet ökat så mkt så är det typ samma på måndag så blir det tillväxtultraljud. Såhär blev det precis i de här veckorna med min yngsta oxå, så jag fick göra ett ultraljud. (Vecka 35)

• minneli

Var hos bm idag och nu känns det ju farligt nära att det ska bli en havandeskapsförgiftning. Hade lite högt blodtryck och ska dit igen på fredag och sen på måndag. Hade dock ingen äggvita i urinen. Har svullnat en del och gått upp 18 kg. Järnvärdet var lite lågt oxå så jag ska äta järnrik kost och mäta igen på måndag. Sen hade inte SF måttet ökat så mkt så är det typ samma på måndag så blir det tillväxtultraljud. Såhär blev det precis i de här veckorna med min yngsta oxå, så jag fick göra ett ultraljud. (Vecka 35)

• minneli
    idm skrev 2016-01-13 15:36:44 följande:
    Jag håller tummarna för att det inte visar sig vara havandeskapsförgiftning! Hur mår du i övrigt?

Jag ska med på en extra kontroll på fredag då mitt blodtryck var för högt vid förra besöket. Jag brukar dock alltid stressa upp mig på sjukhus så det är troligen därför som det visade högt. Hade inga spår av äggvita i urinet. Min mamma tog mitt blodtryck några gånger i hemmamiljö och då var det bra.
    Jag har haft lite ont i huvudet så det kan vara på gång med förgiftning. Sen är jag trött men kan absolut inte sova på nätterna men på dagarna går det bättre att sova ngn timme. Kan bli lite svårt bara med två barn hemma.
  • minneli
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-01-13 19:21:43 följande:
    Oj hoppas du slipper det denna gången. Hur högt var bltr?

Har det ökat för lite, ditt SF? Vad ligger det på nu? Vi har några dagar mellan oss har jag för mig och mitt låg på 34 igår. Går in i v35 på fredag.
    Jag kommer inte ihåg vad blodtrycket var.. Kanske att en siffra var 85? Så fort hon säger de där siffrorna åker de ut lika fort :)

Jag har hela tiden legat ett snäpp över kurvan och nu förra gången (vecka 34) var det 31 och idag (vecka 35) var det 32. Men jag hade exakt så med yngsta.. Typ när huvudet lägger sig neråt kanske? För hans huvud ligger neråt och rumpan till höger.
  • minneli

Men mäter man ungefär samma mått tre ggr blir det tillväxtultraljud sa hon. Det gör ju iof inget, får man en extra koll :)

• minneli

Var hos bm idag för att kolla blodtrycket, 125/85 var det och ingen äggvita så ingen havandeskapsförgiftning än så länge :)

• minneli
    idm skrev 2016-01-15 14:19:02 följande:
    Vad skönt :) var också hos bm idag och blodtrycket är fortfarande högt, 135/94 idag. Men när blodtrycket tas hemma av min mamma så är det ca 120/80. Så min bm oroar sig inte :) Har ingen äggvita i urinet :) Men jag måste ändå gå på extrakontroller resterande veckor, vilket visserligen är bra :)
    Blir det lika högt om du sitter en kvart, tjugo minuter i väntrummet innan du ska in till bm?
Svar på tråden BF februari 2016