• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • lillterror
    LMG skrev 2016-01-24 22:19:23 följande:

Låter som fixering på g :)

Tror min lilla har fixerat sig idag. Höll nästan på att svimma pågrund av smärtan, det kändes verkligen som nån satt och högg knivar i underlivet och magen på mig samtidigt som jag har haft världens mensvärk hela dagen, Trodde nästan det var dags där ett tag

Men nu har det lugnat ner sig och nyss när jag reste på mig så hade liksom hela magen sjunkit ner och känner hicka väldigt långt ner i blygdbenet. Sist jag var hos BM för en vecka sedan så låg hon med huvudet neråt men fortfarande ruckbar

Ja jag var hos bm för två veckor sen, bäbis ligger med huvudet nere sen v30 ungefär men fortfarande rörlig utan tecken på fixering. Men jag misstänker att det är vad som har skett nu =) ska bli spännande imorgon! När har du nästa tid så du kan få bekräftat en ev fixering? =) konstigt, roligt och fascinerande hur allas kroppar kan reagera så himla olika på samma tillstånd! En del känner inte av nånting och andra har massa besvär osv =)
  • lillterror
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-01-24 23:04:14 följande:

Hej alla..

Hur mår ni?

Jag mår hyfsat. Dock så tar ryggen skada nu. Kvällarna är hemska då det ibland känns som att ryggen ska gå itu på mitten..

Samt att jag samlat på mig massor med vatten. Fötterna är så svullna och gör så ont .. mensvärk och tryck neråt då och då. Jag har ju dock ett tag till. V36 i fredags. .

Vad har ni köpt för kuddar till spjälsäng och vagn?? Och hur bäddar ni i vagnen nu vid denna årstiden ?

Jag känner igen det där med ryggen! Det enda som hjälper hyfsat för mig är att lägga mig på sidan i min mjuka säng. Ligger jag i soffan som är aningen hårdare så ökar trycket på ryggen...

Förutom att kroppen är mör så är jag i en känslomässig bergochdalbana, satt och storgrät igår över att tre bristningar uppenbarat sig på magen. Så löjligt att gråta över men just nu så finns det inget logiskt eller rationellt över mitt tänk ;)

Jag har en rätt start kudde till spjälsängen, och en ärvd liten kudde till barnvagnen. Vi har inte bestämt oss för hur vi ska bädda vagnen än, vårt första så osäker på vad som passar oss bäst. Så därför har vi hemma så vi kan bädda med filt och täcke, alternativt åkpåse. Just nu känns det däremot som att åkpåse är det som kommer användas mest =)
  • minneli

I vagnen kommer jag ha en voksipåse, den får precis plats i citykorgen :) Sen blir det olika kläder på bäbisen och plus minus filtar beroende på väder.

I spjälsängen har jag den kudden som är från Ikea och i vagnen en kudde som är från rätt start som jag tror det stod vagnskudde på.

Har inte bäddat en eller tagit fram vagnen men det börjar väl snart bli dags att göra det, känns så overkligt bara :)

• idm

I vagnen har vi en fårpläd och en åkpåse. Gillar funktionen på en fårpläd då den ger värme vid kyla och "kyla" när det är varmt. Sen kör vi som minneli skriver angående kläder och filtar. Vi har även två olika kuddar till vagnen. En sån tempur och en liten vanlig.

Vi har kudde och täcke till spjälsängen, men jag tror inte att täcket kommer användas förrän bebis är betydligt äldre. Sen tror jag att vi kommer använda oss mycket av vårt babynest, om nu bebis gillar det :) Vi har bunkrat upp med filtar i olika tjocklekar :) samt tre olika kuddar :)

• LMG
    lillterror skrev 2016-01-25 06:03:53 följande:
    Ja jag var hos bm för två veckor sen, bäbis ligger med huvudet nere sen v30 ungefär men fortfarande rörlig utan tecken på fixering. Men jag misstänker att det är vad som har skett nu =) ska bli spännande imorgon! När har du nästa tid så du kan få bekräftat en ev fixering? =) konstigt, roligt och fascinerande hur allas kroppar kan reagera så himla olika på samma tillstånd! En del känner inte av nånting och andra har massa besvär osv =)
    Ska dit nästa gång 1 februari :) så om exakt en vecka
  • minneli

Första året har jag inte täcke i spjälsängspåslakanet utan en filt. Det står tom från ett år på täcket, så därför brukar jag göra så.

Jag har oxå en fårskinnspläd att lägga underst i vagnen, den glömde jag :)

Har varit och tagit blodtryck och kollat äggvita idag och allt såg bra ut. Var inte min vanliga bm utan en annan.. Hon mätte med en sån elektrisk blodtrycksmätare och tig typ fyra ggr och räknade ut ett medel.. Kändes väl som en sådär metod :P

• jesspett

Var hos bm idag, allt såg väl bra ut, hon är inte så informativ om siffror såvida inte jag frågar och då jag frågar verkar hon mest tycka att jag inte behöver veta sådant utan bara om det är bra eller dåligt. Antar att det är för att hon tror man kommer jämföra sig med alla andra och bli supernojig när allt inte är exakt likadant för alla. Vilket känns som en ganska trist människosyn men jag orkar inte ta den konflikten, så viktigt är det ändå inte för mig och jag kan ju ändå få ut journalen om jag vill!

Bebis är inte fixerad men det betyder ju inte så mycket eftersom detta är andra barnet. 

Har haft sjukt ont i ena höften idag annars vilket gör mig smått handikappad. Annars har jag inte så mycket fysiska krämpor. Tålamodet har ju försvunnit helt och energin likaså. Typiskt när hunden går in i skendräktighet  och egentligen skulle behöva distraheras och gå långa promenader men vad gör man?

• CupcakeDream
    jesspett skrev 2016-01-25 14:11:06 följande:

Var hos bm idag, allt såg väl bra ut, hon är inte så informativ om siffror såvida inte jag frågar och då jag frågar verkar hon mest tycka att jag inte behöver veta sådant utan bara om det är bra eller dåligt. Antar att det är för att hon tror man kommer jämföra sig med alla andra och bli supernojig när allt inte är exakt likadant för alla. Vilket känns som en ganska trist människosyn men jag orkar inte ta den konflikten, så viktigt är det ändå inte för mig och jag kan ju ändå få ut journalen om jag vill!

Bebis är inte fixerad men det betyder ju inte så mycket eftersom detta är andra barnet. 

Har haft sjukt ont i ena höften idag annars vilket gör mig smått handikappad. Annars har jag inte så mycket fysiska krämpor. Tålamodet har ju försvunnit helt och energin likaså. Typiskt när hunden går in i skendräktighet  och egentligen skulle behöva distraheras och gå långa promenader men vad gör man?

Det där känner jag igen med bm, hon säger inte så va hjärtljuden ligger på osv. Jag var nog mer noga och nyfiken förra gravven men jag undrar ju lite. Hon har inte heller frågat om vikten sedan en lång tid tillbaka vilket jag är glad för men trodde det var lite viktigt. Jag är överviktig med så hon kommenterade ju i blrjan att man skulle tänka sig för. (Gick ner 15 kg strax innan jag blev gravid )

Så det var inget speciellt denna gången hos bm då i denna veckan?

Det är väl absolut inte aktuellt med hinnsvepning?

Jobbigt att du fått ont, det tar på krafterna:(

Fixering brukar väl inte vara lika vanligt andra gravven. Min kille fixerades inte förra heller så jag tänker att det är nått fel på mig så det vore kul om bebis fixerades denna gång. Magen har sjunkit så mycket nu idag med så det syns väldigt tydligt. Har även haft dom där smärtorna ni andra pratat om!
  • CupcakeDream

Bäddade vagnen idag med lakan och kudde men tänkte ha en åkpåse /overall och lock på sedan beroende väder och vind , alltså inget täcke. Men tänkte ha liggdelen inne så bäbis kan vila i på dagen och då ha en liten filt. Var tvungen att testa idag med vår docka så fick får kille leka lite (och mamma)

Hoppas alla mår bra idag utöver alla jäkla krämpor! Lycka till hos bm i morgon Lillterror!

• jesspett

Ja, barnmorskor verkar vara ett lite speciellt släkte ;) Besöket idag tog 10 minuter så det kändes mest bara onödigt. Hon kollade vikt, sfmått, lyssnade hjärtljud och kollade om den var fixerad sen var det klart. Blev förvånad att hon inte fällde ytterligare en kommentar om min vikt, har gått upp 19 kg nu och sist vi vägde innan jul så hade jag gått upp 16 och då tyckte hon att jag absolut inte skulle gå upp mer. Lite märkligt då jag är "normal" från början och gick upp 27 kg med förra men gick ner allt på nått år efteråt. 

Att de kollar vikt är ju jättebra men man vill ju inte behöva gå och oroa sig för HENNES åsikt kring det hela. 

Åh, vad mysigt att börja bädda! Jag har tvättat och fixat liggdelarna till vagnarna (har en emmaljunga här hemma i skogen och en babyjogger city versa som syskonvagn i bilen när vi är i det civiliserade samhället) och funderar på hur jag ska göra med åkpåse. 

Det blir ju varmt i liggdelen när man har fårskinnsfäll under och overall + filt på bebisen. Vi har en åkpåse modell större men den passar ju tvååringen så bebis lär drunkna i den! Tror jag väntar och ser hur vädret håller i sig och när bebisen väl bestämmer sig för att titta fram!

Svar på tråden BF februari 2016