Anonym (Småland) skrev 2016-01-11 12:37:26 följande:
Vi visar bara katten stället där han inte får vara och fräser till, då vet han att han inte får vara där. Sprayar inte på katten då det är så elakt, han hatar vatten, dessutom leder det bara till att han protesterar när vi inte är hemma då ska han markera att han minsann får vara där så länge vi inte ser. För vår del funkar det mycket bättre med att vänja honom vid prylarna utan vatten eller citronspray då dessa bara leder till att han börjar markera. Vi är lika envisa som katten men han är "herren på täppan" när vi inte är hemma, och därmed alltid vinner. Funkar bättre att kompromissa med honom. Nej, han är inte som andra katter! Han tror att han är en hund och är dessutom kär i en annan hund
Hade vi kört med vatten så hade han garanterat "satt sin doft" i sängen :-/
Ett tips vi fick av veterinär är att ge katten Zylkene, "ges till katter inför ovanliga situationer eller före tillfällen så som förändringar i miljön, att bli lämnad, nya människor eller djur... eller när djurets rutiner ändras". Funkat väldigt bra vid resor tidigare (tycker inte om att åka bil) och han får det nu inför barnets ankomst. Zylkene är baserat på komjölk och är ett kosttillskott, så katten blir inte drogad av oss :-P
Mina katter markerar aldrig utan det är just det att jag inte vill att de hoppar ner i sängen och riskerar att hoppa på bäbisen, ligga på/nära bäbisen eller att de hårar ner.
Lite vatten upplever jag inte är elakt, det är ju bara litegrann. Vi kan oxå göra ett ljud typ "fräsa" och då brukar de förstå, men just med spjälsängen vill jag vara säker att de inte hoppar ner i.