• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • Miss Skywalker

Har alltid undrat varför många föräldrar är så jävla ignoranta att de låter sina ungar störa hela omgivningen. Och varför vissa människor är så jävla puckade att de tycker att djur ska låsas in. Djuren var här först! Vem har sagt att de ska anpassas efter idioter. Skräm bort katten om du inte vill att den ska hänga hos er..

• Anonym (Stina)
    Miss Skywalker skrev 2015-05-28 12:54:27 följande:

Har alltid undrat varför många föräldrar är så jävla ignoranta att de låter sina ungar störa hela omgivningen. Och varför vissa människor är så jävla puckade att de tycker att djur ska låsas in. Djuren var här först! Vem har sagt att de ska anpassas efter idioter. Skräm bort katten om du inte vill att den ska hänga hos er..

Läs om läs rätt. Har du folk i din omgivning som låter sina barn springa inne hos dig o din trädgård föreslår jag du pratar med dom eller dess föräldrar. Hade inte accepterat att ett barn sprang runt i min trädgård heller. Att skriva att djuren va här först är väl ändå korkat? Precis som jag skrivit till andra, är det då okej för dig om grannens schäfer springer ut o in hos dig som den vill? Ligger i soffan, bajsar på altanen? Och menar du då att kor får o grisar ska få röra sig fritt, tror du inte det hade blivit kaos i tex trafiken då?
  • Anonym (Karrägare)

Du är jävligt puckad om du anser att dina katter är någon annans problem. Se för fan till att din katt inte skadar annans egendom, eller ge fan i att skaffa katt!
  • Anonym (.)

Håller helt med! Är så trött på föräldrar som skiter i sina barn och låter de springa vind för våg. Det är bra mycket mer störande än katter enligt mig.
  • Tom Araya
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2015-05-28 11:55:29 följande:

Självklart så ska kattägare ta ansvar för sina djur, lika mycket som en hundägare skulle ta ansvar för sin hund. Dock kan man ju tycka att du, TS, beter dig lite oansvarigt själv. Visst, du har inte skaffat en katt så därför ska du inte behöva ta ansvar för en katt. Dock kan man ju anse att du ska bete dig som en vuxen människa, och inte en 5-åring.

Har du ett problem med att katten är på din tomt, sätt upp lappar alternativt fråga dina grannar ifall någon vet vems katten är/ifall någon av dem också har problem med den. På det sättet kan du faktiskt försöka lösa problemet på ett moget och smart vis. Kattägaren kanske inte vet att du har problem med katten, berättar du detta för personen i fråga så kanske den kan komma fram till en lösning? Kanske bekosta ett skydd för din tomt?

De erfarenheter jag har av de metoder du föreslår är att kattägare inte är vuxna ansvarsfulla nog för att det ska fungera.
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2015-05-28 11:55:29 följande:

Jag anser att oavsett ifall man bor i villaområde eller ute i skogen så ska man få ha utekatter. Att katter ska få vara ute är ett av deras behov och något de mår bra av, och jag anser personligen att det är jävligt tröttsamt att folk ska kontrollera precis allting i dagens samhälle utan någon som helst hänsyn till djuren. Isåfall skulle jag vilja kontrollera folks ungar, som irriterar mig något oerhört, och kanske införa speciella barntimmar i villaområden? Är det inte en "barntimme" så ska inget barnskrik höras överhuvudtaget. Ungefär så ser jag på folk som vill "förbjuda utekatter".

Jag kan också irritera mig på barn som för för mycket liv, men jag har då mycket lättare att nå deras föräldrar och anmärka då, för oftast finns de i närheten om barnen är små, sådan koll har inte ägare till utekatter.

Husdjuren var inte här först (för det är väl husdjur vi pratar om), de kom med den människa som valt att skaffa dem och på det valet följer ansvar.

• Dossy

Vad är det för typ av område du bor i och är det en eller flera katter?

Lättast hade nog varit att schasa iväg katten redan första dagen den kom just för att ni är allergiska och för att katten mest troligen återkommer om man klappar den eller ger den nå att äta osv. 

Har du nåt vattengevär/pistol liggandes eller kanske en grannunge har som du kan låna? Vattenslang? Det skadar ju inte katten men ger ett väldigt obehag som den kommer vilja undvika.

• MatsMats

Min grannes katt var inte alls här först. Min tomt, min uteplats och mina möbler har funnits längre än katten. Om det bara finns två alternativ för utekatter - att de hålla inlåsta och lider, eller är ute och tränger sig in hos grannar, då ska man kanske inte hålla sig med utekatter?
  • MatsMats

Den här tråden bevisar hur svårt det är att handskas med kattägare. Ni tycker att era katter har rätt att springa runt hemma hos andra, samtidigt som ni inte är ansvariga. En del uttrycker att jag som granne ska lägga tid och pengar på att köpa staket, spray, vattengevär m.m för att hålla ANDRAS HUSDJUR borta. Helt sjukt. Era attityder kommer tyvärr bara leda till fler katter som på olika sätt "försvinner" när era grannar tröttnat...

• Anonym (djurvän)
    Anonym (.) skrev 2015-05-28 13:05:56 följande:
    Håller helt med! Är så trött på föräldrar som skiter i sina barn och låter de springa vind för våg. Det är bra mycket mer störande än katter enligt mig.
    Om barn springer omkring och uträttar sina behov i din trädgård samt går ut och in i ditt hus utan att ha blivit inbjudna och dessutom river sönder/förorenar dina ägodelar så föreslår jag en soc.anmälan om deras föräldrar trots tilllsägelse inte tar tag i problemet. Då är det ett solklart fall av bristande föräldraskap.

Att jämföra barn och katter (eller vilka djur som helst) är ett tecken på att vissa kattägare egentligen inte har något försvar för sin ovilja att ta hand om och ansvara för sina djur och deras framfart. Det spelar ingen roll om det finns föräldrar som lagt ner sitt föräldraskap eller om det finns hundägare som låter sina hundar bajsa utan att ta upp efter dem. Det ger fortfarande inte ägarna till utekatter frisedel att låta sina djur förorena och förstöra andra människors ägodelar.
    Ingen säger att katter måste låsas in. Bara att om man som kattägare inte kan garantera att ens katt INTE förorenar, förstör och vandrar in i andras hem utan inbjudan kanske man måste ompröva sitt beslut att ha utekatt eller katt överhuvudtaget.

• Anonym (Jossan)

Tja, nu verkar det ju som att du trollar men om det du skriver är sant är jag mer orolig för uppfostran av er dotter. Sparka på ett djur?

Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!