Anonym (Tröttsamt) skrev 2015-05-28 11:55:29 följande:
Självklart så ska kattägare ta ansvar för sina djur, lika mycket som en hundägare skulle ta ansvar för sin hund. Dock kan man ju tycka att du, TS, beter dig lite oansvarigt själv. Visst, du har inte skaffat en katt så därför ska du inte behöva ta ansvar för en katt. Dock kan man ju anse att du ska bete dig som en vuxen människa, och inte en 5-åring.
Har du ett problem med att katten är på din tomt, sätt upp lappar alternativt fråga dina grannar ifall någon vet vems katten är/ifall någon av dem också har problem med den. På det sättet kan du faktiskt försöka lösa problemet på ett moget och smart vis. Kattägaren kanske inte vet att du har problem med katten, berättar du detta för personen i fråga så kanske den kan komma fram till en lösning? Kanske bekosta ett skydd för din tomt?
De erfarenheter jag har av de metoder du föreslår är att kattägare inte är vuxna ansvarsfulla nog för att det ska fungera.
Anonym (Tröttsamt) skrev 2015-05-28 11:55:29 följande:
Jag anser att oavsett ifall man bor i villaområde eller ute i skogen så ska man få ha utekatter. Att katter ska få vara ute är ett av deras behov och något de mår bra av, och jag anser personligen att det är jävligt tröttsamt att folk ska kontrollera precis allting i dagens samhälle utan någon som helst hänsyn till djuren. Isåfall skulle jag vilja kontrollera folks ungar, som irriterar mig något oerhört, och kanske införa speciella barntimmar i villaområden? Är det inte en "barntimme" så ska inget barnskrik höras överhuvudtaget. Ungefär så ser jag på folk som vill "förbjuda utekatter".
Jag kan också irritera mig på barn som för för mycket liv, men jag har då mycket lättare att nå deras föräldrar och anmärka då, för oftast finns de i närheten om barnen är små, sådan koll har inte ägare till utekatter.
Miss Skywalker skrev 2015-05-28 12:54:27 följande:
Har alltid undrat varför många föräldrar är så jävla ignoranta att de låter sina ungar störa hela omgivningen. Och varför vissa människor är så jävla puckade att de tycker att djur ska låsas in. Djuren var här först! Vem har sagt att de ska anpassas efter idioter. Skräm bort katten om du inte vill att den ska hänga hos er..
Husdjuren var
inte här först (för det är väl husdjur vi pratar om), de kom med den människa som valt att skaffa dem och på det valet följer ansvar.