• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Februari16

Hej tjejer, kul att läsa om alla bm-besök och att de flesta verkar må bra trots vissa krämpor

Jag har en fråga till er omföderskor: hur har det känts när era barn har fixerat sig? Jag är bara i v 28 men har känt det som att liten har "borrat" ner sig igår och idag. Samtidigt har jag haft en hel drös sammandragningar (varav en del faktiskt har gjort ont!), hugg i ena ljumsken och ont i ryggslutet. Kan det vara så att han håller på att fixera sig eller vad kan det vara?

• idm
    Penguinlover skrev 2015-11-09 20:12:13 följande:

Jag ska börja vattenträning för gravida på onsdag. Det är en barnmorska som håller i det och det är 30 min träning följt av 30 min avslappning och tips och tricks inför förlossningen. Jag har blivit rekommenderad denna kurs av kollegor som gått den tidigare och som varit väldigt nöjda. Sedan var jag och simmade förra veckan och tänkte försöka göra det en gång per vecka.

Det låter härligt med vattenträning :)
  • lillterror
    hannis12345 skrev 2015-11-09 19:50:14 följande:

Ang träning!

Jag tränade väldigt mycket innan jag blev gravid. På sats framförallt! Nu känner jag mig mest ivägen!

Nu går jag på gravidpilates, men även gravidvattengympa som är sååååå härligt och som jag verkligen kan rekommendera!

Jag kommer gå på det fram till BF!

Det låter så jäkla härligt med vattengympa! Jag brukar normalt styrketräna 3-4 ggr i veckan och köra kondition 2-3 ggr i veckan. Funderar på att kombinera styrka med vattengympa när det är dags att få kroppen tillbaka efter förlossningen =)
  • lillterror
    idm skrev 2015-11-09 19:18:58 följande:

Idag fick jag äntligen svar från försäkringskassan gällande graviditetspenningen! Fick beslutet att jag har rätt till hel graviditetspenning :) väldig lättnad :) sista jobbdagen blir därmed den 10/12.

Grattis! Själv väntar jag fortfarande på besked, hur lång tid tog det för dig? =)
  • Anonym (orolig)

Vart får man papper om graviditetpenning ? Å vad är de är de de som man får innan barnet är fött å den föräldrapenning, för hat vara fått papper om föräldrapenning ja "/ och är de bråttom med att skicka in det? Och kan man skriva bf datum att man vill ha föräldrapenning från de datumet? Annars missar man ju dagar om man tar ut de nu ? Å graviditetpenning kanske bara man fåe om man har jobb ? Och tar dras inga dagar väl? Så dålig på detta :(

• lillterror
    Anonym (orolig) skrev 2015-11-10 09:01:18 följande:

Vart får man papper om graviditetpenning ? Å vad är de är de de som man får innan barnet är fött å den föräldrapenning, för hat vara fått papper om föräldrapenning ja "/ och är de bråttom med att skicka in det? Och kan man skriva bf datum att man vill ha föräldrapenning från de datumet? Annars missar man ju dagar om man tar ut de nu ? Å graviditetpenning kanske bara man fåe om man har jobb ? Och tar dras inga dagar väl? Så dålig på detta :(

Graviditetspenning får man om man har ett fysiskt krävande jobb, och då får man ersättning från fkassan 60 dagar innan bf. Ansöker gör man via fkassans hemsida. och börja ansöka om föräldrapenning behöver du inte göra innan barnet är fött, du vet ju inte redan nu om bäbisen kommer fyra veckor tidigare eller tolv dagar senare..
  • idm
    lillterror skrev 2015-11-10 08:07:50 följande:

Grattis! Själv väntar jag fortfarande på besked, hur lång tid tog det för dig? =)

Försäkringskassan fick in mina papper den 20/10 och jag fick svar igår :) vad jobbar du som? :)
  • Anonym (orolig)

Föräldrapenninen går ju att ändra hele tiden när man vill å man kan ju ansöka om 7 dagar innan bf å den bara ändra ?

• Anonym (Ja då)
    lillterror skrev 2015-11-10 12:20:00 följande:

Graviditetspenning får man om man har ett fysiskt krävande jobb, och då får man ersättning från fkassan 60 dagar innan bf. Ansöker gör man via fkassans hemsida. och börja ansöka om föräldrapenning behöver du inte göra innan barnet är fött, du vet ju inte redan nu om bäbisen kommer fyra veckor tidigare eller tolv dagar senare..

Men om man vill ta ut föräldrapenning innan barnet kommer hur långt innan måste man söka då tror ni?
  • Anonym (Ja då)

De sista tio dagarnas innan förlossning får man ju inte graviditetspenning, så då får man ju ta fp. Jag har inte sökt heller så, och sjukskriven blir jag nog inte heller, är fullt frisk.

Svar på tråden BF februari 2016