• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Penguinlover

Idag är jag irriterad. På jobbet är det många som frågar när det är dags och det är ju inget konstigt med det. Däremot är jag trött på att höra negativa kommentarer. Ett exempel är då jag på frågan hur jag mår svarat att jag mår bra och då får höra att det kan ändras väldigt snabbt. Idag fick jag höra kommentaren "det är vad du tror ja" när jag svarade på frågan om hur länge jag ska jobba. Har man inget trevligt att säga kan man väl vara tyst? Dessutom är det många kommentarer om min storlek vilket också irriterar mig. Många har frågat hur det kan vara så långt kvar med den magen och ett par gånger har jag fått frågan om jag är säker på att det inte är tvillingar. Det känns konstigt att så många kommenterar min kropp och dessutom antyder att den inte är "normal". Hur tänker folk egentligen? Jag blir nästan orolig för att jag ska vara onormalt stor, men när jag var hos barnmorskan för två veckor sedan i vecka 26 var mitt sf-mått 24 cm vilket jag har förstått inte är större än medel.

• Februari16
    Hedisen skrev 2015-11-24 10:00:49 följande:

Tja brudar! Känner själv att jag inte varit så aktiv i denna tråd men just nu behöver jag bara få skriva av mig lite, få lite reflektioner och höra andras erfarenheter.

Usch, är i v30 (29+0) och ligger på förlossningen med kraftiga förvärkar, kom in igårkväll och fick stanna. Trodde själv att de inte var nå allvarligt och att dom typ skulle skicka hem mig i dörren. Men så är läget, här ligger jag. Alldeles för tidigt för såna värkar, och min lillkorvs hjärtfrekvens sjunker vid varje värk för att sedan gå upp igen när värken är över. Har en livmodertapp på 27 mm (normalt? ) och är öppen 1 cm.. väntar på läkaren som ska göra ny undersökning och nytt ultraljud. Korven har även fixerat sig.. bör jag vara orolig? Någon som varit med om liknande? Som förstföderska är allt sånt här nytt och läskigt, man fattar ju inte hälften av vad dom pratar om :p

Usch vad jobbigt för er! Har du fått värkhämmande dropp? Jag har inte varit med om nåt liknande själv men jag jobbar som neo-ssk och svarar gärna på frågor om du behöver prata av dig. Håller tummarna för att liten stannar några veckor till!
  • lillterror
    Penguinlover skrev 2015-11-24 11:03:41 följande:

Idag är jag irriterad. På jobbet är det många som frågar när det är dags och det är ju inget konstigt med det. Däremot är jag trött på att höra negativa kommentarer. Ett exempel är då jag på frågan hur jag mår svarat att jag mår bra och då får höra att det kan ändras väldigt snabbt. Idag fick jag höra kommentaren "det är vad du tror ja" när jag svarade på frågan om hur länge jag ska jobba. Har man inget trevligt att säga kan man väl vara tyst? Dessutom är det många kommentarer om min storlek vilket också irriterar mig. Många har frågat hur det kan vara så långt kvar med den magen och ett par gånger har jag fått frågan om jag är säker på att det inte är tvillingar. Det känns konstigt att så många kommenterar min kropp och dessutom antyder att den inte är "normal". Hur tänker folk egentligen? Jag blir nästan orolig för att jag ska vara onormalt stor, men när jag var hos barnmorskan för två veckor sedan i vecka 26 var mitt sf-mått 24 cm vilket jag har förstått inte är större än medel.

Det är något som irriterar mig galet mycket med! Speciellt när folk påpekar ens storlek, det är som att bara för att man är gravid så har folk rätt att säga sånt? I början fick jag höra "Oj vad du har lagt på dig!", då hade jag gått upp fyra kilo men hade extrema problem med förstoppning så magen var riktigt svullen. Nu får jag istället höra "vad liten du är, äter du verkligen ordentligt?". Och då var mitt sfmått 26 cm i v26. Försöker skita totalt i vad folk tycker och tänker om det, oftast går det bra men ibland ältar man det resten av dagen. Vi är alla olika, ser olika ut under graviditeten och mår olika. Det är inte svårare än så. Så länge bäbis mår bra tar jag det som ett tecken på att allt är rätt oavsett storlek =)
  • Februari16

Oj vad jag känner igen mig.. jag får kommentarer dagligen om hur stor magen är och att dom måste ha missat en tvilling.. känns ju troligt efter 4 ultraljud! Det är som att det är fritt fram att kommentera en gravid kvinnas kropp. Min mage ligger precis över medel på kurvan men eftersom jag är kort (156 cm) så blir magen så utstickande liksom. Jag tycker att du ska säga ifrån om kommentarerna blir för påstridiga, folk får lära sig att inte lägga näsan i blöt när det gäller andra... Kram på dig!
  • lillterror
    Februari16 skrev 2015-11-24 11:36:29 följande:

Oj vad jag känner igen mig.. jag får kommentarer dagligen om hur stor magen är och att dom måste ha missat en tvilling.. känns ju troligt efter 4 ultraljud! Det är som att det är fritt fram att kommentera en gravid kvinnas kropp. Min mage ligger precis över medel på kurvan men eftersom jag är kort (156 cm) så blir magen så utstickande liksom. Jag tycker att du ska säga ifrån om kommentarerna blir för påstridiga, folk får lära sig att inte lägga näsan i blöt när det gäller andra... Kram på dig!

Haha jag är också en kortis och det syns på magen! Min växer mer uppåt än utåt och bröstkorgen har utvidgats rejält tack vare det! Gått från 70 i bh till 90 (!!!!!). Först nu i v28 växer den tydligt utåt. Förstår inte vad som ger folk rätten att kommentera sådär. Säg något snällt eller säg inget alls! =)
  • Anonym (orolig)

Jag stör mig på att min mamma ska kolla på min mage varenda gång vi ses , folk som inte vet om de så är de ju skillnad dom kollar men när man vet om de ! De blir ja förbannad på å de är inte ibland utan varje dag / vecka!! Min mage är ganska liten tycker r jag iaf men . Är i vecka 32 (31+0) i dag, å den går mera utåt på mig. Är 167 lång drygt . Å va hos bm I vecka 28 +4 å då var jag 26,6 cm vilken är normalt .

• Marie14

Ja, jag blev också ledsen idag. Idag var det någon som sa "Oj, vad du har svällt" Personen i fråga sa att hon inte menade något illa. Jag sa att jag följer kurvan exakt. Mätte i onsdags, och sf-måttet var 29 cm i vecka 29. Jag sa också att jag bara har 10 veckor kvar. Har också fått frågan "är det bara en?".

Tycker det är trist att man ska behöva ta kommentarer om ens kropp bara för att man är gravid. Man hade ju inte sagt "oj, vad mycket du har gått  upp i vikt sedan semestern". Grrrrr
  • Linda40
    Hedisen skrev 2015-11-24 10:00:49 följande:

Tja brudar! Känner själv att jag inte varit så aktiv i denna tråd men just nu behöver jag bara få skriva av mig lite, få lite reflektioner och höra andras erfarenheter.

Usch, är i v30 (29+0) och ligger på förlossningen med kraftiga förvärkar, kom in igårkväll och fick stanna. Trodde själv att de inte var nå allvarligt och att dom typ skulle skicka hem mig i dörren. Men så är läget, här ligger jag. Alldeles för tidigt för såna värkar, och min lillkorvs hjärtfrekvens sjunker vid varje värk för att sedan gå upp igen när värken är över. Har en livmodertapp på 27 mm (normalt? ) och är öppen 1 cm.. väntar på läkaren som ska göra ny undersökning och nytt ultraljud. Korven har även fixerat sig.. bör jag vara orolig? Någon som varit med om liknande? Som förstföderska är allt sånt här nytt och läskigt, man fattar ju inte hälften av vad dom pratar om :p

Tänker på er och hoppas att den lill* stannar kvar i magen ett tag till!
  • Anonym (Ja då)
    minneli skrev 2015-11-22 08:59:24 följande:

Jag tar gaviscontabletterna. Det blir värst på kvällarna för mig och absolut värst kan det bli precis när jag lägger mig ner i sängen.

Jag testade gaviscon och relieve innan jag landade på Novalucol som funkar bäst för mig. Passar mig för tabletter som rennie för de har socker i sig!

Har halsbränna och sur mage även annars och värre nu så har dragits med detta sedan v 13, mitt enda jobbiga gravidsymtom. Det var Ju innan gravidmagen så har alltså inte alltid med tryck från bebis att göra utan även med att all glatt muskulatur i kroppen slappnar av.

Annars vet du väl tipsen, ligg högt, och gärna på vänster sida- det lättar för mig då, höger sida är värre.
  • Anonym (Ja då)

Du, jag är i v 33 och har fått höra allt du hör också.

Att magen är jättestor osv, men även att det bara PR magen som är stor-och får man inte jättestor rumpa och lår så gör ju det att magen ser större ut också!

Men vet du vad, jag mår fortfarande fysiskt bra, och jag ska jobba ungefär tre veckor till och sedan ta ut semester. SF mått 26 i v 25, 29 i v 29 och 31 i v 32.

Olyckskorpar älskar att kraxa men det är faktiskt möjligt att må ganska bra rätt länge. Alla blir inte jättesjuka eller totalt orörliga eller går upp 30 kilo.

Har tagit lite i taget och tänkt att snart blir det nog värre men nu är jag snart framme vid hemgång tre veckor innan bf och känner att det kommer jag lösa utan problem!
Svar på tråden BF februari 2016